Gå til innhold

Eggkrig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av de som synes Halloween-feiring med tigging og alt er OK. MEN vandalisme er ikke lov!!!

Skulle også ønske at vi Normenn lærte litt mer om dette. Bl.a. at dersom utelys er slukket, så ønsker man ikke besøk. Enkelt og greit.

Enig - man bør lage seg regler på de ulike boligfelt/borettslag/bygder/regioner.

Vi satte ut te-lys og annen pynt, så det var liksom aldri tvil - og ungene takket så pent og sånn at.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

14

• ShitDiddelyDo

9

• Patsi

7

• Prozak

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det vet jeg, men man må jo ikke gå i fella å rable totalt og gjøre noe overilt - man må planlegge utspekulerte feller og forsvarsmekanismer god tid i forveien.

Det hadde vært moro :-D

ja, man skremmer vannet av dem neste år! :)

Skrevet

ja, man skremmer vannet av dem neste år! :)

Ja, skremming hører visst med på Halloween - gjør det ikke?

Men jeg bor som sagt på et Halloween-ufeirende-sted, så med mindre jeg flytter får jeg ikke satt alle de utspekulerte fellene og forsvarsmekanismene jeg hadde tenkt å planlegge ut i live....

:-)

Skrevet

Ja, skremming hører visst med på Halloween - gjør det ikke?

Men jeg bor som sagt på et Halloween-ufeirende-sted, så med mindre jeg flytter får jeg ikke satt alle de utspekulerte fellene og forsvarsmekanismene jeg hadde tenkt å planlegge ut i live....

:-)

jeg fabler om sensorer som slår på sterkt lys og ekkel lyd! - hehe, og noe som rasler....

De er ganske små de ungene som kommer hit -sikker på at den minste bare var 2 år! hihi

Skrevet

Ja, ungene aner jo ikke om ikke folk er hjemme etc. For to år siden gikk vi sammen 3 familier om å lage Halloweenparty hjemme for ungene - vi synes de var for små til å gå selv - så vi kledde oss ut og hadde masse mat - og skulle stå klar med MASSE godteri. - -det som skjedde var at det var vellykket - helt til den ene familien kom hjem og fant huset sitt tilgriset -ENDA de jo hadde gitt mer enn de fleste..... UKULT

Man bør - fordi man ikke blir kvitt sånne "tradisjoner" som kommer - gå sammen og lage noen regler - foreldrene. Ingen egg-kasting - og kun gå til de som har tent levende lys ute el.

Skrevet

La nå ungene ha det litt moro, du har råd til å avse litt godterier en gang i året uten å klage.

Bare vent til du får unger selv!

Det er stor forskjell på å sende ungene ut for å få seg litt godteri, og å sende ungene ut med et par eggekartonger.

Skrevet

Det er stor forskjell på å sende ungene ut for å få seg litt godteri, og å sende ungene ut med et par eggekartonger.

Helt enig - Plutten vår påstår at kusinen hennes fikk med egg - - jeg skal kjefte opp lillesøstra mi!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Greit at ungene har det gøy med å kle seg ut å komme rundt til oss naboer selv om jeg ikke er for Halloween. Det som er rart er at de blir utstyrt med egg av sine foreldre for å kaste på vinduer og vegger til folk.

For to år siden fikk vi kastet egg på både vindu og vegg, det var kuldegrader og fikk det ikke bort. Selv da våren kom var det vanskelig å få det helt vekk.

Takke meg til julebukker.

Hehe, kødder du? Finnes det virkelig foreldre som utstyrer unger med egg?

Greit nok at selv idioter klarer å lage unger, men det høres vel i overkant ustabilt ut? :)

Skrevet

Hehe, kødder du? Finnes det virkelig foreldre som utstyrer unger med egg?

Greit nok at selv idioter klarer å lage unger, men det høres vel i overkant ustabilt ut? :)

Joda, det har jeg hørt her,de får med seg egg hjemmefra. Andre "tar" med seg fra kjøleskapet. Hørt nok om det på skolen da jeg jobbet der. Ungene forteller jo de....!

hare1365380455
Skrevet

Jeg synes ikke at halloween er vår tradisjon. Når begynte egentlig dette? Så man blir på en måte tvunget til å gi snop for ikke å få egg på huset? :(

Skrevet

Jeg synes ikke at halloween er vår tradisjon. Når begynte egentlig dette? Så man blir på en måte tvunget til å gi snop for ikke å få egg på huset? :(

Eller slå av utelyset - om det er sånne regler. Men det er jo sabla teit - her vi bor er det mange gamle - de har jo aldri hørt om denne uskikken og jeg forbyr Plutten å ringe på til de som ikke har unger sjøl.

hare1365380455
Skrevet

Eller slå av utelyset - om det er sånne regler. Men det er jo sabla teit - her vi bor er det mange gamle - de har jo aldri hørt om denne uskikken og jeg forbyr Plutten å ringe på til de som ikke har unger sjøl.

Det er ikke så lett for alle å få med seg disse reglene.

Skrevet

Det er ikke så lett for alle å få med seg disse reglene.

Nei -de må jo lages der man bor - av de foreldre som har barn.....:)

Skrevet

jeg fabler om sensorer som slår på sterkt lys og ekkel lyd! - hehe, og noe som rasler....

De er ganske små de ungene som kommer hit -sikker på at den minste bare var 2 år! hihi

2-3 åringer kaster da ikke egg!

Jeg snakker om ungdommer som kommer for å herverke (å herverke, herverker, herverket, har herverket).

De kunne gjerne få smakt sin egen medisin.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Så uheldig du er da. Her var det bare søte små hygelige unger som sang og takket pent.

Ingen eggkasting.

Han ene var utsendt fra Rikest Røst sa han.

Hadde lyst å si til ungene at de kunne få lov til å kaste på den ene av naboen da ha, ha,ha. men jeg gjorde det ikke altså, man skal da tross alt være et forbilde.

Jeg tror det helst er tenåringene som kaster egg, ikke de søte små som har kledd seg ut.

Min sønn var på halloweenfest i år, og de satt bare inne og spiste mat og så på skumle filmer.

Hun eldste er for stor.

Denne skikken er en gang i året, og jeg kan ikke skjønne at det er noen grunn til å hisse seg opp.

Det er for tidlig å bli grinebiter enda;o)

Vent i det minste til du er 70 da.

Skrevet

Her har vi det ganske greit. Er jo stort sett bare barne familier i gatene rundt oss. Og vi kjenenr stort sett til de fleste. Jeg er med barna rundt, og de får ringe på til de som har unger som deltar selv. Eller til de som har gresskar ol. stående ut. Men kun i vår gate og i nabogata går vi.

Skrevet

Det begynte i år 610 ved at pave Bonifacius lV ønsket en feiring av martyrer. 1. november ble da allehelgensdagen, og kvelden er således allehelgendaften (All hallow eve). I 988 ble 2. november kalt alle sjelers dag. Nå til minne om alle døde, ikke bare martyrer og helgener.

Etter reformasjonen ble de to dagene slått sammen slik at det nå er allehelgensdag som skal være til å minnes alle kristne som døde for sin tro.

Ellers er dagen en minne om selve reformasjonen også. Dette er dagen da Luther slo sine tekster opp på døren til Allehelgenkirken i Witterberg.

Ellers var det keltiske nyttår omtrent på denne tiden også.

Dagens tradisjon har kanskje noe utspring fra New Orleans også. Rundt 1900 var det vanlig å pynte gravene og det var salg av skjelletter, små kister mm

Skrevet

2-3 åringer kaster da ikke egg!

Jeg snakker om ungdommer som kommer for å herverke (å herverke, herverker, herverket, har herverket).

De kunne gjerne få smakt sin egen medisin.

Enig i det! :)

Skrevet

Så uheldig du er da. Her var det bare søte små hygelige unger som sang og takket pent.

Ingen eggkasting.

Han ene var utsendt fra Rikest Røst sa han.

Hadde lyst å si til ungene at de kunne få lov til å kaste på den ene av naboen da ha, ha,ha. men jeg gjorde det ikke altså, man skal da tross alt være et forbilde.

Jeg tror det helst er tenåringene som kaster egg, ikke de søte små som har kledd seg ut.

Min sønn var på halloweenfest i år, og de satt bare inne og spiste mat og så på skumle filmer.

Hun eldste er for stor.

Denne skikken er en gang i året, og jeg kan ikke skjønne at det er noen grunn til å hisse seg opp.

Det er for tidlig å bli grinebiter enda;o)

Vent i det minste til du er 70 da.

Jeg så Poltergeist i går - den var jo egentlig morsom!

Skrevet

Ingen eggkrig hos oss.

Så hadde vi stort sett søte små med forventningsfulle blikk ringene på og.

Godteskåla ble godt tømt.

Selv om jeg er prinsipiell motstander av å sende unger ut på en ikke-akseptert ikke norsk tradisjon, og kommer ikke til å la gutten gjøre det selv har jeg ikke hjerte til å fortelle at her i hus er det ikke snop.

Helt personlig syns jeg dagens unge er ganske tamme, vi gjorde da mye kjipere ting (og totalt uten grunn) enn å kaste et par egg på gamle grinebukker ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...