Gå til innhold

Donor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi diskurterer litt her på jobb.

Eks.

Hvis jeg (godt voksen) plutserlig dør, har ikke fylt ut donor-kortet, kan mine pårørende bestemme at de vil donere noen av mine organer ?

Eller må jeg har fylt ut donor-kortet før de kan gjøre det ?

Skrevet

Jeg mener å huske at dine pårørende kan si ja eller nei, med mindre du selv har gitt klare uttrykk til disse om at du ikke ønsker å eventuelt gi bort organer.

Skrevet

Jeg har i hvertfall hørt at det er viktig at du forteller dine nærmeste hvilke holdninger du har ang. dette. Og det må vel bety at de kan gi beskjed dersom du dør.

Synes det var greit slik de gjorde det i Sverige da jeg bodde der. De sendte ut et kort du kunne krysse av på så det ble regisret i et sentralt register.

Skrevet

Dine pårørende bestemmer, uansett om du har fyllt ut donorkort, eller ikke. Donorkortet kan dog gi dem en pekepinn på at dette er noe du selv ville ha ønsket, noe som kan gi dem en lettere avgjørelse.

Skrevet

Du kan få donorkort på apoteket.

Det vet jeg, men det var ikke det jeg spurte om.

Dette gjaldt hvis jeg døde før jeg fikk evt. fylt ut kortet, kan de pårørende bestemme at jeg skal donere organer uten at jeg har sagt ok til det mens jeg levde.

Lenger nede her ser du linken jeg fant om at det kan de faktisk bestemme "over mitt lik".

hare1365380455
Skrevet

Det vet jeg, men det var ikke det jeg spurte om.

Dette gjaldt hvis jeg døde før jeg fikk evt. fylt ut kortet, kan de pårørende bestemme at jeg skal donere organer uten at jeg har sagt ok til det mens jeg levde.

Lenger nede her ser du linken jeg fant om at det kan de faktisk bestemme "over mitt lik".

Jeg vet at det ikke var det du spurte om, men du fikk svar av andre også.

Skrevet

Jeg mener å huske at dine pårørende kan si ja eller nei, med mindre du selv har gitt klare uttrykk til disse om at du ikke ønsker å eventuelt gi bort organer.

De pårørende kan nekte å donere dine organer selvom du har fylt ut donorkort.. Så som noen sa, donorkortet er egentlig bare en god pekepinn og hjelp for de pårørende til å hjelpe dem med å ta avgjørelsen. Det beste er jo om man har snakket om dette på forhånd..

Skrevet

Det er dine nærmeste pårørende som tar denne beslutningen dersom det skulle hende deg. Derfor er det viktig at du på forhånd har gitt uttrykk om du er positiv til organdonasjon eller ikke. Ofte er de pårørende i sjokk når de må ta en slik avgjørelse, den skal også tas ganske fort. Da er det enklere om du har et klart standpunkt som familien kan forholde seg til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...