Gå til innhold

UPC og ny digital dekoder

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Noen som har dekoder fra UPC?

Fra i dag har dere i så fall fått en ny digital dekoder.

Funker de kanalene dere hadde på den gamle dekoderen?

Her funker ikke pakken med Canal+. De vanlige kanalene funker.

Jeg har ikke gjort noe annet enn å koble dekoderen til, og for alt jeg vet må jeg gjøre noe lurt.

Noen som vet?

Ja, jeg kan ringe UPC, men de åpner ikke før 9. Jeg er rastløs!

ShitDiddelyDo
Skrevet

De hadde bare glemt å legge meg inn.

Skrevet

Hva mente du med "fra i dag av"?

Har hatt digital dekoder fra UPC lenge (et par år), og har ikke hørt at det kommer noe nytt i dag?

Eller er det bare slik at du har fått tilgang til dette fra i dag av?

ps: det er et par ting det er kjekt å være klar over (f.eks sette innstillingen opp til RGB i scartkontakten - og ikke komposit video og tilgang på SPDIF-digital lyd via koaxkabel, hvis du har den type inngang på surround receiveren din).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Har hatt digital dekoder fra UPC lenge (et par år), og har ikke hørt at det kommer noe nytt i dag?

ps: det er et par ting det er kjekt å være klar over (f.eks sette innstillingen opp til RGB i scartkontakten - og ikke komposit video og tilgang på SPDIF-digital lyd via koaxkabel, hvis du har den type inngang på surround receiveren din).

Ja, her i Asker begynte UPC med digitale sendinger i natt.

Jeg trodde faktisk vi var først ute i Norge?

Det under der forsto jeg ikke. Nå har jeg nettopp kjøpt kabler til å strekke fra dekoderen til anlegget, og jeg har bare kjøpt helt vanlige med phonoplugger.

Og det er vel bare å koble dekoderen til som en hvilken som helst dvd-spiller?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Trenger jeg to eller tre phonoplugger i hver ende?

Jeg har kjøpt med to. Begynner å lure på om jeg har kjøpt feil.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ok, ser nå at jeg trenger en ledning til. En fra digital ut til digital inn.

Har jeg rett?

Holder det også her med en vanlig phonoledning?

Skrevet

Ja, her i Asker begynte UPC med digitale sendinger i natt.

Jeg trodde faktisk vi var først ute i Norge?

Det under der forsto jeg ikke. Nå har jeg nettopp kjøpt kabler til å strekke fra dekoderen til anlegget, og jeg har bare kjøpt helt vanlige med phonoplugger.

Og det er vel bare å koble dekoderen til som en hvilken som helst dvd-spiller?

Nå ble jeg litt usikker på hvordan dekoderen du har fått ser ut (om det er den samme som jeg har)? Min er mørk blågrå/sort(?), og på størrelse med en vanlig DVD spiller. Display i midten. Fjernkontrollen er sort og avbuet i topp (nesten litt spiss), bunn og på undersiden (ergonometrisk).

Bak er det to scartkontakter, 3* phono (komposit video + stereo lyd) og 1* phono (SPDIF koax digital lyd).

For best kvalitet er det viktig å bruke scartkontakten mot TV (og DVD/hardisk opptaker eller videoopptaker). Og da er det viktig å sette opp dekoderen (i menyen) slik at scartkontakten bruker RGB signalet (og ikke komposit videosignalet). begge er vanligvis tilgjengelige i en scartkontakt.

Du må også sette opp TV'n til å motta RGB signal på scartkontakten (via menyen i TV'n) hvis nødvendig.

Lyd til TV'n får du gjennom scartkontakten. MEN hvis du har en surround receiver med digital inngang (koax - phono, hvilket er en vanlig phono kabel), så lønner det seg å bruke den lydutgang/inngang for best lydopplevelse.

Du KAN bruke phono utgangen fra dekoderen (3* phono - video + 2* lyd) til TV'n og/eller DVD/video-opptaker, men det gir vesentlig dårligere kvalitet - spesielt på bildet.

Og da mister du jo mye av den kvalitetshevingen du ellers har tilgang til med en digital dekoder som mottar digitale signaler fra UPC.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nå ble jeg litt usikker på hvordan dekoderen du har fått ser ut (om det er den samme som jeg har)? Min er mørk blågrå/sort(?), og på størrelse med en vanlig DVD spiller. Display i midten. Fjernkontrollen er sort og avbuet i topp (nesten litt spiss), bunn og på undersiden (ergonometrisk).

Bak er det to scartkontakter, 3* phono (komposit video + stereo lyd) og 1* phono (SPDIF koax digital lyd).

For best kvalitet er det viktig å bruke scartkontakten mot TV (og DVD/hardisk opptaker eller videoopptaker). Og da er det viktig å sette opp dekoderen (i menyen) slik at scartkontakten bruker RGB signalet (og ikke komposit videosignalet). begge er vanligvis tilgjengelige i en scartkontakt.

Du må også sette opp TV'n til å motta RGB signal på scartkontakten (via menyen i TV'n) hvis nødvendig.

Lyd til TV'n får du gjennom scartkontakten. MEN hvis du har en surround receiver med digital inngang (koax - phono, hvilket er en vanlig phono kabel), så lønner det seg å bruke den lydutgang/inngang for best lydopplevelse.

Du KAN bruke phono utgangen fra dekoderen (3* phono - video + 2* lyd) til TV'n og/eller DVD/video-opptaker, men det gir vesentlig dårligere kvalitet - spesielt på bildet.

Og da mister du jo mye av den kvalitetshevingen du ellers har tilgang til med en digital dekoder som mottar digitale signaler fra UPC.

Det høres ut som den dekoderen jeg nettopp har fått. For den forrige var mye mindre, mens den her er på størrelse med en dvd-spiller.

Jeg har nå koblet dekoderen til tv-en med medfølgende scart, og har helt vanlig tv-lyd.

Og så kjøpte jeg åpenbart en ledning for lite nå, for jeg ser jeg trenger enn til for å få digital lyd.

Det du kaller koax-inngangen på forsterkeren må være den som heter digital inn hos meg, tror jeg. For der er det to utganger (eller innganger), og den ene av de er allerede i bruk fra dvd-spilleren.

Skrevet

Det høres ut som den dekoderen jeg nettopp har fått. For den forrige var mye mindre, mens den her er på størrelse med en dvd-spiller.

Jeg har nå koblet dekoderen til tv-en med medfølgende scart, og har helt vanlig tv-lyd.

Og så kjøpte jeg åpenbart en ledning for lite nå, for jeg ser jeg trenger enn til for å få digital lyd.

Det du kaller koax-inngangen på forsterkeren må være den som heter digital inn hos meg, tror jeg. For der er det to utganger (eller innganger), og den ene av de er allerede i bruk fra dvd-spilleren.

Det høres ut som om vi har den samme. Jeg hadde også en tidligere modell for noen år siden som var smalere.

En surround receiver har ofte flere digitale innganger (både optiske og koaxiale). Og ofte står det bare "digital inn" på dem.

Du kan bruke en vanlig phonokabel til denne inn/utgangen, og håpe at receiveren din tar det formatet (SPDIF) som dekoderen leverer. Det tipper jeg at den gjør.

Hvis du allerede har koblet det vanlige analoge stereo signalet til receiveren fra dekoderen med de to phonokablene, så har du vel egentlig en kabel for mye:-)

For det er bare å bruke den ene av dem (til digital inn/ut), og fjerne den andre (hvis SPDIF signalet fungerer). Du har jo intet behov for det analoge lydsignalet da.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det høres ut som om vi har den samme. Jeg hadde også en tidligere modell for noen år siden som var smalere.

En surround receiver har ofte flere digitale innganger (både optiske og koaxiale). Og ofte står det bare "digital inn" på dem.

Du kan bruke en vanlig phonokabel til denne inn/utgangen, og håpe at receiveren din tar det formatet (SPDIF) som dekoderen leverer. Det tipper jeg at den gjør.

Hvis du allerede har koblet det vanlige analoge stereo signalet til receiveren fra dekoderen med de to phonokablene, så har du vel egentlig en kabel for mye:-)

For det er bare å bruke den ene av dem (til digital inn/ut), og fjerne den andre (hvis SPDIF signalet fungerer). Du har jo intet behov for det analoge lydsignalet da.

Men er en coax-kabel det samme som en phono-kabel?

Jeg vil også anta at det uttaket på forsterkeren som heter "Digital In", er det samme som en coax-inngang?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ok, nå sjekket jeg forsterkermanualen, og det stemmer at "Digital In" er til coax-kabel.

Men i manualen til forsterkeren står det at jeg kan velge mellom å bruke to phonoplugger og en coax-kabel.

Vil jeg merke noen forskjell?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ok, nå sjekket jeg forsterkermanualen, og det stemmer at "Digital In" er til coax-kabel.

Men i manualen til forsterkeren står det at jeg kan velge mellom å bruke to phonoplugger og en coax-kabel.

Vil jeg merke noen forskjell?

Ja her bruker du en coaks med phonoplugger (på godt Norsk)

Grunnen til at signalet må overføres digitalt er at skal du ha gleden av surrelyd _må_ signalet konverteres i forsterkeren/prosessoren (til analog flerkanals)

Et anna eksempel:

DVD-spilleren har egen d/a-converter, denne DACen brukes bare når du spiller over en stereoforsterker.

Så snart du kobbler denne til en surroundprosessor, kobbler vi utenom denne DACen - og tar i bruk prosessorens DAC, dette for å oppnå flerkanals (dolby digital)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja her bruker du en coaks med phonoplugger (på godt Norsk)

Grunnen til at signalet må overføres digitalt er at skal du ha gleden av surrelyd _må_ signalet konverteres i forsterkeren/prosessoren (til analog flerkanals)

Et anna eksempel:

DVD-spilleren har egen d/a-converter, denne DACen brukes bare når du spiller over en stereoforsterker.

Så snart du kobbler denne til en surroundprosessor, kobbler vi utenom denne DACen - og tar i bruk prosessorens DAC, dette for å oppnå flerkanals (dolby digital)

Oki, takker og bukker!

Da kjøper jeg meg en coax-kabel!

Den virker ganske avansert denne dekoderen, så det ser ut som om jeg har litt å sette meg inn i.

Skrevet

Men er en coax-kabel det samme som en phono-kabel?

Jeg vil også anta at det uttaket på forsterkeren som heter "Digital In", er det samme som en coax-inngang?

En coax kabel er pr definisjon en kabel med en senterleder og en skjerm rundt. Antennekabelen din er et eksempel på en slik, og en helt ordinær phonoplugg med dertilhørende kabel er det samme (men termineringskontaktene, impedansen og materialet/dimensjoner kan variere).

Når du skal bruke denne til å overføre serielle digitale signaler (som SPDIF) over korte avsttander (en meter eller fire), så vil en helt ordinær phonokabel/plugg være et godt nok alternativ.

Det viktige er bare at signalet kommer frem "helt", og kan dekodes hos mottaker. Et "dårlig" signal her vil medføre at du ikke hører noen ting (dekoderen klarer ikke å lese av det digitale signalet korrekt).

Mens du for et analogt signal derimot vil få støy og dårlig lyd som resultat.

Så det er bortkastet å bruke mye penger på en "spesialkabel" av type coax med phonoplugger for denne type bruk.

En helt vanlig phonokabel for overføring av analog lyd (og kun 1 kabel i stedet for en dobbelt for stereo analog lyd) er godt nok for denne bruk, hvis bare ikke lengden på kabelen er for lang (noen meter går fint).

Du vil som sagt uansett ikke høre forskjell på lydkvaliteten, fordi et digitalt signal ala "11001101" blir likefullt "11001101" - uansett kvalitet på kabelen, så lenge signalet kommer "helt" frem.

Skrevet

Oki, takker og bukker!

Den virker ganske avansert denne dekoderen, så det ser ut som om jeg har litt å sette meg inn i.

Ikke kast penger bort på en coax-kabel for denne type bruk.

Bruk en vanlig phonokabel fordi denne fungerer mer enn godt nok til denne bruken - så lenge du ikke skal ha en kabel som er mer enn noen få meter lang.

Lydkvaliteten blir uansett nøyaktig den samme.

Skrevet

Oki, takker og bukker!

En phonokabel er en form for coax-kabel (en kabel med en senterleder og en skjerm, der senterlederen er koblet til senterpinnen i phonokontakten og skjermen er koblet til "hylsen" rundt senterpinnen).

Skrevet

Vi har hatt digital dekoder fra UPC lenge, vi.

Den fungerer for øvrig helt utmerket. ;o)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Vi har hatt digital dekoder fra UPC lenge, vi.

Den fungerer for øvrig helt utmerket. ;o)

Det fungerer helt utmerket her også nå, og koblet til hjemmekinoen er jo tv-titting også en artig opplevelse. Etterpå er det fotballkamp! :)

Noe som overrasker meg veldig positivt er dog alle radiokanalene jeg plutselig har fått. De hadde jeg ikke på den gamle dekoderen.

Og lyden er jo til og med meget bra! :)

Jeg ser jeg kan bestille forholdsvis nye filmer hele døgnet, filmer som nylig har kommet på dvd.

Hvor mye koster det?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ikke kast penger bort på en coax-kabel for denne type bruk.

Bruk en vanlig phonokabel fordi denne fungerer mer enn godt nok til denne bruken - så lenge du ikke skal ha en kabel som er mer enn noen få meter lang.

Lydkvaliteten blir uansett nøyaktig den samme.

Jeg løp ned og kjøpte en coax-kabel til 199 kroner før jeg så svaret ditt, så det er gjort.

Men jeg spurte også om det her på et lyd-forum, og der fikk jeg beskjed om at det var en forskjell, dog ikke så stor.

Skrevet

Det fungerer helt utmerket her også nå, og koblet til hjemmekinoen er jo tv-titting også en artig opplevelse. Etterpå er det fotballkamp! :)

Noe som overrasker meg veldig positivt er dog alle radiokanalene jeg plutselig har fått. De hadde jeg ikke på den gamle dekoderen.

Og lyden er jo til og med meget bra! :)

Jeg ser jeg kan bestille forholdsvis nye filmer hele døgnet, filmer som nylig har kommet på dvd.

Hvor mye koster det?

Vi er veldig fornøyde med digitalopplegget.

Bruker nesten ikke TV-oversikter lenger, bare plotter inn på TV-en hva vi vil se. Radiokanalene er et kjempepluss.

Filmene koster...ehhh..er det 35 kroner, tro? Utvalget virker ganske godt, men det er ikke så ofte utskiftninger, så hvis man ser en del film, går det fort tomt. Vi har imidlertid brukt det en del på sånne dager hvor man bare ikke gidder å dra i videosjappa og ingen av filmene i hylla frister.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...