Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Joda, jeg er for så vidt enig i det du skriver her, men i dette tilfellet ba hun psykriater om hjelp, og da synes jeg ikke det er riktig av Soumi at hun finner ut at nå skal hun være den som gir trådstarter et spark bak. Det er vanlig på dette forum at personer som ønsker svar fra meg skiver "NHD" et sted i overskriften. Alltid har det vært slik at også andre brukere svarer på innlegg med nhd i overskriften. Det vet også Tussi-jente21 som er en relativt hyppig bruker av DOL. Det kan derfor ikke komme som noen overraskelse at også andre svarer på hennes innlegg. Det er mitt bestemte ønske at denne praksis skal fortsette. Brukerne/spørrerne får langt bedre hjelp når de får flere innspill fra personer med ulik kompetanse enn om de bare får svar fra meg. 0 Siter
DarkPink Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Det er vanlig på dette forum at personer som ønsker svar fra meg skiver "NHD" et sted i overskriften. Alltid har det vært slik at også andre brukere svarer på innlegg med nhd i overskriften. Det vet også Tussi-jente21 som er en relativt hyppig bruker av DOL. Det kan derfor ikke komme som noen overraskelse at også andre svarer på hennes innlegg. Det er mitt bestemte ønske at denne praksis skal fortsette. Brukerne/spørrerne får langt bedre hjelp når de får flere innspill fra personer med ulik kompetanse enn om de bare får svar fra meg. Fine, jeg gir meg... (Men det er compliance, ikke acceptance) 0 Siter
thinkerbell Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Nei, jeg er helt enig i at _til_vanlig_ kan man ikke bli så nærtakende at man ikke tåler svar fra andre. Men det er nettopp det som er spesielt i den saken her. Det er et spm på psykriatri, fra ei jente som akkurat nå er i et veldig vanskelig og nærtakende tilfelle, og da gjør det bare vondt verre med et "velmenende spark bak" fra en vilt fremmed. Selv om alle vet at det bare er alkoholikeren selv som kan slutte å drikke, så hjelper det ikke at en fremmed kommer bort å river fra ham flaska og sier bli voksen og tenk på familien din, _selv_ om han sitter på gata eller ute i parken og drikker.. =) Jeg ser kanskje litt annerledes på dette enn hva du gjør. Vi får være enige i at vi er uenige. I mine øyne viser Suomi "medmennesklig-ansvar" ovenfor forfatteren av hovedinnlegget. Hun stopper opp og stiller spørsmål ved vedkommendes destruktive adferd. Når hun gjør dette på en så vennlig, saklig og direkte måte burde h*n få honnør. Det krever nemlig mot. Ingen, ikke en eneste person, setter spørsmålstegn ved tussi`s smerte, -det skulle bare mangle. Jenta har det åpenbart vanskelig. Men hun, som alle oss andre, trenger et spark bak innimellom.. fordi "jeg/vi" tror det bor mye mer i henne enn hva hun viser her. Hun har en enorm vilje, men hun bruker den enda negativt. Nå skal jeg forsøke å holde kjeft, æresord. 0 Siter
DarkPink Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg ser kanskje litt annerledes på dette enn hva du gjør. Vi får være enige i at vi er uenige. I mine øyne viser Suomi "medmennesklig-ansvar" ovenfor forfatteren av hovedinnlegget. Hun stopper opp og stiller spørsmål ved vedkommendes destruktive adferd. Når hun gjør dette på en så vennlig, saklig og direkte måte burde h*n få honnør. Det krever nemlig mot. Ingen, ikke en eneste person, setter spørsmålstegn ved tussi`s smerte, -det skulle bare mangle. Jenta har det åpenbart vanskelig. Men hun, som alle oss andre, trenger et spark bak innimellom.. fordi "jeg/vi" tror det bor mye mer i henne enn hva hun viser her. Hun har en enorm vilje, men hun bruker den enda negativt. Nå skal jeg forsøke å holde kjeft, æresord. Og igjen og igjen må jeg bare si at jeg er enig i det meste, bortsett fra at Suomi ikke er den rette personen til dette. Det vil ikkje hjelpe at det kommer fra èn fremmed på dol. Hadde derimot bestevenninna hennes eller noe sånt sagt akkurat det samme som Suomi, så hadde hun antagligvis svart akkurat det samme, men det hadde sannsynligvis gått inn, og hun hadde tenkt over det i ettertid og kanskje begynt å jobbe med det. MEN: "Jeg ser kanskje litt annerledes på dette enn hva du gjør. Vi får være enige i at vi er uenige." Klokeste ordene dine sålangt, vi får stoppe der =) 0 Siter
Gjest emmmmelina Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Håp for deg er det nok, så absolutt. Du innrømmer jo, og innser selv, at det er adferd ved deg dette, som er feil/skrudd. At du søker spenning, omsorg ved å sende deg i sykebilen. De jeg tviler på det er håp for, er de som overhodet ikke ser at de har et ansvar for dette selv. ALT ligger på sykehuset, behandlingsapparatet osv, som "ikke forstår dem" og "ikke tar dem alvorlig". Det er kanskje en flukt fra dødstankene? For de er ikke noe herlig å gå med... Og får man depresjoner og slike jævlige tanker før man er voksen, så kan du stangnere mye i utviklingen mot voksenlivet, det er ikke din feil overhodet... MEN, det som står på deg, er vel å ta valget og bestemmelsen av å avstå fra dette. Du er verdt langt mer enn dette. Mangler du et "vanlig" liv med venninner, studier, jobb, etc? I et slik liv kan du få bekreftelse fra at du er bra nok i den du er, og trenger ikke lage en rolle som sykepasient. Det er liksom et helt galt liv du lever. Det skal ikke være sånn. 0 Siter
frosken Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Og igjen og igjen må jeg bare si at jeg er enig i det meste, bortsett fra at Suomi ikke er den rette personen til dette. Det vil ikkje hjelpe at det kommer fra èn fremmed på dol. Hadde derimot bestevenninna hennes eller noe sånt sagt akkurat det samme som Suomi, så hadde hun antagligvis svart akkurat det samme, men det hadde sannsynligvis gått inn, og hun hadde tenkt over det i ettertid og kanskje begynt å jobbe med det. MEN: "Jeg ser kanskje litt annerledes på dette enn hva du gjør. Vi får være enige i at vi er uenige." Klokeste ordene dine sålangt, vi får stoppe der =) Dette er tydeligvis et tema det er ulike oppfatninger om. Slik jeg ser det, så kan det nettopp være lettere å få så direkte tilbakemelding fra en du ikke kjenner på nettet enn fra en av dine venner. Å lese en annens reaksjon på ens tanker her er mindre invaderende og man trenger verken forsvare seg eller være engslig for at den som sier det ikke lenger liker en f.eks. 0 Siter
DarkPink Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Dette er tydeligvis et tema det er ulike oppfatninger om. Slik jeg ser det, så kan det nettopp være lettere å få så direkte tilbakemelding fra en du ikke kjenner på nettet enn fra en av dine venner. Å lese en annens reaksjon på ens tanker her er mindre invaderende og man trenger verken forsvare seg eller være engslig for at den som sier det ikke lenger liker en f.eks. Vel, når jeg får kritikk her, så tenker jeg "dette er bare en fremmed idiot som kan være en psyko for alt jeg vet, dette skal jeg ikke la gå innpå meg". Om jeg får høre noe av mine nærmeste så reagerer jeg først med "skal DU også gå imot meg nå" o.l., men det synker inn, og i stunder alene begynner jeg å gruble mer og mer på dette. Så sant jeg vet at denne personen har støttet meg før. 0 Siter
frosken Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Vel, når jeg får kritikk her, så tenker jeg "dette er bare en fremmed idiot som kan være en psyko for alt jeg vet, dette skal jeg ikke la gå innpå meg". Om jeg får høre noe av mine nærmeste så reagerer jeg først med "skal DU også gå imot meg nå" o.l., men det synker inn, og i stunder alene begynner jeg å gruble mer og mer på dette. Så sant jeg vet at denne personen har støttet meg før. Men hva om flere personer på nettet forsøker å si noe av det samme til deg, samt at ulike personer forsøker å nærme seg temaet fra ulike synsvinkler og med ulike oppfatninger. Synes du fortsatt det er verdiløst eller negativt? 0 Siter
Gjest Tussi-jente21 Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Hvis du ikke ønsker svar, så bør du ikke skrive innlegg her inne. Innlegget til suomi er skrevet på en vennlig måte selv om hun hevder ting du misliker sterkt å få høre. (Merker at jeg synes du burde be vedkommende om undskyldning for måten du svarte henne på...) Hva faen vet dere om meg? Hva i pokker vet dere om jeg tenker på andre. Kan dere lese tankene mine liksom?NOPE! Hva vet dere om at jeg prøver eller ikke prøver??? Miljøkontakten min leste innlegget mitt og suomi sitt. Hun bare lo av suomi sitt og ba meg ikke bry meg om det. For hun (som meg) mener at suomi bare er en villt fremmed person som er ute etter å "fyre oppunder". Lage bråk med andre ord. Dere vet ikke hva slags forhold jeg har til familien, og hva jeg sier og ikke sier, og hvordan jeg er og ikke er mot dem,og om jeg tenker eller ikke tenker på dem. Så for faen, ikke døm meg når dere ikke kjenner meg. Det er FEIGT det ;( Greit svaret til suomi var sikkert barnslig det, men jeg var bare så pissed av de sårende kommentarene. Kanskje det virker som jeg duller meg inn i min medlindenhet og bla bla bla....men som sagt.....så lenge dere ikke kjenner meg,leser tankene mine,.....hvordan i pokker kan dere vite hva jeg gjør? Dere dømmer jo meg for å være noe jeg IKKE er. Det jeg har fått høre er nemlig at jeg er en veldig voksen og ærlig person,og det stemmer faktisk. Så for faen, ikke kom hit å si "bli voksen. Ikke vær så umoden....bla bla bla". Som sagt, ikke døm noen ved førsteinnstrykket. Synes dere er utrolig FEIGE. Som sagt, dere vet ikke hvordan jeg er i virkeligheten. Man kan kanskje virke annerledes enn her på dol, men det er det INGEN av dere som har tenkt på. Men da er det vel heller dere som er umodne og feige. Det er min meining. Greit nok at det går an å si ting til folk, men når det er ment for å såre, så kan dere bare la være. Da kommer dere ikke langt med det likevel. Det går an å si ting på en mye greiere måte en suomi og alle dere "negative" andre. Jeg har IKKE noe problemer (selv om dere har oppfatta det, slik jeg forstår) å høre sannheten, men det spør som sagt hva som blir sagt og åssen. Det har mye å si det. Men dere er ute etter "å ta meg" det er iallefall åpenlyst. Og det skal dere bare "spare dere selv for". Og som DarkPink sier.....er ikke av Suomi (som ikke kjenne meg) eller noen av dere andre, som heller ikke kjenner meg.....som er de rette til å "sparke meg bak". For som sagt, dere KJENNER MEG IKKE!!! Så for faen, ikke døm meg for å være noen jeg ikke er. Og som sagt, hva i pokker vet dere om at jeg prøver eller ikke????Og om jeg luller i min egen sykdom og bla bla bla. Skulle bare visst dere hvordan jeg har det, og hvordan jeg takler det og hva jeg gjør med et. Igjen vil jeg minne dere på at DERE KJENNER MEG IKKE. Hadde dere kjent meg i virkeligheten så hadde dere nok fått en annen oppfatning, det er jeg bombesikker på. Jeg ber IKKE om noe unnskyldning til suomi dersom h*n ikke ber meg om unnskyldning for alle de teite kommentarene jeg fikk av henne om at jeg er barnslig, selvmedlidende bla bla bla. Selv om hun sier "mente ikke å såre deg" så vet jeg at der var dit hun ville.Og congratulasions, du klarte det. Du er vel stolt nå tenker jeg???? Du er vel bare en som liker, som jeg sa tidligere,å "fyre oppunder". Dere vet ikke hvordan jeg takler ærlighet Som sagt så kan alle disse tingene sier, altså med samme innhold, på en helt annen måte enn en så sårende måte en hva suomi og dere andre har sagt det. Jeg takler sannheten mer enn dere tror, men da på en annen måte enn det ble sagt på. Går an si ting på en mer voksen måte enn suomi eller noen av dere andre som er imot meg har sagt det til nå. Hadde nemlig en veldig ærlig og direkte miljøkontakt tidligere, og jeg takla jo det hun sa, men det var fordi hun sa det på en voksen og skikkelig måte, uten å være ute etter å såre meg mest mulig. Og NHD, ærlig talt.....du er liksom psykiater???? En dårlig en spør du meg. Jeg har egentlig alltid sett opp til eg, men du har gang på gang gitt skikkelig teite svar. Hva med tilbakefall på en sykdom/et symptom. Du tenkte ikke på det. Vet du hva selvskading er, og hva det handler om???? Selv om jeg er en fast bruker her på dol så har du ikke rett til å dømme meg for å være så dum som suomi og andre tror jeg er. Hadde du NHD kjent meg i virkeligheten du også, så er jeg bombesikkert på at du hadde sett meg på en annen måte. Men du kjenner ikke meg, så ikke døm meg. Og når det gjelder hvorfor jeg er innlagt så kan det være for andre ting enn selvskadinga. Men det har du sannsynligvis aldri tenkt på. Greit, jeg gjør en barnslig og umoden ting som å skade meg, men du har jo tidligere visst forståelse for selvskading og hva dette handler om og sånn. Har du glemt dette???? Ingen, verken du eller noen av de andre her på dol, vet hvem jeg er, hva jeg står for, hvordan jeg er i RL.....så ikke døm meg du heller. Jeg vet hva jeg vil med oppholdet, men som sagt...du eller noen av de andre, vet HVORFOR jeg er innlagt. Har det noen gang fallt dere inn at det f.eks. (uten at dette trenger å være tilfellet mitt) det kan være spiseforstyrrelse jeg er innlagt for?Og som sagt, hvordan vet dere om hvordan jeg jobber med ting. Som sagt, ikke døm meg når dere ikke kjenner meg og mine tanker og mine handlinger (bortsett fra det innlegget mej startet med). Har dere ikke andre måter å si ting på enn at dere er ute etter å såre noen, så spar dere for slike innlegg. De gjør meg bare pissed. Og som miljøkontakta mi sa, og lo av....hun sa "ikke bry deg om at villt fremmede mennesker sitter i andre enden og liker å "fyre oppunder". Tenk litt over hva dere sier da folkens, og hvem dere sier det til. Dere har som sagt ingen rett til å dømme en ukjent person. Hadde dere vært venn/venninna mi, hadde det vært noe helt annet. Og tenk litt på om ting kanskje kunne vært sagt på en annen måte. For som sagt, jeg har IKKE noe problem med å høre sannheten, men så lenge den blir sagt på en skikkelig måte. Men jeg tror ikke Suomi vet hva selvskading og sånn handler om. Hadde h*n visst det hadde h*n f.eks. ikke sagt: "slutt med det tullet. Bli voksen....bla bla bla". Er ikke det det handler om. Og hva med tvangstanker og tvangshandliger.....noen som i det huleste vet HVA det er. Virker ikke sånn. Da hadde dere tenkt litt over hvordan dere sa ting, istedet for å dømme meg som sagt som barsnlig,umoden, at det er noe tullete osv osv. Dere skal vel "kjefte på meg" og komme med annet bullshit nå da, når jeg har vært så ærlig som dette? Skulle ikke forundre meg. 0 Siter
Gjest emmmmelina Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Hva faen vet dere om meg? Hva i pokker vet dere om jeg tenker på andre. Kan dere lese tankene mine liksom?NOPE! Hva vet dere om at jeg prøver eller ikke prøver??? Miljøkontakten min leste innlegget mitt og suomi sitt. Hun bare lo av suomi sitt og ba meg ikke bry meg om det. For hun (som meg) mener at suomi bare er en villt fremmed person som er ute etter å "fyre oppunder". Lage bråk med andre ord. Dere vet ikke hva slags forhold jeg har til familien, og hva jeg sier og ikke sier, og hvordan jeg er og ikke er mot dem,og om jeg tenker eller ikke tenker på dem. Så for faen, ikke døm meg når dere ikke kjenner meg. Det er FEIGT det ;( Greit svaret til suomi var sikkert barnslig det, men jeg var bare så pissed av de sårende kommentarene. Kanskje det virker som jeg duller meg inn i min medlindenhet og bla bla bla....men som sagt.....så lenge dere ikke kjenner meg,leser tankene mine,.....hvordan i pokker kan dere vite hva jeg gjør? Dere dømmer jo meg for å være noe jeg IKKE er. Det jeg har fått høre er nemlig at jeg er en veldig voksen og ærlig person,og det stemmer faktisk. Så for faen, ikke kom hit å si "bli voksen. Ikke vær så umoden....bla bla bla". Som sagt, ikke døm noen ved førsteinnstrykket. Synes dere er utrolig FEIGE. Som sagt, dere vet ikke hvordan jeg er i virkeligheten. Man kan kanskje virke annerledes enn her på dol, men det er det INGEN av dere som har tenkt på. Men da er det vel heller dere som er umodne og feige. Det er min meining. Greit nok at det går an å si ting til folk, men når det er ment for å såre, så kan dere bare la være. Da kommer dere ikke langt med det likevel. Det går an å si ting på en mye greiere måte en suomi og alle dere "negative" andre. Jeg har IKKE noe problemer (selv om dere har oppfatta det, slik jeg forstår) å høre sannheten, men det spør som sagt hva som blir sagt og åssen. Det har mye å si det. Men dere er ute etter "å ta meg" det er iallefall åpenlyst. Og det skal dere bare "spare dere selv for". Og som DarkPink sier.....er ikke av Suomi (som ikke kjenne meg) eller noen av dere andre, som heller ikke kjenner meg.....som er de rette til å "sparke meg bak". For som sagt, dere KJENNER MEG IKKE!!! Så for faen, ikke døm meg for å være noen jeg ikke er. Og som sagt, hva i pokker vet dere om at jeg prøver eller ikke????Og om jeg luller i min egen sykdom og bla bla bla. Skulle bare visst dere hvordan jeg har det, og hvordan jeg takler det og hva jeg gjør med et. Igjen vil jeg minne dere på at DERE KJENNER MEG IKKE. Hadde dere kjent meg i virkeligheten så hadde dere nok fått en annen oppfatning, det er jeg bombesikker på. Jeg ber IKKE om noe unnskyldning til suomi dersom h*n ikke ber meg om unnskyldning for alle de teite kommentarene jeg fikk av henne om at jeg er barnslig, selvmedlidende bla bla bla. Selv om hun sier "mente ikke å såre deg" så vet jeg at der var dit hun ville.Og congratulasions, du klarte det. Du er vel stolt nå tenker jeg???? Du er vel bare en som liker, som jeg sa tidligere,å "fyre oppunder". Dere vet ikke hvordan jeg takler ærlighet Som sagt så kan alle disse tingene sier, altså med samme innhold, på en helt annen måte enn en så sårende måte en hva suomi og dere andre har sagt det. Jeg takler sannheten mer enn dere tror, men da på en annen måte enn det ble sagt på. Går an si ting på en mer voksen måte enn suomi eller noen av dere andre som er imot meg har sagt det til nå. Hadde nemlig en veldig ærlig og direkte miljøkontakt tidligere, og jeg takla jo det hun sa, men det var fordi hun sa det på en voksen og skikkelig måte, uten å være ute etter å såre meg mest mulig. Og NHD, ærlig talt.....du er liksom psykiater???? En dårlig en spør du meg. Jeg har egentlig alltid sett opp til eg, men du har gang på gang gitt skikkelig teite svar. Hva med tilbakefall på en sykdom/et symptom. Du tenkte ikke på det. Vet du hva selvskading er, og hva det handler om???? Selv om jeg er en fast bruker her på dol så har du ikke rett til å dømme meg for å være så dum som suomi og andre tror jeg er. Hadde du NHD kjent meg i virkeligheten du også, så er jeg bombesikkert på at du hadde sett meg på en annen måte. Men du kjenner ikke meg, så ikke døm meg. Og når det gjelder hvorfor jeg er innlagt så kan det være for andre ting enn selvskadinga. Men det har du sannsynligvis aldri tenkt på. Greit, jeg gjør en barnslig og umoden ting som å skade meg, men du har jo tidligere visst forståelse for selvskading og hva dette handler om og sånn. Har du glemt dette???? Ingen, verken du eller noen av de andre her på dol, vet hvem jeg er, hva jeg står for, hvordan jeg er i RL.....så ikke døm meg du heller. Jeg vet hva jeg vil med oppholdet, men som sagt...du eller noen av de andre, vet HVORFOR jeg er innlagt. Har det noen gang fallt dere inn at det f.eks. (uten at dette trenger å være tilfellet mitt) det kan være spiseforstyrrelse jeg er innlagt for?Og som sagt, hvordan vet dere om hvordan jeg jobber med ting. Som sagt, ikke døm meg når dere ikke kjenner meg og mine tanker og mine handlinger (bortsett fra det innlegget mej startet med). Har dere ikke andre måter å si ting på enn at dere er ute etter å såre noen, så spar dere for slike innlegg. De gjør meg bare pissed. Og som miljøkontakta mi sa, og lo av....hun sa "ikke bry deg om at villt fremmede mennesker sitter i andre enden og liker å "fyre oppunder". Tenk litt over hva dere sier da folkens, og hvem dere sier det til. Dere har som sagt ingen rett til å dømme en ukjent person. Hadde dere vært venn/venninna mi, hadde det vært noe helt annet. Og tenk litt på om ting kanskje kunne vært sagt på en annen måte. For som sagt, jeg har IKKE noe problem med å høre sannheten, men så lenge den blir sagt på en skikkelig måte. Men jeg tror ikke Suomi vet hva selvskading og sånn handler om. Hadde h*n visst det hadde h*n f.eks. ikke sagt: "slutt med det tullet. Bli voksen....bla bla bla". Er ikke det det handler om. Og hva med tvangstanker og tvangshandliger.....noen som i det huleste vet HVA det er. Virker ikke sånn. Da hadde dere tenkt litt over hvordan dere sa ting, istedet for å dømme meg som sagt som barsnlig,umoden, at det er noe tullete osv osv. Dere skal vel "kjefte på meg" og komme med annet bullshit nå da, når jeg har vært så ærlig som dette? Skulle ikke forundre meg. slutt å bann! 0 Siter
thinkerbell Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Hva faen vet dere om meg? Hva i pokker vet dere om jeg tenker på andre. Kan dere lese tankene mine liksom?NOPE! Hva vet dere om at jeg prøver eller ikke prøver??? Miljøkontakten min leste innlegget mitt og suomi sitt. Hun bare lo av suomi sitt og ba meg ikke bry meg om det. For hun (som meg) mener at suomi bare er en villt fremmed person som er ute etter å "fyre oppunder". Lage bråk med andre ord. Dere vet ikke hva slags forhold jeg har til familien, og hva jeg sier og ikke sier, og hvordan jeg er og ikke er mot dem,og om jeg tenker eller ikke tenker på dem. Så for faen, ikke døm meg når dere ikke kjenner meg. Det er FEIGT det ;( Greit svaret til suomi var sikkert barnslig det, men jeg var bare så pissed av de sårende kommentarene. Kanskje det virker som jeg duller meg inn i min medlindenhet og bla bla bla....men som sagt.....så lenge dere ikke kjenner meg,leser tankene mine,.....hvordan i pokker kan dere vite hva jeg gjør? Dere dømmer jo meg for å være noe jeg IKKE er. Det jeg har fått høre er nemlig at jeg er en veldig voksen og ærlig person,og det stemmer faktisk. Så for faen, ikke kom hit å si "bli voksen. Ikke vær så umoden....bla bla bla". Som sagt, ikke døm noen ved førsteinnstrykket. Synes dere er utrolig FEIGE. Som sagt, dere vet ikke hvordan jeg er i virkeligheten. Man kan kanskje virke annerledes enn her på dol, men det er det INGEN av dere som har tenkt på. Men da er det vel heller dere som er umodne og feige. Det er min meining. Greit nok at det går an å si ting til folk, men når det er ment for å såre, så kan dere bare la være. Da kommer dere ikke langt med det likevel. Det går an å si ting på en mye greiere måte en suomi og alle dere "negative" andre. Jeg har IKKE noe problemer (selv om dere har oppfatta det, slik jeg forstår) å høre sannheten, men det spør som sagt hva som blir sagt og åssen. Det har mye å si det. Men dere er ute etter "å ta meg" det er iallefall åpenlyst. Og det skal dere bare "spare dere selv for". Og som DarkPink sier.....er ikke av Suomi (som ikke kjenne meg) eller noen av dere andre, som heller ikke kjenner meg.....som er de rette til å "sparke meg bak". For som sagt, dere KJENNER MEG IKKE!!! Så for faen, ikke døm meg for å være noen jeg ikke er. Og som sagt, hva i pokker vet dere om at jeg prøver eller ikke????Og om jeg luller i min egen sykdom og bla bla bla. Skulle bare visst dere hvordan jeg har det, og hvordan jeg takler det og hva jeg gjør med et. Igjen vil jeg minne dere på at DERE KJENNER MEG IKKE. Hadde dere kjent meg i virkeligheten så hadde dere nok fått en annen oppfatning, det er jeg bombesikker på. Jeg ber IKKE om noe unnskyldning til suomi dersom h*n ikke ber meg om unnskyldning for alle de teite kommentarene jeg fikk av henne om at jeg er barnslig, selvmedlidende bla bla bla. Selv om hun sier "mente ikke å såre deg" så vet jeg at der var dit hun ville.Og congratulasions, du klarte det. Du er vel stolt nå tenker jeg???? Du er vel bare en som liker, som jeg sa tidligere,å "fyre oppunder". Dere vet ikke hvordan jeg takler ærlighet Som sagt så kan alle disse tingene sier, altså med samme innhold, på en helt annen måte enn en så sårende måte en hva suomi og dere andre har sagt det. Jeg takler sannheten mer enn dere tror, men da på en annen måte enn det ble sagt på. Går an si ting på en mer voksen måte enn suomi eller noen av dere andre som er imot meg har sagt det til nå. Hadde nemlig en veldig ærlig og direkte miljøkontakt tidligere, og jeg takla jo det hun sa, men det var fordi hun sa det på en voksen og skikkelig måte, uten å være ute etter å såre meg mest mulig. Og NHD, ærlig talt.....du er liksom psykiater???? En dårlig en spør du meg. Jeg har egentlig alltid sett opp til eg, men du har gang på gang gitt skikkelig teite svar. Hva med tilbakefall på en sykdom/et symptom. Du tenkte ikke på det. Vet du hva selvskading er, og hva det handler om???? Selv om jeg er en fast bruker her på dol så har du ikke rett til å dømme meg for å være så dum som suomi og andre tror jeg er. Hadde du NHD kjent meg i virkeligheten du også, så er jeg bombesikkert på at du hadde sett meg på en annen måte. Men du kjenner ikke meg, så ikke døm meg. Og når det gjelder hvorfor jeg er innlagt så kan det være for andre ting enn selvskadinga. Men det har du sannsynligvis aldri tenkt på. Greit, jeg gjør en barnslig og umoden ting som å skade meg, men du har jo tidligere visst forståelse for selvskading og hva dette handler om og sånn. Har du glemt dette???? Ingen, verken du eller noen av de andre her på dol, vet hvem jeg er, hva jeg står for, hvordan jeg er i RL.....så ikke døm meg du heller. Jeg vet hva jeg vil med oppholdet, men som sagt...du eller noen av de andre, vet HVORFOR jeg er innlagt. Har det noen gang fallt dere inn at det f.eks. (uten at dette trenger å være tilfellet mitt) det kan være spiseforstyrrelse jeg er innlagt for?Og som sagt, hvordan vet dere om hvordan jeg jobber med ting. Som sagt, ikke døm meg når dere ikke kjenner meg og mine tanker og mine handlinger (bortsett fra det innlegget mej startet med). Har dere ikke andre måter å si ting på enn at dere er ute etter å såre noen, så spar dere for slike innlegg. De gjør meg bare pissed. Og som miljøkontakta mi sa, og lo av....hun sa "ikke bry deg om at villt fremmede mennesker sitter i andre enden og liker å "fyre oppunder". Tenk litt over hva dere sier da folkens, og hvem dere sier det til. Dere har som sagt ingen rett til å dømme en ukjent person. Hadde dere vært venn/venninna mi, hadde det vært noe helt annet. Og tenk litt på om ting kanskje kunne vært sagt på en annen måte. For som sagt, jeg har IKKE noe problem med å høre sannheten, men så lenge den blir sagt på en skikkelig måte. Men jeg tror ikke Suomi vet hva selvskading og sånn handler om. Hadde h*n visst det hadde h*n f.eks. ikke sagt: "slutt med det tullet. Bli voksen....bla bla bla". Er ikke det det handler om. Og hva med tvangstanker og tvangshandliger.....noen som i det huleste vet HVA det er. Virker ikke sånn. Da hadde dere tenkt litt over hvordan dere sa ting, istedet for å dømme meg som sagt som barsnlig,umoden, at det er noe tullete osv osv. Dere skal vel "kjefte på meg" og komme med annet bullshit nå da, når jeg har vært så ærlig som dette? Skulle ikke forundre meg. kjære tussi-jente21, vi vil deg da ikke noe vondt. Vi er ikke ute etter å såre deg, "fyre opp under" eller å angripe deg. Det er sikkert vanskelig å se det der du er akkurat nå; men vi bryr oss faktisk om deg. Ingen stiller spørsmålstegn ved din smerte, det er åpenbart at du har det jævelig. Vi forsøker å gjøre deg klar over at det finnes andre løsninger på å takle det vonde -enn med selvskading og overdoser. Vi ønsker å gjøre dge oppmerksom på at ved å fortsette i dette mønsteret oppretthlder du alt det negative; som bl.a ensomhet og depresjon. Du er en oppegående og sterk ung kvinne, du har muligheter for å ta i bruk andre metoder for å overleve. Med selvskading fjerner du degselv fra omverdenen, og for en som har det vondt er støtten fra andre mennesker livsviktig. Når det gjelder hvem som er "kvalifisert" for å gi en annen person et spark bak... Vet du, jeg tror du vil få mer igjen om du åpner opp for andres syn. Jeg vil aldri be om unnskyldning for å være en av dem som har bidratt i denne tråden, den er saklig- vennlig og drekete fra ende til annen, men jeg respekterer at du er uenig. 0 Siter
DarkPink Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Men hva om flere personer på nettet forsøker å si noe av det samme til deg, samt at ulike personer forsøker å nærme seg temaet fra ulike synsvinkler og med ulike oppfatninger. Synes du fortsatt det er verdiløst eller negativt? Hm.. nei.. Du sier ting på en så fornuftig og saklig og snill måte at jeg blir sprø! =p Skal innrømme at det var et meget godt poeng. MEN: Da jeg skreiv inn her for en stund siden (ikke om det emnet du sikkert tror), så var det en som svarte "Dette kan du ikke gjøre noe med. Du er for så og si hver mann umulig å leve sammen med". Dette gikk utrolig innpå meg, og sitter igjen fortsatt. Kanskje har han rett? Men samtidig så sier jeg til meg selv at jeg ikke skal bry meg, fordi det kan være hvem som helst. Man vet liksom ikke om de som svarer er noen som har kompetanse, eller noen som svarer bare for gøy uten å vite hva de prater om. Og for å skåne seg selv, så tenker manni gjerne det siste uansett. Nå har jeg egentlig mista helt tråden i hva jeg skulle si... Men nå har jeg fått "kjeft" av NHD, og du kom med et vanvittig godt argument, så selv om jeg fremdeles sitter med en følelse av at jeg er uenig, så kan jeg ikke forklare den lenger. 0 Siter
Gjest musisk Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Hva faen vet dere om meg? Hva i pokker vet dere om jeg tenker på andre. Kan dere lese tankene mine liksom?NOPE! Hva vet dere om at jeg prøver eller ikke prøver??? Miljøkontakten min leste innlegget mitt og suomi sitt. Hun bare lo av suomi sitt og ba meg ikke bry meg om det. For hun (som meg) mener at suomi bare er en villt fremmed person som er ute etter å "fyre oppunder". Lage bråk med andre ord. Dere vet ikke hva slags forhold jeg har til familien, og hva jeg sier og ikke sier, og hvordan jeg er og ikke er mot dem,og om jeg tenker eller ikke tenker på dem. Så for faen, ikke døm meg når dere ikke kjenner meg. Det er FEIGT det ;( Greit svaret til suomi var sikkert barnslig det, men jeg var bare så pissed av de sårende kommentarene. Kanskje det virker som jeg duller meg inn i min medlindenhet og bla bla bla....men som sagt.....så lenge dere ikke kjenner meg,leser tankene mine,.....hvordan i pokker kan dere vite hva jeg gjør? Dere dømmer jo meg for å være noe jeg IKKE er. Det jeg har fått høre er nemlig at jeg er en veldig voksen og ærlig person,og det stemmer faktisk. Så for faen, ikke kom hit å si "bli voksen. Ikke vær så umoden....bla bla bla". Som sagt, ikke døm noen ved førsteinnstrykket. Synes dere er utrolig FEIGE. Som sagt, dere vet ikke hvordan jeg er i virkeligheten. Man kan kanskje virke annerledes enn her på dol, men det er det INGEN av dere som har tenkt på. Men da er det vel heller dere som er umodne og feige. Det er min meining. Greit nok at det går an å si ting til folk, men når det er ment for å såre, så kan dere bare la være. Da kommer dere ikke langt med det likevel. Det går an å si ting på en mye greiere måte en suomi og alle dere "negative" andre. Jeg har IKKE noe problemer (selv om dere har oppfatta det, slik jeg forstår) å høre sannheten, men det spør som sagt hva som blir sagt og åssen. Det har mye å si det. Men dere er ute etter "å ta meg" det er iallefall åpenlyst. Og det skal dere bare "spare dere selv for". Og som DarkPink sier.....er ikke av Suomi (som ikke kjenne meg) eller noen av dere andre, som heller ikke kjenner meg.....som er de rette til å "sparke meg bak". For som sagt, dere KJENNER MEG IKKE!!! Så for faen, ikke døm meg for å være noen jeg ikke er. Og som sagt, hva i pokker vet dere om at jeg prøver eller ikke????Og om jeg luller i min egen sykdom og bla bla bla. Skulle bare visst dere hvordan jeg har det, og hvordan jeg takler det og hva jeg gjør med et. Igjen vil jeg minne dere på at DERE KJENNER MEG IKKE. Hadde dere kjent meg i virkeligheten så hadde dere nok fått en annen oppfatning, det er jeg bombesikker på. Jeg ber IKKE om noe unnskyldning til suomi dersom h*n ikke ber meg om unnskyldning for alle de teite kommentarene jeg fikk av henne om at jeg er barnslig, selvmedlidende bla bla bla. Selv om hun sier "mente ikke å såre deg" så vet jeg at der var dit hun ville.Og congratulasions, du klarte det. Du er vel stolt nå tenker jeg???? Du er vel bare en som liker, som jeg sa tidligere,å "fyre oppunder". Dere vet ikke hvordan jeg takler ærlighet Som sagt så kan alle disse tingene sier, altså med samme innhold, på en helt annen måte enn en så sårende måte en hva suomi og dere andre har sagt det. Jeg takler sannheten mer enn dere tror, men da på en annen måte enn det ble sagt på. Går an si ting på en mer voksen måte enn suomi eller noen av dere andre som er imot meg har sagt det til nå. Hadde nemlig en veldig ærlig og direkte miljøkontakt tidligere, og jeg takla jo det hun sa, men det var fordi hun sa det på en voksen og skikkelig måte, uten å være ute etter å såre meg mest mulig. Og NHD, ærlig talt.....du er liksom psykiater???? En dårlig en spør du meg. Jeg har egentlig alltid sett opp til eg, men du har gang på gang gitt skikkelig teite svar. Hva med tilbakefall på en sykdom/et symptom. Du tenkte ikke på det. Vet du hva selvskading er, og hva det handler om???? Selv om jeg er en fast bruker her på dol så har du ikke rett til å dømme meg for å være så dum som suomi og andre tror jeg er. Hadde du NHD kjent meg i virkeligheten du også, så er jeg bombesikkert på at du hadde sett meg på en annen måte. Men du kjenner ikke meg, så ikke døm meg. Og når det gjelder hvorfor jeg er innlagt så kan det være for andre ting enn selvskadinga. Men det har du sannsynligvis aldri tenkt på. Greit, jeg gjør en barnslig og umoden ting som å skade meg, men du har jo tidligere visst forståelse for selvskading og hva dette handler om og sånn. Har du glemt dette???? Ingen, verken du eller noen av de andre her på dol, vet hvem jeg er, hva jeg står for, hvordan jeg er i RL.....så ikke døm meg du heller. Jeg vet hva jeg vil med oppholdet, men som sagt...du eller noen av de andre, vet HVORFOR jeg er innlagt. Har det noen gang fallt dere inn at det f.eks. (uten at dette trenger å være tilfellet mitt) det kan være spiseforstyrrelse jeg er innlagt for?Og som sagt, hvordan vet dere om hvordan jeg jobber med ting. Som sagt, ikke døm meg når dere ikke kjenner meg og mine tanker og mine handlinger (bortsett fra det innlegget mej startet med). Har dere ikke andre måter å si ting på enn at dere er ute etter å såre noen, så spar dere for slike innlegg. De gjør meg bare pissed. Og som miljøkontakta mi sa, og lo av....hun sa "ikke bry deg om at villt fremmede mennesker sitter i andre enden og liker å "fyre oppunder". Tenk litt over hva dere sier da folkens, og hvem dere sier det til. Dere har som sagt ingen rett til å dømme en ukjent person. Hadde dere vært venn/venninna mi, hadde det vært noe helt annet. Og tenk litt på om ting kanskje kunne vært sagt på en annen måte. For som sagt, jeg har IKKE noe problem med å høre sannheten, men så lenge den blir sagt på en skikkelig måte. Men jeg tror ikke Suomi vet hva selvskading og sånn handler om. Hadde h*n visst det hadde h*n f.eks. ikke sagt: "slutt med det tullet. Bli voksen....bla bla bla". Er ikke det det handler om. Og hva med tvangstanker og tvangshandliger.....noen som i det huleste vet HVA det er. Virker ikke sånn. Da hadde dere tenkt litt over hvordan dere sa ting, istedet for å dømme meg som sagt som barsnlig,umoden, at det er noe tullete osv osv. Dere skal vel "kjefte på meg" og komme med annet bullshit nå da, når jeg har vært så ærlig som dette? Skulle ikke forundre meg. Vet ikke om du er 21 (som står i nicket) men i så fall skriver du utrolig umodent og jeg ville tatt deg for å være 14-15 år. Måten du henvender deg til andre på er alt annen enn moden. Du har fått mange fine svar, og dersom du ikke liker dem kan du bare la vær å kommentere, ikke øse ut eder og galle. Du er den typen som ville kunne gi alle som svarer her (uansett type svar) et spark bak for å få en reaksjon (negativ oppmerksomhet) Tror nok at NHD traff spikeren på hodet med sin ustabil pf diagnose. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Hva faen vet dere om meg? Hva i pokker vet dere om jeg tenker på andre. Kan dere lese tankene mine liksom?NOPE! Hva vet dere om at jeg prøver eller ikke prøver??? Miljøkontakten min leste innlegget mitt og suomi sitt. Hun bare lo av suomi sitt og ba meg ikke bry meg om det. For hun (som meg) mener at suomi bare er en villt fremmed person som er ute etter å "fyre oppunder". Lage bråk med andre ord. Dere vet ikke hva slags forhold jeg har til familien, og hva jeg sier og ikke sier, og hvordan jeg er og ikke er mot dem,og om jeg tenker eller ikke tenker på dem. Så for faen, ikke døm meg når dere ikke kjenner meg. Det er FEIGT det ;( Greit svaret til suomi var sikkert barnslig det, men jeg var bare så pissed av de sårende kommentarene. Kanskje det virker som jeg duller meg inn i min medlindenhet og bla bla bla....men som sagt.....så lenge dere ikke kjenner meg,leser tankene mine,.....hvordan i pokker kan dere vite hva jeg gjør? Dere dømmer jo meg for å være noe jeg IKKE er. Det jeg har fått høre er nemlig at jeg er en veldig voksen og ærlig person,og det stemmer faktisk. Så for faen, ikke kom hit å si "bli voksen. Ikke vær så umoden....bla bla bla". Som sagt, ikke døm noen ved førsteinnstrykket. Synes dere er utrolig FEIGE. Som sagt, dere vet ikke hvordan jeg er i virkeligheten. Man kan kanskje virke annerledes enn her på dol, men det er det INGEN av dere som har tenkt på. Men da er det vel heller dere som er umodne og feige. Det er min meining. Greit nok at det går an å si ting til folk, men når det er ment for å såre, så kan dere bare la være. Da kommer dere ikke langt med det likevel. Det går an å si ting på en mye greiere måte en suomi og alle dere "negative" andre. Jeg har IKKE noe problemer (selv om dere har oppfatta det, slik jeg forstår) å høre sannheten, men det spør som sagt hva som blir sagt og åssen. Det har mye å si det. Men dere er ute etter "å ta meg" det er iallefall åpenlyst. Og det skal dere bare "spare dere selv for". Og som DarkPink sier.....er ikke av Suomi (som ikke kjenne meg) eller noen av dere andre, som heller ikke kjenner meg.....som er de rette til å "sparke meg bak". For som sagt, dere KJENNER MEG IKKE!!! Så for faen, ikke døm meg for å være noen jeg ikke er. Og som sagt, hva i pokker vet dere om at jeg prøver eller ikke????Og om jeg luller i min egen sykdom og bla bla bla. Skulle bare visst dere hvordan jeg har det, og hvordan jeg takler det og hva jeg gjør med et. Igjen vil jeg minne dere på at DERE KJENNER MEG IKKE. Hadde dere kjent meg i virkeligheten så hadde dere nok fått en annen oppfatning, det er jeg bombesikker på. Jeg ber IKKE om noe unnskyldning til suomi dersom h*n ikke ber meg om unnskyldning for alle de teite kommentarene jeg fikk av henne om at jeg er barnslig, selvmedlidende bla bla bla. Selv om hun sier "mente ikke å såre deg" så vet jeg at der var dit hun ville.Og congratulasions, du klarte det. Du er vel stolt nå tenker jeg???? Du er vel bare en som liker, som jeg sa tidligere,å "fyre oppunder". Dere vet ikke hvordan jeg takler ærlighet Som sagt så kan alle disse tingene sier, altså med samme innhold, på en helt annen måte enn en så sårende måte en hva suomi og dere andre har sagt det. Jeg takler sannheten mer enn dere tror, men da på en annen måte enn det ble sagt på. Går an si ting på en mer voksen måte enn suomi eller noen av dere andre som er imot meg har sagt det til nå. Hadde nemlig en veldig ærlig og direkte miljøkontakt tidligere, og jeg takla jo det hun sa, men det var fordi hun sa det på en voksen og skikkelig måte, uten å være ute etter å såre meg mest mulig. Og NHD, ærlig talt.....du er liksom psykiater???? En dårlig en spør du meg. Jeg har egentlig alltid sett opp til eg, men du har gang på gang gitt skikkelig teite svar. Hva med tilbakefall på en sykdom/et symptom. Du tenkte ikke på det. Vet du hva selvskading er, og hva det handler om???? Selv om jeg er en fast bruker her på dol så har du ikke rett til å dømme meg for å være så dum som suomi og andre tror jeg er. Hadde du NHD kjent meg i virkeligheten du også, så er jeg bombesikkert på at du hadde sett meg på en annen måte. Men du kjenner ikke meg, så ikke døm meg. Og når det gjelder hvorfor jeg er innlagt så kan det være for andre ting enn selvskadinga. Men det har du sannsynligvis aldri tenkt på. Greit, jeg gjør en barnslig og umoden ting som å skade meg, men du har jo tidligere visst forståelse for selvskading og hva dette handler om og sånn. Har du glemt dette???? Ingen, verken du eller noen av de andre her på dol, vet hvem jeg er, hva jeg står for, hvordan jeg er i RL.....så ikke døm meg du heller. Jeg vet hva jeg vil med oppholdet, men som sagt...du eller noen av de andre, vet HVORFOR jeg er innlagt. Har det noen gang fallt dere inn at det f.eks. (uten at dette trenger å være tilfellet mitt) det kan være spiseforstyrrelse jeg er innlagt for?Og som sagt, hvordan vet dere om hvordan jeg jobber med ting. Som sagt, ikke døm meg når dere ikke kjenner meg og mine tanker og mine handlinger (bortsett fra det innlegget mej startet med). Har dere ikke andre måter å si ting på enn at dere er ute etter å såre noen, så spar dere for slike innlegg. De gjør meg bare pissed. Og som miljøkontakta mi sa, og lo av....hun sa "ikke bry deg om at villt fremmede mennesker sitter i andre enden og liker å "fyre oppunder". Tenk litt over hva dere sier da folkens, og hvem dere sier det til. Dere har som sagt ingen rett til å dømme en ukjent person. Hadde dere vært venn/venninna mi, hadde det vært noe helt annet. Og tenk litt på om ting kanskje kunne vært sagt på en annen måte. For som sagt, jeg har IKKE noe problem med å høre sannheten, men så lenge den blir sagt på en skikkelig måte. Men jeg tror ikke Suomi vet hva selvskading og sånn handler om. Hadde h*n visst det hadde h*n f.eks. ikke sagt: "slutt med det tullet. Bli voksen....bla bla bla". Er ikke det det handler om. Og hva med tvangstanker og tvangshandliger.....noen som i det huleste vet HVA det er. Virker ikke sånn. Da hadde dere tenkt litt over hvordan dere sa ting, istedet for å dømme meg som sagt som barsnlig,umoden, at det er noe tullete osv osv. Dere skal vel "kjefte på meg" og komme med annet bullshit nå da, når jeg har vært så ærlig som dette? Skulle ikke forundre meg. kjære deg Du har rett i at ingen andre her kjenner deg. Men man gjør seg noen tanker ut fra det du skriver. Det må du ta forbehold om når du får svar. Det er mange ting her som man ikke vet om deg, feks hvordan du har det nå når du skrev dette, om du alltid er slik som du skriver nå, om du kanskje er gira på noe, ekstra forbannet etc.. Det er mange faktorer som spiller inn her. Så tenk at disse innleggene kommer fra det innlegget du skrev. ingen her har snakket med deg, intervjuet deg, spurt hvordan du har det ellers. Det er bare dette her man har å forholde seg til. Så tenk på svarene du har fått som en slags pekepinn på hva du har å jobbe med. Men det er ikke fasiten. Ingen her sitter med løsningen til hva du skal gjøre. Den er det du som har. Man får ikke sagt ALT i et innlegg, Man sier noe, og ofte er det det folk hekter seg opp i. Du sa noe om hvordan du hadde det, og folk grep fatt i det. Kanskje hvis du hadde formulert det litt anderledes så hadde svarene også vært anderledes?. Det tror jeg skjer med mange som skriver her, at man føler seg misforstått fordi det man skrev ble feiltolket. Så se på dette som et pekepinn ut fra det du skrev i innlegget og ikke som et råd om hvordan du skal håndtere livet ditt forøvrig.Det er det du og terapeuten(e) dine som vet best. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 jeg synes det er et positivt trekk at du er såpass ærlig med hensyn til dine tanker om å skade deg. Jeg tror mange har sånne tanker, men at ikke alle lever dem ut. Altså, det er normalt å ha tankene, men det er utførelsen som ikke er så bra. Men det har du sikkert hørt nok om så det skal jeg ikke skrive om her. Jeg vet ikke grunnen til at du skader deg og vil ikke spekulere i det heller. Men jeg lurer på hva slags forhold du har til seg selv som gir deg lov til å skade deg selv på denne måten? Hvorfor skal du behandles sånn? Hva har du gjort for å fortjene det? ja jeg tror det er håp for alle mennesker. Og jeg tror det er håp for deg. Men slik jeg ser det så må du være helt ærlig med behandlerne dine. Forsøk å kaste kniven og de andre redskapene og prøv å hold ut smerten ved å ikke skade deg på en stund. Hva føler du da? Kan du skrive opp den følelsen du får? Jeg tror det er viktig at du kjenner på den følelsen og at du forteller om den til behandler. Det er tøft å måtte utlevere sånne følelser til en behandler, men jeg tenker at det må til nå for at du skal komme over kneiken. vel bare noen tanker fra meg mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.