Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når jeg gikk på barneskolen ble jeg slått i ansiktet av min lærer. Dette føltes veldig urettferdig og jeg begynnte å hate lærere. Tross dette klarte jeg å få en slags utdannelse, men måtte gå et ekstra år (10 klasse) for å komme inn på videregående. I arbeidslivet har jeg alldrig klart å avansere eller holde lenge på en jobb pga dårlig kommunikasjon med ledere og autoritære sjefer (jeg tror mitt hat til ham er videreført til sjefene). Jeg mener jeg kunne nådd mye lenger for jeg likte skolen, men læreren fikk meg til å hate den. Kan denne læreren som idag er styrer på samme skole, stilles til ansvar for dette, og har jeg krav på noen form for oppreisning av ham?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204139-sl%C3%A5tt-av-l%C3%A6rer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo hvor gammel saken er, om den er foreldret kan den ikke tas opp (husker ikke hva fristen er). I tillegg spørs det om du har noen vitner på det læreren gjorde mot deg. Hvis ikke vil du nok ikke komme noen vei i en rettsak.

Men du kan søke billighetserstatning såvidt jeg vet, selv om det ikke blir noen rettsak.

Alt dette ovenfor bør du sjekke ut hos en jurist. Du kan få gratis råd hos JussBuss om hvordan du kan gå fram, de gir deg råd over telefon. Ring dit og spør om hjelp.

Det spørs jo hvor gammel saken er, om den er foreldret kan den ikke tas opp (husker ikke hva fristen er). I tillegg spørs det om du har noen vitner på det læreren gjorde mot deg. Hvis ikke vil du nok ikke komme noen vei i en rettsak.

Men du kan søke billighetserstatning såvidt jeg vet, selv om det ikke blir noen rettsak.

Alt dette ovenfor bør du sjekke ut hos en jurist. Du kan få gratis råd hos JussBuss om hvordan du kan gå fram, de gir deg råd over telefon. Ring dit og spør om hjelp.

Jeg er 59 mod. så det er jo noen år siden og jeg har vitne.

Gjest Lykke til

Kanskje du burde snakke med fastlegen din, og eventuelt få en henvisning til psykolog?

Det kan jo alltids hende at læreren er skyld i mye av det som gikk galt i livet ditt, men tror du virkelig at livet ditt blir bedre hvis du får erstatning fra ham?

Synes du burde konsentrere deg om ditt eget liv i stedet for å finne ut hvem som har skylda...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Siden saken er over 25 år gammel, er den sikkertforeldet.

2. Er du sikker på at du ikke legger for mye i denne enkelthendelsen? Kan det være at du gir den skylden/bruker den som en unnskyldning når ting i livet ikke går som du ønsker?

Selv om jeg på det sterkeste tar avstand fra at lærere slår elever, synes jeg det er merkelig at en slik hendelse skal kunne forklare alt som går galt i ens liv.

Gjest juristen

Jeg er 59 mod. så det er jo noen år siden og jeg har vitne.

En rent praktisk opplysning: et eventuelt erstatningskrav er foreldet for flere år siden.

Etter min mening er det heller ikke så mye å vinne på å gruble for mye på en enkeltstående hendelse. Tviler på at den har hatt så stor betydning som du tillegger den.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...