Gå til innhold

Hjelp! Hersketeknikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vel alle vært utsatt for denne typen overkjøring en eller annen gang, og taklet det på den ene eller den andre måten.

Nå blir jeg satt skikkelig på prøve og jeg aner ikke hvordan jeg skal takle det.

Har søkt litt på nettet om fenomenet, men ingen kan gjøre annet enn å ramse opp de forskjellige typiske hersketeknikkene som blir brukt.

Jeg kjenner at det begynner å slite på meg, jeg mister konsentrasjonen, jeg blir usikker på om jeg mestrer jobben min og jeg bruker mye energi på å prøve å være forberedt på neste stikk.

Den som holder på med dette oppnår altså akkurat det han vil.

Det må vel nevnes at jeg er et lett bytte, da jeg sitter med begrenset kunnskap om faget jeg jobber med, er relativt ny i stillingen, (begynte der som sekretær, men "steg" i gradene da jeg hvertfall på visse punkter gjorde en god jobb) og sjefen det dreier seg om er en satt fyr på 62 år.

Nå begynner jeg altså å bli stressa, jeg begnner å få signaler fra andre ansatte om "hva gjør du egentlig i løpet av dagen?", noe som er ekstremt irriterende da de som spør er utearbeidende og har i grunnen ingen forutsetninger for å stille spørsmål som dette. Det må altså komme fra noen av de inne arbeidende. Jobben som jeg tidligere gledet meg til å gå på hver eneste dag har begynt å plage meg og jeg gruer meg til å gå på jobben. Jeg glemmer selvsagte oppgaver og surrer og roter. Det jeg tidligere var så veldig god til har også havnet på et middelmåddig om ikke dårlig nivå.

Har vurdert å ta det opp med verneombudet, men er usikker på om han vil holde seg nøytral og profesjonell da han er veldig på godfot med sjefen min og vi egentlig ikke har en god tone oss i mellom. Jeg har altså ikke tillit til han.

Kan noen gi meg noen tips i hva jeg skal gjøre. Hvordan jeg skal stoppe det her? Jeg var i en arbeidskonflikt på den siste jobben jeg hadde, og jeg kjenner at jeg ikke orker dette en gang til. Jeg er ikke hardhudet nok og er redd jeg kommer til å knekke fullstendig denne gangen.

Gjest litt mer konkret er du snill
Skrevet

Det er særdeles vanskelig å gi et svar fordi innlegget er for diffust.

Hva går jobben din ut på? Hva mener sjefen at du burde gjort som han mener du ikke gjør? Hvordan sier han det? Hva er din egen vurdering av din arbeidsinnsats? Hva mener de andre?

Er dette tatt opp i medarbeidersamtale?

Dreide forrige arbeidskonflikt seg om det samme? Handler det om hva du faktisk gjør eller ikke gjør, eller handler det om deg og din person?

Les ditt eget innlegg en gang til og se det med andres øyne. Prøv så å konkretisere det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...