Gå til innhold

120 km/t. Vil ikke slakke på farten

Anbefalte innlegg

Gjest begynner å lure...
Skrevet

Prøver igjen

Nei, nå begynner jeg virkelig å lure på folk...... Har nettopp kommet hjem fra tur med venner (menn og damer rundt 30 år). Vi kjørte en gammel bil som heller tungt bakover pga dårlige fjær fremme. Altså er det ikke godt veigrep for styrehjulene. Vi var jo _i tillegg_ tre voksne mennesker som satt bak.

Fartsgrensa lå på 110 og vi lå på 110-120, tok mange forbikjøringer (maks 120). Da vi lå i 120 ble jeg bekymret. Vil ikke dø eller bli grønnsak. Sa to ganger til sjåføren at jeg syntes det gikk fort, spesielt med tanke på dårlig feste for styrehjulene. Den ene gangen lyttet hun, men forstatte i samme fart. Den andre gangen fikk jeg til svar: "jamen, "Marianne", jeg kjører da ikke over 120" (lett sutrende tonefall) og ....fortsatte i samme fart. Ingen av de andre sa noe.

Jeg begynte virkelig å fundere på hvor gamle vennene mine egentlg er......

Hva gjør dere i slike situasjoner? og hva tenker dere om denne`?

Skrevet

Er det noe som jeg virkelig er redd for, så er det høy fart. Jeg hadde sagt ifra, og hvis hun ikke senket farten, hadde jeg i hvert fall aldri blitt med med hun som sjåfør flere ganger...

Gjest Enkelt&greit
Skrevet

Hadde vi ønsket å gi deg råd ang. dette, hadde det skjedd første gang du postet innlegget.

mil1365380270
Skrevet

Aner ikke hva du mener med gammel bil og dine kvalifikasjoner for å uttale deg om fjærer og veigrep.

Du sier dere kjørte i 120 i 110-sone, og foretok forbikjøringer. Det betyr at dere benyttet venstre fil litt?

Men man lytter til passasjerene når man er bilfører, enig i det.

Gjest begynner å lure
Skrevet

Aner ikke hva du mener med gammel bil og dine kvalifikasjoner for å uttale deg om fjærer og veigrep.

Du sier dere kjørte i 120 i 110-sone, og foretok forbikjøringer. Det betyr at dere benyttet venstre fil litt?

Jeg vet nok om bil og bilkjøring til å vite at dette ikke var trygg kjøring. Til og med der det var fare for å bli blåst av veien (veivesenet eller hvem det nå er, hadde satt opp fareskilt) suste hun avgårde i 100 (heldigvis slakket hun på gassen der....), men vi var jo tungt lastet, så vi ville sikkert ikke blåst av veien, men hun kunne jo lett mistet styringen, så lite grep som vi hadde.

Vi suste avgårde i 120 i venstre fil etter å ha kjørt forbi biler, for å kjøre forbi biler som lå langt fremme. Nei, galskap, sier jeg. Hadde en nestenulykke også, men det var ikke pga hjulene (men hennes forbikjøring (møtende bil imot)

Man merket godt at det var lite grep, for bilen vinglet de første kilometerene av turen, før vi diskuterte det og hun sikkert ble vant til det.

Gjest begynner å lure
Skrevet

Hadde vi ønsket å gi deg råd ang. dette, hadde det skjedd første gang du postet innlegget.

tar det opp igjen, fordi det kan hende det er andre doktoronline-brukere her nå, enn da jeg skrev det første gang

Gjest begynner å lure
Skrevet

Er det noe som jeg virkelig er redd for, så er det høy fart. Jeg hadde sagt ifra, og hvis hun ikke senket farten, hadde jeg i hvert fall aldri blitt med med hun som sjåfør flere ganger...

ja, jeg tenker som så: ikke verdt å ligge i 120 når man utsetter andre og seg selv for så mye. Tiden man sparer ift å ligge i 90-100 er heller ikke allverden. 1/2 time fra eller til betyr INTET ift den risikoen man tar.

...og i dette tilfellet: Med dårlig "skodd" bil....

For meg ville det vært totalt utenkelig bare det å kjøre i 120 med bilen og spesielt det å ikke respektere to forespørsler om å slakke på farten. Veninna mi (sjåfør av bilen) vet også hvorfor jeg er redd for å komme til skade og setter så stor pris på å være frisk og rask.

Gjest begynner å lure
Skrevet

ja, det må jo også sies at da vi lå i venstre fil lenge var vi selvfølgelig på motorveien :0)

Skrevet

ja, jeg tenker som så: ikke verdt å ligge i 120 når man utsetter andre og seg selv for så mye. Tiden man sparer ift å ligge i 90-100 er heller ikke allverden. 1/2 time fra eller til betyr INTET ift den risikoen man tar.

...og i dette tilfellet: Med dårlig "skodd" bil....

For meg ville det vært totalt utenkelig bare det å kjøre i 120 med bilen og spesielt det å ikke respektere to forespørsler om å slakke på farten. Veninna mi (sjåfør av bilen) vet også hvorfor jeg er redd for å komme til skade og setter så stor pris på å være frisk og rask.

Enig med deg. Og når jeg i tillegg kommer fra en familie som har vært spesielt utsatt av bilulykker - er jeg ekstra påpasselig i trafikken, og ser ingen unnskyldning for ren råkjøring eller fyllekjøring.

Skrevet

Det er én altoverveiende og totalt ufravikelig ting som gjelder nå man kjører bil med pasasjerer: Man har personlig det hele og fulle ansvar for de andre personene i bilen. Jeg tror det er nok av de som ikke tenker på dette. Om det er på grunn av dumhet eller rett og slett ignorans er ikke så interessant - jeg aksepterer ikke slikt. Nå er jeg vel personlig en ganske avbalansert og lite agressiv sjåfør (noe man lærer bl.a av å kjøre MC), men når jeg har pasasjerer så kjører jeg merkbart penere og forsiktigere. Det skulle bare mangle.

".........................................."

Skrevet

Så koselig vi oppfører oss i dag, da...

mil1365380270
Skrevet

ja, det må jo også sies at da vi lå i venstre fil lenge var vi selvfølgelig på motorveien :0)

Det var det jeg mente. Syntes det var litt hysterisk å sutre over å ligge i venstre felt på motorveien ;-)

Men da vet du hvem du ikke sitter på med neste gang. Man skal alltid høre på de som sitter på :-)

Skrevet

Så koselig vi oppfører oss i dag, da...

Slike lavpanner bare ignorere du :-)

"..........................................."

Skrevet

Slike lavpanner bare ignorere du :-)

"..........................................."

*ignorerer*

:-)

Skrevet

tar det opp igjen, fordi det kan hende det er andre doktoronline-brukere her nå, enn da jeg skrev det første gang

Det er ikke nødvendig for vi leser det som er skrevet siden sist vi var her.

Akkurat som det ikke er nødvendig å poste samme innlegg på alle forum. Innmari kjedelig å lese 100 nyeste da :o)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

"Vi kjørte en gammel bil som heller tungt bakover pga dårlige fjær fremme"

Hva mener du med dette? mener du - hvis at bilen hadde hatt defekte fjærer bak også, så den hadde hatt større bakkeklaring der? (også)

"Altså er det ikke godt veigrep for styrehjulene. Vi var jo _i tillegg_ tre voksne mennesker som satt bak"

På tungtransport (f.eks.vogntog) skal det være minst 20% av totalvekta på foraksel.

Og det var det sikkert:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...