Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stoler iallefall ikke på psykiatere helsepersonell generelt. De er jo full av feil som alle oss andre. De mobber kolleger og har klikker som i andre deler av samfunnet. Jeg skal til psykiater men bare med praktiske ting som bytting av medisin og sån. Gidder iallefall ikke å brette ut sjela mi.

Det er et klasseskille i samfunnet den dag i dag. Der de som er høyt på strå tjener på resurrsvake folk som har psykiske problemer pga av miljø. Så sitter de på cafe på fredagskvelden over et glass vin og underholder hverandre med tragiske liv og tilfeller. Tror dere meg ikke?

Jeg har sett og hørt det selv.

Skrevet

De er fulle av feil som oss andre,ja. Men de fleste av oss er vel i stand til også å bidra konstruktivt med vår kompetanse i forhold til andre mennesker allikevel?

Dersom du ikke har behov for å snakke personlig med helsepersonell så er det jo greit å la det være. Å bruke deres menneskelige feilbarlighet som et argument for ikke å jobbe med egne problemer i samarbeid med helsepersonell dersom det er nødvendig, er derimot meningsløst - synes jeg.

Skrevet

De er fulle av feil som oss andre,ja. Men de fleste av oss er vel i stand til også å bidra konstruktivt med vår kompetanse i forhold til andre mennesker allikevel?

Dersom du ikke har behov for å snakke personlig med helsepersonell så er det jo greit å la det være. Å bruke deres menneskelige feilbarlighet som et argument for ikke å jobbe med egne problemer i samarbeid med helsepersonell dersom det er nødvendig, er derimot meningsløst - synes jeg.

Klarer meg godt på egenhånd jeg heldigvis. Stakkars folk som er avhengig av det korrupte helsevesenet sier nå jeg. Stoler ikke på en dritt jeg.

Skrevet

Klarer meg godt på egenhånd jeg heldigvis. Stakkars folk som er avhengig av det korrupte helsevesenet sier nå jeg. Stoler ikke på en dritt jeg.

Jeg synes kanskje mer synd på folk som mener at ingen er til å stole på...

Skrevet

Jeg synes kanskje mer synd på folk som mener at ingen er til å stole på...

Ja det gjør du sikkert. Synest mer synd på folk som stoler blindt på helsevesenet og er blitt avhengig av det.

Skrevet

Ja det gjør du sikkert. Synest mer synd på folk som stoler blindt på helsevesenet og er blitt avhengig av det.

Dessuten er dette forumet full av råd fra Dal om medisin. Han svare jo på nesten bare det og hvorfor det? Jo. Han får penger fra legemiddeliprodusenter for å skrive om den og den medisinen.

Skrevet

Jeg tror heller ikke det er bra å stole blindt på helsevesenet eller utvikle usunn avhengighet i forhold til helsepersonell. Men total mistillit er vel den andre ytterligheten?

Skrevet

Dessuten er dette forumet full av råd fra Dal om medisin. Han svare jo på nesten bare det og hvorfor det? Jo. Han får penger fra legemiddeliprodusenter for å skrive om den og den medisinen.

Tenker du at kreftlegene gså gir cellegift fordi de er betalt av legemiddelindustrien?

Skrevet

Tenker du at kreftlegene gså gir cellegift fordi de er betalt av legemiddelindustrien?

Det var du som snakket om yettligheter her. Hele legstanden er avhengig av store legemiddelkonsern. Klart dett gjelder kreftpasienter oxo. Det er kaptalen som bestemmer.

Skrevet

Det var du som snakket om yettligheter her. Hele legstanden er avhengig av store legemiddelkonsern. Klart dett gjelder kreftpasienter oxo. Det er kaptalen som bestemmer.

På tide å gi slipp på naiviteten frosken!

Skrevet

Vi har nok et ulikt syn på hva som motiverer avgjørelser hos mennesker, Jeg tror ikke at kapital alene bestemmer, og heller ikke at den enkelte fagperson i hovedsak lar seg motivere på den måten du antyder.

Skrevet

Vi har nok et ulikt syn på hva som motiverer avgjørelser hos mennesker, Jeg tror ikke at kapital alene bestemmer, og heller ikke at den enkelte fagperson i hovedsak lar seg motivere på den måten du antyder.

Nei jeg var vel litt på hugget i dag ;-)

Gjest dark trusa
Skrevet

vet du hvilket råd jeg fikk av dr. dahl for et par år siden? jeg skrev innlegg om at legen min på sykehuset mente at nå ville alt bli bra, de skulle nå gi meg Lamictal, og jeg ville bli helt fin og slippe svingningene.

Dahl svarte noe om at Lamictal ville sikkert hjelpe, men den ville absolutt ikke ta alt oeg jeg måtte nok ha psykoterapi i en del år fremover!

Så dette med at Dahl KUN anbefaler medisiner fordi han evt er sponda av legemiddelindustrien er tull.

Forøvrig tok både legen min og Dahl feil. Det jeg trengte var verken terapi eller lamictal, men litium. Og siden har jeg vært frisk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan du si noe om dine forestillinger om hvordan leger får penger fra legemiddelindustrien?

Skrevet

På tide å gi slipp på naiviteten frosken!

Hei,

Drister meg til å blande meg litt inn.

Har lest en del av froskens innlegg over tid og har vel inntrykk av at hennes forhold til helsevesnet er preget av alt annet enn naivitet.

Å tenke bare godt eller bare vondt om en enkeltperson, organisasjon eller gruppe er i grunn uttrykk for den samme forenklingsmekanismen. Å nyansere er krevende og fordrer tankearbeid, innsats og stadig rom for korreksjon av ens oppfatning. Man må være åpen for at man kan ha tatt feil i alle rettninger.

Da er det mye enklere å male i enten bare sort eller bare hvitt. Ingen kompliserende elementer.

Begge deler kan også ha med et forsøk på å skaffe seg en trygghet å gjøre. Tenker man ensidig positivet forsøker man å skaffe trygghet ved å innbilde seg at noen er nærmest ufeilbarlige. Tenker man ensidig negativt forsøker man å skaffe seg en trygghet for at man ikke skal bli lurt eller skuffet. Men man lurer kanskje seg selv.

Dessuten er det jo forbasket surt å risikere å måtte innrømme at en person man ikke tåler trynet på faktisk kan ha noe å tilføre. På samme måte er det utrivelig å ta inn over seg at livet ikke byr på noen absolutt trygghet eller trofasthet fra våre medmennesker.

;-)

mvh

Gjest Gem-inni
Skrevet

Kan du si noe om dine forestillinger om hvordan leger får penger fra legemiddelindustrien?

Noe jeg lurer på er hvorfor forskning og fremstilling av legemiddler ikke er noe som skjer offentlig.

Jeg mener; medisiner som er i stand til å forandre ens personlighet (for det er det i mine øyne som skjer, uansett hvordan man definerer personlighet for å avskrekke virkningen av psykofarmaka).

Jeg ville i det minste være truggere på at det ikke ble gjort snarveien om medisinene mine kom fra den norske stat.

Det ville aldri skjedd, såklart, men man kunne jo nøye seg med den amerikanske stat.

Tenker nå ikke på effekten av psykofarmaka, men langtidsbivirkninger.

Hva er den økte risikoen for å utvikle alzheimers ved tiårs bruk av cipralex?

Skrevet

Det har jeg sett i nyhetene. Husker en repotasje der de fortalte at leger fikk penger fra legemiddelindustrien for å skrive ut deres medisiner.

Skrevet

Hei,

Drister meg til å blande meg litt inn.

Har lest en del av froskens innlegg over tid og har vel inntrykk av at hennes forhold til helsevesnet er preget av alt annet enn naivitet.

Å tenke bare godt eller bare vondt om en enkeltperson, organisasjon eller gruppe er i grunn uttrykk for den samme forenklingsmekanismen. Å nyansere er krevende og fordrer tankearbeid, innsats og stadig rom for korreksjon av ens oppfatning. Man må være åpen for at man kan ha tatt feil i alle rettninger.

Da er det mye enklere å male i enten bare sort eller bare hvitt. Ingen kompliserende elementer.

Begge deler kan også ha med et forsøk på å skaffe seg en trygghet å gjøre. Tenker man ensidig positivet forsøker man å skaffe trygghet ved å innbilde seg at noen er nærmest ufeilbarlige. Tenker man ensidig negativt forsøker man å skaffe seg en trygghet for at man ikke skal bli lurt eller skuffet. Men man lurer kanskje seg selv.

Dessuten er det jo forbasket surt å risikere å måtte innrømme at en person man ikke tåler trynet på faktisk kan ha noe å tilføre. På samme måte er det utrivelig å ta inn over seg at livet ikke byr på noen absolutt trygghet eller trofasthet fra våre medmennesker.

;-)

mvh

Ja for det første vil jeg si at frosker er storartet og jeg føler jeg er glad han/hun svarte på mine innlegg.

Denne tråden blei til da jeg gikk på en kafe og nesten satt oppi noen folk og blei med i en samtale jeg ikke ville bli med på fordi vi satt så trangt.

Jeg blei skikkelig forbanna fordi de satt der og drakk vin og disuterte tragiske barnevernssaker. Er det noe å kose seg med på en fredagskveld?

Denne kafeen er veldig spesiell og jeg vil nok si "snobbete". Sånne plasser psykologer og advokater og vakkre damer går på. Eller folk som prøver å være dype.

Grunnen til at jeg reagerte er at jeg har en nærmest traumatisk forhold til min tidligere studietid der jeg opplevde det samme.

Ressurssterke folk som manupulerer og psyker ut svake folk som meg som den gang kom fra en utkant.De hadde så stor selvinnsikt i forhold til meg og brukte denne selvinnsikten til å manipulere meg. Etter den tid har jeg utvikla en forferdelig plagsomm paranoia.

Dette er folk som i senere tid har "blitt" noe. De har utdanna seg til sosionomer, konsulenter, politikere og div. Jeg for min del fikk nok der og da og meldte meg ut. Sjokket vart for stort. De som ser så snille ut og kjemper på rettferd på tv i beste sendetid

tor jeg ikke lenger på.

Jeg vet at mange snakker med minst to tunger.

Skrevet

Ja for det første vil jeg si at frosker er storartet og jeg føler jeg er glad han/hun svarte på mine innlegg.

Denne tråden blei til da jeg gikk på en kafe og nesten satt oppi noen folk og blei med i en samtale jeg ikke ville bli med på fordi vi satt så trangt.

Jeg blei skikkelig forbanna fordi de satt der og drakk vin og disuterte tragiske barnevernssaker. Er det noe å kose seg med på en fredagskveld?

Denne kafeen er veldig spesiell og jeg vil nok si "snobbete". Sånne plasser psykologer og advokater og vakkre damer går på. Eller folk som prøver å være dype.

Grunnen til at jeg reagerte er at jeg har en nærmest traumatisk forhold til min tidligere studietid der jeg opplevde det samme.

Ressurssterke folk som manupulerer og psyker ut svake folk som meg som den gang kom fra en utkant.De hadde så stor selvinnsikt i forhold til meg og brukte denne selvinnsikten til å manipulere meg. Etter den tid har jeg utvikla en forferdelig plagsomm paranoia.

Dette er folk som i senere tid har "blitt" noe. De har utdanna seg til sosionomer, konsulenter, politikere og div. Jeg for min del fikk nok der og da og meldte meg ut. Sjokket vart for stort. De som ser så snille ut og kjemper på rettferd på tv i beste sendetid

tor jeg ikke lenger på.

Jeg vet at mange snakker med minst to tunger.

De som stadig må på TV for å fortelle hvor flinke krisepsykiatere de er, ville ikke jeg heller valgt om jeg virkelig hadde bruk for hjelp en gang. Kvalmt.

Det finnes mennesker som er så bitte små at de ikke blir store på annen måte enn å hovere over andres ulykke.

Om du mener du overhørt samtaler som var brudd på taushetsplikten, bør du vurdere å melde dette til fylkeslegen eller annen relevant innstans.

Jeg har støtt på helsepersonell som jeg ikke ville sendt min verste fiende til. Men jeg har også møtt mennesker som oppriktig prøver å gjøre en god jobb ut fra de faglige kvalifikasjoner og menneskelige egenskaper de har.

Men om jeg hadde overhørt en tilsvarende samtale av det du refererer, ville jeg sikkert hatt problemer med å huske den siste positive gruppen akkurat da.

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det har jeg sett i nyhetene. Husker en repotasje der de fortalte at leger fikk penger fra legemiddelindustrien for å skrive ut deres medisiner.

Jeg husker det programmet. Tror det var Brennpunkt.

Det var ukorrekt fremstilt og bygger opp om en vrangforestilling som jeg har skjønt er ganske vanlig.

Ingen leger får en eneste krone fra noe firma for å skrive ut resepter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...