RZO Skrevet 1. november 2005 Forfatter Skrevet 1. november 2005 Nettlesere, tekstbehandlere og lignende programvare støtter ikke vektorbaserte bildeformater (med unntak av SVG-formatet, der støtten foreløpig er svært hullete, mye på grunn av en svært uhåndterlig standard). Det er lurt å lage logoer og lignende i vektorformat som originalfil, da kan du gjøre den om til hvilken størrelse du vil. For å bruke logoen på en nettside lager du da en jpg- eller png-versjon av originalfilen i ønsket størrelse. Neste gang du vil ha den samme logoen i en annen størrelse går du igjen ut fra den vektoriserte originalfilen og lagrer i ønsket størrelse og format. YESS der sa du det jeg er ute etter! Tror jeg! Thanks. Mvh. 0 Siter
keinstein Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 En person som ivrer etter å lære seg noe fordi vedkommende har fått nye oppgaver kan vel ikke akkurat bli beskyldt for å være lat? Kabal er no dritt og handler ikke om at snobben vil ha "proff-programmene" for seg sjøl! :-D Det som er morsomt er alle de som blir så innmari provosert over at det kreves at jobben blir gjort først og at vi skal leke etterpå. Ikke så lenge siden en hissigpropp skreik i fistel: "har du brukt 4 dager på dette her! Hiv ut den PC'en og sett igang og jobb!!" Han var ikke så opptatt av å følge med tida, men å få jobbene gjort. 0 Siter
citoyen Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 du kan fint hente inn en eps-fil i Word... Ok Men nettlesere støtter det i alle fall ikke. 0 Siter
RZO Skrevet 1. november 2005 Forfatter Skrevet 1. november 2005 En person som ivrer etter å lære seg noe fordi vedkommende har fått nye oppgaver kan vel ikke akkurat bli beskyldt for å være lat? Kabal er no dritt og handler ikke om at snobben vil ha "proff-programmene" for seg sjøl! :-D Digresjon kan vi vel kalle dette. Vel, føler meg ikke som en snobb når jeg på privaten skal øke kunnskapsnivået mitt - til tross for at programmene er vanskelige og krevende. Likevel, Keinstein, du har et poeng når det gjelder løsningsorientering i arbeidslivet. Dette gjelder på mange områder, ikke bare innenfor databehandling. Ha en fin kveld. :-) 0 Siter
flisa Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Det som er morsomt er alle de som blir så innmari provosert over at det kreves at jobben blir gjort først og at vi skal leke etterpå. Ikke så lenge siden en hissigpropp skreik i fistel: "har du brukt 4 dager på dette her! Hiv ut den PC'en og sett igang og jobb!!" Han var ikke så opptatt av å følge med tida, men å få jobbene gjort. hehe! 0 Siter
flisa Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Ok Men nettlesere støtter det i alle fall ikke. nei 0 Siter
RZO Skrevet 1. november 2005 Forfatter Skrevet 1. november 2005 En vektor er en størrelse sammen med en retning (i motsetning til en skalar, som kun har en størrelse). Det kan f.eks være en linje som, i tillegg til å ha en gitt lengde, har et gitt startpunkt og sluttpunkt. Vektorer i to dimmensjoner er skrekkelig lett å forholde seg til - når man legger til en tredje dimensjon blir det hele litt mer grisete (matematisk sett). I "gamle dager" snakket man om vektorgrafikk i spill, som i motsetning til de fleste vanlige spill skapte et 3-dimensjonalt landskap. Til å begynne med fremsto dette bare som linjer og flater - teksturer var ikke så mye inne i bildet ennå. Vektorer brukes for å "simulere" mye rart - bl.a kan en peker til et bestemt element i en liste opprettes som en vektor. I objektorientert programmering kan man f.eks opprette et vektor-objekt, som er en samling av objekter. Hmmm....kanskje jeg skulle tatt vektoranalyse som valgfag i 3 kl. likevel? :-) Nei, uff. "..........................................." Hei. Se, jeg lærer alltids noe nytt. Takk skal du ha også.:-)) 0 Siter
flisa Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Digresjon kan vi vel kalle dette. Vel, føler meg ikke som en snobb når jeg på privaten skal øke kunnskapsnivået mitt - til tross for at programmene er vanskelige og krevende. Likevel, Keinstein, du har et poeng når det gjelder løsningsorientering i arbeidslivet. Dette gjelder på mange områder, ikke bare innenfor databehandling. Ha en fin kveld. :-) Det var ikke DU som var en snobb - men de som mener at du ikke "trenger" så tunge programmer 0 Siter
RZO Skrevet 1. november 2005 Forfatter Skrevet 1. november 2005 Det var ikke DU som var en snobb - men de som mener at du ikke "trenger" så tunge programmer Skal vi se ... 'tenke' ... ja, kanskje det. Men jeg er kanskje en snobb likevel jeg... hehe. Liker det størst og best. Skryter forresten av at jeg har den største bilen i gata...'humre' .. en Toyota Hiace kombi 0 Siter
flisa Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Skal vi se ... 'tenke' ... ja, kanskje det. Men jeg er kanskje en snobb likevel jeg... hehe. Liker det størst og best. Skryter forresten av at jeg har den største bilen i gata...'humre' .. en Toyota Hiace kombi Sånn er jeg også - harn en noe å skryte av så skal en skryte av det også - riktig GNI det inn! 0 Siter
keinstein Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 hehe! Ja du kan le. :-) Glupeste påstand jeg vet er at hvis jeg kjøper MS Office så skal jeg bli mye mer effektiv og lønnsom?? Lurer på om de kan dokumentere det? Jeg kan ikke komme på noen som er blitt så veldig effektive av det. Lurer på om det gjelder forskalingssnekkere også? Jeg er sånn gledesdreper. Når noen bruker en halvtime på å forklare meg alle funksjoner på telefonen sin så spør jeg til slutt "Kan man ringe med den også?" eller "Er ikke 5000 kr for en skarve telefon litt i overkant?" 0 Siter
flisa Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Ja du kan le. :-) Glupeste påstand jeg vet er at hvis jeg kjøper MS Office så skal jeg bli mye mer effektiv og lønnsom?? Lurer på om de kan dokumentere det? Jeg kan ikke komme på noen som er blitt så veldig effektive av det. Lurer på om det gjelder forskalingssnekkere også? Jeg er sånn gledesdreper. Når noen bruker en halvtime på å forklare meg alle funksjoner på telefonen sin så spør jeg til slutt "Kan man ringe med den også?" eller "Er ikke 5000 kr for en skarve telefon litt i overkant?" Enig -likevel så får jeg til før lunsj på dataen, det jeg brukte en hel sommer på i 1986.... Jeg lagde overheadserier til alle våre selgere. Bare det å ha punkter foran skriften (Letra-bokstaver)...var en svær jobb; Farget papir som man brukte hullmaskin på og så tømte man den for rundinger og satt og limte det opp på originalpapir - så måtte man kjøre 3 mil til noe som fotograferte siden, -han tok jo noen kroner for det, stakkaren -så ble det laget slides av de - som man så reiste til Oslo med (7 mil) og lagde "overhead-plast" i farger av -de kostet 125 kr pr stk, husker jeg. Nå tyter de ut på printeren her....eller så lager selgeren det selv bare jeg ar profilert malene riktig. 0 Siter
keinstein Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Enig -likevel så får jeg til før lunsj på dataen, det jeg brukte en hel sommer på i 1986.... Jeg lagde overheadserier til alle våre selgere. Bare det å ha punkter foran skriften (Letra-bokstaver)...var en svær jobb; Farget papir som man brukte hullmaskin på og så tømte man den for rundinger og satt og limte det opp på originalpapir - så måtte man kjøre 3 mil til noe som fotograferte siden, -han tok jo noen kroner for det, stakkaren -så ble det laget slides av de - som man så reiste til Oslo med (7 mil) og lagde "overhead-plast" i farger av -de kostet 125 kr pr stk, husker jeg. Nå tyter de ut på printeren her....eller så lager selgeren det selv bare jeg ar profilert malene riktig. Visse oppgaver er helt opplagt for datamaskiner, store mengder data og grafikk som skal håndteres er bankers. I merkantile bransjer med store mengder ordre, bestillinger og leveranser av et utall varianter og tusenvis av kunder er det opplagt store effektiviseringsgevinster å hente. 0 Siter
RZO Skrevet 1. november 2005 Forfatter Skrevet 1. november 2005 Sånn er jeg også - harn en noe å skryte av så skal en skryte av det også - riktig GNI det inn! En bekjent - en uten så alt for mye humor - av meg kjøpte seg en eller annen Volvo med omtrent 250 hester, og var selvsagt stolt som en hane. Jeg parkerte Hiacen - markedets slappeste dieseltraktor - ved siden av ham, gikk ut og skrøt av at jeg hadde den aller raskeste bilen av alle oss "kumpissar". Det var morsomt å se det blikket han ga meg (synkopeblikk), før han begynte å forklare hvor kjapp hans bil var. Uansett. Han får ikke to barnevogner, en palle øl eller tre 50 toms flatskjermer inn i bilen sin. Det får jeg. :-)) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.