Gå til innhold

Tør du sette grenser for dine barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.settegrenser.no/

Denne skal jeg studere nærmere.

Selv har vi vært strenge med at vi ikek skal bryte loven -har aldri kjøpt alkohol til ungene og de har vel knapt fått lov til å smake med tunga. LIkevel har jeg folk i slekta (i trøndelag - -) som synes det er greit å kjøpe til ungene sine bare de er konfirmert - hos oss er det UHØRT og det vet ungene også.

Gjest takk for link
Skrevet

Mannen min mener noe annet enn meg når det gjelder alkohol og ungdom. Jeg mener som deg at vi ikke må gi dem noe hjemme. Han har bodd et annet sted enn meg og mener at om de kan få av andre kan de heller få hjemme. Det vil ikke jeg! Ungene er endas må, men her har jeg funnet noe vi er veldig uenige i. Hvordan enes?

Skrevet

Mannen min mener noe annet enn meg når det gjelder alkohol og ungdom. Jeg mener som deg at vi ikke må gi dem noe hjemme. Han har bodd et annet sted enn meg og mener at om de kan få av andre kan de heller få hjemme. Det vil ikke jeg! Ungene er endas må, men her har jeg funnet noe vi er veldig uenige i. Hvordan enes?

Det er jo billigere med en brukerdose speed enn ei skikkelig fyllekule, og speed kan jo unga få tak i borte. Skal de da tilbys det hjemme "under kontrollerte former"?

Satt litt på spissen den da.

Mvh

Skrevet

Jeg synes loven er et greit utgangspunt. Noen mener ungdom bør få alkohol hjemme for å "vite" hva dette er, mens andre mener grensen settes til 18 år og ansvarliggjør ungdommen når hun er ute blant venner.

Det kan vel neppe være en enstydet fasit på hva som er rett eller galt. Hvert barn er forskjellig, og bør oppdras individuelt.

Imidlertid finnes det mye forskning på dette området, og der kommer det iallfall frem generelle (statistiske) svar på hva som er rett eller galt. Tilbys alkohol hjemmefra, øker alkoholforbruket senere i livet. Følgene av det kan en tenke seg. Jeg tror nok det er en tendens til at de som tilbyr alkohol til 15-åringen sin også har et rimelig tungt barskap på veggen. Det drikkes nok relativt mer i de familiene, og arven forsterkes dermed også sosialt med disse holdningene.

Dessuten er det forbudt å servere ungdom under 18 år alkohol.

Til syvende og sist er det generelle sunne holdninger til alkohol som bør overdras til barna, og ikke alkohol. Med gode holdninger hjemmefra er sjansen liten for at ungen drar på seg alkoholisme som 17-åring. De holdningene finner man ikke på innsida av spritflaska som enkelte foreldre tror.

Skrevet

Jeg synes det er idioti å kjøpe alkohol til ungene sine.

Skrevet

Her skal det ikke kjøpes alkohol til barn under 18 år. Bare tanken er jo direkte latterlig.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Det kommer aldri til å skje at jeg kjøper alkohol til mitt barn før fyllte atten år.

Ikke kommer de til å få lov til å røyke heller.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Det som er farlig med det er jo at man ved å gi barna alkohol hjemme, sier til dem at "ja, det er helt i orden at du drar ut og drikker deg full" Meningen av det man sier om at det ikke er bra å drikke for mye, mye rart kan skje osv, forsvinner som dugg for solen i det man langer over six-packen. Barn og bikkjer gjør ikke som vi sier, de gjør som vi gjør... Dessverre, hvis det viser seg at vi er fårlige forbilder.

Jeg bodde en del av min ungdomstid i Nord-Trøndelag, og 4 (!) av mine venner hadde hatt alkosjokk i løpet av det året de ble konfirmert. 3 av dem fikk hjemmebrent med seg hjemmefra fordi foreldrene "ville vite hva de drakk", og "han får jo tak i det et eller annet sted uansett". Jeg var på alle de samme festene, men visste at om jeg så mye som tok en slurk øl, så ville det smelle noe så inn i granskauen når jeg kom hjem. Men jeg fikk i hvertfall inntrykk av at mine foreldre brydde seg om meg!

skorpionfisken
Skrevet

Problemet mitt er at jeg for flere år siden avtalte med avkommet at om han var helt alkoholfri (og røyk og dop) til han var 18 så skulle jeg betale lappen (i hellig overbevisning om at INGEN ungdommer klarer det). Jeg tenkte at det kunne være noe å strekke seg til, sånn at han i allefall utsatte debuten lengst mulig.

Trollungen har nå gått hen og blitt kristen, og jeg ser tusenlappene flagre i det fjerne....

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Problemet mitt er at jeg for flere år siden avtalte med avkommet at om han var helt alkoholfri (og røyk og dop) til han var 18 så skulle jeg betale lappen (i hellig overbevisning om at INGEN ungdommer klarer det). Jeg tenkte at det kunne være noe å strekke seg til, sånn at han i allefall utsatte debuten lengst mulig.

Trollungen har nå gått hen og blitt kristen, og jeg ser tusenlappene flagre i det fjerne....

Haaaaaahahahaha!!

Dumme, dumme, dumme du!

Lykke til med sparingen ;O)

Gjest glasset
Skrevet

Jeg synes loven er et greit utgangspunt. Noen mener ungdom bør få alkohol hjemme for å "vite" hva dette er, mens andre mener grensen settes til 18 år og ansvarliggjør ungdommen når hun er ute blant venner.

Det kan vel neppe være en enstydet fasit på hva som er rett eller galt. Hvert barn er forskjellig, og bør oppdras individuelt.

Imidlertid finnes det mye forskning på dette området, og der kommer det iallfall frem generelle (statistiske) svar på hva som er rett eller galt. Tilbys alkohol hjemmefra, øker alkoholforbruket senere i livet. Følgene av det kan en tenke seg. Jeg tror nok det er en tendens til at de som tilbyr alkohol til 15-åringen sin også har et rimelig tungt barskap på veggen. Det drikkes nok relativt mer i de familiene, og arven forsterkes dermed også sosialt med disse holdningene.

Dessuten er det forbudt å servere ungdom under 18 år alkohol.

Til syvende og sist er det generelle sunne holdninger til alkohol som bør overdras til barna, og ikke alkohol. Med gode holdninger hjemmefra er sjansen liten for at ungen drar på seg alkoholisme som 17-åring. De holdningene finner man ikke på innsida av spritflaska som enkelte foreldre tror.

"Det kan vel neppe være en enstydet fasit på hva som er rett eller galt"

Det var det dummeste utsagnet, for jo det finnes en enstydet fasit. Fasiten finner du i en stor, rød og tykk bok som kalles norges lover ;o)

Skrevet

Førerkort har vi betalt for to av de håpefulle og den tredje må vel få han også og det uten slike lovnader:-)

Men alkohol har vi aldri kjøpt til dem og ikke kommer vi til å gjøre det heller.

Skrevet

Jeg kommer IKKE til å kjøpe alkohol til mine barn før de er 18 år. Har overhode ingen tro på å "gi dem alkohol så vet man hva de drikker". Jeg akter å gjøre et ærlig forsøk på å få barna mine til å holde seg bort fra alkohol til de blir gamle nok til å sette pris på å drikke alkohol uten å bli stupfull. Men jeg har ikke tenkt å la dem øve seg hjemme før de er 18 heller.

Beste hilsen fra

Beste hilsen fra

Gjest takk for link
Skrevet

Det som er farlig med det er jo at man ved å gi barna alkohol hjemme, sier til dem at "ja, det er helt i orden at du drar ut og drikker deg full" Meningen av det man sier om at det ikke er bra å drikke for mye, mye rart kan skje osv, forsvinner som dugg for solen i det man langer over six-packen. Barn og bikkjer gjør ikke som vi sier, de gjør som vi gjør... Dessverre, hvis det viser seg at vi er fårlige forbilder.

Jeg bodde en del av min ungdomstid i Nord-Trøndelag, og 4 (!) av mine venner hadde hatt alkosjokk i løpet av det året de ble konfirmert. 3 av dem fikk hjemmebrent med seg hjemmefra fordi foreldrene "ville vite hva de drakk", og "han får jo tak i det et eller annet sted uansett". Jeg var på alle de samme festene, men visste at om jeg så mye som tok en slurk øl, så ville det smelle noe så inn i granskauen når jeg kom hjem. Men jeg fikk i hvertfall inntrykk av at mine foreldre brydde seg om meg!

Siden jeg mener anderledes enn mannen min så må jeg prøve å få ham til å forstå, for jeg VET at jeg har rett!

Skrevet

Tenker på den gangen moren min kjøpte 6 pakning elefantøl til meg og søsteren 16 og 18 år var vi.

Da vi skulle på fest og ta med oss dette ølet,fikk vi bare en flaske hver.

Skal si vi ble skuffet,men vi la sammen penger med andre så kjøpte vi en halvliter hjemmebrent så da var kvelden reddet.

Vet ikke helt hva som er best av å nekte eller å sende med.

Skrevet

Jeg kommer IKKE til å kjøpe alkohol til mine barn før de er 18 år. Har overhode ingen tro på å "gi dem alkohol så vet man hva de drikker". Jeg akter å gjøre et ærlig forsøk på å få barna mine til å holde seg bort fra alkohol til de blir gamle nok til å sette pris på å drikke alkohol uten å bli stupfull. Men jeg har ikke tenkt å la dem øve seg hjemme før de er 18 heller.

Beste hilsen fra

Beste hilsen fra

Helt enig! :)

Skrevet

De samme erfaringene har jeg også - det var ikke lekkert å være i 60-års lag i Nord-Trøndelag og så oppleve en nykonfirmert kusine i søt kjole - drita full! - jeg var sjokkert og spurte moren og faren hennes om de ikke hadde sett det, og hvorfor de ikke kjørte henne hjem - fikk bare til svar: "hun er da konfirmert!"

da sendte jeg en god tanke til mine foreldre som flyttet fra det stedet da jeg bare var 5 år :)

fei1365380229
Skrevet

Det er helt uaktuellt at vi som voksne skal kjøpe alkohol til barna våre. Vi har en 18 års grense og den forholder vi oss til.

Jeg tror ikke noe på den at vi sender med så vet vi hva de drikker. En annen ting er at de drikker mindre hvis de vet at det er noen der hjemme som ikke godtar det. Da må de "skjerpe" seg når de kommer hjem.

Jeg er allikevel ikke så blåøyd at jeg tror at jeg kan klare å få barna mine fra å drikke alkohol før de blir 18 år.

Skrevet

Siden jeg mener anderledes enn mannen min så må jeg prøve å få ham til å forstå, for jeg VET at jeg har rett!

Klart du har rett - barn beundrer foreldre som er på rett side av loven. Det er TRYGGHET i å vita at man kan stole på sine foreldre.

fei1365380229
Skrevet

De pengene hadde jeg gladelig betalt :o). Det er ikke mange ungdommer som ikke har drukket alkohol før de er 18 år nå.

Tenk hvilke bekymringer du slipper.

Men det at han er kristen behøver ikke å ha noe og si, vi hadde flere på gymnaset som var kristne vi, men de drakk allikevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...