Dorthe Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Her i heimen heter det invalid, og det er det jeg er oppdratt til å si, så da sier jeg det(uten at det er noe negativt eller galt ment)! Det blir unaturlig for meg å foreksempel si 30% funksjonsnedsatt, tungvint også. Andre får si hva de vil, vanfør, funksjonsnedsatt eller whatever. Skal vi begynne å diskutere dette som om det var nigger-neger-mørkhudet debatt? Skjønner du bare nevnte det altså, og ikke bryr deg selv så stort. Men det er sikkert noen sjeler her som klarer å hisse seg opp seriøst og flisespikke på dette ordvalget også Men det er isåfall bare tull¨å gjøre! Jeg synes diskusjonen er like viktig som negerdiskusjonen og pakkisdiskusjonen. Noen ord er "styggere" enn andre selvfølgelig. 0 Siter
Gjest ville du sv.? Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Godt du oppdaterer oss Dorte:) ok (invalid)person med funksjonsnedsettelse, (psykisk utviklingshemmet) mennesker med utviklingshemming, (Neger/afrikaner fra Somalia menneske med ikke-vestlig bakgrunn, av somalisk opprinnelse Sigøynerne vil kalles Rom, tatere vil ikke hete tatere. mulatt er stygt, mestis er diskriminerende. Man skal ha tunga rett i munn for å være PK i disse dager;) Går det an å si det sånn: (Neger/afrikaner fra Somalia menneske med ikke-vestlig bakgrunn og litt mørk hudfarve, av somalisk opprinnelse. Opptrer ofte flere i grupper der de med makt penetrerer unge, lyshudede jenter. Lærer _ikke_ av sine feil! ;D) Ehhh, det var _selvfølgelig_ bare en spøk! 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Går det an å si det sånn: (Neger/afrikaner fra Somalia menneske med ikke-vestlig bakgrunn og litt mørk hudfarve, av somalisk opprinnelse. Opptrer ofte flere i grupper der de med makt penetrerer unge, lyshudede jenter. Lærer _ikke_ av sine feil! ;D) Ehhh, det var _selvfølgelig_ bare en spøk! jeg ler jeg:) det er vel politisk ukorrekt det også, men himmel og hav slik det har utviklet seg 0 Siter
Gjest ville du sviktet? Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg synes diskusjonen er like viktig som negerdiskusjonen og pakkisdiskusjonen. Noen ord er "styggere" enn andre selvfølgelig. Ja,men da kan du like gjerne begynne flisespikke på alt! Mange ord kan klinge mindre fine i noens ører, uten at avsenderen mener noe vondt med ordet. Det finnes en grense for hvor nærtagende vi skal være. 0 Siter
Dorthe Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Godt du oppdaterer oss Dorte:) ok (invalid)person med funksjonsnedsettelse, (psykisk utviklingshemmet) mennesker med utviklingshemming, (Neger/afrikaner fra Somalia menneske med ikke-vestlig bakgrunn, av somalisk opprinnelse Sigøynerne vil kalles Rom, tatere vil ikke hete tatere. mulatt er stygt, mestis er diskriminerende. Man skal ha tunga rett i munn for å være PK i disse dager;) Hihi ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Ja,men da kan du like gjerne begynne flisespikke på alt! Mange ord kan klinge mindre fine i noens ører, uten at avsenderen mener noe vondt med ordet. Det finnes en grense for hvor nærtagende vi skal være. Vi er vel antagelig mest nærtagende på ting som gjelder oss sjøl. Ingen har vel lyst til å bli kalt invalid som betyr uten verdi. Akkurat som afrikanere ikke vil bli kalt neger fordi det betyr svart og klinger stygt i deres ører. Du har nok ikke lest diskusjonene på adopsjonforum hvor folk diskuterer ord og utrykk som de misliker bl.a ordentlige foreldre osv. 0 Siter
Gjest ville du sviktet? Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Vi er vel antagelig mest nærtagende på ting som gjelder oss sjøl. Ingen har vel lyst til å bli kalt invalid som betyr uten verdi. Akkurat som afrikanere ikke vil bli kalt neger fordi det betyr svart og klinger stygt i deres ører. Du har nok ikke lest diskusjonene på adopsjonforum hvor folk diskuterer ord og utrykk som de misliker bl.a ordentlige foreldre osv. TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA invalid I invali'd m1 invalid person II invali'd a2 (gj fr fra lat. 'kraftløs') ufør bli i- etter en bilulykke / bli erklært 90 % i- 0 Siter
Elis31 Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg tror kjærligheten skal være svært sterk da. Men at det kan gå ann. Om forholdet har haltet er vel sjansen større for at det ryker. De fleste som havner i en slik ulykke får vel sikkert psykiske problemer også og vil forandre seg på den måten, så jeg tror ikke det er så veldig enkelt... Men jeg tror det er stor forskjell på f.eks. lam fra halsen og ned og lam fra livet og ned. 0 Siter
flisa Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg tror kjærligheten skal være svært sterk da. Men at det kan gå ann. Om forholdet har haltet er vel sjansen større for at det ryker. De fleste som havner i en slik ulykke får vel sikkert psykiske problemer også og vil forandre seg på den måten, så jeg tror ikke det er så veldig enkelt... Men jeg tror det er stor forskjell på f.eks. lam fra halsen og ned og lam fra livet og ned. ...verre å være lam fra halsen og opp.... 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Altså, selv om dette innlegget ikke ligger på adopsjon hvor alle er så opptatte av riktige ord så vil jeg bare si. Det heter ikke invalid, ikke vanfør, ikke funskjonhemmet og ikke handicapet. Det heter en person med funksjonsnedsettelse hvis man skal være PK. Er det greit å si grønnsak? :-) Uff, det var en skikkelig stygg spøk. Men går det an å si ufør eller er det også diskriminerende? 0 Siter
Dorthe Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Er det greit å si grønnsak? :-) Uff, det var en skikkelig stygg spøk. Men går det an å si ufør eller er det også diskriminerende? Det er lov å si ) 0 Siter
Gjest ville du sviktet? Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 ...verre å være lam fra halsen og opp.... Hehehe, den flisa sin var tøff! 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg tror det hadde vært enda større sjangse for at jeg hadde holdt sammen med han da. Jeg hadde ikke hatt hjerte til å forlate han da, og jeg hadde ikke taklet at barna mine og andre skulle sett på meg som et "uhyre" Jeg hadde ikke orket det alene, men måtte ha hatt hjelp selvsagt. (Muligens hadde jeg også skaffet meg en elsker på si) Men dette vet man ikke med sikkerhet før man eventuelt havner i en slik situasjon. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 jeg hadde nok ikke skilt meg eller funnet meg en annen, men jeg tror nok at jeg hadde skaffet hjelp i hjemmet, eventuelt avlastning. Og ble byrden for stor så hadde kanskje ektefellen måtte bo på en institusjon. Man må ta hensyn til egen helse og kanskje også egne barn som også skulle ha sitt og ha en normal barndom. Det er mange faktorer å ta hensyn til her. Det er slik jeg også tenker. 0 Siter
nick Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Det der har jeg spurt Sheila om. Vet ikke, sa hun. Så da har ikke jeg dårlig samvittighet siden jeg ikke vet heller. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg har en gang vært i den situasjonen at jeg måtte stille meg selv det spørsmålet. Jeg visste ikke om kjæresten min ville bli lam eller ikke, etter en operasjon. Og til min store sorg måtte jeg innrømme at jeg nok ikke hadde blitt ved hans side dersom lammelsen hadde vært et faktum. Jeg var 24 år, og hadde livet foran meg, og kunne ikke forestille meg et liv sammen med en invalid. Jeg tror aldri jeg har grått og sørget så mye, som den dagen da den tanken ble klar for meg. Det var forferdelig. Han ble ikke lam, og vi gjorde det slutt ca et år senere. Men da hadde dere kanskje ikke vært kjærester så veldig lenge, og det var vel ingen barn med i bildet? Det blir ikke det samme som når man har hatt mange år sammen. 0 Siter
Gjest kroppogsjel Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Vanskelig spm. Har en mor og en venninne i rullestol, så jeg er overhodet ikke redd for handicappede. Men mannen min- selv så søt og god han vanligvis er, tro jeg jeg hadde måttet gå fra. For makan til pessimist og deppehue skal man lete lenge etter. Det er på grensen til det komiske. Så hadde han blitt skikkelig sånn jeg mistenker ham for å bli, hadde jeg gått. Men man vet jo aldri. Det er sjelden ens nærmeste som svikter når ulykken er ute. Vennene derimot..... 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Hvis jeg bare ser det "fra min side" så nei, jeg hadde antagelig ikke sviktet. Om han hadde for.eks. blitt lam fra livet og ned føler jeg at vi ville kunnet leve nermest "normalt". Lam fra hals og ned er jo selvsakt mye "større" men jeg tror nok alikavel ikke jeg vill forlatt ham. Det hadde nok kommet mye ann på hvordan han hadde blitt etterpå, om han hadde blitt bitter, glefsete, negativ - ikke at jeg ikke skjønner de som evnt. blir det - så hadde jo samlivet blitt vanskelig, men det er jo problemer som er i "vanlige samliv" også. Så pr.i dag - selv om man ikke kan sverge siden man ikke har vært der - så tror jeg nok at jeg hadde blitt ved min mann. Som sakt så er det en stor forskjell føler jeg fra lam livet ned og hals ned, så ved det første ville jeg attpåtil følt at livet ville gått som normalt som sakt. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Kommer litt ann på invalididteten det. Ble han 100% pleietrengende slik at jeg fikk fulltidsjobb med å stelle ham så tror jeg ikke jeg hadde hatt kapasitet til det. Jeg ville ikke sluttet i jobben for å ta meg av ham. Hadde han vært ganske selvhjulpen ville jeg nok blitt forutsatt at han ikke endret personlighet helt. En bitter klagende sutrende egosentrisk mann hadde nok ikke holdt på meg over lengre tid. Desverre er det der forandringen oftest er størst når noen blir invalid. Jeg ville prøvd, kanskje lenge, men ikke for enhver pris. Gikk det hardt ut over trivselen i huset uten utsikter for bedring, og barna mistrivdes med livet hjemme ville jeg nok gitt opp ja. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.