Jeg er en annen Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Det følgende er basert på et essay i The Guardian av psykologen Oliver James: En undersøkelse publisert i Acta Psychiatrica Scandinavica viser at ca. 2/3 av alle med diagnosen schiofreni har vært utsatt for seksuell eller fysisk mishandling, og det argumenteres for at dette er en viktig -- om ikke den viktigste -- faktoren i utviklingen av sykdommen. En sammenheng mellom post-traumatisk stress lidelse og schizofreni forsøkes også etablert. Kanskje kan man håpe at disse funnene vil bidra til å snu tendensen til ensrettet genetisk tenkning som har dominert psykiatrien de siste tiårene (schizofreni som mer eller mindre endogen hjernesykdom), til en mer fortolokende praksis som tar mer hensyn til hvilken mening og funksjon symptomene har i pasientes liv. Noe som viser hvor tendensiøs forskningen har vært i lengre tid: "In a review of the 33,648 studies conducted into the causes of schizophrenia between 1961 and 2000, Read found that less than 1% was spent on examining the impact of parental care." Dette betyr ikke at arv er uten betydning, men vi vil antagelig se at det har mindre betydning enn antatt (hypotesen om ett schiofrenigen er f.eks. stort sett forlatt). Det er også oppsiktsvekkende at de som får schizofreni i utviklingsland -- hvor svært få blir behandlet medikamentelt -- har 10 ganger mindre sjanse for å få tilbakefall. "[Drugs] have been shown to impede traumatised people from understanding their voices or visions and recovering from them. There is a close relationship between the drug companies and the psychiatric establishment. While it may not be the intention, the establishment explanation of the causes of and solutions to schizophrenia are crucial components in the process of selling drugs. If patients can be persuaded their illness is an unchangeable genetic destiny and that it is a physical problem requiring a physical solution, drug companies' profits will grow. Read shows those who buy this genetic fairytale are less likely to recover, and that parents who do so are less supportive of their offspring. [...] In August, the president of the American Psychiatric Association bemoaned his profession's subservience to drug companies and the fact that "we have allowed the bio-psycho-social model to become the bio-bio-bio model". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203868-schizofreni-mer-en-genetikk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg er en annen Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,,1598133,00.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203868-schizofreni-mer-en-genetikk/#findComment-1458253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Schizofreni er langt mer enn gener. Konkordansraten for eneggede tvillinger er kun 35%, hvilket er det samme som for sosial fobi, men langt lavere en for bipolar I lidelse hvor den er 80-85%. Konkordansraten tar utgangspunkt i der en tvilling har sykdommen, og en måler hvor stor andel av deres tvillingsøsken som har samme sykdom. Eneggede tvillinger har som kjent identiske gener. En antar at genetisk disposisjon er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig faktor for utvikling av sykdom. En mener nå at mors virusinfeksjon, spesielt i andre trimester, er en betydelig faktor i utviklingen av sykdommen. At personer disponert for schizofreni har en betydelig høyere risiko for også å bli utsatt for seksuelle overgrep er nærliggende å tenke seg. Det kan meget godt være en samvariasjon uten at det er en årsakssammenheng. At schizofrene i underutviklede land har en bedre prognose er velkjent. Noen ev faktorene er sannsynligvis en større forekomst av jobber som den schizofrene kan utføre. Videre at storfamiliene bede er i stand til å ivareta de sykes behov enn vestens små kjernefamilier. Vedr. det første husker jeg at først på 80-tallet da jeg begynte i psykiatrien, var det langt flere "enkle" jobber på markedet enn det er i dag. Eks er hjelpemann på lastebil. Det var før HIAB. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203868-schizofreni-mer-en-genetikk/#findComment-1458268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg er en annen Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 Schizofreni er langt mer enn gener. Konkordansraten for eneggede tvillinger er kun 35%, hvilket er det samme som for sosial fobi, men langt lavere en for bipolar I lidelse hvor den er 80-85%. Konkordansraten tar utgangspunkt i der en tvilling har sykdommen, og en måler hvor stor andel av deres tvillingsøsken som har samme sykdom. Eneggede tvillinger har som kjent identiske gener. En antar at genetisk disposisjon er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig faktor for utvikling av sykdom. En mener nå at mors virusinfeksjon, spesielt i andre trimester, er en betydelig faktor i utviklingen av sykdommen. At personer disponert for schizofreni har en betydelig høyere risiko for også å bli utsatt for seksuelle overgrep er nærliggende å tenke seg. Det kan meget godt være en samvariasjon uten at det er en årsakssammenheng. At schizofrene i underutviklede land har en bedre prognose er velkjent. Noen ev faktorene er sannsynligvis en større forekomst av jobber som den schizofrene kan utføre. Videre at storfamiliene bede er i stand til å ivareta de sykes behov enn vestens små kjernefamilier. Vedr. det første husker jeg at først på 80-tallet da jeg begynte i psykiatrien, var det langt flere "enkle" jobber på markedet enn det er i dag. Eks er hjelpemann på lastebil. Det var før HIAB. "At personer disponert for schizofreni har en betydelig høyere risiko for også å bli utsatt for seksuelle overgrep er nærliggende å tenke seg. Det kan meget godt være en samvariasjon uten at det er en årsakssammenheng." Ja, jeg ser dette, og jeg tror nok Oliver James får vel mye ut av underskelsen i essayet sitt. Men å se helt bort fra dette som etiologisk faktor syns jeg likevel virker usannsynlig; snarere bør man vel forfølge dette sporet med mer forskning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203868-schizofreni-mer-en-genetikk/#findComment-1459960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.