Gå til innhold

Sykt barn/barnepasser og ny jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i ny jobb nylig og måtte i dag være hjemme, fordi pappaen til min 3 måneder gamle sønn er syk. Lille Squishy skal ha vaksiner i dag, derfor var det litt viktig at noen som var frisk er hjemme.

Men må jeg ha sykemelding nå eller får man "sykt barn/barnepasser" dager med det samme, i motsetning til egenmelding?

Fortsetter under...

Gjest trodde jeg
Skrevet

Er det pappaen som har permisjon i huset?

Når man har barn så får man jo faste antall dager i året som man kan holde seg hjemme når barnet er sykt. Dette gjelder jo uansett hvor liten barnet er.

Gjest trur eg
Skrevet

Kommer an på hvor lenge du har vært i den nye jobben.

En må jo ha jobbet et eks antall dager før en har krav på sykepenger iallefall, og det er sikkert det sammen når det gjelder barnepassers sykdom.

Du har krav på 10 dager iløpet av et kalenderår, når det gjelder barns- og barnepassers sykdom.

Jobber du allerede ? Du skriver at babyen er 3 mnd gammel, derfor jeg lurte ?

Skrevet
  trodde jeg skrev (På 31.10.2005 den 6.54):

Er det pappaen som har permisjon i huset?

Når man har barn så får man jo faste antall dager i året som man kan holde seg hjemme når barnet er sykt. Dette gjelder jo uansett hvor liten barnet er.

Ja, pappaen har permisjon.

Jeg vet at man har ti dager per kalenderår, jeg lurte på om man kan bruke disse fra dag 1 man er ansatt. Jeg fant det ut selv, man må ha jobbet ved arbeidsplassen i 14 dager. Og i dag er min femtende dag, så det var akkurat :)

Skrevet
  trur eg skrev (På 31.10.2005 den 7.01):

Kommer an på hvor lenge du har vært i den nye jobben.

En må jo ha jobbet et eks antall dager før en har krav på sykepenger iallefall, og det er sikkert det sammen når det gjelder barnepassers sykdom.

Du har krav på 10 dager iløpet av et kalenderår, når det gjelder barns- og barnepassers sykdom.

Jobber du allerede ? Du skriver at babyen er 3 mnd gammel, derfor jeg lurte ?

Jeg vet hvor mange dager man har krav på, jeg bare lurte på om jeg kunne bruke disse fra dag 1 som ansatt.

Det er pappaen som har permisjon her hos oss, det er derfor jeg jobber allerede :)

Gjest Persille
Skrevet

Nei - det er på samme måte som egenmelding, du må ha vært ansatt i to måneder før du har lov til å bruke sånne dager og kreve lønn for dem.

Annonse

Skrevet
  Persille skrev (På 31.10.2005 den 14.42):

Nei - det er på samme måte som egenmelding, du må ha vært ansatt i to måneder før du har lov til å bruke sånne dager og kreve lønn for dem.

Jaha? Vis til paragraf, er du snill?

Gjest Persille
Skrevet
  Glimtipper skrev (På 31.10.2005 den 17.11):

Jaha? Vis til paragraf, er du snill?

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html#8-24

§ 8-24. Rett til å nytte egenmelding

For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykt_mrbarn_ssfamilie

Arbeidstaker som har omsorg for barn under 12 år, har rett til omsorgspenger under fravær fra arbeidet når barnet er sykt. Det samme gjelder dersom arbeidstakeren må være borte fra arbeidet fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk.

Men; http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykepenger

Arbeidstaker må ha vært ansatt i minst fire uker for å ha rett til sykepenger, og har da rett til sykepenger fra første sykedag. Sykepengene utbetales i slutten av måneden.

Du får ikke sykemelding dersom du har syke barn, eller syk barnepasser - dermed er jeg ganske sikker på at det er den øverste § som gjelder.

Skrevet
  Persille skrev (På 1.11.2005 den 9.07):

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html#8-24

§ 8-24. Rett til å nytte egenmelding

For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykt_mrbarn_ssfamilie

Arbeidstaker som har omsorg for barn under 12 år, har rett til omsorgspenger under fravær fra arbeidet når barnet er sykt. Det samme gjelder dersom arbeidstakeren må være borte fra arbeidet fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk.

Men; http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykepenger

Arbeidstaker må ha vært ansatt i minst fire uker for å ha rett til sykepenger, og har da rett til sykepenger fra første sykedag. Sykepengene utbetales i slutten av måneden.

Du får ikke sykemelding dersom du har syke barn, eller syk barnepasser - dermed er jeg ganske sikker på at det er den øverste § som gjelder.

Hva tror du foreldre med syke barn skal gjøre da? Sende et barn i barnehagen med feber, fordi de ikke har jobbet i 2 måneder ennå?

Sjefen sa i alle fall fra dag 15, så jeg forholder meg til det.

Gjest Persille
Skrevet
  Glimtipper skrev (På 1.11.2005 den 17.32):

Hva tror du foreldre med syke barn skal gjøre da? Sende et barn i barnehagen med feber, fordi de ikke har jobbet i 2 måneder ennå?

Du trenger ikke være ekkel av den grunn?

Du stilte et spørsmål - og jeg svarte.

Og hva tror du arbeidsgivere skal gjøre med foreldre med syke barn da? Er det deres problem eller ditt?

Skrevet
  Persille skrev (På 2.11.2005 den 12.23):

Du trenger ikke være ekkel av den grunn?

Du stilte et spørsmål - og jeg svarte.

Og hva tror du arbeidsgivere skal gjøre med foreldre med syke barn da? Er det deres problem eller ditt?

Jeg var ikke ekkel. Poenget mitt var at din tolkning av loven virket usannsynlig, da man faktisk _må_ være hjemme med syke barn. På tross av at dette ikke kvalifiserer til sykemelding.

Du spør hva arbeidsgivere skal gjøre? Skaffe vikarer, vel. Det er det man må gjøre når man har ansatte som må være hjemme av en eller annen grunn. Sånn er det.

Skrevet
  Glimtipper skrev (På 1.11.2005 den 17.32):

Være hjemme og bli trekt i lønn? Det er vel det logiske.

Skrevet
  Dorthe skrev (På 2.11.2005 den 17.50):

Være hjemme og bli trekt i lønn? Det er vel det logiske.

Ja, det er jo helt greit. Men jeg ser ikke hvorfor det er logisk? Har man sykt barn, så har man sykt barn. Forstår ikke hvorfor det skal være forskjell på hvor lenge man har jobbet der.

Men nå betaler jobben min meg, i alle fall. Så det er jo ikke så nøye for meg hva paragrafene sier.

Annonse

Skrevet
  Glimtipper skrev (På 2.11.2005 den 18.00):

Ja, det er jo helt greit. Men jeg ser ikke hvorfor det er logisk? Har man sykt barn, så har man sykt barn. Forstår ikke hvorfor det skal være forskjell på hvor lenge man har jobbet der.

Men nå betaler jobben min meg, i alle fall. Så det er jo ikke så nøye for meg hva paragrafene sier.

Det er logisk fordi det er det man må gjøre hvis ungene er syke flere dager enn de tildelte. F.eks to unger og to omganger med vannkopper så er de dagene borte, Der med får man ulønnet permisjon.

Dersom ungene er alvorlig syke og blir innlagt på sykehus og er syke over lang tid så kan man søke om omsorgspenger.

Skrevet
  Dorthe skrev (På 2.11.2005 den 18.03):

Det er logisk fordi det er det man må gjøre hvis ungene er syke flere dager enn de tildelte. F.eks to unger og to omganger med vannkopper så er de dagene borte, Der med får man ulønnet permisjon.

Dersom ungene er alvorlig syke og blir innlagt på sykehus og er syke over lang tid så kan man søke om omsorgspenger.

Ja, det er sant :)

Jeg har ikke tenkt så veldig mye over dette, men ønsket bare å vite hvilke regler som gjelder. Nå ser det ut som om det varierer litt fra sted til sted om akkurat disse sykt barn-dagene.

Uansett så betyr det ikke mye for meg å få betalt, det er viktigere å ta vare på Squishy og samboer når de er syke, enn å få betalt for en dag på jobb.

Skrevet
  Glimtipper skrev (På 2.11.2005 den 18.26):

Ja, det er sant :)

Jeg har ikke tenkt så veldig mye over dette, men ønsket bare å vite hvilke regler som gjelder. Nå ser det ut som om det varierer litt fra sted til sted om akkurat disse sykt barn-dagene.

Uansett så betyr det ikke mye for meg å få betalt, det er viktigere å ta vare på Squishy og samboer når de er syke, enn å få betalt for en dag på jobb.

Jeg tror du kan ta det med ro ang antall dager i hvert fall. Jeg har aldri hatt bruk for flere dager enn de jeg har hatt.

Men det er ofte egne regler i stat og kommune og innen bedrifter. Det verste er planleggingsdager i barnehagen. Da har man ikke krav på lønn og kan heller ikke bruke sykt barn dag. Det betyr en dag uten lønning, i hvert fall i Oslo Kommune.

Skrevet
  Dorthe skrev (På 2.11.2005 den 18.34):

Jeg tror du kan ta det med ro ang antall dager i hvert fall. Jeg har aldri hatt bruk for flere dager enn de jeg har hatt.

Men det er ofte egne regler i stat og kommune og innen bedrifter. Det verste er planleggingsdager i barnehagen. Da har man ikke krav på lønn og kan heller ikke bruke sykt barn dag. Det betyr en dag uten lønning, i hvert fall i Oslo Kommune.

Nei, spesielt ikke i år, da samboer er hjemme. Er jo kun om han er syk, at det er aktuelt å bruke disse dagene.

Planleggingsdager er vanskelige, ja. Da må man nesten satse på å ha en bestemor/bestefar med litt ekstra tid og ork.

Gjest Persille
Skrevet
  Glimtipper skrev (På 2.11.2005 den 17.11):

Jeg var ikke ekkel. Poenget mitt var at din tolkning av loven virket usannsynlig, da man faktisk _må_ være hjemme med syke barn. På tross av at dette ikke kvalifiserer til sykemelding.

Du spør hva arbeidsgivere skal gjøre? Skaffe vikarer, vel. Det er det man må gjøre når man har ansatte som må være hjemme av en eller annen grunn. Sånn er det.

"Du spør hva arbeidsgivere skal gjøre? Skaffe vikarer, vel. Det er det man må gjøre når man har ansatte som må være hjemme av en eller annen grunn. Sånn er det. "

Ja, men jeg dekker ikke den kosten om du er borte uten å ha opparbeidet deg rett til det. Da trekkes du i lønn - og den summen penger brukes til å dekke vikar. Sånn er det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...