Gå til innhold

Hvordan hjelpe (økonomi)

Gjest ekkelt å ha penger nå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har litt vondt av et familiemedlem.

Personen det gjelder har meget dårlig økonomi, sliter psykisk og er ensom.

Personen mottar stønad fra aetat når han jobber, får 5000 pr mnd.

Dette skal gå til en liten hybel, strøm, bil og mat dette rekker ikke og han må få tilskudd av mor.

Mor har et barn til som har egen familie og som også sliter økonomisk og som mor derfor må støtte med penger av og til.

Nå er mor også blakk og har vondt av at de andre også lider.

Hva gjør jeg?

Føler at jeg nå må trå hjelpende til med litt penger.

Da til den som jeg omtalte først.

Det er nok ikke noe vits i å låne bort så jeg får vel heller gi noen kroner.

Noen som vet hva jeg burde gjøre?

Burde jeg egentlig ha snurret igjen pengesekken min?

Har jo egentlig ikke så masse penger jeg heller.

Petrine Eiffel
Skrevet

Folk får klare seg selv...ikke snakk om at jeg skulle bruke av mine egne penger for å hjelpe andre...

Skrevet

Hadde dette vært en engangs-sak for å hjelpe noen over ei kneik, så hadde det nok hjulpet å hjelpe til.

Men jeg tror ikke at det vil hjelpe i denne situasjonen. Har du kke mye penger så vil det nok bare blakk deg.

Det du eventuelt kan gjøre av og til er å handle inn mat til ei helg f.eks. Da vil du styre meg hvor mye du vil gi og hva det går til også.

Skrevet

Folk får klare seg selv...ikke snakk om at jeg skulle bruke av mine egne penger for å hjelpe andre...

Uff jeg føler at jeg må hjelpe til, redd for at personen skal gå inn i en depresjon eller noe.

Petrine Eiffel
Skrevet

Uff jeg føler at jeg må hjelpe til, redd for at personen skal gå inn i en depresjon eller noe.

Og mener du virkelig at det er ditt ansvar? At denne personen blir syk fordi du ikke gir vedkommende økonomisk hjelp? Det finnes offentlige ordninger for slik, og det er ikke meningen at privatpersoner skal yte slik hjelp...

Skrevet

Tror ikke det fungerer å gi penger til de som har permanent dårlig råd. De må finne andre løsninger som fungerer på lang sikt.

Dersom det er så trangt at de ikke klarer seg skal jo sosialkontoret hjelp.

Skrevet

For det første: Jeg synes det er veldig, veldig flott gjort å ville hjelpe! Du viser medmennesklighet i praksis, det er det slettes ikke alle som gjør!

Å gi bort en sum penger tror jeg ikke jeg ville ha gjort. Er man psykisk ute å kjøre, klarer man neppe å tenke spesielt godt. Jeg ville nok heller ha handlet noe, f.eks. basismatvarer, betalt for en tank bensin eller tatt over strømregninga. Da styrer du mer både summen og kanskje hjelpa?

Lykke til, vit at du gjør noe flott for en annen person!

Gjest Shira12
Skrevet

Synes forslaget med og handle inn litt mat var bra.

Er ikke enkelt i en sånn situasjon, det kan fort balle på seg med at det blir ventet at du skal hjelpe mer til.

Har du god kontakt med personen, kan du jo komme på besøk, ha med noe kaffigodt og litt mat. Da har du bidratt litt økonomisk, uten og gi rene penger.

Er jo ikke meningen at du skal blakke deg helt heller, og selv få problemer.

Gjest annen hjelp enn penger
Skrevet

Er han ensom og har dårlig råd, inviter deg selv på middag med jevne mellomrom, og ha med matvarene / lag en stor rett ferdig, og så har dere et hyggelig måltid og han har gode rester til neste dag.

Sett deg litt inn i hvilke stønader / hjelp han har rett på, og tilby å bli med / hjelpe til å søke.

Ha en kaffeavtale like ved arbeidsformidlingen, og møt ham der, slik at han får et puff til å aktivere jobbsøkingen sin.

Kom med forslag til ting han kan gjøre (be ham om å brenne noen cder med fin musikk han har som julegave til nieser / nevøer, passe hunden din noen dager..)

Å gi penger direkte, ville jeg ikke gjort til en som har "kronisk" dårlig råd, gi heller annen hjelp.

Gjest ekkelt å ha penger nå
Skrevet

Er han ensom og har dårlig råd, inviter deg selv på middag med jevne mellomrom, og ha med matvarene / lag en stor rett ferdig, og så har dere et hyggelig måltid og han har gode rester til neste dag.

Sett deg litt inn i hvilke stønader / hjelp han har rett på, og tilby å bli med / hjelpe til å søke.

Ha en kaffeavtale like ved arbeidsformidlingen, og møt ham der, slik at han får et puff til å aktivere jobbsøkingen sin.

Kom med forslag til ting han kan gjøre (be ham om å brenne noen cder med fin musikk han har som julegave til nieser / nevøer, passe hunden din noen dager..)

Å gi penger direkte, ville jeg ikke gjort til en som har "kronisk" dårlig råd, gi heller annen hjelp.

Har hjulpet en del med å finne frem til rettigheter m.m

Jeg kan ikke møte ham for å gå på kafe utenfor aetat for han jobber langt borte fra aetat og hn renner ikke ned dørene der på jakt etter jobb.

Han har fått med seg rester av mat når det har passet seg sånn.

Tror jeg kommer til å gi han litt penger så han får kontantkort på mobilen sin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...