Gå til innhold

IR-filter på et digital-kamera

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Eller vanlig kamera. Hva er dette egentlig, og hvordan fungerer det? Hvor kan jeg evnt. kjøpe det?

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Ikke UV-filter?

IR er varmestråling. Jaja.

Har funnet ut at IR står på Infrarød filter. og at det finnes både filter og filmer. men trenger mer info.

Skrevet

Har funnet ut at IR står på Infrarød filter. og at det finnes både filter og filmer. men trenger mer info.

På analoge speilreflekskameraer er det egne infrarøde filmer ja, men på digitale er det jo ikke film.

Det er ikke noe du kan gjøre i photoshop etter bildet er tatt, event en innstilling på kameraet ditt?

Gjest lurer jeg på
Skrevet

På analoge speilreflekskameraer er det egne infrarøde filmer ja, men på digitale er det jo ikke film.

Det er ikke noe du kan gjøre i photoshop etter bildet er tatt, event en innstilling på kameraet ditt?

Jeg har både Analog speilreflekskamera og digital kamera, men tror at det er en "linse-filter" man bruker på digital kamera.

Vet ikke om det går an å gjøre noe i Photoshop. Har ikke prøvd. Skal lese litt mer i bruksanvisningen på det analoge kameraet for å skjekke hva det kan. Den er god, så kanskje den har en innstilling på det?

Men kanskje det er best å kjøpe film? Syns bildene blir utrolig fine med IR. Vil at de skal virke mer naturlig, enn at jeg redigerer de selv da. Selv om fargene nok blir falske med IR.

Skrevet

Jeg har både Analog speilreflekskamera og digital kamera, men tror at det er en "linse-filter" man bruker på digital kamera.

Vet ikke om det går an å gjøre noe i Photoshop. Har ikke prøvd. Skal lese litt mer i bruksanvisningen på det analoge kameraet for å skjekke hva det kan. Den er god, så kanskje den har en innstilling på det?

Men kanskje det er best å kjøpe film? Syns bildene blir utrolig fine med IR. Vil at de skal virke mer naturlig, enn at jeg redigerer de selv da. Selv om fargene nok blir falske med IR.

Skjønner. Mulig det er et filter du kan bruke. Det vet jeg ikke. Jeg vet bare at på mitt analoge er det filmen som avgjør om det blir IR, papir eller dias.

Det står nok i bruksanvisningen.

Har aldri forsøkt IR-bilder. Høres spennende ut:)

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Skjønner. Mulig det er et filter du kan bruke. Det vet jeg ikke. Jeg vet bare at på mitt analoge er det filmen som avgjør om det blir IR, papir eller dias.

Det står nok i bruksanvisningen.

Har aldri forsøkt IR-bilder. Høres spennende ut:)

Nei ikke jeg heller, derfor tenkte jeg jeg skulle eksperimentere litt nå. IR bilder blir lyse, f.eks. hvis du tar bilder av trær, så ser de hvite ut, akkurat som om det har snødd. Kul effekt. IR stråling gjør farger mer eller mindre gjennomsiktige. Foograferer du mye?

Skrevet

Nei ikke jeg heller, derfor tenkte jeg jeg skulle eksperimentere litt nå. IR bilder blir lyse, f.eks. hvis du tar bilder av trær, så ser de hvite ut, akkurat som om det har snødd. Kul effekt. IR stråling gjør farger mer eller mindre gjennomsiktige. Foograferer du mye?

Stilig. Det må jeg forsøke en gang.

Jeg er nok for nybegynner å regne. Går fotokurs nå og forsøker å "ta kontroll over kameraet". Tester litt med sort/hvitt, polaroidfilter, men ellers er jeg fascinert av lyset (alle nyanser) og fotograferer en del ja.

Fotograferer du mye?

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Stilig. Det må jeg forsøke en gang.

Jeg er nok for nybegynner å regne. Går fotokurs nå og forsøker å "ta kontroll over kameraet". Tester litt med sort/hvitt, polaroidfilter, men ellers er jeg fascinert av lyset (alle nyanser) og fotograferer en del ja.

Fotograferer du mye?

Fotograferer en del ja,men skulle ønske jeg hadde tid til mer. Må få meg tid, for jeg elsker det.

Jeg er også nybegynner. Fant et gammelt Canon kamera til faren min,men den er fortsatt kjempebra, så jeg bruker den, + et digitalt. Men lærer fortsatt. Tenkte også på et fotokurs selv, men tror jeg skal lese meg til det på nettet heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...