Gå til innhold

Noen med greie på bil?

Anbefalte innlegg

Gjest jente24år
Skrevet

Hei

Jeg har levert bilen min på verksted, og har fått beskjed om endel ting som bør rettes på:

- høyre linkarm foran

- høyre- og venstre topplagring foran, m/gummi

- Rust innside venstre bremskeskive foran (skifte skiver og klosser)

Hvor viktig er det å gjøre dette raskt? Det vil koste rundt 7000 kr å gjøre det på verkstedet sa de, derfor lurte jeg på om jeg har tid på meg til å vente litt...

Og hvor "skummelt" er det å kjøre med den nå. Skal på tur i helga, Kjøre 1 time hver vei...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er EU-kontroll som er utført, ville jeg kontaktet en veistasjon for å få en ny kontroll. Dette er en type feil verksteder ofte jukser med, og veivesenet kan overstyre hvis det ikke er nødvendig å bytte. Det koster bare 150 kr eller så.

Tro meg: det er veldig mange som lurer kundene sine med det der. Et meget stort og seriøst firma prøvde å lure meg med samme leksa. Det var så vidt de klarte å vri seg unna inndragelse av EU-kontroll konsesjonen.

Gjest jente24år
Skrevet

Hvis det er EU-kontroll som er utført, ville jeg kontaktet en veistasjon for å få en ny kontroll. Dette er en type feil verksteder ofte jukser med, og veivesenet kan overstyre hvis det ikke er nødvendig å bytte. Det koster bare 150 kr eller så.

Tro meg: det er veldig mange som lurer kundene sine med det der. Et meget stort og seriøst firma prøvde å lure meg med samme leksa. Det var så vidt de klarte å vri seg unna inndragelse av EU-kontroll konsesjonen.

Jeg tok faktisk EU-kontroll på samme verkstedet tidligere i år. De burde kanskje funnet noe av det da? Får kontakte en veistasjon e.l. Men hvordan tror du det er å kjøre litt med den nå fram til jeg får tatt den med dit??

Ikke lett når man ikke har peil. Da er man mer avhengig av å stole på folk...

Det er forresten en Renault Clio 95-modell, hvis det har noen betydning...

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

"- høyre linkarm foran

- høyre- og venstre topplagring foran, m/gummi

- Rust innside venstre bremskeskive foran (skifte skiver og klosser)"

Når sant skal sies så har jeg skrudd fint lite på Franske biler, og synest disse delenavnene er litt rare.

Kanskje det menes opphengskuler og endeledd(?)

Hadde disse vært i så dårlig forfattning at du ikke burde kjørt med dem - hadde de nok gitt deg kjøreforbud.

Skrevet

Send en mann neste gang du sender bilen på verksted. Det gjorde jeg etter råd fra Flisa og det ble plutselig mange tusen billigere.

Vi er alt for lette å lure og det vet mennene som jobber på verkstedet.

Gjest jente24år
Skrevet

Send en mann neste gang du sender bilen på verksted. Det gjorde jeg etter råd fra Flisa og det ble plutselig mange tusen billigere.

Okei... Takk skal du ha :) Mannen min kan ikke så mye om bil selv da, men det kan jo hende de på verkstedet tror det... :)

Skrevet

Jeg tok faktisk EU-kontroll på samme verkstedet tidligere i år. De burde kanskje funnet noe av det da? Får kontakte en veistasjon e.l. Men hvordan tror du det er å kjøre litt med den nå fram til jeg får tatt den med dit??

Ikke lett når man ikke har peil. Da er man mer avhengig av å stole på folk...

Det er forresten en Renault Clio 95-modell, hvis det har noen betydning...

Det er ikke farlig, siden de ikke har "forbudt" deg å kjøre.

Men styringen er nok ikke like god som før, slark. Jo mer slark, jo mindre sikkerhet. Du merker det nok i stor hastighet når du bytter fil over slitasje i veibanen f eks. Hold litt ekstra godt i rattet.

Jeg tror ikke veistasjonen tar det når du ikke skal til kontroll, men spør på et annet verksted uten å nevne hva som er feil med styringen. Eller NAF, spesielt hvis du er medlem.

Skrevet

Okei... Takk skal du ha :) Mannen min kan ikke så mye om bil selv da, men det kan jo hende de på verkstedet tror det... :)

Det spiller liten rolle tror jeg, han får late som han er ekspert ;o)

Skrevet

Det er sant. Slik har det alltid vært. Så det er fint å få minst to til å se på det. Lurt også å be dem vise deg hvordan de vet at det er en feil.

Skrevet

Det er sant. Slik har det alltid vært. Så det er fint å få minst to til å se på det. Lurt også å be dem vise deg hvordan de vet at det er en feil.

Det skal jeg huske. Jeg er lei av at de prøver å lure meg.

Skrevet

Det skal jeg huske. Jeg er lei av at de prøver å lure meg.

De pleier si at de ikke har forikringer som dekker kunder, derfor kan du ikke bli med i verkstedhallen. Sier de det, skal du i hvert fall bli mistenksom.

Bilverksteder er frekkhetens mekka, i tillegg til PC-veksteder.

Når du får to ulike svar fra to verksteder, da er det ikke så greit å finne ut hva som virkelig er galt, så da må du kanskje til NAF, som ikke er part eller vil tjene penger på reparasjoner.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg har bestilt EU-kontroll hos statens vegvesen, de tar over 600 kroner for det..

Skrevet

Jeg har bestilt EU-kontroll hos statens vegvesen, de tar over 600 kroner for det..

Ja, men etterkontrollen koster bare 150,- og den trenger du ikke ta samme sted. F eks første kontrollen hos Møller for kr 600, og etterkontrollen hos NAF for kr 150. Da må du bare ha med feilmeldingen.

Det er vel bare store feil som du ikke selv kan se at det er noe vits. Hvis det er høl i tanken, kan alle se at det renner bensin :-)

Gjest Calóni
Skrevet

Ja, men etterkontrollen koster bare 150,- og den trenger du ikke ta samme sted. F eks første kontrollen hos Møller for kr 600, og etterkontrollen hos NAF for kr 150. Da må du bare ha med feilmeldingen.

Det er vel bare store feil som du ikke selv kan se at det er noe vits. Hvis det er høl i tanken, kan alle se at det renner bensin :-)

Ah..sånn og forstå :)

Skrevet

Ah..sånn og forstå :)

Det lille trikset er ikke helt opp i dagen. Veldig effektivt mot juksemakere. Får du to like svar, så er kanskje svaret riktig.

Skrevet

Rust. Det ordet kjenner jeg igjen. Og gummi. Gummi kjenner jeg godt. Resten er gresk. :-))

Hilsen

Skrevet

Du har ikke fått kjøreforbud med bilen din og derfor kan du bare kjøre det du vil til du får ordne dette.

"-høyre linkarm foran"....dette er bare en liten "arm" som sitter i forstillingen på hver side. Det er gummiopphenget som blir slitt, men ikke farlig å kjøre med så lenge de ikke har gitt deg kjøreforbud.

"- høyre- og venstre topplagring foran, m/gummi".....dette må være lagrene og gummien som tilhører støtdemperne, vil jeg anta. Dette er heller ikke farlig å kjøre med.

"- Rust innside venstre bremskeskive foran (skifte skiver og klosser)"

.....heller ikke farlig å kjøre med så lenge du ikke har fått kjøreforbud. Dette kan føre til at bremsene tar litt skjevt, men ikke sikkert. Men hvis de tar skjevt så er det tydligvis ikke så mye at du har fått kjøreforbud.

Det er et krav om at det ikke skal være mer enn 25 %(?) rust på bremseskiva.

Klossene er tydeligvis ikke mer slitt enn at du kan kjøre fortsatt.

Kan jo være lurt å ta en sjekk hos NAF f.eks, for å høre hva de sier om dette.

Jeg er glad jeg skrur selv, dette hadde ikke kostet meg stort mer enn ca. 1.500 kr.

Med andre ord, kjør i vei og god tur:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...