Gå til innhold

Rapsolje eller solsikkeolje?

Anbefalte innlegg

Gjest KatrineM

Har hørt så mye bra om rapsolje i det siste at jeg dro på butikken istad for å handle inn! Men det er tydeligvis den kaldpressede som er sunn, og den fant jeg ikke der - det sto iallfall ikke på flasken. Hvordan vet jeg det?

Og så sjekket jeg innholdsfortegnelsen bak på solsikkeoljen som sto ved siden av. Det var jo enda mindre mettede fettsyrer i den? Hva er egentlig sunnest?

Skal hovedsakelig bruke oljen til steking.. Er det forresten andre måter å bruke det på?

Og kan det tenkes at dere som leser dette i tillegg vet om en olivenolje som er god å ha på salater?=) Jeg har ikke så veldig mye peiling og vet ikke hva jeg skal se etter i butikken.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204389-rapsolje-eller-solsikkeolje/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til steking forsøk å unngå mye e-vitamin (tror solsikkeolje har det). Det tåler ikke varmen og blir omdannet til noe giftlignende som absolutt ikke er bra for systemet ditt.

Til steking anbefales heller ikke kaldpressede oljer fordi de inneholder komponenter som kan gi dårlig smak.

Mye enumettet fett og lite flerumettet fett - så har du en bra stekeolje.

Olivenolje og rapsolje skal gå bra til steking - helsemessig sett.

Gjest papirtiger

Til steking forsøk å unngå mye e-vitamin (tror solsikkeolje har det). Det tåler ikke varmen og blir omdannet til noe giftlignende som absolutt ikke er bra for systemet ditt.

Til steking anbefales heller ikke kaldpressede oljer fordi de inneholder komponenter som kan gi dårlig smak.

Mye enumettet fett og lite flerumettet fett - så har du en bra stekeolje.

Olivenolje og rapsolje skal gå bra til steking - helsemessig sett.

Olivenolje tåler ikke sterk varme.. Smaken blir fullstendig ødelagt. (Personlig synes jeg ikke smaken av olivenolje gjør seg i andre retter enn italienske og i dressinger (extra virgin).

Rapsolje synes jeg ikke smaker så veldig godt, så jeg bruker solsikkeolje til steking.

Olivenolje tåler ikke sterk varme.. Smaken blir fullstendig ødelagt. (Personlig synes jeg ikke smaken av olivenolje gjør seg i andre retter enn italienske og i dressinger (extra virgin).

Rapsolje synes jeg ikke smaker så veldig godt, så jeg bruker solsikkeolje til steking.

Helsemessig sett er det omvendt.

Men extra virgin olivenolje vil aldri smake godt som stekebase.

Bare den "standard".

Gjest papirtiger

Helsemessig sett er det omvendt.

Men extra virgin olivenolje vil aldri smake godt som stekebase.

Bare den "standard".

Det er kanskje sunt, men det smaker py.. Ville definitivt valgt en annen olje enn olivenolje til å steke med. Med mindre man liker smaken av oliven i alle mulige retter (?).

Da er rapsolje et bedre alternativ. Det skal være smaksnøytralt, men det synes ikke jeg.

(Jau, man blir litt påvirket av å ha bodd sammen med ei kokk)

Det er kanskje sunt, men det smaker py.. Ville definitivt valgt en annen olje enn olivenolje til å steke med. Med mindre man liker smaken av oliven i alle mulige retter (?).

Da er rapsolje et bedre alternativ. Det skal være smaksnøytralt, men det synes ikke jeg.

(Jau, man blir litt påvirket av å ha bodd sammen med ei kokk)

Hehe, jeg synes ikke vanlig olivenolje smaker noe særlig i det hele tatt, bare extra virgin.

Men raps er iallefall smakfritt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...