Gå til innhold

søvnproblemer

Anbefalte innlegg

bekky1365380919
Skrevet

Eg hørte at når du drakk alkohol sov du dårligere, for du fikk ikke drømmesøvnen. Eg lurer på om det er mulig å ikke få den drømmesøven til vanlig. Eg sover veldig dårlig, og husker skjeldent hva eg drømt. Eg har ikke drukket, ofte trene eg ikke lenge før eg legger. Eg er nesten alltid trøtt og utslitt, men det hender en gang i blant at eg føler meg utsovet og har drømt noe eg husker.

Uansett hvor mye eg sover er eg nesten alltid trøtt. Kan det være fordi eg sover utrolig eller fordi eg ikke har den drømmesøvnen? Eg har ofte mareritt, når eg husker drømmene, eller så er de vonde eller rare drømmer som eg ikke kan forstå. Hva er grunnen til dette søvnproblemet? Eg har hatt det tungt det siste året og vært deprimert, det virker vel inn på søvnen?

Jeg er en annen
Skrevet

Man har gjort forsøk der folk har blitt frarøvet drømmesøvn (REM-søvn) så lenge som 2 uker, uten merkbar effekt på atferd. Det er derfor sannsynlig at andre søvnstadier enn REM spiller en viktigere rolle mht. uthvilthet. Funskjonen til REM-søvn er generelt dårlig forstått.

Å huske drømmer avhenger i stor grad av hvordan man våkner opp, samt hvor opptatt man er av drømmer. At du ikke husker drømmer betyr ikke at du ikke drømmer.

Depresjon spiller en rolle for søvnen. Visse typer antidepressiva hemmer REM-søvn, så hvis du benytter det kan det være en del av årsaken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...