Gå til innhold

Eggkrig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde det ikke vært for nicket ditt, hadde jeg trodd at innlegget var skrevet av en gammel, sur tante ;-)

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

14

• ShitDiddelyDo

9

• Patsi

7

• Prozak

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det begynte i år 610 ved at pave Bonifacius lV ønsket en feiring av martyrer. 1. november ble da allehelgensdagen, og kvelden er således allehelgendaften (All hallow eve). I 988 ble 2. november kalt alle sjelers dag. Nå til minne om alle døde, ikke bare martyrer og helgener.

Etter reformasjonen ble de to dagene slått sammen slik at det nå er allehelgensdag som skal være til å minnes alle kristne som døde for sin tro.

Ellers er dagen en minne om selve reformasjonen også. Dette er dagen da Luther slo sine tekster opp på døren til Allehelgenkirken i Witterberg.

Ellers var det keltiske nyttår omtrent på denne tiden også.

Dagens tradisjon har kanskje noe utspring fra New Orleans også. Rundt 1900 var det vanlig å pynte gravene og det var salg av skjelletter, små kister mm

Snodig valg av nick du har tatt.

Skrevet

Sur i dag? ;-)

Jeg er faktisk helt enig med deg, selv om jeg ikke har hørt om noen i nærheten som har hatt eggesøl.

Nei til norsk Halloween.

Skrevet

Kjøpte inn et par dusin egg og utstyrte guttungen med godt skyts før han dru ut på jakt i går kveld. :-))

Nei, jeg er så hjertens enig med deg, ShitDiddelyDo. Utgangspunktet er en tradisjon fra USA, og den er adoptert av handelsstanden her hjemme - og da videre kraftig misforstått av mange drittunger og drittforeldre som gjør regelrett faenskap og hærverk.

Var jeg den eneste som var enig med deg her inne?

Skrevet

Kjøpte inn et par dusin egg og utstyrte guttungen med godt skyts før han dru ut på jakt i går kveld. :-))

Nei, jeg er så hjertens enig med deg, ShitDiddelyDo. Utgangspunktet er en tradisjon fra USA, og den er adoptert av handelsstanden her hjemme - og da videre kraftig misforstått av mange drittunger og drittforeldre som gjør regelrett faenskap og hærverk.

ikke helt...:)

Skrevet

Ingen eggkrig hos oss.

Så hadde vi stort sett søte små med forventningsfulle blikk ringene på og.

Godteskåla ble godt tømt.

Selv om jeg er prinsipiell motstander av å sende unger ut på en ikke-akseptert ikke norsk tradisjon, og kommer ikke til å la gutten gjøre det selv har jeg ikke hjerte til å fortelle at her i hus er det ikke snop.

Helt personlig syns jeg dagens unge er ganske tamme, vi gjorde da mye kjipere ting (og totalt uten grunn) enn å kaste et par egg på gamle grinebukker ;)

Hæ? gir du til de som kommer - og så vil du ikke at din egen pode skal få lov å gå? hehe

Sånn var jeg også for 2 år siden - nå går det ikke lenger -det er grusomt å bli holdt utenfor.

Skrevet

Snodig valg av nick du har tatt.

Men det var da opplysende det jeg skrev? :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Overraskende nok var du ikke det.

Jeg hadde forventet å få på pukkelen så det sang. :)

Selv om jeg selvfølgelig mener alt jeg skrev.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg.

Heldigvis ble det ikke noe eggkasting her.

Snuppa hadde lyst å gå halloween igår, og hun fikk streng beskjed om å kun ringe på der hvor det var lys tent, og dersom de ikke fikk noe var det forbudt å gjøre noe fantestreker.

Men - så var det ingen av vennene hennes som kunne gå, så det ble ikke noe av. Heldigvis. :)

Det ringte på noen ganger her, men jeg lukket ikke opp. Hadde utelyset slukket.

Skrevet

Hæ? gir du til de som kommer - og så vil du ikke at din egen pode skal få lov å gå? hehe

Sånn var jeg også for 2 år siden - nå går det ikke lenger -det er grusomt å bli holdt utenfor.

Vi får se hva pjokken vil gjøre etterhvert da :)

Om masse kompiser og slikt skal ut så.. tja.

Vi får se hvor det ender.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg.

Heldigvis ble det ikke noe eggkasting her.

Snuppa hadde lyst å gå halloween igår, og hun fikk streng beskjed om å kun ringe på der hvor det var lys tent, og dersom de ikke fikk noe var det forbudt å gjøre noe fantestreker.

Men - så var det ingen av vennene hennes som kunne gå, så det ble ikke noe av. Heldigvis. :)

Det ringte på noen ganger her, men jeg lukket ikke opp. Hadde utelyset slukket.

Jeg synes det er litt snålt at foreldre gir barna sine lov å gå på "tigger ferd" å så låser de sin egen dør og vil ikke ha noe med "tiggere" å gjøre!?

Forstå det den som kan!!

Skrevet

Nå er vel strengt tatt eneste amerikanske tradisjon thanksgiving, hvor de takker for nedslakting av indianere som takk for mat og hjelp.

Således er Halloween en europeisk tradisjon som ble ført over til USA omkring 1850 med Irske folk som flyktet fra sultkatastrofe. Neper ble byttet ut med gresskar pga tilgjengelighet og tradisjonen ble holdt i hevd 'over there' mens den døde litt ut her i hjemkontinentet.

Nå er det selvfølgelig en komers greie, så jeg skjønner poenget ditt selv oppi all kveruleringen.

Skrevet

Nå er vel strengt tatt eneste amerikanske tradisjon thanksgiving, hvor de takker for nedslakting av indianere som takk for mat og hjelp.

Således er Halloween en europeisk tradisjon som ble ført over til USA omkring 1850 med Irske folk som flyktet fra sultkatastrofe. Neper ble byttet ut med gresskar pga tilgjengelighet og tradisjonen ble holdt i hevd 'over there' mens den døde litt ut her i hjemkontinentet.

Nå er det selvfølgelig en komers greie, så jeg skjønner poenget ditt selv oppi all kveruleringen.

Europeisk? Okidoki da. Uansett - jeg er ikke for sånne dager skapt/henntet inn av næringslivet. Er egentlig ikke særlig tilhenger av fars- og morsdag heller. Disse er også et næringslivsfenomen, til tross for at det alltids er hyggelig å få presanger...:-))

mvh

Skrevet

Aller først så er jeg helt enig med deg, ShitDiddelyDo.

Her er mitt tips: Frem til neste år kan du spare på alt slags dritt-godteri som for eksempel mørk sjokolade, og annet dritt. Dette gir du så til ungene som kommer. Da har du din rygg klar for du gir dem jo "godteri", og så blir du kvitt en masse dritt som du ellers måtte ha kastet i søppelen :) - Dette gjorde jeg ifjor og i år kom det ingen på besøk her :D

Skrevet

Her er mitt tips: Frem til neste år kan du spare på alt slags dritt-godteri som for eksempel mørk sjokolade, og annet dritt. Dette gir du så til ungene som kommer. Da har du din rygg klar for du gir dem jo "godteri", og så blir du kvitt en masse dritt som du ellers måtte ha kastet i søppelen :) - Dette gjorde jeg ifjor og i år kom det ingen på besøk her :D

Så rart. Alle hadde vel stryki med. ;)

Skrevet

"...mørk sjokolade, og annet dritt. "

Tulling ;-) Den mørke er den beste,- og så er den tilogmed sunnere...

Skrevet

"...mørk sjokolade, og annet dritt. "

Tulling ;-) Den mørke er den beste,- og så er den tilogmed sunnere...

hehe, ja jeg visste den kommentaren ville komme, at den mørke sjokoladen er bedre. Men det synes ikke jeg :D - Uansett så er poenget å gi ungene en haug med dritt-godteri, så får du ikke besøk av dem noe mer :D

Gjest vil ikke ha halloween!
Skrevet

God ide! Kjøper man inn godteri allerede nå og legger det til side, så er det en viss sjanse for at alt godtet er passe muggent neste år og forhåpentligvis helt uspiselig.

Svisker er også godt... og gir samtidig god fart på magen.

Eller så kan man gi hjemmebakst med en liten dæsj avføringsmidler i. Da tenker jeg de får fart på seg... *skadefryd*

En litt mildere måte er hjemmebakte boller hvor sukker er byttet ut med mengder av salt...

*bobler over av ideer*

Hva med å danne en aksjonsgruppe mot halloweenfeiring i Norge?

Skrevet

God ide! Kjøper man inn godteri allerede nå og legger det til side, så er det en viss sjanse for at alt godtet er passe muggent neste år og forhåpentligvis helt uspiselig.

Svisker er også godt... og gir samtidig god fart på magen.

Eller så kan man gi hjemmebakst med en liten dæsj avføringsmidler i. Da tenker jeg de får fart på seg... *skadefryd*

En litt mildere måte er hjemmebakte boller hvor sukker er byttet ut med mengder av salt...

*bobler over av ideer*

Hva med å danne en aksjonsgruppe mot halloweenfeiring i Norge?

Vil ikke ha halloween! skrev: "Hva med å danne en aksjonsgruppe mot halloweenfeiring i Norge?"

God ide, jeg tegner meg herved som medlem :D

Skrevet

Jeg blir så sint at jeg kjenner kvalmen når jeg leser slikt. Hvis jeg hadde bodd en plass med et slikt problem, skulle ungommer angret at de i det hele tatt satte sin fot inn i tunet vårt.

Jeg skulle hatt så mange utspekulterte feller og forsvarsmekanismer at det ble første og siste året noen torde å våge seg hit...

*kraftig provosert*

Du burde kanskje tatt en kikk på Saw II. Der har du noen kjekke feller å velge mellom sånn til neste halloween ; )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...