@liv Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Tror det begynte det siste året på Vgs.Eksamen og stess.Har store forventninger til meg selv.Fikk mage problemer,kanskje ikke nødevendigvis av stresse først.Men tror det har enn viss sammenheng.Når jeg møter grupper med folk som som jeg på en måte er tvunget til å forholde meg til føler jeg meg ikke bra. Går greit når jeg går forbi folk på gaten ,men derimot å stå i en kø ,er slik at jeg spenner alle muskler i kroppen og puster dårlig.Jeg bli stresset og nervøs.Og miste kontrollen over magen.Da mener jeg luftavganger...og jeg er 20år..... Er ikke helt sikker om det skjer i bare denne tilstanden,da jeg selv heller ikke har god luktesans. Pga av dette problemet har jeg opplevd forferdelig sosiale sanksjoner. Å gå på resturant er HELT ute lukkket.Heller andre sosiale tilsteldninger.Har lagt ting til rette for meg...På godt og vondt... Jobbet før i butikk.. i sommer jobbet jeg som avløyser.Jeg føler at jeg har tilpasset meg ,i forhold til sykdommen.Men føler at sosial livet mitt=0.Har to gode venniner, som jeg er åpen med problemet.Men en kjæreste blir det vel ikke,med det første.... Jeg har å tatt nettskole som et alternativ ,for skole..da det er helt umulig for meg å gå til klasse elr forelsning nå. Men i des skal jeg ta eksamen.. og dette blir en hard test å sitte inne i en gymsal i 5 timer.Kan heller ikke sitte på lesesaler.. mister motivasjon å sitte her alene studere.Tror dette går heller dårlig... Har et ønske å bli frisk?Har du noen råd for dette?Kan psykolog hjelpe mot stress og gi posetiv ringvirkning på mage problemet.Hvem og hva mener du kan hjelpe?Økonomisk mulig? Skal jeg gi opp mitt sosialeliv som jeg har hatt, udannelse og jobb.Hadde tenkt å gå på universitetet fra våren 06 og ha en jobb men kontakt for klienter(sosial kontakt) Har vurdert å kanskje finne andre verdier.Kanskje ta over en gård.Elr starte en bedrift for meg selv.Men føler jeg må ha bekrefteles på at det ikke er noe håp for det jeg har hatt og vil gjerne forsette.Vil ikke helt slippe tak helt uten vidre. Trenger noe råd snarest. MVH @liv (ps. har fått undersøkt mage ,men uten store funn.Kan dette være nerveproblemer i dette partiet?Har ikke sakt fra til mage/tarm spessalisten om ufrivilligheten pga dette er så utrolig flaut) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204336-stressprestasjons-angst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 hei du for mange så er mage og tarmproblemer et veldig tabubelagt området, og jeg kan forstå at du har en del begrensninger pga dette Husk at spesialisten er vant til å høre absolutt ALT, det er ingenting du skal være redd for å si. Det er viktig at slike opplysninger kommer frem så spesialisten kan utelukke eller finne frem til hvor problemet er. Kanskje skyldes det noe biologisk, kanskje er det stressbetont? Husk at det er mange som sliter med ufrivillig luftavgang, men de færreste sier noenting om det. Det er utrolig mange som søker hjelp for slike problemer så du er definitivt ikke alene!!. Det synes jeg det er viktig at du vet Hvis dette er stresbetont så kan det være at du blir så nervøs at du svelger mye spytt når du er ute og derfor kommer luften. Eller at du kanskje ikke går regelmessig på do og derfor får mere luft enn andre Selv om dette kan skyldes stress, eller om de ikke finner helt ut av årsaken så finnes det hjelp. Apoteket har noe som heter Minifom, som bremser gassen. Den må tas en tid før man merker effekt. jeg ville nok også snakket litt med legen og kanskje fått henvisning til ernæringsfysiolog. Denne personen har kompetanse i hva slags mat som kan gi gass og kan gi deg noen råd som du kan prøve. Nå vet jeg ikke om stresset dit kommer av dette problemet ditt med magen, eller om stresset fører til magevondt, men det kan nok være lurt å få noe hjelp med hensyn til hvordan du skal håndtere stresset. Vet at ikke psykologer akkurat vokser på trær (egen erfaring her) men det kan være verdt å undersøke og også om noen gruppeterapi for stressmestring kan være en ide å prøve. Ellers så kan kanskje LMF landsforeningen mot fordøyelsessykommer kanskje være første steget hvis du får angst for å være sammen med andre når du har luftproblemer. Ved å delta i en pasientforening så vil du også (forhåpentligvis) lære deg noen mestringsteknikker for å leve med en urolig mage/tarm som kan være nyttige. Dessuten kan det hjelpe å møte andre i samme situasjon som en selv og vite at man ikke er alene om problemene. lykke til:) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204336-stressprestasjons-angst/#findComment-1463270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.