Gå til innhold

Tør du sette grenser for dine barn?

Anbefalte innlegg

Gjest takk for link
Skrevet

Klart du har rett - barn beundrer foreldre som er på rett side av loven. Det er TRYGGHET i å vita at man kan stole på sine foreldre.

Jeg drakk ikke før jeg var 18, mens mannen min som er nordfra drakk da han var mye yngre. Så han er vant til noe annet, men jeg vil IKKE at han skal gi barna noe her hjemme! Jeg har lagret den linken i "favorittene", men det kan bli vanskelig å få ham til å høre på meg.

fei1365380229
Skrevet

Det som er farlig med det er jo at man ved å gi barna alkohol hjemme, sier til dem at "ja, det er helt i orden at du drar ut og drikker deg full" Meningen av det man sier om at det ikke er bra å drikke for mye, mye rart kan skje osv, forsvinner som dugg for solen i det man langer over six-packen. Barn og bikkjer gjør ikke som vi sier, de gjør som vi gjør... Dessverre, hvis det viser seg at vi er fårlige forbilder.

Jeg bodde en del av min ungdomstid i Nord-Trøndelag, og 4 (!) av mine venner hadde hatt alkosjokk i løpet av det året de ble konfirmert. 3 av dem fikk hjemmebrent med seg hjemmefra fordi foreldrene "ville vite hva de drakk", og "han får jo tak i det et eller annet sted uansett". Jeg var på alle de samme festene, men visste at om jeg så mye som tok en slurk øl, så ville det smelle noe så inn i granskauen når jeg kom hjem. Men jeg fikk i hvertfall inntrykk av at mine foreldre brydde seg om meg!

Wow... hjemmebrent med så man visste hva de drakk :)

Husker en venninne hadde med hjemmebrent den første gangen vi skulle drikke oss fulle, det blandet vi med juice og det gikk vanvittig galt for mange av oss.

Gjest takk for link
Skrevet

Problemet mitt er at jeg for flere år siden avtalte med avkommet at om han var helt alkoholfri (og røyk og dop) til han var 18 så skulle jeg betale lappen (i hellig overbevisning om at INGEN ungdommer klarer det). Jeg tenkte at det kunne være noe å strekke seg til, sånn at han i allefall utsatte debuten lengst mulig.

Trollungen har nå gått hen og blitt kristen, og jeg ser tusenlappene flagre i det fjerne....

Det gjør vel ikke noe at han er kristen? Så vet du at han tilhører et trygt miljø.

Skrevet

Det er helt uaktuellt at vi som voksne skal kjøpe alkohol til barna våre. Vi har en 18 års grense og den forholder vi oss til.

Jeg tror ikke noe på den at vi sender med så vet vi hva de drikker. En annen ting er at de drikker mindre hvis de vet at det er noen der hjemme som ikke godtar det. Da må de "skjerpe" seg når de kommer hjem.

Jeg er allikevel ikke så blåøyd at jeg tror at jeg kan klare å få barna mine fra å drikke alkohol før de blir 18 år.

Sånn er det. Jeg husker jo at man skjerpet seg veldig når man skulle hjem til enkelte foreldre - mine bl.a. :)

Skrevet

Jeg drakk ikke før jeg var 18, mens mannen min som er nordfra drakk da han var mye yngre. Så han er vant til noe annet, men jeg vil IKKE at han skal gi barna noe her hjemme! Jeg har lagret den linken i "favorittene", men det kan bli vanskelig å få ham til å høre på meg.

Selv om jeg mener det jeg mener - så hadde jeg min første fyllekule da jeg var 13....det forteller jeg ikke til fjortissen min :-)

Skrevet

Jeg kommer IKKE til å kjøpe alkohol til mine barn før de er 18 år. Har overhode ingen tro på å "gi dem alkohol så vet man hva de drikker". Jeg akter å gjøre et ærlig forsøk på å få barna mine til å holde seg bort fra alkohol til de blir gamle nok til å sette pris på å drikke alkohol uten å bli stupfull. Men jeg har ikke tenkt å la dem øve seg hjemme før de er 18 heller.

Beste hilsen fra

Beste hilsen fra

Det heter seg jo at dersom man gir ungene alkohol så drikker de dette I TILLEGG til det de ellers måtte få tak i. Om dette er fundamentert i forskning, eller om dette er propaganda, aner jeg derimot ikke.

Det er jo gjort relativt omfattende forskning på unge og alkohol, der de har fulgt unge gjennom en årrekke. Statistisk sett viser det seg at de som begynner å drikke tidlig, drikker forholdsvis _mer_ når de er 20, enn sine gjevnaldrende som debutrerte med alkoholt senere. (eks: debuterer du som 14 åring, er alkoholforbruket ditt langt høyere som 20 åring, enn en 20-åring som debuterte som 18 åring).

Skrevet

Vanskelig tema vi vår familie. Forrige jul fikk 16-åringen servert øl til maten med foreldre, besteforeldre, tante/onkel og søskenbarn til stede.

Min stesønn observerte jo selvsakt dette. Han var 13. Det ble kommentert da vi reiste hjem. Han fikk da klar beskjed om at han ikke kom til å få det, og at det ikke er lov.

Jeg kommer ikke til å servere/kjøpe alkohol til min datter før ho er 18.

Jeg har selv fortsatt respekt for mine foreldre som satt denne grensa for meg. Jeg kan drikke litt alkohol sammen med dem, men ville aldri drukket meg full.

Jeg er veldig måteholden i dag. Gubben derimot sliter med alkoholproblemer. Han er oppvokst med foreldre som drikker...

Skrevet

Problemet mitt er at jeg for flere år siden avtalte med avkommet at om han var helt alkoholfri (og røyk og dop) til han var 18 så skulle jeg betale lappen (i hellig overbevisning om at INGEN ungdommer klarer det). Jeg tenkte at det kunne være noe å strekke seg til, sånn at han i allefall utsatte debuten lengst mulig.

Trollungen har nå gått hen og blitt kristen, og jeg ser tusenlappene flagre i det fjerne....

Kristen betyr ikke nødvendigvis at de ikke drikker.

Men jeg synes du skal være fornøyd om du må punge ut. Da har du gitt han en god start:-)

fei1365380229
Skrevet

Selv om jeg mener det jeg mener - så hadde jeg min første fyllekule da jeg var 13....det forteller jeg ikke til fjortissen min :-)

Åååå.. jeg håper jeg kan slippe dette på noen år ihvertfall, jeg har en 13 åring.

Jeg drakk ikke noe alkohol før jeg var nærmere 16 år. Etter det var det bare sporadisk frem til jeg var 18 år. Jeg har inntrykk av at veldig mange 16 åringer nå drikker hver eneste helg.

Jeg kommer til å sette grenser for når ungene skal være hjemme i helgene også etter at de er 16 år, men jeg vet jo at vi overnattet litt hos hverandre og så var det andre som hadde helt andre grenser enn det var hjemme hos oss.

Skrevet

Åååå.. jeg håper jeg kan slippe dette på noen år ihvertfall, jeg har en 13 åring.

Jeg drakk ikke noe alkohol før jeg var nærmere 16 år. Etter det var det bare sporadisk frem til jeg var 18 år. Jeg har inntrykk av at veldig mange 16 åringer nå drikker hver eneste helg.

Jeg kommer til å sette grenser for når ungene skal være hjemme i helgene også etter at de er 16 år, men jeg vet jo at vi overnattet litt hos hverandre og så var det andre som hadde helt andre grenser enn det var hjemme hos oss.

nettopp - jeg var en hel sommerferie sammen med min bestevenninne - hos hennes mor som var litt "på kjøret" -vi vasket hus og passet unger, mens mora drev med sitt - og vi var vel mer voksne enn denne mora denne sommeren -trodde vi. Min venninne bodde vanligivis hos sin far - forståelig nok.

Dette var langt oppå hedmarken - og vi hadde ikke tøyler i det hele tatt - hadde mine foreldre visst dette hadde de hentet meg på flekken.

Vi la oss og hoppet ut av vinduet og dro på "kåk" :)

hele sommeren var en stor fest - nesten rart at vi begge bevarte jomfrudommen - i enda noen år til! :)

Skrevet

Jeg er på linje med deg her. Ingen alkohol til ungene i heimen hos meg før fyllte 18. Tror jeg i alle fall nå. :o)

Hadde en lærer en gang som fortalte om sin sønn som kom hjem aldeles drita full (faren var prest!). Faren tok seg nå av sin sønn uten formaninger og greier og dagen etter sa sønnen:"Du, far, det verste var ikke det å ligge og spy, det verste var latteren din da du løaftet hodet mitt opp fra bøtta..." *Hehe*

skorpionfisken
Skrevet

De pengene hadde jeg gladelig betalt :o). Det er ikke mange ungdommer som ikke har drukket alkohol før de er 18 år nå.

Tenk hvilke bekymringer du slipper.

Men det at han er kristen behøver ikke å ha noe og si, vi hadde flere på gymnaset som var kristne vi, men de drakk allikevel.

Jo, men han har funnet ut av dette her helt av seg selv, uten påvirkning fra familien. Mange kristne ungdommer er det fordi de har vokst opp med det og har fått det inn fra de var små at alkohol er synd. Da er det klart det må prøves.

Ungdomsopprør består ofte i å gjøre det motsatte av hva foreldrene gjør. Og jeg har altså fått en kristen sønn som er overbærende over en syndig mor som drikker alkohol og lever i samboerskap utenfor ekteskapet.

Jeg er bare glad for at han ennå drikker cola og spiser svinekjøtt...

skorpionfisken
Skrevet

Det gjør vel ikke noe at han er kristen? Så vet du at han tilhører et trygt miljø.

Joda, jeg klager ikke for mye. Det var bare det at det var det siste jeg hadde ventet av ett av mine barn. Fi har for å si det sånn ikke tradisjon for å være kristne i hverken min eller hans fars familie.

Spesielt siden det er det barnet som nektet å konfirmere seg for 2,5 år siden fordi han IKKE var kristen.

Men en vei må vel ungdomsopprøret ta da, og jeg vet om mye annet han kunne funnet på som er mye verre enn det...

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Wow... hjemmebrent med så man visste hva de drakk :)

Husker en venninne hadde med hjemmebrent den første gangen vi skulle drikke oss fulle, det blandet vi med juice og det gikk vanvittig galt for mange av oss.

Ja, best å sende med poden det far har brent sjæl, skjønner du vel, for det kunne jo finnes lut og annen faanskap i "kjøpesprit"...

*Rister på hodet*

Gjest kalendria
Skrevet

Ja, det tør vi! Ungene våre kommer garantert ikke til å få alkohol servert hjemme før de er 18, og å sende med på fest er aldeles uaktuelt! Det er vi sikre på og enige om, selv om ungene våre er små fremdeles.

Derimot sliter vi litt med hvor mye vi kan tillate oss å drikke mens ungene er våkne. Er det greit med en øl og akevitt på mannen på julaften, eller er det ikke greit (aldri, aldri beruset!!)? (Jeg er ikke vant med alkohol i jula, og har ikke tenkt å begynne nå).

Og hva med pappas fotballpils, og mammas glass med rødvin i helgene?

Vanskelig, synes vi.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg kommer aldri til å kjøpe alkohol til ungene mine.

Man vet at de kommer til å drikke, men det skal ikke være foreldra som sørger for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...