Gå til innhold

Enda mer om vaskemidler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden het jo vaske_pulver_. Jeg har sluttet å bruke pulver, for det har skjedd mange ganger at det har kommet hvite flekker på klærne. Da jeg skiftet til flytende vaskemiddel har ikke det samme skjedd.

Min teori er at vaskepulver reagerer raskere ved direkte kontakt med klærne i tørr tilstand.

Hva med dere?

Skrevet

Bruker bare flytende jeg og, men det er bare fordi det er lettere å dosere.

Skrevet

Jeg tror faren for hvite flekker på klærne øker ved for full vaskemaskin og/eller for mye pulver. Kanskje kvaliteten på maskinen også teller inn.....?

Skrevet

Men jeg vil ikke at fargete klær skal bli så rene at de til og med mister fargen.

Sant.. Jeg aner egentlig ikke siden jeg straks skal sette på min første maskin ;)

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg tror faren for hvite flekker på klærne øker ved for full vaskemaskin og/eller for mye pulver. Kanskje kvaliteten på maskinen også teller inn.....?

Har vasket en del på fellesvaskeri, og mange tror at klær blir renere av for mye vaskemiddel. Hehe..jaja.

Skrevet

Jeg bruker rimelig vaskepulver og har faktisk aldri funnet noen hvit flekk.

Så jeg vet ikke om det er sånn.

:)

Skrevet

Vaskepulver tråd halv tolv på en fredag !!!!! ;-) ???

hare1365380455
Skrevet

Jeg har aldri brukt flytende vaskemiddel, men det høres i grunnen bedre ut. Hva heter det?

Skrevet

Vaskepulver tråd halv tolv på en fredag !!!!! ;-) ???

Noe må vi husmødrene skeie ut med. c",)

Skrevet

Noe må vi husmødrene skeie ut med. c",)

He he...

Gjest vaske"dilla"...
Skrevet

Hvis man doserer vaske_pulver_ feil: dvs. bruker for mye, samt hvis maskinen i tillegg er stappa full, blir det flekker!

Hvis man kjører passe full maskin, og doserer riktig, dvs. ikke så mye som angitt på pulverpakka (doseringen der er gjort med tanke på å få _selge_, ikke vaske!(;-(), blir klærne rene.

Det er nemlig sånn, at hvis man har for mye pulver i , vil ikke vaske_middelet_ i pulveret "gå til angrep" på flekkene, og på en måte "løfte" vekk smusset, men i stedet samle seg i vannet som små "grupper" ; miceller, på fagspråket. Dette kommer av negativ/postitiv ladning i tøyet/pulveret.Det er denne spenningen mellom pulver og tøy som gjør at pulveret klarer å "løfte" vekk smusset fra tøyet!Tenk deg en magnet, som løfter opp en nøkkel fra et bord, f.eks.

Når tøyet da blir skyllet og sentrifugert, setter disse micellene seg utenpå tøyet, fordi spenningen i vannet er forsvunnet.

Min erfaring (har også tatt eksamen i tekstillære, hvor vaskemiddel var et av hovedområdene...)er: doser mindre enn angitt, og tøyet blir renere enn om man doserer som angitt!

Skrevet

Hvis man doserer vaske_pulver_ feil: dvs. bruker for mye, samt hvis maskinen i tillegg er stappa full, blir det flekker!

Hvis man kjører passe full maskin, og doserer riktig, dvs. ikke så mye som angitt på pulverpakka (doseringen der er gjort med tanke på å få _selge_, ikke vaske!(;-(), blir klærne rene.

Det er nemlig sånn, at hvis man har for mye pulver i , vil ikke vaske_middelet_ i pulveret "gå til angrep" på flekkene, og på en måte "løfte" vekk smusset, men i stedet samle seg i vannet som små "grupper" ; miceller, på fagspråket. Dette kommer av negativ/postitiv ladning i tøyet/pulveret.Det er denne spenningen mellom pulver og tøy som gjør at pulveret klarer å "løfte" vekk smusset fra tøyet!Tenk deg en magnet, som løfter opp en nøkkel fra et bord, f.eks.

Når tøyet da blir skyllet og sentrifugert, setter disse micellene seg utenpå tøyet, fordi spenningen i vannet er forsvunnet.

Min erfaring (har også tatt eksamen i tekstillære, hvor vaskemiddel var et av hovedområdene...)er: doser mindre enn angitt, og tøyet blir renere enn om man doserer som angitt!

Jeg bruker alltid halv dose pulver og svvært lite skyllemiddel. Alt blir reint og mykt likevel.

Men jeg savner middelet Sagrotan i Norge. Det er supert når jeg har vært uheldig og fått med noe surt i finvasken.

Skrevet

Med min gamle maskin hendte det at jeg fikk hvite flekker på klærne hvis jeg:

-Hadde pulveret i skuffen (måtte alltid bruke vaskeball)

-Stappet maskinen for full

-Brukte for mye vaskemiddel

Med min nye maskin som jeg er veldig fornøyd med, har vaskemiddel-flekker ikke forekommet.

Gjest vaske"dilla"
Skrevet

Jeg bruker alltid halv dose pulver og svvært lite skyllemiddel. Alt blir reint og mykt likevel.

Men jeg savner middelet Sagrotan i Norge. Det er supert når jeg har vært uheldig og fått med noe surt i finvasken.

Hm, det hørtes "luggumt" ut, - men i hvilke land finner man dette middelet, da!?

Skrevet

Hm, det hørtes "luggumt" ut, - men i hvilke land finner man dette middelet, da!?

Litt usikker hvor det finnes. Det inneholder et fenolderivat, og dreper bakterier uten at man trenger varme opp tøyet mer enn det tåler. 60 grader er ikke nok til å drepe dme, og ikke alt tåler 90 grader. Dermed er jeg mellom to stoler, og Sagrotan funker utmerket da det dreper bakterier uten oppvarming.

http://www.sagrotan.de/sf_laundry.shtml#l1

Skrevet

Litt usikker hvor det finnes. Det inneholder et fenolderivat, og dreper bakterier uten at man trenger varme opp tøyet mer enn det tåler. 60 grader er ikke nok til å drepe dme, og ikke alt tåler 90 grader. Dermed er jeg mellom to stoler, og Sagrotan funker utmerket da det dreper bakterier uten oppvarming.

http://www.sagrotan.de/sf_laundry.shtml#l1

Hm, skulle gjerne hatt det der, jeg og, altså! Det er sikkert fint til ullklær med spaghettisaus på...

Skrevet

Hm, skulle gjerne hatt det der, jeg og, altså! Det er sikkert fint til ullklær med spaghettisaus på...

Eller så gjør vi kort prosess: koker alt. Det som ikke tåler koking, det går til Fretex.

Mulig middelet ikke tillates solgt. Vi er litt sarte her i Nord. Tyskere er mer robuste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...