Gå til innhold

Selvpålagt kurs om vektorgrafikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder for tiden på med ei ny nettside, men mangler kunnskap om vektorgrafikk. Har pålagt meg å lære å bruke programmer man lager slik grafikk med - f.eks. illustrator eller coreldraw.

Er det noen som har gode linker til sider hvor man får en grundig gjemmomgang på det å lage vektorgrafikk? En annen ting er om du kanskje vet hvor jeg får tak i samlinger med clips/ små bilder eller vektoriserte tegninger osv.? Dette trenger ikke være gratis.:-)

Hilsen en på nye stier

Skrevet

Jeg kan ALT om det - men huet mitt får du ikke! :-) Jeg bruker illustrator.

Men hva trenger du vektorisert grafikk til på en webside?

Skrevet

Jeg kan ALT om det - men huet mitt får du ikke! :-) Jeg bruker illustrator.

Men hva trenger du vektorisert grafikk til på en webside?

Flisa kommer i posten hjem til meg, folkens. Sender du express over natta?

Vel, først vil jeg lære å lage logoer. Har jo funnet ut en del om det allerede. Så vil jeg lære å vektorisere bilder jeg har tatt - kan være f.eks. jpg-format.

Disse vil jeg bruke på siden(e). Er med på å starte en nettbutikk også, og vil gjerne sette meg inn i ALT...hehe ... iallfall litt om dette siden jeg ikke kan det fra før.

Så kan du sikkert svare på noenspørsmål etterhvert? 'skevt smil'

mvh

Skrevet

Flisa kommer i posten hjem til meg, folkens. Sender du express over natta?

Vel, først vil jeg lære å lage logoer. Har jo funnet ut en del om det allerede. Så vil jeg lære å vektorisere bilder jeg har tatt - kan være f.eks. jpg-format.

Disse vil jeg bruke på siden(e). Er med på å starte en nettbutikk også, og vil gjerne sette meg inn i ALT...hehe ... iallfall litt om dette siden jeg ikke kan det fra før.

Så kan du sikkert svare på noenspørsmål etterhvert? 'skevt smil'

mvh

det går ikke an å vektorisere bilder , bare omvendt:) det er det som er forskjellen - tenk deg at bilder er en matte....og vektorisert grafikk er en gummistrikk.

En matte kan ikke konverteres til en strikk.

Altså - herregud så vanskelig å forklare.

Vektorisert er en tøyelig strek, linjer forbundet i punkter - eller en fylt form - Man tegner en strektegning som man kan strekke og dra som man ønsker -fylle den med farge, forløpning etv. etc. den kan strekkes til enorme størrelser uten å forandre utseende, eller krympes for den saks skyld - -for å få den over til et bilde må man gjøre den om til et "teppe" (rastrere/"fotografere") altså et flatt, dødt teppe - bestående av en vev (pixler) - begynner man å strekke i en sånn matte - så blir veven glissen og man vil se "høl" i den - og man krymper den så vil den bule og bli rufsete....

Skulle ha tegnet og fortalt jeg nå....

*leter på nettet*

Står jo masse her da: http://www.google.com/search?hl=no&q=illustrator+tips&lr=

Skrevet

det går ikke an å vektorisere bilder , bare omvendt:) det er det som er forskjellen - tenk deg at bilder er en matte....og vektorisert grafikk er en gummistrikk.

En matte kan ikke konverteres til en strikk.

Altså - herregud så vanskelig å forklare.

Vektorisert er en tøyelig strek, linjer forbundet i punkter - eller en fylt form - Man tegner en strektegning som man kan strekke og dra som man ønsker -fylle den med farge, forløpning etv. etc. den kan strekkes til enorme størrelser uten å forandre utseende, eller krympes for den saks skyld - -for å få den over til et bilde må man gjøre den om til et "teppe" (rastrere/"fotografere") altså et flatt, dødt teppe - bestående av en vev (pixler) - begynner man å strekke i en sånn matte - så blir veven glissen og man vil se "høl" i den - og man krymper den så vil den bule og bli rufsete....

Skulle ha tegnet og fortalt jeg nå....

*leter på nettet*

Står jo masse her da: http://www.google.com/search?hl=no&q=illustrator+tips&lr=

Har forstått fra før at et vektorisert bilde er en matematisk formel som regner ut hvordan bildet skal se ut uansett størrelse - slik at vi f.eks. slipper "hakkene" når bildet forstørres. Kanskje det var noe sånt du mente?

Uansett - takk for tipset med at bilder ikke kan gjres til vektor. Mener jeg leste det et sted, men shit au, går bra det.

Et spørsmål: Når du har laget/tegnet et bilde i illustrator, hvilket format skal det lagres i for å kunne brukes i word, Frontpage eller noe sånt? Samme med Coreldraw. Sliter med det også (altså hvilket format det skal lagres i).

mvh

Skrevet

Har forstått fra før at et vektorisert bilde er en matematisk formel som regner ut hvordan bildet skal se ut uansett størrelse - slik at vi f.eks. slipper "hakkene" når bildet forstørres. Kanskje det var noe sånt du mente?

Uansett - takk for tipset med at bilder ikke kan gjres til vektor. Mener jeg leste det et sted, men shit au, går bra det.

Et spørsmål: Når du har laget/tegnet et bilde i illustrator, hvilket format skal det lagres i for å kunne brukes i word, Frontpage eller noe sånt? Samme med Coreldraw. Sliter med det også (altså hvilket format det skal lagres i).

mvh

Du bør lagre bildene i jpg :)

Skrevet

mvh

Kollegaen her sier at med noen års yrkesmessig erfaring med de tunge grafiske pakkene, så kan du kanskje bli flink. Et par år på skolen og tre år praskis er sånn passe. Dvs at du kanskje bør velge enklere verktøy til enkle behov. Problemer og surr kan overstige nytten.

Skrevet

Kollegaen her sier at med noen års yrkesmessig erfaring med de tunge grafiske pakkene, så kan du kanskje bli flink. Et par år på skolen og tre år praskis er sånn passe. Dvs at du kanskje bør velge enklere verktøy til enkle behov. Problemer og surr kan overstige nytten.

Hei. Du har sikkert helt rett. Likevel er nysgjerrigheten der, og jeg gir meg som oftest ikke før jeg behersker slike programmer brukbart. Begynte med photoshop cs for en tid siden, og det går som "smurt" nå, selv om jeg sikkert ikke kan mer enn 10% av mulighetene. :-))

Ser jo også at mange av disse programmene er "i slekt" slik at jeg kan adoptere kunnskap fra det ene til det andre programmet.

mvh

Skrevet

Du bør lagre bildene i jpg :)

Men blir bildene vektoriserte ijpg-formatet? Trodde ikke det.

Skrevet

Hei. Du har sikkert helt rett. Likevel er nysgjerrigheten der, og jeg gir meg som oftest ikke før jeg behersker slike programmer brukbart. Begynte med photoshop cs for en tid siden, og det går som "smurt" nå, selv om jeg sikkert ikke kan mer enn 10% av mulighetene. :-))

Ser jo også at mange av disse programmene er "i slekt" slik at jeg kan adoptere kunnskap fra det ene til det andre programmet.

mvh

Ikke sikkert at kanon er riktig redskap for å løse spurveproblemer :-)

Kollegaen mener at han ser alt for mange løse problemer på en svært tungvint måte med verktøy som krever for mye av både maskin og folk. Et "fotoprogram" er som regel nok for de fleste, både som løsning og å lære seg skikkelig.

Det er sikkert gøy å bruke samme verktøy som proffene, da kan man kanskje få litt prestisje? Sole seg litt i glansen?

Han sier at når det kommer en ny funksjon i PhotoShop, kan man se det på alle reklameplakatene i byen :-)

Skrevet

mvh

En vektor er en størrelse sammen med en retning (i motsetning til en skalar, som kun har en størrelse). Det kan f.eks være en linje som, i tillegg til å ha en gitt lengde, har et gitt startpunkt og sluttpunkt.

Vektorer i to dimmensjoner er skrekkelig lett å forholde seg til - når man legger til en tredje dimensjon blir det hele litt mer grisete (matematisk sett).

I "gamle dager" snakket man om vektorgrafikk i spill, som i motsetning til de fleste vanlige spill skapte et 3-dimensjonalt landskap. Til å begynne med fremsto dette bare som linjer og flater - teksturer var ikke så mye inne i bildet ennå.

Vektorer brukes for å "simulere" mye rart - bl.a kan en peker til et bestemt element i en liste opprettes som en vektor. I objektorientert programmering kan man f.eks opprette et vektor-objekt, som er en samling av objekter.

Hmmm....kanskje jeg skulle tatt vektoranalyse som valgfag i 3 kl. likevel? :-) Nei, uff.

"..........................................."

Skrevet

Nei - da må du bruke eps eller ai.

Skrevet

mvh

KOMPETANSE = KUNNSKAP x EVNE x VILJE

...så stå på! :)

Jeghar jobbet med disse tingene siden slike programmer og pc'er kom til vanlige folk - og kan ikke alt jeg heller :-)

Skrevet

Kollegaen mener at han ser alt for mange løse problemer på en svært tungvint måte med verktøy som krever for mye av både maskin og folk. Et "fotoprogram" er som regel nok for de fleste, både som løsning og å lære seg skikkelig.

Det er sikkert gøy å bruke samme verktøy som proffene, da kan man kanskje få litt prestisje? Sole seg litt i glansen?

Han sier at når det kommer en ny funksjon i PhotoShop, kan man se det på alle reklameplakatene i byen :-)

Men skal man ha ansvaret for en webside er det viktig å ha et verktøy som lager presise og små nok filer. Photoshop er da for alle det - han kameraten din er en snobb! :)

Skrevet

Nettlesere, tekstbehandlere og lignende programvare støtter ikke vektorbaserte bildeformater (med unntak av SVG-formatet, der støtten foreløpig er svært hullete, mye på grunn av en svært uhåndterlig standard).

Det er lurt å lage logoer og lignende i vektorformat som originalfil, da kan du gjøre den om til hvilken størrelse du vil. For å bruke logoen på en nettside lager du da en jpg- eller png-versjon av originalfilen i ønsket størrelse. Neste gang du vil ha den samme logoen i en annen størrelse går du igjen ut fra den vektoriserte originalfilen og lagrer i ønsket størrelse og format.

Skrevet

Men skal man ha ansvaret for en webside er det viktig å ha et verktøy som lager presise og små nok filer. Photoshop er da for alle det - han kameraten din er en snobb! :)

Av de ca 10 jeg vet om som "bruker" PhotoShop, tipper jeg bare en virkelig kan bruke det, og hun blir ringt ned av de andre som ikke burde ha brukt det sier hun (litt oppgitt) da.

Men slik er det med Word også; knapt noen vet hvordan man lager automatiske innholdsfortegnelser f eks. Eller en hel gjeng som har laget Excel-ark som slutter å virke og aldri finner ut hvorfor :-)

I visse miljøer sitter folk og tukler så mye med ting de ikke kan, at de ikke får gjort jobbene sine, og de som kan det får ikke gjort annet enn å hjelpe de som ikke kan. Når et problem oppstår, okkuperer det to personer i noe som ikke fører til gevinst.

Dette gjelder selvsagt ikke alle, og alle steder, men så mange at jeg legger merke til det.

En fyr er så opptatt med teknologien at effektiviteten hans er gått ned med 50%, og det lille som blir gjort er ikke bedre i kvalitet enn det han produserte før, men han syns det er "penere".

Jeg snakker ikke om de som har riktig vektøy og riktig prioritering, bare de som ikke har begreper om effektivisering.

Penere betyr ikke nødvendigvis bedre eller mer effektivt.

Lønnsomhet betyr ikke det samme som morsomt, og arbeid er ofte kjedelig.

Fortell meg hvor mange årsverk sm ble brukt på "sjuerkabal" i 2003, og jeg skal fortelle deg hvor effektivt Norge er.

Dagens provokasjon : Slutt å leke, begynn å jobb!

:-)

Skrevet

Ja tror du har rett. Tror nok dette er snakk om å skyte spurv med kanon. Men jeg liker tungt skyts jeg.:-))

Har erfaring med at man starter med småskyts, men det vil igjen inspirere til videre læring.

Finnes det forresten gode små programmer fr vektorgrafikk når vi er inne på dette?

mvh.

Skrevet

Av de ca 10 jeg vet om som "bruker" PhotoShop, tipper jeg bare en virkelig kan bruke det, og hun blir ringt ned av de andre som ikke burde ha brukt det sier hun (litt oppgitt) da.

Men slik er det med Word også; knapt noen vet hvordan man lager automatiske innholdsfortegnelser f eks. Eller en hel gjeng som har laget Excel-ark som slutter å virke og aldri finner ut hvorfor :-)

I visse miljøer sitter folk og tukler så mye med ting de ikke kan, at de ikke får gjort jobbene sine, og de som kan det får ikke gjort annet enn å hjelpe de som ikke kan. Når et problem oppstår, okkuperer det to personer i noe som ikke fører til gevinst.

Dette gjelder selvsagt ikke alle, og alle steder, men så mange at jeg legger merke til det.

En fyr er så opptatt med teknologien at effektiviteten hans er gått ned med 50%, og det lille som blir gjort er ikke bedre i kvalitet enn det han produserte før, men han syns det er "penere".

Jeg snakker ikke om de som har riktig vektøy og riktig prioritering, bare de som ikke har begreper om effektivisering.

Penere betyr ikke nødvendigvis bedre eller mer effektivt.

Lønnsomhet betyr ikke det samme som morsomt, og arbeid er ofte kjedelig.

Fortell meg hvor mange årsverk sm ble brukt på "sjuerkabal" i 2003, og jeg skal fortelle deg hvor effektivt Norge er.

Dagens provokasjon : Slutt å leke, begynn å jobb!

:-)

En person som ivrer etter å lære seg noe fordi vedkommende har fått nye oppgaver kan vel ikke akkurat bli beskyldt for å være lat?

Kabal er no dritt og handler ikke om at snobben vil ha "proff-programmene" for seg sjøl! :-D

Skrevet

Ja tror du har rett. Tror nok dette er snakk om å skyte spurv med kanon. Men jeg liker tungt skyts jeg.:-))

Har erfaring med at man starter med småskyts, men det vil igjen inspirere til videre læring.

Finnes det forresten gode små programmer fr vektorgrafikk når vi er inne på dette?

mvh.

Jeg vet ikke, spør hos Ravenholm Computing.

En jeg kjenner som jobber hos Manpower som konsulent, dvs hyrer inn og leier ut datavikarer, sier at de har store problemer med folk som ikke får jobben gjort fordi de er for opptatt med teknologien og alt det fancy. Kundene klager ofte på det, og syns mange viakrer er altfor lite lsøningsorienterte.

Skrevet

Nettlesere, tekstbehandlere og lignende programvare støtter ikke vektorbaserte bildeformater (med unntak av SVG-formatet, der støtten foreløpig er svært hullete, mye på grunn av en svært uhåndterlig standard).

Det er lurt å lage logoer og lignende i vektorformat som originalfil, da kan du gjøre den om til hvilken størrelse du vil. For å bruke logoen på en nettside lager du da en jpg- eller png-versjon av originalfilen i ønsket størrelse. Neste gang du vil ha den samme logoen i en annen størrelse går du igjen ut fra den vektoriserte originalfilen og lagrer i ønsket størrelse og format.

du kan fint hente inn en eps-fil i Word...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...