Gå til innhold

UPC og ny digital dekoder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg løp ned og kjøpte en coax-kabel til 199 kroner før jeg så svaret ditt, så det er gjort.

Men jeg spurte også om det her på et lyd-forum, og der fikk jeg beskjed om at det var en forskjell, dog ikke så stor.

Gjort er gjort og det er jo ikke så mange pengene.

At det er forskjell på kvaliteten på kabelen er riktig, men at det er forskjell på lydkvaliteten er positivt feil.

Det er det som er det fine med digitale signaler. Litt "grovt" så kan du si det så enkelt som at enten er signalet der, eller så er det ikke der.

Og hvis det er der, så er det eksakt det samme - uansett kvaliteten på kabelen (i motsetning til analoge signaler).

En "1" og en "0" i den digitale verden er akkurat det - enten "1" eller "0", og aldri noe som er ett eller annet sted i mellom.

Og siden det digitale signalet inneholder en rekke kontrollsignaler for at dekoderen skal kunne dekode signalet, så vil et signal som er for dårlig (ikke mulig å avgjøre om det er 1 eller 0)til at mottakeren kan dekode det bli "avvist". Da blir det ingen lyd, eller hvis du ligger akkurat i grenselandet lyd "av og til".

ShitDiddelyDo
Skrevet

At det er forskjell på kvaliteten på kabelen er riktig, men at det er forskjell på lydkvaliteten er positivt feil.

Det er det som er det fine med digitale signaler. Litt "grovt" så kan du si det så enkelt som at enten er signalet der, eller så er det ikke der.

Og hvis det er der, så er det eksakt det samme - uansett kvaliteten på kabelen (i motsetning til analoge signaler).

En "1" og en "0" i den digitale verden er akkurat det - enten "1" eller "0", og aldri noe som er ett eller annet sted i mellom.

Og siden det digitale signalet inneholder en rekke kontrollsignaler for at dekoderen skal kunne dekode signalet, så vil et signal som er for dårlig (ikke mulig å avgjøre om det er 1 eller 0)til at mottakeren kan dekode det bli "avvist". Da blir det ingen lyd, eller hvis du ligger akkurat i grenselandet lyd "av og til".

Men alle disse inngangene på forsterkeren, nå tenker jeg på dem man kobler dvd-spiller, dekoder osv, til, er de like?

For nå har jeg f.eks. tv på den som heter cd. Ipoden er koblet til den som heter video-4, siden den ikke lenger funker på cd nå som dekoderen er der.

Det er ingen forskjell på disse annet enn navnet i displayet?

Skrevet

Fikk digital dekoder for et par år siden og fikk faktisk absolutt alle kanalene. Det varte 1,5 år helt til dekoderen tok kvelden og vi fikk en ny - da fikk vi bare det vi betalte for :-(

Skrevet

Men alle disse inngangene på forsterkeren, nå tenker jeg på dem man kobler dvd-spiller, dekoder osv, til, er de like?

For nå har jeg f.eks. tv på den som heter cd. Ipoden er koblet til den som heter video-4, siden den ikke lenger funker på cd nå som dekoderen er der.

Det er ingen forskjell på disse annet enn navnet i displayet?

De analoge lydsignalene du kobler til via en phonokabel/phonoplugg er like og blir likt behandlet i suround receiveren - (så fremt du ikke har muligheten til å gå inn i en meny og endre innstillingene for hver enkelt inngang der via f.eks en intern equalizer).

Det er faste standarder på hvordan disse analoge lydsignalene skal leveres (utgangen på de ulike spillerne) og mottas (inngangen på de ulike spillerne/forsterkere etc).

En forskjell tror jeg det er på utgang/inngang fra en platespiller - men der er jeg litt usikker tror det er en forskjell på nivå av signalet der).

Og så er det selvfølgelig forskjell på et digitalt coax-signal, selv om du kan bruke samme type kabel også der.

Når det gjelder video-signalet så finnes det etterhvert en rekke ulike standarder.

Det dårligste er RF (det analoge antennesignalet som også inneholder lyd).

Det nest dårligste er komposit video (som vanligvis leveres på en phonoplugg sammen med to lydsignaler - stereo- i hver sin phonoplugg).

Dette signalet finner du også på en av kontaktene i scartkontakten.

Deretter (kvalitetsmessig) kommer RGB signalet som du også finner i scartkontakten (det bruker 3 av kontaktene/ledningene der). Dette signalet begynner å bli av bra kvalitet.

Og så kommer komponent video (Y, R-Y, B-Y). Dette er det beste anologe signalet, og noen DVD spillere og TV'er (spesielt flatskjermer) av bra kvalitet har denne inn/utgangen. Dette videosignalet leveres vanligvis på 3 phonokontakter, og inneholder ikke lyd på noen av dem. Her kan det være fornuftig å bruke samme type kvalitetskabel som du kjøpte til den digitale lydutgangen, siden dette er et analogt "kvalitetssignal".

Og så kommer vi til de digitale TV signalene. Disse har vært vanlig på PC'er og PC-monitorer en stund, og leveres også til de fleste flatskjermer av litt kvalitet.

Her har du DVI - som bl.annet inneholder digital video, men ikke lyd (det inneholder vanligvis også VGA signaler for PC monitorer)

Og så har du HDMI som i tillegg inneholder lyd (digital lyd så vidt jeg vet).

Formatet på det digitale videosignalet er det samme på begge disse kontakter (men det er ikke alltid VGA kompatibelt - vilket betyr at en flatskjerm med HDMI inngang, ikke alltid kan motta et VGA signal fra en PC på denne kontakten).

Det betyr (for TV bruk i hvert fall) at har du f.eks en DVI utgang (kombinert med et videokort) i en PC, eller en DVI utgang på en DVD spiller, og kun en HDMI inngang på flatskjermen, så finnes det kabler med DVI i ene enden, og HDMI i andre enden - og dette fungerer sammen (er kompatibelt).

Dog må du da kjøre lyden separat over andre kabler avhengig av hva som finnes av utganger/innganger.

Når HDTV kommer, så vil DVI og HDMI være den eneste overføringsstandarden som vil kunne overføre HDTV signaler fra en enhet til en annen.

Men enklet å holde styr på alt dette er det IKKE.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

"En "1" og en "0" i den digitale verden er akkurat det - enten "1" eller "0", og aldri noe som er ett eller annet sted i mellom"

Sant nok. Men mange tror at forskjellen på dyre og billige CD-spillere ligger først og fremst i DAC-en.

Jeg har (hadde) to forskjellige drivverk (separate) som lød helt forskjellig, kobblet over samme DAC.

De lærde mener at dette kommer av feillesing.

Skrevet

"En "1" og en "0" i den digitale verden er akkurat det - enten "1" eller "0", og aldri noe som er ett eller annet sted i mellom"

Sant nok. Men mange tror at forskjellen på dyre og billige CD-spillere ligger først og fremst i DAC-en.

Jeg har (hadde) to forskjellige drivverk (separate) som lød helt forskjellig, kobblet over samme DAC.

De lærde mener at dette kommer av feillesing.

Når det gjelder CD spillere så er det jo den interne DAC'en som avgjør hvordan lyden vil oppleves - og derfor vil det være avgjørende for hvor godt den "tolker" det digitale lydsporet.

Men når du hadde to spillere med ulike drivverk og samme DAC, så blir det jo litt værre å forklare.

Vanligvis er jo også resultatet avhengig av flere ulike faktorer, og det er klart at feilesning vil kunne være en medvirkende faktor - selv om jeg synes det høres litt søkt ut.

For normalt sett så finnes det sjekksummer og andre kontroller som skal gjøre det umulig å feillese et digitalt signal. Men det er klart at hvis det skjer kun i brøkdelen av tilfellene, så kan det påvirke lydkvaliteten på en måte som du kun vil oppfatte som litt dårligere lyd (normalt sett vil du da enten få hakkete lyd, eller ingen lyd i hele tatt).

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Når det gjelder CD spillere så er det jo den interne DAC'en som avgjør hvordan lyden vil oppleves - og derfor vil det være avgjørende for hvor godt den "tolker" det digitale lydsporet.

Men når du hadde to spillere med ulike drivverk og samme DAC, så blir det jo litt værre å forklare.

Vanligvis er jo også resultatet avhengig av flere ulike faktorer, og det er klart at feilesning vil kunne være en medvirkende faktor - selv om jeg synes det høres litt søkt ut.

For normalt sett så finnes det sjekksummer og andre kontroller som skal gjøre det umulig å feillese et digitalt signal. Men det er klart at hvis det skjer kun i brøkdelen av tilfellene, så kan det påvirke lydkvaliteten på en måte som du kun vil oppfatte som litt dårligere lyd (normalt sett vil du da enten få hakkete lyd, eller ingen lyd i hele tatt).

"normalt sett vil du da enten få hakkete lyd, eller ingen lyd i hele tatt"

De fleste high-endprodusenter lager (også) drivverk uten innebygd DAC. Og her er stor forskell på disse og billigere drivverk der du kan ta ut signalet digitalt (CD-spillere)

Det jeg mener er at det _må_ være feillesing. Her er ikke snakk om hakkete lyd.

Skrevet

"normalt sett vil du da enten få hakkete lyd, eller ingen lyd i hele tatt"

De fleste high-endprodusenter lager (også) drivverk uten innebygd DAC. Og her er stor forskell på disse og billigere drivverk der du kan ta ut signalet digitalt (CD-spillere)

Det jeg mener er at det _må_ være feillesing. Her er ikke snakk om hakkete lyd.

Et dårlig drivverk (som enten ikke går med konstant hastighet, eller går med en hastighet som ikke er 100% korrekt) vil vel rent logisk kunne lese av de digitale signalene korrekt nok, men samtidig medføre en variasjon (tidsmessig) på det analoge driversignalet - som igjen vil påvirke lydopplevelsen?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Et dårlig drivverk (som enten ikke går med konstant hastighet, eller går med en hastighet som ikke er 100% korrekt) vil vel rent logisk kunne lese av de digitale signalene korrekt nok, men samtidig medføre en variasjon (tidsmessig) på det analoge driversignalet - som igjen vil påvirke lydopplevelsen?

Vi er enige:)

Skrevet

Vi er enige:)

:-)

Er du også enig med meg om at kvaliteten på selve kabelen (for overføring av SPDIF signalet) er av mindre (ingen) betydning - i hvert fall over kortere avstander?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

:-)

Er du også enig med meg om at kvaliteten på selve kabelen (for overføring av SPDIF signalet) er av mindre (ingen) betydning - i hvert fall over kortere avstander?

Det er jeg. Men fikk pepper av H. Holmedal (fhv. skribent i L&B) en gang jeg poengterte det. Jeg har foresten fått mye pepper av han:)

Skrevet

Det er jeg. Men fikk pepper av H. Holmedal (fhv. skribent i L&B) en gang jeg poengterte det. Jeg har foresten fått mye pepper av han:)

Ikke alltid man skal la seg "villede" av eksperter uten videre.

Og i hvert fall ikke om man ikke samtidig kan få en logisk forklaring på det man måtte være uenig om.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ikke alltid man skal la seg "villede" av eksperter uten videre.

Og i hvert fall ikke om man ikke samtidig kan få en logisk forklaring på det man måtte være uenig om.

"Ikke alltid man skal la seg "villede" av eksperter uten videre"

Hehe, de er jorunalister, spesiellt interesserte sådan. I noen av numrene (L&B) har jeg også sett at de er oppdaterte på vin:-)

Men skildringene til Knut Vadseth var artig lesning, en ypperlig fotograf var han også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...