Gå til innhold

Kjøpt bilder hos fotograf, rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fotografen skriver at han har rettighetene og bildene ikke kan brukes uten avtale med fotografen, men jeg har kjøpt bildene og betalt full pris for fotograferingen. Kan dette være riktig? Jeg ønsker bruke bildene overalt hvor det passser meg, det var jo derfor jeg betalte for det. Vi har ingen særlig avtale utenom betalingen for jobben.

Gjest LucySky
Skrevet

Det har antakelig noe med åndsverkloven å gjøre.

Du har betalt for de bildene du har kjøpt, men ikke for hans "åndsverk" i.e lov til å bruke dem hvor du vil og hvordan du vil.

Skrevet

Det har antakelig noe med åndsverkloven å gjøre.

Du har betalt for de bildene du har kjøpt, men ikke for hans "åndsverk" i.e lov til å bruke dem hvor du vil og hvordan du vil.

Ikke uten avtale skjønner jeg.

Men jeg har rett til å bruke dem slik det er ment og naturlig for situasjonen, bildene og formålet. Ingen kan nekte meg å bruke dem slik at jeg får nytte av dem.

Det er bilder av produkter og skal brukes til markedsføring av produktet.

Når det gjelder fotokunst med modeller og greier som fotografen har betalt, så er det annerledes.

Skrevet

Men nå ser jeg at fotografen krever at link til hans sider skal følge hvert bilde på nettsidene for produktene.

Det har jeg aldri hørt om før, og heller ikke i annonser eller blader er det normalt at fotografens navn er med.

Linkene vil sende kundene bort fra sidene og distrahere fra markedsføringen av produktet og sidene. Det ror jeg ikke han har rett til.

ikke fast nick
Skrevet

Men nå ser jeg at fotografen krever at link til hans sider skal følge hvert bilde på nettsidene for produktene.

Det har jeg aldri hørt om før, og heller ikke i annonser eller blader er det normalt at fotografens navn er med.

Linkene vil sende kundene bort fra sidene og distrahere fra markedsføringen av produktet og sidene. Det ror jeg ikke han har rett til.

Det burde vel holde at du skriver en copyright nederst på alle sidene, med henvisning til fotografen og dennes webside?

Alternativt kan du sette inn web-adressen til fotografens sider som ikke-klikkbare linker under hvert bilde?

Skrevet

Det burde vel holde at du skriver en copyright nederst på alle sidene, med henvisning til fotografen og dennes webside?

Alternativt kan du sette inn web-adressen til fotografens sider som ikke-klikkbare linker under hvert bilde?

Han forlanger tydelig _aktiv link_.

Linker hiver kundene ut av sidene. Prinsippet er å ikke ha linker i det hele tatt. Det er idiotisk å bruke tusener på sider og så sende kunden ut via en link uten at kunden har fått sett på produktene. I øyeblikket fins ingen linker til leverandører heller, slik at ikke kunden skal finne en annen forhandler på importørens eller leveradøens sider.

Skrevet

Skulle ikke du på fotooppdrag til Venezuela da? Da bør du vel ha greie på det meste elementære om opphavsrett? Eller har du kanskje vært for opptatt med å telle vågehval? :->

Skrevet

Skulle ikke du på fotooppdrag til Venezuela da? Da bør du vel ha greie på det meste elementære om opphavsrett? Eller har du kanskje vært for opptatt med å telle vågehval? :->

Snart.

Spise vågehval.

Skrevet

Hvorfor "ulv" i overskriften?

Var det ikke vågehval?

Skrevet

Mulig det står noe om det her:

http://home.online.no/~wegener/opphavsr.htm

Det begynner å demre at det han skriver er for å dekke alle eventualiteter i en jafs.

Jeg kan forestille meg at noen kjøper et bilde og selger hans bilder av hans modeller videre uten at han får penger for det. Det er galt.

Jeg tipper ingen vil betale for bilder av et kommersielt produkt.

Skrevet

Jeg skrev Ulv og du vet godt hvorfor. Her kommer et annet eksempel: Ingen andre enn Ulv i faarikaal kan være så dumme at de påstår at årets TV-aksjon er farlig fordi den kan føre til opprør. Var det ikke noe slikt du skrev? Så lenge du sparker de som er svakere enn deg vil jeg oute deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...