DarkPink Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Jeg kan se at man reagerer på disse setningene. Likevel forstår jeg hvor de kommer fra. Hvis man har opplevd fæle ting, er det lett å tenke at man ikke kan styre sitt eget liv. Derfor gjør man det heller ikke. Man blir *stuck* i en offerrolle, der man kan fortsette å synes synd på seg selv, der man har lov til å gjøre ting som er vondt for en selv og omgivelsene. Dersom man får positiv oppmerksomhet rundt dette, er det en måte man tror fungere for å få det bedre og *bli sett*. Så lenge man jatter med, vil man ikke få fokus på at det ikke er akseptabelt å løse problemer på den måten. I lengden er det svært lite heldig for denne personen, og også for evt barn som kanskje får en destruktiv mor. Offerrollen er lett å være i, og lett å bli i hvis det er den man kjenner til. Uten reaksjoner utenfra kan man få problemer med å endre mønsteret, fordi det er så innarbeidet. Sannsynlig var det en tid da dette var eneste måten å forholde seg til smerte på. Men når man er voksen, da må man endre det. Jeg tror ikke man vil endre et slikt mønster før det blir nok ubehagelig for seg selv. Jeg tror jeg vet litt om hva jeg snakker om, og jeg tenker at det innlegget ikke var så ille. Jeg tror også at jeg vet litt hva jeg snakker om, og jeg synes heller ikke innlegget var _så_ ille, men det er ikke en vidt fremmed person hun trenger dette sparket i ræva fra. Forøvrig synes jeg du sier mye fornuftig, og jeg tror egentlig at vi er ganske enige. 0 Siter
DarkPink Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Og hvem sier at jeg ikke har egen erfaring / kompetanse innen dette? Jeg har vært der selv for svarte!! Ellers hadde jeg nok ikke giddet å bry meg om andre som er i denne feile sirkelen.. Jeg skriver da ikke innlegg for å såre deg? Hvorfor skulle jeg ville det? Tror du ikke jeg vet hvor jævlig det er å "få en på trynet" av bedrevitere? Har jeg sagt noe om at du sårer meg....?!? 0 Siter
Gjest Soumi Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Jeg tror også at jeg vet litt hva jeg snakker om, og jeg synes heller ikke innlegget var _så_ ille, men det er ikke en vidt fremmed person hun trenger dette sparket i ræva fra. Forøvrig synes jeg du sier mye fornuftig, og jeg tror egentlig at vi er ganske enige. Ok 0 Siter
DarkPink Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Jeg kan fortsatt ikke se hvorfor slike ting ikke kan sies til Tussi-jente21. Hun forteller at hun lurer den avdelingen hun er lagt inn på i forhold til selvskadingen, at hun er avhengig av overdoser og spør om råd. Er ikke det beste rådet at hun da må begynne å ta sitt eget liv mer på alvor, eller sagt på en annen måte forsøke å finne de mer voksne og konstruktive sidene i seg selv? Det er ingen som har stilt spørsmålstegn ved hennes psykiske smerte såvidt jeg kan se, derimot har det blitt kommentert på måten hun beskriver hun håndterer denne smerten . Joda, jeg er for så vidt enig i det du skriver her, men i dette tilfellet ba hun psykriater om hjelp, og da synes jeg ikke det er riktig av Soumi at hun finner ut at nå skal hun være den som gir trådstarter et spark bak. 0 Siter
Gjest svaksterk Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Jeg tror også at jeg vet litt hva jeg snakker om, og jeg synes heller ikke innlegget var _så_ ille, men det er ikke en vidt fremmed person hun trenger dette sparket i ræva fra. Forøvrig synes jeg du sier mye fornuftig, og jeg tror egentlig at vi er ganske enige. Ja.. men dette er en nettside, og vedkommende spør om råd. Da må man tåle å få høre det man ikke ønsker å høre. Jeg tenker at dette var et velmenende råd. Igrunn ikke så dumt. Nå har ikke jeg vært i denne situasjonen, men å ikke ta ansvar, det kjenner jeg til :-) Men vi er jo ganske enige, så :-) Ha en fin kveld 0 Siter
frosken Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Joda, jeg er for så vidt enig i det du skriver her, men i dette tilfellet ba hun psykriater om hjelp, og da synes jeg ikke det er riktig av Soumi at hun finner ut at nå skal hun være den som gir trådstarter et spark bak. Da forblir vi vel uenige om dette :-) 0 Siter
DarkPink Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Ja.. men dette er en nettside, og vedkommende spør om råd. Da må man tåle å få høre det man ikke ønsker å høre. Jeg tenker at dette var et velmenende råd. Igrunn ikke så dumt. Nå har ikke jeg vært i denne situasjonen, men å ikke ta ansvar, det kjenner jeg til :-) Men vi er jo ganske enige, så :-) Ha en fin kveld Ja, hun bad om råd fra fagperson... Ha en fin kveld du også 0 Siter
DarkPink Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Da forblir vi vel uenige om dette :-) Aight =) 0 Siter
Gjest froskelårgumler Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Da forblir vi vel uenige om dette :-) Vel, akkuar her må jeg bare slenge meg på på den andre siden. Når det står helt klart at beskjeden er til NHD så synes jeg ingen andre ndvendigvis trenger å gi noe spark bak. Jeg vet dette er et forum der alle kan spørre og svare, men må det være slik at man i innlegget da presiserer: ønsker bare svar fra NHD? Allikevel er det jo fritt fram for alle til å svare, men _må_ man svare? Eller når skal man forstå at spørsmålet ikke var til en men til en annen?Selvfølgeli kan det hende NHD ikke svarer, men da kan jo sprsmålet bare stå ubesvart. Skriver man ikke hvem spm er til eller man skriver NHD og andre kan jo alle skrive som man vil, men er det for mye forlangt at man kanskje ikke ønsker svar fra alle og enhver bestandig? Det er presisert hvem spm er til og jeg vet ikke så mange steder på nett man ellers kan spørre og unngå at "alle og enhver" svarer 0 Siter
frosken Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Vel, akkuar her må jeg bare slenge meg på på den andre siden. Når det står helt klart at beskjeden er til NHD så synes jeg ingen andre ndvendigvis trenger å gi noe spark bak. Jeg vet dette er et forum der alle kan spørre og svare, men må det være slik at man i innlegget da presiserer: ønsker bare svar fra NHD? Allikevel er det jo fritt fram for alle til å svare, men _må_ man svare? Eller når skal man forstå at spørsmålet ikke var til en men til en annen?Selvfølgeli kan det hende NHD ikke svarer, men da kan jo sprsmålet bare stå ubesvart. Skriver man ikke hvem spm er til eller man skriver NHD og andre kan jo alle skrive som man vil, men er det for mye forlangt at man kanskje ikke ønsker svar fra alle og enhver bestandig? Det er presisert hvem spm er til og jeg vet ikke så mange steder på nett man ellers kan spørre og unngå at "alle og enhver" svarer Dette forumet ville bli mye fattigere dersom det kun var nhd som kommenterte på innlegg. Jeg har aldri sett at noen blir sure for at andre kommenterer dersom de sier det som ønskes å høre. Det fine med et åpent forum som dette er at det alltid vil være noen som "balanserer" eventuelle ensidige kommentarer med motinnlegg. Slik har det også blitt i denne tråden; noen mener at Tussi kun bør få støttende kommentarer mens andre tenker annerledes. De fleste vil sette pris på kommentarer fra flere enn nhd, mens det selvfølgelig også enkelte ganger ikke ønskes. 0 Siter
thinkerbell Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Vel, akkuar her må jeg bare slenge meg på på den andre siden. Når det står helt klart at beskjeden er til NHD så synes jeg ingen andre ndvendigvis trenger å gi noe spark bak. Jeg vet dette er et forum der alle kan spørre og svare, men må det være slik at man i innlegget da presiserer: ønsker bare svar fra NHD? Allikevel er det jo fritt fram for alle til å svare, men _må_ man svare? Eller når skal man forstå at spørsmålet ikke var til en men til en annen?Selvfølgeli kan det hende NHD ikke svarer, men da kan jo sprsmålet bare stå ubesvart. Skriver man ikke hvem spm er til eller man skriver NHD og andre kan jo alle skrive som man vil, men er det for mye forlangt at man kanskje ikke ønsker svar fra alle og enhver bestandig? Det er presisert hvem spm er til og jeg vet ikke så mange steder på nett man ellers kan spørre og unngå at "alle og enhver" svarer Nei, der kan jeg faktisk ikke være enig med deg. NHD kan ikke rekke over alle spørsmålene, heller ikke de som henviser seg konkret til ham. Legger man ut et spørsmål på forumet må man rett og slett finne seg i å få svar fra andre, også. Det er en risk. Man kan få svar som er berikende og som gir deg styrke, eller man kan få svar som dytter deg ned i gjørmen. Jeg har lest denne tråden og finner ingenting kritikkverdig ved de svarene tussi har fått. Grunnen til at hun likevel tar dette så tungt er, sannsynligvis, fordi hun er "ikke der" enda. Det er ømtålig og sårt, desverre var det nødvendig å gjøre henne klar over at å lulle seg inn i sykdom sjelden gjør en godt. Svarene som kom i tråden fra NHD, frosken og Soumi er saklige vennlige og fri for dilling og dalling. Harde fakta kan være vond, men inderlig nødvendig å høre. 0 Siter
Gjest froskelårgumler Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Nei, der kan jeg faktisk ikke være enig med deg. NHD kan ikke rekke over alle spørsmålene, heller ikke de som henviser seg konkret til ham. Legger man ut et spørsmål på forumet må man rett og slett finne seg i å få svar fra andre, også. Det er en risk. Man kan få svar som er berikende og som gir deg styrke, eller man kan få svar som dytter deg ned i gjørmen. Jeg har lest denne tråden og finner ingenting kritikkverdig ved de svarene tussi har fått. Grunnen til at hun likevel tar dette så tungt er, sannsynligvis, fordi hun er "ikke der" enda. Det er ømtålig og sårt, desverre var det nødvendig å gjøre henne klar over at å lulle seg inn i sykdom sjelden gjør en godt. Svarene som kom i tråden fra NHD, frosken og Soumi er saklige vennlige og fri for dilling og dalling. Harde fakta kan være vond, men inderlig nødvendig å høre. Det var da vel ingen som sa at NHD skulle rekke over alle spørsmålene. Saken var hvorvidt man kunne reservere seg mot at andre svarte. Men det kan man kanskje ikke. Så da får man visst heller la være å spørre. 0 Siter
thinkerbell Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Det var da vel ingen som sa at NHD skulle rekke over alle spørsmålene. Saken var hvorvidt man kunne reservere seg mot at andre svarte. Men det kan man kanskje ikke. Så da får man visst heller la være å spørre. Jeg skjønner bare ikke vitsen med å reservere seg for svar fra andre når man selv poster et spørsmål på et åpent psykiatri forum? Det er forstålig at enkelte kun ønsker svar fra NHD, men vi kan ikke bli så nærtagne at vi ikke tåler tilbakemeldinger fra noen andre. Men ok, jeg ser at du kan ha et poeng. Vi får forsøke å respekterer dette. Av og til er det bare så vanskelig å tie stille. :-) 0 Siter
DarkPink Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg skjønner bare ikke vitsen med å reservere seg for svar fra andre når man selv poster et spørsmål på et åpent psykiatri forum? Det er forstålig at enkelte kun ønsker svar fra NHD, men vi kan ikke bli så nærtagne at vi ikke tåler tilbakemeldinger fra noen andre. Men ok, jeg ser at du kan ha et poeng. Vi får forsøke å respekterer dette. Av og til er det bare så vanskelig å tie stille. :-) Nei, jeg er helt enig i at _til_vanlig_ kan man ikke bli så nærtakende at man ikke tåler svar fra andre. Men det er nettopp det som er spesielt i den saken her. Det er et spm på psykriatri, fra ei jente som akkurat nå er i et veldig vanskelig og nærtakende tilfelle, og da gjør det bare vondt verre med et "velmenende spark bak" fra en vilt fremmed. Selv om alle vet at det bare er alkoholikeren selv som kan slutte å drikke, så hjelper det ikke at en fremmed kommer bort å river fra ham flaska og sier bli voksen og tenk på familien din, _selv_ om han sitter på gata eller ute i parken og drikker.. =) 0 Siter
Gjest Zahara Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Vet du hva....du vet ikke hva du snakker om og du kjenner ikke meg. Så exuse me....men til helvete med deg. Nå ble jeg sinna. Du er nok en som ikke har opplevd å ha det vondt du.....så du skal bare holde kjeft om noe du ikke vet. Som sagt, ikke døm meg når du ikke kjenner meg..... Fuck you asso..... Jeg driter i det du sier likevel.....du vet ikke hva su snakker om som sagt.... IKKE svar meg på noe som helst mer...... Jeg fikk masse hjelp og støtte fra den tidligere psykologen min. .. Han sa aldri at jeg måtte holde opp, eller at jeg var umoden. Vennene mine forsøkte å si det, men selvsagt ble jeg rasende. Men ÆLIG talt! Hva hjelper?? Ikke noe "jeg synes synd på deg" greier ihvertfall. det var ikke pga psykologen min jeg sluttet for å si det sånn.. jeg banna og sverta, fordi folk rundt meg var direkte. Følte meg misforstått. Men skal man ut av det, må man sette foten ned! NÅ ER DET NOK må man komme fram til. og innrømme at man er umoden og frekk i kjeften v motgang.. Det ER på tide å bli moden nå. På ordentlig, og ikke på liksom, uten juks. Litt svinn her og der hjelper lite..å lure unna er en håpløs metode. 0 Siter
PieLill Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Nå ble denne diskusjonen litt mer generell, og jeg sier ikke at Soumi mente å være ekkel, men såpas alvorlige spm bør man ikke svare på hvis man ikke har litt kompetanse for hvordan slikt bør bli behandlet, mener jeg. Og jeg forsvarer på ingen måte trådstarters svar til henne, men her er de tingene jeg etter tilstanden hennes kan forstå at hun reagerte på: "Når har du tenkt å bli voksen, og å ta ansvar for dine handlinger?" "Hvordan takler egetlig de nærmeste denne tullskapen din, for å si det rett ut? Har du tenkt på det, eller er du så full av selvmedlidenhet at du ikke kommer på at det finnes flere personer med følelser her i verden??" "Ikke fordi jeg ikke tror at du har det vondt, men du må snart begynne å bli voksen og ansvarlig nå synes jeg!" "Når har du tenkt å bli voksen, og å ta ansvar for dine handlinger?" Jeg synes dette er et meget relevant spørsmål. Har du tenkt å fortsette med dette å oppføre deg som en trassen 3-åring? Eller vil du begynne å strekke deg etter en mer moden og ansvarlig måte å håndtere problemer og smerter på. "Hvordan takler egetlig de nærmeste denne tullskapen din, for å si det rett ut? Har du tenkt på det, eller er du så full av selvmedlidenhet at du ikke kommer på at det finnes flere personer med følelser her i verden??" Dette er også et meget relevant spørsmål. Er man syk og har det vondt, vil det selvsagt også være vondt for de som er glad i en. Det kan man ikke gjøre så mye med. Men sykdom, fysisk eller psykisk gir ingen rett til å bli fullstendig selvsentrert og insensitiv for andres følelser, smerter og problemer. Mange kan ha så store problemer med å forholde seg til seg selv at de heller ikke klarer å gjøre noe for seg selv. Men tanken på at det de gjør betyr noe for dem de er glade i får dem likevel til å gå videre og velge konstruktivt. Er man så lullet inn i egen smerte og selvmedlidenhet at man har glemt sine nærmeste er det på høy tid at noen minner om det. Å gi et utfordrende og tilsynelatende lite medfølende svar behøver ikke bety at man ikke forstår, men tvert imot at man forstår. mvh 0 Siter
DarkPink Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg fikk masse hjelp og støtte fra den tidligere psykologen min. .. Han sa aldri at jeg måtte holde opp, eller at jeg var umoden. Vennene mine forsøkte å si det, men selvsagt ble jeg rasende. Men ÆLIG talt! Hva hjelper?? Ikke noe "jeg synes synd på deg" greier ihvertfall. det var ikke pga psykologen min jeg sluttet for å si det sånn.. jeg banna og sverta, fordi folk rundt meg var direkte. Følte meg misforstått. Men skal man ut av det, må man sette foten ned! NÅ ER DET NOK må man komme fram til. og innrømme at man er umoden og frekk i kjeften v motgang.. Det ER på tide å bli moden nå. På ordentlig, og ikke på liksom, uten juks. Litt svinn her og der hjelper lite..å lure unna er en håpløs metode. Ja, og det tror jeg alle som er her mener. Det jeg, for tusende gang, forsøker å si, er at Suomi ikke er den rette personen til dette!!!! 0 Siter
PieLill Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Vel, akkuar her må jeg bare slenge meg på på den andre siden. Når det står helt klart at beskjeden er til NHD så synes jeg ingen andre ndvendigvis trenger å gi noe spark bak. Jeg vet dette er et forum der alle kan spørre og svare, men må det være slik at man i innlegget da presiserer: ønsker bare svar fra NHD? Allikevel er det jo fritt fram for alle til å svare, men _må_ man svare? Eller når skal man forstå at spørsmålet ikke var til en men til en annen?Selvfølgeli kan det hende NHD ikke svarer, men da kan jo sprsmålet bare stå ubesvart. Skriver man ikke hvem spm er til eller man skriver NHD og andre kan jo alle skrive som man vil, men er det for mye forlangt at man kanskje ikke ønsker svar fra alle og enhver bestandig? Det er presisert hvem spm er til og jeg vet ikke så mange steder på nett man ellers kan spørre og unngå at "alle og enhver" svarer Jeg oppfatter ikke denne overskriften eller innlegget som ønsker _kun_ svar fra NHD, men at et svar fra NHD er sterkt ønsket. Er ønsket at NHD og bare han skal svare, burde man spesifisere dette helt tydelig. mvh 0 Siter
DarkPink Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 "Når har du tenkt å bli voksen, og å ta ansvar for dine handlinger?" Jeg synes dette er et meget relevant spørsmål. Har du tenkt å fortsette med dette å oppføre deg som en trassen 3-åring? Eller vil du begynne å strekke deg etter en mer moden og ansvarlig måte å håndtere problemer og smerter på. "Hvordan takler egetlig de nærmeste denne tullskapen din, for å si det rett ut? Har du tenkt på det, eller er du så full av selvmedlidenhet at du ikke kommer på at det finnes flere personer med følelser her i verden??" Dette er også et meget relevant spørsmål. Er man syk og har det vondt, vil det selvsagt også være vondt for de som er glad i en. Det kan man ikke gjøre så mye med. Men sykdom, fysisk eller psykisk gir ingen rett til å bli fullstendig selvsentrert og insensitiv for andres følelser, smerter og problemer. Mange kan ha så store problemer med å forholde seg til seg selv at de heller ikke klarer å gjøre noe for seg selv. Men tanken på at det de gjør betyr noe for dem de er glade i får dem likevel til å gå videre og velge konstruktivt. Er man så lullet inn i egen smerte og selvmedlidenhet at man har glemt sine nærmeste er det på høy tid at noen minner om det. Å gi et utfordrende og tilsynelatende lite medfølende svar behøver ikke bety at man ikke forstår, men tvert imot at man forstår. mvh Og hvis du hadde lest det svaret jeg har gitt 700 000 ganger nå, så hadde du skjønt at det ikke er hvorvidt dette var relevant sagt eller ikke som er diskusjonen. 0 Siter
PieLill Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Og hvis du hadde lest det svaret jeg har gitt 700 000 ganger nå, så hadde du skjønt at det ikke er hvorvidt dette var relevant sagt eller ikke som er diskusjonen. I den sammenhengen hovedinnlegget er skrevet synes jeg faktisk Soumi er like god til å si dette som hvem som helst andre, kanskje bedre. Når jeg leste Soumis innlegg uten å ha lest så mange av de andre tråene fikk jeg en umiddelbar følelse at dette var en person med en erfaring og ikke bare en teori. For den som mer eller mindre bevisst oppfører seg selvsentrert og destruktiv er det aldri noe riktig tidspunkt for eller riktig person til å ta en konfrontasjon. Jeg tror Tussi ville gitt det samme umodne, hatske svaret uansett hvem som hadde kommet med dette. At en person nekter å ta inn over seg noe som er til vedkommedes beste, betyr ikke at det var galt å si det. mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.