Gå til innhold

Sær eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det "bare" meg som tenker slik?

I avisa vår står det om en omkommet mann, død ved en tragisk ulykke.

Jeg finner på en by bare for å få frem hva jeg mener, jeg bor altså ikke i den byen...

Det står noe som..."Sarping død i ulykke".

Er ikke det litt urespektabelt å si "Sarping"?

Skulle det ikke stått "Mann fra Sarpsborg" i tilfeller som dette?

Eller er jeg sær?

Når det er sakt så er jeg sånn person ellers også som skrur ned musikken når jeg kjører forbi gravlunden i respekt for de sørgende osv.

Artig å høre hva andre mener :)

Skrevet

Joda du har vel et viktig poeng der. Litt respekt for avdøde bør man ha. Men Særp er Særp vettu. Jeg kjenner altfor godt til det der. Det burde helt klart stått mann fra Sarpsborg.

Skrevet

Ikke hvis sarping er et normalt brukt uttrykk, så synes jeg det kan brukes.

Men er enig med deg i at "mann fra Sarpsborg" høres penere ut, men det er ikke noe jeg hadde giddet å hengt opp i.

Skrur heller ikke ned musikken når jeg kjører forbi en gravplass. Det skal vel mye til for at de hører noe som helst og hvis så, så vil de kanskskje høre litt musikk også:-)

Men ellers så bråker jeg heller ikke på en gravplass.

Skrevet

Joda du har vel et viktig poeng der. Litt respekt for avdøde bør man ha. Men Særp er Særp vettu. Jeg kjenner altfor godt til det der. Det burde helt klart stått mann fra Sarpsborg.

Godt, da er vi to :)

Døden er fyldt av så mye vondt for mange, synes det minste man kan gjøre er å omtale saken helt korrekt skrevet når den skal omtales i avisen.

Særping er liksom...sleng :(

Skrevet

Men er enig med deg i at "mann fra Sarpsborg" høres penere ut, men det er ikke noe jeg hadde giddet å hengt opp i.

Skrur heller ikke ned musikken når jeg kjører forbi en gravplass. Det skal vel mye til for at de hører noe som helst og hvis så, så vil de kanskskje høre litt musikk også:-)

Hahaha. Den måten har jeg ikke tenkt på det på før =)

Skrevet

Det er nå ikke slik at jeg mister nattesøvnen av det da :)

Kanskje litt spesiellt siden jeg kjenner noe av den avdødes familie.

Ja, de sier "Særp" veldig ofte, men det er jo uhøytidelig sleng liksom.

Når man snakker om byen i "alvorlige" sammenhenger så sier man jo "Sarpsborg".

En ting å omtale Særp i forbindelse med gatebilløp liksom, noe annet er det når det er et dødsfall.

Mener jeg da :)

(Når det gjelder gravlund og musikk så tenker jeg på at det kanskje står mange og sørger med tårene rennende og da blir dunk dunk fryktelig forstyrrende i sorgen da)

Men det er meg :)

Gjest Aimabel
Skrevet

Du er veldig korekt og hensynsfull, men ikke sær :-)

Skrevet

Hahaha. Den måten har jeg ikke tenkt på det på før =)

Mye rart man skal henge seg oppi i kjedsomheten du ;)

Når du er gjennomtenkt så kan du jo pipe ut om hva du mener om det.

*ler*

Skrevet

Du er veldig korekt og hensynsfull, men ikke sær :-)

Tuuuuusen takk :)

Koselig å høre.

Skrevet

Godt, da er vi to :)

Døden er fyldt av så mye vondt for mange, synes det minste man kan gjøre er å omtale saken helt korrekt skrevet når den skal omtales i avisen.

Særping er liksom...sleng :(

Du er ikke fra Særp vel?? he he

Skrevet

Du er ikke fra Særp vel?? he he

Som jeg skrev i begynnerinlegget...

Jeg fant på et navn for å komme med eksempler...jeg bor ikke der

:)

Skrevet

Der jeg er fra er det helt vanlig å omtale det slik og det er det heller ikke noe negativt. Så det kommer kanskje an på om det er i byen eller på bygda.

Skrevet

Mye rart man skal henge seg oppi i kjedsomheten du ;)

Når du er gjennomtenkt så kan du jo pipe ut om hva du mener om det.

*ler*

Det var at de døde sikkert ville høre musikk jeg lo av altså, ikke hovedinnlegget =)

Synes det er søtt at du bryr deg om sånt, jeg. Jeg greier ikke helt å forholde meg til det eksempelet du bruker, men kan man f.eks si "trønder funnet omkommet"?

I så fall synes jeg det er litt respektløst, ja. Jeg hadde ikke tenkt over det før du sa det sikkert, men når du sier det, så.. ja =) Kan man godt si mann fra Trondheim!

Dette temaet minner meg om i sommer når jeg jobba som postbud. Jeg cruisa rundt med radioen på full guffe, og sveiva ned vinduet for å putte i ei kasse jeg kunne nå fra bilen. Tilfeldigvis ser jeg opp, og på toppen av bakken er en gravplass, og ikke nok med det, men det er fullt gravfølge og prest og hele pakka ved en grav. Jeg vet ikke om de kunne høre det, men det syntes jeg uansett var grusomt =/

Skrevet

Det var at de døde sikkert ville høre musikk jeg lo av altså, ikke hovedinnlegget =)

Synes det er søtt at du bryr deg om sånt, jeg. Jeg greier ikke helt å forholde meg til det eksempelet du bruker, men kan man f.eks si "trønder funnet omkommet"?

I så fall synes jeg det er litt respektløst, ja. Jeg hadde ikke tenkt over det før du sa det sikkert, men når du sier det, så.. ja =) Kan man godt si mann fra Trondheim!

Dette temaet minner meg om i sommer når jeg jobba som postbud. Jeg cruisa rundt med radioen på full guffe, og sveiva ned vinduet for å putte i ei kasse jeg kunne nå fra bilen. Tilfeldigvis ser jeg opp, og på toppen av bakken er en gravplass, og ikke nok med det, men det er fullt gravfølge og prest og hele pakka ved en grav. Jeg vet ikke om de kunne høre det, men det syntes jeg uansett var grusomt =/

"Det var at de døde sikkert ville høre musikk jeg lo av altså, ikke hovedinnlegget =)"

- Okey, sorry da :)

"Synes det er søtt at du bryr deg om sånt, jeg. Jeg greier ikke helt å forholde meg til det eksempelet du bruker, men kan man f.eks si "trønder funnet omkommet"?"

- Man kan jo si det, og kanskje det sies også, men det var nå det at jeg synes det skal være helt "korrekt" når det gjelder noe så trist og alvorlig som død. Synes det burde være "mann fra trøndelag" jeg da :) (og du så jeg)

"Dette temaet minner meg om i sommer når jeg jobba som postbud. Jeg cruisa rundt med radioen på full guffe, og sveiva ned vinduet for å putte i ei kasse jeg kunne nå fra bilen. Tilfeldigvis ser jeg opp, og på toppen av bakken er en gravplass, og ikke nok med det, men det er fullt gravfølge og prest og hele pakka ved en grav. Jeg vet ikke om de kunne høre det, men det syntes jeg uansett var grusomt =/"

-Ja, ikke sant? Ikke sikkert alle føler det likt, men når man har med sorg over døde å gjøre så har jeg for meg at stillheten og tankene deres er veldig viktige.

Vi kjørte selv et tvillingpar til graven og når det skar inn biler gjennom gravfølget, og biler kjørte forbi, så var det utrolig sårt.

Greit de ikke hadde no forhold til det som skjedde, men vi som hadde mistet to små familiemedlemmer ble liksom forstyrret i "sorgtåka" for å si det sånn, og det var veldig sårt husker jeg.

Skrevet

Der jeg er fra er det helt vanlig å omtale det slik og det er det heller ikke noe negativt. Så det kommer kanskje an på om det er i byen eller på bygda.

Er svært vanlig å omtale byene heromkring på den måten :)

Men vi hører jo ikke nyhetene sier "Særp"...de sier vel "Sarpsborg"...

Eller...

Jeg synes nå fremdeles det bør stå ordentlige bynavn jeg da, og ikke sleng.

:)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Dette fikk meg til å tenke på en gang jeg grov grav. Og da jeg var kommet et stykke nedi fikk jeg en stein i hodet. "au dæven" sa jeg - og da jeg tittet opp sto noen av de pårørende der. Flaut, men hva hadde de der å gjøre(?)

Skrevet

jeg hadde nok også reagert på uttrykket "Sarping død ved ulykke". Er det fordi han er i fra Sarpsborg at han er død?

Men det kommer jo an på hvilken sammenheng dette er skrevet i.Om det er en lokalpatriotisk avis så kanske det har stor betydning at den døde var Sarping og ikke mossing?

Skrevet

"Det var at de døde sikkert ville høre musikk jeg lo av altså, ikke hovedinnlegget =)"

- Okey, sorry da :)

"Synes det er søtt at du bryr deg om sånt, jeg. Jeg greier ikke helt å forholde meg til det eksempelet du bruker, men kan man f.eks si "trønder funnet omkommet"?"

- Man kan jo si det, og kanskje det sies også, men det var nå det at jeg synes det skal være helt "korrekt" når det gjelder noe så trist og alvorlig som død. Synes det burde være "mann fra trøndelag" jeg da :) (og du så jeg)

"Dette temaet minner meg om i sommer når jeg jobba som postbud. Jeg cruisa rundt med radioen på full guffe, og sveiva ned vinduet for å putte i ei kasse jeg kunne nå fra bilen. Tilfeldigvis ser jeg opp, og på toppen av bakken er en gravplass, og ikke nok med det, men det er fullt gravfølge og prest og hele pakka ved en grav. Jeg vet ikke om de kunne høre det, men det syntes jeg uansett var grusomt =/"

-Ja, ikke sant? Ikke sikkert alle føler det likt, men når man har med sorg over døde å gjøre så har jeg for meg at stillheten og tankene deres er veldig viktige.

Vi kjørte selv et tvillingpar til graven og når det skar inn biler gjennom gravfølget, og biler kjørte forbi, så var det utrolig sårt.

Greit de ikke hadde no forhold til det som skjedde, men vi som hadde mistet to små familiemedlemmer ble liksom forstyrret i "sorgtåka" for å si det sånn, og det var veldig sårt husker jeg.

Uff, ja det kan jeg godt forstå. Kan jeg spørre hva som skjedde?

Skrevet

jeg hadde nok også reagert på uttrykket "Sarping død ved ulykke". Er det fordi han er i fra Sarpsborg at han er død?

Men det kommer jo an på hvilken sammenheng dette er skrevet i.Om det er en lokalpatriotisk avis så kanske det har stor betydning at den døde var Sarping og ikke mossing?

Dette var en "finnepåby" dette da for å kunne komme med eksempelet :)

Men om vi nå bruker Sarpsborg så ja, han var fra den byen og døde i en veldig tragisk ulykke.

Det er en vanlig "byavis" vi snakker om.

Uansett så er jo "Særp" sleng...byen heter jo Sarpsborg.

Skrevet

Dette fikk meg til å tenke på en gang jeg grov grav. Og da jeg var kommet et stykke nedi fikk jeg en stein i hodet. "au dæven" sa jeg - og da jeg tittet opp sto noen av de pårørende der. Flaut, men hva hadde de der å gjøre(?)

Ts. Når de står der og pælmer stein i hodet på deg, så må det da være lov å si au synes jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...