Gå til innhold

Svin indrefilet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en svin indrefilet i kjøleskapet. Hva kan jeg lage, hvor lenge skal den stekes på hvor mange grader? Fant ingen oppskrifter på matprat.no og er ny som kokk ;)

Fortsetter under...

Skrevet

Brun den i stekepanne først. Så steker du den på 225 grader i steikovnen, 8-10 min. hvis du vil ha den rosa inni, og ca. 15 min. hvis du vil ha den helt gjennomstekt. Særlig enklere mat å lage finnes knapt :-)

".............................................."

Skrevet

Brun den i stekepanne først. Så steker du den på 225 grader i steikovnen, 8-10 min. hvis du vil ha den rosa inni, og ca. 15 min. hvis du vil ha den helt gjennomstekt. Særlig enklere mat å lage finnes knapt :-)

".............................................."

Svinekjøtt skal være gjennomstekt, ellers enig med framgangsmåten til Prozak.

Skrevet

Svinekjøtt skal være gjennomstekt, ellers enig med framgangsmåten til Prozak.

Pøh! Det er noen år siden du jobbet som kokk skjønner jeg.

Skrevet

Svinemedaljonger med verdens nydeligste saus:

Kutt indrefileteten i 2-3 cm tykke skiver, som du trykker flatere med fingrene. Ha på litt pepper og salt. Stek 4-5 min. på hver side, eller til den har fått gyllen fin farge. Legg til side en liten stund. Kok ut pannen med 1 dl vann som skal brukes i sausen senere.

Stek oppdelt fersk sjampignon i pannen (ca 300 g) i litt smør. Litt salt og pepper. Ha oppi et beger creme fraiche, 2-3 dl matfløte, 1 spisesje soyasaus, og en "halvmåne Royal Blue ost - delt opp i biter haes den oppi sausen. La småkoke litt. Ha oppi sjyen, og kok opp igjen.

Legg oppi svinemedaljongene, og la de "godgjøre seg noen få minutter. På toppen strør du litt ferske krydderurter ( f.eks timian, gressløk, oregano etc. - sitrontimian smaker helt nyyydelig!).

Server med pasta eller potetbåter etc.

Dette smaker aldeles fantastisk!

Skrevet

Pøh! Det er noen år siden du jobbet som kokk skjønner jeg.

"Skal" være slik og slik er vel en litt drøy påstand når man finner oppskrifter som beskriver begge variantene, ja :-)

"............................................"

Annonse

Skrevet

"Skal" være slik og slik er vel en litt drøy påstand når man finner oppskrifter som beskriver begge variantene, ja :-)

Det er fordi svinekjøtt kan inneholde trikiner (selv om det er sjelden nå), og de ødelegges når kjøttet gjennomstekes.

Det finnes ingen effektiv medisiner mot trikiner, og det er ingen morsom infeksjon å få......

Så det er årsaken til at svinekjøtt i utgangspunktet bør gjennomstekes - og ingen smaksmessig vurdering:-)

Skrevet

Det er fordi svinekjøtt kan inneholde trikiner (selv om det er sjelden nå), og de ødelegges når kjøttet gjennomstekes.

Det finnes ingen effektiv medisiner mot trikiner, og det er ingen morsom infeksjon å få......

Så det er årsaken til at svinekjøtt i utgangspunktet bør gjennomstekes - og ingen smaksmessig vurdering:-)

Ok, den kjøper jeg :-)

Det smaker jo heller ikke godt hvis det ikke er ordentlig stekt.

"......................................."

Skrevet

Ok, den kjøper jeg :-)

Det smaker jo heller ikke godt hvis det ikke er ordentlig stekt.

"......................................."

Jeg liker okseindrefilet (eller kuindrefilet som det som regel er:-) medium til litt rå, mens svineindrefileen smaker best gjennomstekt.

Spiser en del svinefilet, og det er supert kjøtt - og veeeeldig mye rimeligere i Sverige, som det meste annet:-)

Skrevet

For meg er det egentlig det samme siden jeg ikke spiser kjøtt lenger, men som tidligere kjøtteter og kokk så syns jeg også at bastante påstander om mat er drøye. Selvom jeg selvsagt sverger til at pastaen _skal_ serveres al dente ;)

Skrevet

For meg er det egentlig det samme siden jeg ikke spiser kjøtt lenger, men som tidligere kjøtteter og kokk så syns jeg også at bastante påstander om mat er drøye. Selvom jeg selvsagt sverger til at pastaen _skal_ serveres al dente ;)

Selv foretrekker jeg pastaen _litt_ mer kokt enn al dente :-)

".........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...