Gå til innhold

Hva kan jeg vente meg som student og praksis på sykehjem?

Anbefalte innlegg

Gjest Sykehjempraksis
Skrevet

Er student og skal ut i praksis på sykehjem eller hjemmesykepleie. Hva kan jeg forvente meg å oppleve, hva bør jeg tenke nøye over og hvordan fremtre? Har aldri vært borti i slikt før, og gruer meg litt med tanke på å oppleve noe uverdig, kanskje død også. Hvordan forberede seg liksom? Jeg er veldig spent, og både gleder og gruer meg. Skal også skrive fagoppgave i denne forbindelse.

Gjest Sykehjemspraksisen min
Skrevet

Heisann!

Jeg var i praksis på et sykehjem tidligere i år. Hva akkurat _du_ vil oppleve er det nok ingen som kan svare deg på.

Hvis du er f.eks er sykepleierstudent slik jeg er, så er det jo de tingene du har lært du skal øve deg på. Du skal mestre et grunnleggende stell/personlig hygiene (hvorpå du skal ha en stelledag sammen med lærerveileder), og alt det viktige som hører med til dette. Lærerveilederen min satte spm.tegn med alt jeg gjorde for at jeg skulle tenke selv og begrunne valgene mine. Kanskje får du assistere/sette kateter, sette intramuskulær vaksine( f.eks B12),kanskje hjelpe et eldre menneske å spise, ta stiks og uricult av en urinprøve + ta en hemofec (husker ikke om d skrives slik?!) hvis d trengs, du skal mestre skylleromsarbeid (vite hvordan man behandler rent og urent osv), hvis noen er sengeliggende, kan det være at du får lære å bruke sengeheis, eller kanskje du får rense et trykksår. Du skal lære å forebygge sykdom (som f.eks trykksår). I tillegg til de andre tingene du har lært, er OBSERVASJON noe av det viktigste. Det er også det å skulle se "hele mennesket", altså mennesket som en helhet!

Du får sikkert beskjed om å lage en ukeplan der du skriver ned hva du har tenkt å gjøre den dagen, og hva målene dine er de forskjellige ukene. Vil du lese, så får du tid til å gjøre det. Du får tildelt en kontaktsykepleier som skal være sammen med deg, og han/hun har ansvaret for å ta vare på deg og svare på alt du måtte ha av spm., samt lære deg alt av rutiner på sykehjemmet.

Selv følte jeg at mye av praksisen gikk på stell. Jeg lærte veldig mye om meg selv, og hvordan jeg reagerer i forskjellige situasjoner. (Det oppstod faktisk mange situasjoner som jeg ikke kunne forestilt meg på forhånd. Jeg var på en dementavdeling, og det var helt utrolig og se hvor mange typer demens det finnes, og hvor fort et menneske kan forandre seg bare på minutter. I ene øyeblikket er personen helt "normal", og i neste setning er alt snudd på hodet). Ellers gikk mye av praksisken på å være sammen med de eldre. Sitte på dagligstuen sammen med dem.Kommunisere, synge, spille kort/yatzi, kanskje ta med noen ut en tur osv.

Det du kan tenkte på på forhånd er hvordan du tror du vil reagere på at noen (både menn og kvinner) kler seg nakne forann deg? Hva du tenker om å hjelpe en eldre på toalettet og tørke dem i baken? Vaske dem nedentil? Vaske dem når de har hatt diarè? Dusje dem? Stell generelt egentlig. Hjelpe dem og spise? osv osv. (Det eneste jeg husker jeg "reagerte" litt på, var å klippe tånegler:) ).

Hvis noen dør, får du kanskje være med å stelle den døde. Men hvordan du vil reagere på å se et dødt menneske er det ingen andre enn du som vet. Tror alle har sin egen måte å takle slike ting på, så noe fasittsvar kan du ikke få.

Med tanke på fremtoning, så tror jeg personlig at det er viktig og være rolig, utadvent, og ha godt humør- både i kontakt med beboerne og også de pårørende. RESPEKT er nok det magiske ordet!

Skrevet

Som sykepleiestudent på aldershjem får du sikkert en eller to pasienter som du skal følge opp, etter at du har vært der "på opplæring" og føler deg trygg på situasjonen. Har hørt at man ikke må løpe rundt som en annen assistent og hjelpe "alle" med morgenstellet, fordi man skal være der som observatør og lære, ikke som arbeidskraft.

I hjemmesykepleien blir det nok litt annerledes, der får du din liste som må følges, med de sykepleieoppgavene som følger med der. Er det noe du ikke føler deg trygg på og føler du kan, kateterisering eller blæreskylling, for eksempel - få med deg noen, eller be om å få slippe akkurat det oppdraget.

Tror ikke det går an å forberede seg noe særlig på hva som venter en i disse jobbene, men det er vel mer vanlig å oppleve dødsfall på et aldershjem enn i hjemmesykepleien. I sistenevnte er det ikke bare gamle folk, men ofte handicappede som trenger hjelp til å komme seg opp, noe psykiatri som trenger en samtale... i det hele tatt. Man møter på de fleste situasjoner.

Gå på med godt mot, men husk at du møter folk i deres private hjem, og her skal de ikke "Overkjøres".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...