Gå til innhold

Kan lavt stemningsleie være fysisk betinget?

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 37 som hele mitt voksne liv har slitt med depresjoner. Jeg har gått i ulike terapiformer over lengre tid uten at dette på noen måte har hjulpet. Fastlegen min har to ganger foreskrevet antidepresiva,uten at dette heller har hjulpet.Alkohol har (heldigvis)ingen lindrende virkning på meg. Jeg har hatt en normal barndom, uten traumer av noe slag. Jeg har trygge omgivelser både på jobb og privat. Likevel kan jeg våkne kl 5 om morgenen med en intens uro og sterke spenninger i mage og bryst... En følelse av at noe er forferdelig galt uten at jeg kan sette fingeren på noe. Kan denne tilstanden skyldes at jeg er disponert for et lavt stemningsleie?, altså at jeg er skapt med et hode som i utgangspunktet har en kemisk sammensetning som gir depresjoner. Ingen av de vanlige blodprøvene viser noen mangel. Finnes det ev. noen måte å teste/behandle dette på?

Fortsetter under...

Det kan jo hende at du er en ekstremt følsom person. Men det må være plagsomt å ha det slik. Siden du har prøvd både piller og terapi uten effekt, er det kanskje verd å prøve en alternativ behandler. Healing eller homeopati for eksempel. Deres metoder er annerledes, og de kan diagnostisere ut fra andre kriterier enn legevitenskapen. Det kan være du mangler stoffer som ikke blir målt ved vanlige blodprøver hos legen.

Gjest profile

Jeg tror det kan være tilfelle. Har slev slitt med depresjoner, og før forsøkte jeg altid å finne ut hvorfor jeg ble nedfor, men etterhvert har det vel gått opp for meg at det bare skjer av seg selv nærmest. Tror også at mange som har depresjoner leter etter årsaker og kansje også feilaktig tror at de fikk det pga. den og den hendelsen, men så hadde det kommet uansett.

Gjest Sara Salamander

Jeg tror det kan være tilfelle. Har slev slitt med depresjoner, og før forsøkte jeg altid å finne ut hvorfor jeg ble nedfor, men etterhvert har det vel gått opp for meg at det bare skjer av seg selv nærmest. Tror også at mange som har depresjoner leter etter årsaker og kansje også feilaktig tror at de fikk det pga. den og den hendelsen, men så hadde det kommet uansett.

Legen min sa at depresjonen skyldes for lite produksjon av serotonin. (tror jeg det heter, noe som gjør at vi blir glade)

Hvis jeg forsto det rett er det isåfall en fysisk årsak til at vi får flere negative tanker enn andre.

Tror nok noen kan være mer disponert for dette enn andre.

Kanskje f.eks. psykomotorisk fysioterapi eller annen terapi som kan hjelpe deg å raskere rive deg ut av "anfallene" ville være verdt et forsøk, om du ikke alt har gjort det.

Tror du det er mulig for deg å større grad ta kontroll over dette?

mvh

Annonse

Tror nok noen kan være mer disponert for dette enn andre.

Kanskje f.eks. psykomotorisk fysioterapi eller annen terapi som kan hjelpe deg å raskere rive deg ut av "anfallene" ville være verdt et forsøk, om du ikke alt har gjort det.

Tror du det er mulig for deg å større grad ta kontroll over dette?

mvh

Ta kontrollen er vel nøkkelen til å løse mange psykiske problemer. For min del hjelper det og komme seg opp av senga, gå på jobb og fylle hodet med noe annet enn seg selv. Jeg får likevel en "feie under teppet"-følelse av hele greia.

Ta kontrollen er vel nøkkelen til å løse mange psykiske problemer. For min del hjelper det og komme seg opp av senga, gå på jobb og fylle hodet med noe annet enn seg selv. Jeg får likevel en "feie under teppet"-følelse av hele greia.

Alle følelser er reelle. Men ikke alle følelser bygger på realitet. Og alle følelser skal så absolutt ikke gis like stor plass.

Du skriver at det hjelper å gå på jobb og være opptatt av noe annet enn deg selv. Supert! Kjernesunt!

Er du sikker på at du feier ting under matta? Kan det ikke være at du på denne måten rett og slett soper møkka på dør? Den har en tendens til å komme tilbak. Kiipt. Hadde vært bedre å kunne kvitte seg med det en gang for alle.

Men med ting vi ikke klarer å kvitte oss med i uoverskuelig framtid, er det vel flott å ha gode rutiner på å holde dem i sjakk eller være raske til å hive dem ut hver gang de kommer?

Jeg mener ikke med dette å bagatellisere noe, men iblant er ignorering og/eller overdøving gode strategier. Er det ikke slik de ofte hjelper folk som plages med øresus.

mvh

Alle følelser er reelle. Men ikke alle følelser bygger på realitet. Og alle følelser skal så absolutt ikke gis like stor plass.

Du skriver at det hjelper å gå på jobb og være opptatt av noe annet enn deg selv. Supert! Kjernesunt!

Er du sikker på at du feier ting under matta? Kan det ikke være at du på denne måten rett og slett soper møkka på dør? Den har en tendens til å komme tilbak. Kiipt. Hadde vært bedre å kunne kvitte seg med det en gang for alle.

Men med ting vi ikke klarer å kvitte oss med i uoverskuelig framtid, er det vel flott å ha gode rutiner på å holde dem i sjakk eller være raske til å hive dem ut hver gang de kommer?

Jeg mener ikke med dette å bagatellisere noe, men iblant er ignorering og/eller overdøving gode strategier. Er det ikke slik de ofte hjelper folk som plages med øresus.

mvh

Husk å glemme bagateller og leve mens det gjelder... Joda tankens kraft kan flytte fjell. Hørte et radiontervju med en som heter Dag Andersen. Han sier at følelser er ikke noe du har men noe du gir.En spennede tanke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...