Gå til innhold

NHD-trenger ditt råd....

Anbefalte innlegg

Gjest Tussi-jente21
Skrevet

Jeg er innlagt på psyk,hvor jeg ikke får lov å skade meg for da blir jeg skrevet ut. Dette er forsovidt greit, jeg skjønner det, men jeg føler meg veldig ensom.

For jeg har skada meg flere ganger (senest idag), men kan liksom ikke si det til personale, for da står jeg i fare for å bli kasta ut.

Hvem skal jeg fortelle det til? Hva skal jeg gjøre?

Har et gjemmested ute hvor jeg oppbevarer kniven og litt rense-greie for å behandle sårene.

Føler sterkt behov for å skade meg. Blitt verre etter at jeg begynte med Seroqel. Har seroquel noe å si i denne sammenheng?er det sånne bivirkninger av dem?

Jeg føler meg VELDIG ENSOM. Har IKKE skada meg så mye at jeg må sy eller noe, men det blir dypere og dypere for hver gang. Blør en del.

Må også nevne at jeg føler jeg ikke får samme effekten av det nå, som jeg gjorde før.

Da er det verre med tabl.

Jeg er avhengig av tabl og overdoser. Nå sist jeg tok overdose (fredag) ble jeg sendt til sykehus med ambulansen. Ganske flaut egentlig, men samtidig ganske godt. Fikk omsorg, oppmerksomhet,spenning.

Dette (og litt dette med selvmordstankene) gjør at jeg lengter etter tabl.

Det positive er (hvis man kan se positivt på det) at jeg IKKE vil ta pinex eller andre sånne reseptfrie tabl. Har tatt mange overdoser med pinex, men nå blir jeg kvalm bare av tanken på de. BLÆH!!!

Men nå er det veldig fristende å begynne å spare opp tabl igjen.

Hva skal jeg gjøre? Finnes det håp for meg?Er jeg helt fuckings håpløs???Hva slags diagnose ville du satt på meg om du hadde vært behandleren min?

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• DarkPink

17

• frosken

10

• thinkerbell

4

• PieLill

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tilgi meg for at jeg svarer på spm som var tiltenkt NHD, men jeg bare må.

Det er leit å lese ditt innlegg. Du har det vondt, men samtidig synes jeg du er vel destruktiv. Du skriver at det var godt å kjøre med ambulanse til sykehuset, for da fikk du omsorg osv..

Du er på helt feil spor i livet. Du vet vel det? Når har du tenkt å bli voksen, og å ta ansvar for dine handlinger?

Og så spør du NHD om hvilken diagnose du hadde fått hos ham. Hva spiller det for rolle da? Det viktigste her i verden er ikke å få en diagnose, men å ta vare på seg selv og sine nærmeste! Hvordan takler egetlig de nærmeste denne tullskapen din, for å si det rett ut? Har du tenkt på det, eller er du så full av selvmedlidenhet at du ikke kommer på at det finnes flere personer med følelser her i verden??

Ikke meningen å støte deg, men jeg mener det jeg skriver! Ikke fordi jeg ikke tror at du har det vondt, men du må snart begynne å bli voksen og ansvarlig nå synes jeg!

Gjest Tussi-jente21
Skrevet

Det er leit å lese ditt innlegg. Du har det vondt, men samtidig synes jeg du er vel destruktiv. Du skriver at det var godt å kjøre med ambulanse til sykehuset, for da fikk du omsorg osv..

Du er på helt feil spor i livet. Du vet vel det? Når har du tenkt å bli voksen, og å ta ansvar for dine handlinger?

Og så spør du NHD om hvilken diagnose du hadde fått hos ham. Hva spiller det for rolle da? Det viktigste her i verden er ikke å få en diagnose, men å ta vare på seg selv og sine nærmeste! Hvordan takler egetlig de nærmeste denne tullskapen din, for å si det rett ut? Har du tenkt på det, eller er du så full av selvmedlidenhet at du ikke kommer på at det finnes flere personer med følelser her i verden??

Ikke meningen å støte deg, men jeg mener det jeg skriver! Ikke fordi jeg ikke tror at du har det vondt, men du må snart begynne å bli voksen og ansvarlig nå synes jeg!

Vet du hva....du vet ikke hva du snakker om og du kjenner ikke meg. Så exuse me....men til helvete med deg.

Nå ble jeg sinna.

Du er nok en som ikke har opplevd å ha det vondt du.....så du skal bare holde kjeft om noe du ikke vet. Som sagt, ikke døm meg når du ikke kjenner meg.....

Fuck you asso.....

Jeg driter i det du sier likevel.....du vet ikke hva su snakker om som sagt....

IKKE svar meg på noe som helst mer......

Skrevet

Det er ikke så lett når man er oppi en sånn situasjon. Ber man en narkoman om å legge fra seg sprøyta og bli voksen? Ikke uttal deg om noe du ikke vet noe om.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva skal jeg gjøre?

S: Først gå i deg selv og spørre deg hva du vil med innleggelsen. Er psykiatrisk avdeling en scene hvor du kan være hovedrolleinnehaver og ha ditt publikum, eller er det et sted hvor du kan få hjelp til endring? Er du villig til å ta de belastninger som er nødvendig for en endring?

Finnes det håp for meg?Er jeg helt fuckings håpløs???

S: Det avhenger av svaret ditt på forrige spørsmål.

Hva slags diagnose ville du satt på meg om du hadde vært behandleren min?

S: Emosjonelt ustabil pf/borderline. Etter svaret ditt til suomi er jeg helt sikker.

Skrevet

Vet du hva....du vet ikke hva du snakker om og du kjenner ikke meg. Så exuse me....men til helvete med deg.

Nå ble jeg sinna.

Du er nok en som ikke har opplevd å ha det vondt du.....så du skal bare holde kjeft om noe du ikke vet. Som sagt, ikke døm meg når du ikke kjenner meg.....

Fuck you asso.....

Hvis du ikke ønsker svar, så bør du ikke skrive innlegg her inne. Innlegget til suomi er skrevet på en vennlig måte selv om hun hevder ting du misliker sterkt å få høre.

(Merker at jeg synes du burde be vedkommende om undskyldning for måten du svarte henne på...)

Skrevet

Det er ikke så lett når man er oppi en sånn situasjon. Ber man en narkoman om å legge fra seg sprøyta og bli voksen? Ikke uttal deg om noe du ikke vet noe om.

Hva vet du om hvorvidt vedkommende vet noe om dette eller ikke? Kanskje h*n nettopp er en som har klart å komme seg ut av tilsvarende selvdestruktiv atferd.

Skrevet

Selvdestruktivitet av denne typen kan være en form for avhengighet som man må velge å avstå fra for å komme seg videre. Dersom du klarer å ta et slikt valg, så kan avdelingen og andre hjelpe deg videre. Dersom du velger å fortsette din destruktive atferd, så er sannsynligvis innleggelsen bortkastet, eller hva tror du?

Skrevet

Hva vet du om hvorvidt vedkommende vet noe om dette eller ikke? Kanskje h*n nettopp er en som har klart å komme seg ut av tilsvarende selvdestruktiv atferd.

Da tviler jeg på personen ville svart sånn. Og jeg sa bare at han/hun ikke skulle svare på noe hun ikke hadde peiling på - har hun peiling, så be my guest.

Skrevet

Da tviler jeg på personen ville svart sånn. Og jeg sa bare at han/hun ikke skulle svare på noe hun ikke hadde peiling på - har hun peiling, så be my guest.

Mange som har sluttet med selvdestruktiv atferd av ulik karakter, vil kunne fortelle at det avgjørende var det personlige valget de tok om å stoppe seg selv. I tillegg trenger man ofte betydelig hjelp til å finne ut av hvordan leve sitt liv uten utagering. Hvorfor vekker det som regel så mye aggresjon dersom dette påpekes overfor de som står midt oppe i den utagerende atferden?

Skrevet

Mange som har sluttet med selvdestruktiv atferd av ulik karakter, vil kunne fortelle at det avgjørende var det personlige valget de tok om å stoppe seg selv. I tillegg trenger man ofte betydelig hjelp til å finne ut av hvordan leve sitt liv uten utagering. Hvorfor vekker det som regel så mye aggresjon dersom dette påpekes overfor de som står midt oppe i den utagerende atferden?

Jo, selvsagt, men det er overhodet ikke rette måten å vekke denne skjerp-deg-følelsen med å si "bli voksen" o.l. Man trenger myyye forståelse og fast- men mildhet i en sånn periode.

Gjest sex, drugs and rock`n roll.
Skrevet

Jo, selvsagt, men det er overhodet ikke rette måten å vekke denne skjerp-deg-følelsen med å si "bli voksen" o.l. Man trenger myyye forståelse og fast- men mildhet i en sånn periode.

Jeg har vært der, og det var akkurat en sånn oppvekker og dytt i ræva jeg trengte får å skjønne at JEG var den eneste som kunne gjøre noe for å komme meg ut av den situasjonen jeg var i og ikke minst at det var JEG som måtte endre meg IKKE samfunnet.

Når man lever i en "ingen forstår meg, alle er dumme, jeg har det så fælt og det er alle andres skyld" verden, trenger man ofte en real "wake up call."

Det som er rett for meg er selvsagt ikke rett for alle, men det kan være andre som trenger det samme. Enten de er fulle av dop, syke på sinnet eller en kombinasjon.

Skrevet

Jeg har vært der, og det var akkurat en sånn oppvekker og dytt i ræva jeg trengte får å skjønne at JEG var den eneste som kunne gjøre noe for å komme meg ut av den situasjonen jeg var i og ikke minst at det var JEG som måtte endre meg IKKE samfunnet.

Når man lever i en "ingen forstår meg, alle er dumme, jeg har det så fælt og det er alle andres skyld" verden, trenger man ofte en real "wake up call."

Det som er rett for meg er selvsagt ikke rett for alle, men det kan være andre som trenger det samme. Enten de er fulle av dop, syke på sinnet eller en kombinasjon.

Jo, jeg er helt enig i at den eneste veien ut av det er å "våkne opp", og at man som regel trenger noen som kan vekke en, men FØR det, så trenger man å vite at man har noen som støtter en 100%, og virkelig forstår.

Hvis man bare blir møtt med "herregud, skjerp deg, jada, du har det sikkert vondt, men bli voksen", så fører det til at man blir fornærma, og trekker seg lenger inn i sin egen verden.

Gjest svaksterk
Skrevet

Jo, jeg er helt enig i at den eneste veien ut av det er å "våkne opp", og at man som regel trenger noen som kan vekke en, men FØR det, så trenger man å vite at man har noen som støtter en 100%, og virkelig forstår.

Hvis man bare blir møtt med "herregud, skjerp deg, jada, du har det sikkert vondt, men bli voksen", så fører det til at man blir fornærma, og trekker seg lenger inn i sin egen verden.

Hva var det som var *herregud, skjerp deg* i Suomi sitt innlegg?? Jeg kan nemlig ikke se at det er det hun sier.

Skrevet

Hva var det som var *herregud, skjerp deg* i Suomi sitt innlegg?? Jeg kan nemlig ikke se at det er det hun sier.

Nå ble denne diskusjonen litt mer generell, og jeg sier ikke at Soumi mente å være ekkel, men såpas alvorlige spm bør man ikke svare på hvis man ikke har litt kompetanse for hvordan slikt bør bli behandlet, mener jeg.

Og jeg forsvarer på ingen måte trådstarters svar til henne, men her er de tingene jeg etter tilstanden hennes kan forstå at hun reagerte på:

"Når har du tenkt å bli voksen, og å ta ansvar for dine handlinger?"

"Hvordan takler egetlig de nærmeste denne tullskapen din, for å si det rett ut? Har du tenkt på det, eller er du så full av selvmedlidenhet at du ikke kommer på at det finnes flere personer med følelser her i verden??"

"Ikke fordi jeg ikke tror at du har det vondt, men du må snart begynne å bli voksen og ansvarlig nå synes jeg!"

Gjest svaksterk
Skrevet

Nå ble denne diskusjonen litt mer generell, og jeg sier ikke at Soumi mente å være ekkel, men såpas alvorlige spm bør man ikke svare på hvis man ikke har litt kompetanse for hvordan slikt bør bli behandlet, mener jeg.

Og jeg forsvarer på ingen måte trådstarters svar til henne, men her er de tingene jeg etter tilstanden hennes kan forstå at hun reagerte på:

"Hvordan takler egetlig de nærmeste denne tullskapen din, for å si det rett ut? Har du tenkt på det, eller er du så full av selvmedlidenhet at du ikke kommer på at det finnes flere personer med følelser her i verden??"

"Ikke fordi jeg ikke tror at du har det vondt, men du må snart begynne å bli voksen og ansvarlig nå synes jeg!"

Jeg kan se at man reagerer på disse setningene.

Likevel forstår jeg hvor de kommer fra.

Hvis man har opplevd fæle ting, er det lett å tenke at man ikke kan styre sitt eget liv. Derfor gjør man det heller ikke. Man blir *stuck* i en offerrolle, der man kan fortsette å synes synd på seg selv, der man har lov til å gjøre ting som er vondt for en selv og omgivelsene. Dersom man får positiv oppmerksomhet rundt dette, er det en måte man tror fungere for å få det bedre og *bli sett*. Så lenge man jatter med, vil man ikke få fokus på at det ikke er akseptabelt å løse problemer på den måten. I lengden er det svært lite heldig for denne personen, og også for evt barn som kanskje får en destruktiv mor.

Offerrollen er lett å være i, og lett å bli i hvis det er den man kjenner til. Uten reaksjoner utenfra kan man få problemer med å endre mønsteret, fordi det er så innarbeidet. Sannsynlig var det en tid da dette var eneste måten å forholde seg til smerte på. Men når man er voksen, da må man endre det. Jeg tror ikke man vil endre et slikt mønster før det blir nok ubehagelig for seg selv.

Jeg tror jeg vet litt om hva jeg snakker om, og jeg tenker at det innlegget ikke var så ille.

Skrevet

Det er ikke en behandlingsrelasjon mellom de som skriver her inne, så jeg mener man godt kan være mere direkte og ærlig mht hvilke tanker ulike typer innlegg vekker enn hva som kanskje ville være gunstig i en behandlingsrelasjon.

Så lenge man skriver ut i fra et ønske om å bidra med noe konstruktivt, så mener jeg at kommentarer av den typen soumi skrev er verdifulle.

Skrevet

Og hvem sier at jeg ikke har egen erfaring / kompetanse innen dette?

Jeg har vært der selv for svarte!! Ellers hadde jeg nok ikke giddet å bry meg om andre som er i denne feile sirkelen..

Jeg skriver da ikke innlegg for å såre deg? Hvorfor skulle jeg ville det? Tror du ikke jeg vet hvor jævlig det er å "få en på trynet" av bedrevitere?

Skrevet

Jeg kan fortsatt ikke se hvorfor slike ting ikke kan sies til Tussi-jente21. Hun forteller at hun lurer den avdelingen hun er lagt inn på i forhold til selvskadingen, at hun er avhengig av overdoser og spør om råd. Er ikke det beste rådet at hun da må begynne å ta sitt eget liv mer på alvor, eller sagt på en annen måte forsøke å finne de mer voksne og konstruktive sidene i seg selv?

Det er ingen som har stilt spørsmålstegn ved hennes psykiske smerte såvidt jeg kan se, derimot har det blitt kommentert på måten hun beskriver hun håndterer denne smerten .

Skrevet

Nå ble jeg sinna.

Fuck you asso.....

"Som sagt, ikke døm meg når du ikke kjenner meg..... Fuck you asso....." osv skrev Tussi-jente21.

Jeg vil bare sende denne kommentaren rett i retur. Hvorfor kan ikke vi dømme deg når du dømmer alle oss andre? Kjenner du oss eller? Hvis ikke, hvorfor dømmer du oss da?? Bare lurer jeg..

Innlegget var ikke skrevet for å såre deg, det burde du vite. Men det gjør vondt å få fakta i fleisen når en er godt lullet inn i ens egen selvmedlidenhet, det vet jeg av erfaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...