Gå til innhold

Ny stavemåte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en ny, godkjent stavemåte på ordet "nysgjerrig", eller er det bare utrolig mange som ikke kan stave?

Skrevet

Hvordan staves ordet i den nye stavemåten da?

Skriver alltid "nysgjerrig", jeg. :)

Gjest trultemor25
Skrevet

Hvordan staves ordet i den nye stavemåten da?

Skriver alltid "nysgjerrig", jeg. :)

Nyskjerrig da sikkert. Men blander alltid jeg.

Skrevet

Hvordan skulle det ellers skrives?

Mange skriver nyskjerrig.

Skrevet

Ja, det er den skrivemåten jeg ser ofte. Oftere enn "nysgjerrig", faktisk ;)

hare1365380455
Skrevet

Det ser feil ut.

Skrevet

Ja, det er den skrivemåten jeg ser ofte. Oftere enn "nysgjerrig", faktisk ;)

Det staves nysgjerrig. Nyskjerrig gir en helt feil uttalemåte hvis du uttaler kj-lyden som den skal uttales.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det staves nysgjerrig. Nyskjerrig gir en helt feil uttalemåte hvis du uttaler kj-lyden som den skal uttales.

Hadde enda folk bare kutta ut g-en, da kunne jeg forstått feil skrivemåte.

Skrevet

Jeg vet hvordan det staves normalt, men jeg trodde kanskje språkrådet hadde tillat ny stavemåte av en eller annen merkelig grunn. Det er så utrolig mange som skriver det feil.

Skrevet

Det gjorde jeg også før, enda jeg normalt har ganske bra rettskriving.

Men har laget meg en slags huskeregel, jeg tviler jo aldri på hvordan ordet gjerrig skrives,

Skrevet

Det ser feil ut.

Det er feil, så vidt jeg vet. Men siden så utrolig mange skriver det slik, så lurte jeg på om denne skrivemåten kunne være ny av året. Det virket bare så rart for meg at mange skriver nesten feilfrie innlegg, og så staver de "nysgjerrig" galt.

hare1365380455
Skrevet

Det er feil, så vidt jeg vet. Men siden så utrolig mange skriver det slik, så lurte jeg på om denne skrivemåten kunne være ny av året. Det virket bare så rart for meg at mange skriver nesten feilfrie innlegg, og så staver de "nysgjerrig" galt.

Ja, jeg har også sett det. Irriterende skrivefeil! Som "aldri" med g.... Huff.

Skrevet

Ja, jeg har også sett det. Irriterende skrivefeil! Som "aldri" med g.... Huff.

Ja, veldig irriterende. Rent generelt misliker jeg direkte stavefeil, altså at noen ikke vet hvordan et ord staves. Typos/skrivefeil er helt greit.

Skrevet

For ikke å snakke om alle de som sier/skriver konstantere.

Skrevet

Og så alle som staver "sagt" som "sakt" - det er ekkelt!

Skrevet

Som nevnt her før, så søk på ordet "desverre" så får du 2,5 mill treff bare på norske sider :-) Prøv så å søke på dessverre.

Skrevet

Nyskjerrig?

*holder korset foran meg*

Vik fra meg satan!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...