H@yley Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Lurer på om noen kan fortelle meg litt om denne utdannelsen. Har lyst til å beg. på skolen til høsten. Har to små barn, men regner med at gubben må stå på litt ekstra hjemme med div. Hva med studielån/stipend. Hva har du i studielån etter endt utdannelse. Jobbet du ved siden av? Er dette et tøft/vanskelig studie? Hvor mye tid pr. uke brukte du på skolearbeid? Håper noen har lyst til å svare meg. På forhånd tusen takk! 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Eneste jeg vet om akkurat den utdannelsen er at det er veldig vanskelig å få jobb etter endt utdanning.. 0 Siter
DarkPink Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Eneste jeg vet om akkurat den utdannelsen er at det er veldig vanskelig å få jobb etter endt utdanning.. Sosionom?? Du kan jo bli HVA som helst, spesielt med noen ekstra kurs her og der. Alt fra jobbe på herberge med rusavhengige, barnehjem, i skolen, på kontor, etc.etc. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Sosionom?? Du kan jo bli HVA som helst, spesielt med noen ekstra kurs her og der. Alt fra jobbe på herberge med rusavhengige, barnehjem, i skolen, på kontor, etc.etc. Ja, men alle de jeg kjenner som har tatt utdanningen (forskjellige steder i landet) har ikke fått jobb. Gjelder vel ikke alle =) 0 Siter
DarkPink Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Ja, men alle de jeg kjenner som har tatt utdanningen (forskjellige steder i landet) har ikke fått jobb. Gjelder vel ikke alle =) Jøss. Alle jeg kjenner har fått jobb! 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jøss. Alle jeg kjenner har fått jobb! Åh? Men det er vel forskjellig fra plass til plass =) 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Eneste jeg vet om akkurat den utdannelsen er at det er veldig vanskelig å få jobb etter endt utdanning.. Tror nok at det varierer litt fra sted til sted. En jeg vet om var den eneste i kullet sitt som ikke fikk jobb etter utdannelse enda hun hadde flotte karakterer og alt det andre i orden. Men hun hadde et pakistansk navn da.. Mange tar videreutdanning for å få jobb. på studiet mitt har det feks vært mange som har tatt videreutdanning innenfor spesialpedagogikk. 0 Siter
DarkPink Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Åh? Men det er vel forskjellig fra plass til plass =) Sikkert. Og fra år til år, kanskje. 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Sosionom?? Du kan jo bli HVA som helst, spesielt med noen ekstra kurs her og der. Alt fra jobbe på herberge med rusavhengige, barnehjem, i skolen, på kontor, etc.etc. Joda, sosionomer kan få jobb, men ikke jobber som utdannelsen er som regel noks irrelevant for jobbene.. I Oslo er sosionom-utdannelse sikreste veien til arbeidsledighet nå. 0 Siter
DarkPink Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Joda, sosionomer kan få jobb, men ikke jobber som utdannelsen er som regel noks irrelevant for jobbene.. I Oslo er sosionom-utdannelse sikreste veien til arbeidsledighet nå. "men ikke jobber som utdannelsen er som regel noks irrelevant for jobbene.." Hm? 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 "men ikke jobber som utdannelsen er som regel noks irrelevant for jobbene.." Hm? Når man ikke er sikret en relevant jobb med mastergrad, så ville jeg styrt unna utdannelsen.. I Universitas leser man stadig vekk om arbeidsledige sosionomer.. Hvis man vil bli sosionom bør man vite HVA man vil jobbe med før man begynner. Det er lite vits med en potet-utdannelse hvis ingen vil ha poteter.. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Sikkert. Og fra år til år, kanskje. Jeg kjenner iallfall minst tre stk som kommer fra helt forskjellige plasser i landet. Alle er utdannet ulikt år. Og ingen av de har fått jobb som er relevant for utdanningen. De sier og de kjenner mange fra klassen som ikke har fått (relevant) jobb. Men sier ikke at mine erfaringer er generellt for alle =) 0 Siter
Gjest kroppogsjel Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Det er et krevende studium, men ikke verre enn at du kan klare det selv med unger og mann i bakgrunnen.... Ellers er det som mange sier, vanskelig å få jobb etter endt utdannelse nå. Har du sett på f.eks muligheten for å ta Velferd? Se på siden til HiA. 0 Siter
soleil Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Jeg er utdanna sosionom og jobber i kommunen som det. (Saksbehandling og sosialfaglig oppfølging) Mange steder er markedet mettet i forhold til behovet, en del sosionomer får ikke relevant jobb. Fra min klasse som gikk ut i -03 så ser jeg stadig igjen kjente navn på søkelistene. Flere av søkerne jobber med helt andre ting som feks assistenter på alders og sykehjem og på hotell.. En leder der jeg jobber sa om dette her en dag at slike søkere "går ut på dato" når de ikke får relevant erfaring etter endt utdanning. Ikke spesielt oppløftende holdning blant arbeidsgivere.. Man skal helst kunne ALT før en får lov til å prøve seg. Jeg ringte på en jobb jeg hadde søkt på en gang og ble spurt om jeg kunne saksbehandler-systemet som de brukte. Nei, sa jeg, men jeg lærer fort..Slikt gjør at man kommer i nei-bunken. Saksbehandlersystemet kunne jeg bra etter 2 mnd etter at jeg fikk jobb.. så om en blir gitt en sjans så er det ikke mye å investere i opplæring egentlig.Arbeidsgivere tenker ofte litt kortsiktig dessverre, så det kan være vanskelig å få inpass uten erfaring. Har du kontakter og aktuell jobberfaring fra før så er det nok lettere å få jobb. Hvorfor vil du bli sosionom, foressten? Du må regne med lav lønn, spesielt om du jobber i det offentlige. Best lønn får en vel i private institusjoner som regel, deretter staten og dårligst betalt er det i kommunene. Ville tenkt meg om før jeg tok utdannelsen pga begrensede jobbmuligheter og utsikter til lav lønn. De en skal jobbe med er oftest de som sliter mest i samfunnet, så det er en tung jobb også. På den andre siden er det givende å jobbe i forhold til mennesker og å finne løsninger. Med utdannelsen har en mange muligheter i forhold til yrkesløp Det er mange spennende videreutdanninger og en kan jobbe på mange felt. Vil du hjelpe folk og tjene bra så bli jurist. Hehe :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.