Gå til innhold

Finansanalytiske begreper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ute etter tre typiske finansanalytiske begreper som ikke "hvermansen" har forutsetning til å forstå innholdet av. Siden jeg er hvermansen så trenger jeg hjelp til å finne begrepene

- og jeg takker høflig på forhånd :-)

lalala1365380457
Skrevet

kom med uttrykk du trenger gode ord for, så kanskje jeg kan hjelpe ;)

Skrevet

Et hvilket som helst begrep, så lenge det er vanskelig for folk flest å definere det?

Hva med paretooptimalitet?

Skrevet

Et hvilket som helst begrep, så lenge det er vanskelig for folk flest å definere det?

Hva med paretooptimalitet?

Excellent!!! hihihi.. hva pokker er det?? Men la meg gjerne få etpar til.. og ja.. det skal være hva som helst begreper.. tatt fra luften, men om en finansanalytiker leser det så skal han vite hva det er :-)

Skrevet

kom med uttrykk du trenger gode ord for, så kanskje jeg kan hjelpe ;)

bare hva som helst av begreper som man bruker. Jeg er ute etter eksempler på begreper/uttrykk man bruker - helt generelt

Skrevet

Avskjedsordene til Per Kristian Foss, som avtroppende Finansminister.

"Den nye Regjeringen går til dekket bord".

Må være finansanalytisk begreper, godt nok.

Skrevet

Excellent!!! hihihi.. hva pokker er det?? Men la meg gjerne få etpar til.. og ja.. det skal være hva som helst begreper.. tatt fra luften, men om en finansanalytiker leser det så skal han vite hva det er :-)

Eh..... *vrir hjernen*

oppkjøpsarbitrasje

derivathandel

Skrevet

Eh..... *vrir hjernen*

oppkjøpsarbitrasje

derivathandel

Herlige ord, da :-D Tusen takk!!!

Skrevet

Herlige ord, da :-D Tusen takk!!!

En sann glede! ;o)

skorpionfisken
Skrevet

Hmmmm, en stund siden jeg leste finansanalyse...tenker så det knaker...

Likviditetsgrad (det finnes to så du kan putte I og II bak), egenkapitalrentabilitet.

Nei det får holde. Tok mesteparten av studiene på engelsk, og sliter med å finne de norske ordene her...

Skrevet

Du kan vel liste opp de begrepene du øsnker å vite definisjonen på?

Forøvrig har jo skorpionfisken benevnt noen begreper.

Likviditetgrad er forholdstallet mellom omløpsmidler og kortsiktig gjeld i balansen. helst skal omløpsmidlene(dvs varelager og kundefordringene) være noe større enn kortsiktig gjeld(dvs leverandørgjeld og kassakreditbelastning)

Egenkapitalrentabilitet er den "forrentningsgrad" som selskapets resultatet er i prosent av egenkapitalen.. Det er den prosenten som avgjør om det kanskje er mer lønnsomt å ha egenkapitalen plassert andre steder enn i et selskap som ikke tjener penger. Egenkapital er forøvrig det beløpet som er satt inn som aksjekapital, plus det selskapet har tjent opp gjennom, og som ikke er tatt ut av aksjonærene.

Vil du vite mer?

Skrevet

Mer: Egenkapitalgrad er den prosent av selskapets totale kapital, som ikke er fremmedfinansiert. Kalles også soliditetsgrad.

Skrevet

Du kan vel liste opp de begrepene du øsnker å vite definisjonen på?

Forøvrig har jo skorpionfisken benevnt noen begreper.

Likviditetgrad er forholdstallet mellom omløpsmidler og kortsiktig gjeld i balansen. helst skal omløpsmidlene(dvs varelager og kundefordringene) være noe større enn kortsiktig gjeld(dvs leverandørgjeld og kassakreditbelastning)

Egenkapitalrentabilitet er den "forrentningsgrad" som selskapets resultatet er i prosent av egenkapitalen.. Det er den prosenten som avgjør om det kanskje er mer lønnsomt å ha egenkapitalen plassert andre steder enn i et selskap som ikke tjener penger. Egenkapital er forøvrig det beløpet som er satt inn som aksjekapital, plus det selskapet har tjent opp gjennom, og som ikke er tatt ut av aksjonærene.

Vil du vite mer?

Takk for innspill :-) Det var ingen spesifikke begreper jeg ønsket å få forklaring på, men jeg skal gi eks på begreper som ikke "alle" kjenner til. Og her har jeg fått masse :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...