Gå til innhold

Luke nå eller til våten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et lite felt med bringebær og jordbærplanter som ble plantet i vår, ergo er de ikke så store. Innehaveren av eiendommen var borte fra midten av juni til først på oktober (!) i år så det ble ikke gjort noe som helst i sommer og feltene ser deretter ut...

For å si det mildt er det _vanvittig_ overgrodd! Vi har dog identifisert plantene og spesielt bringebærbuskene ser ut til å ha klart seg veldig bra.

Bør vi luke nå eller bør vi vente til våren kommer? Til våren skal det legges halm rundt, men det ble altså ikke gjort dette året, dessverre.

Skrevet

Hmh, ugresset vil jo visne og dø/bli gjødsel i løpet av vinteren da, men jeg ville nok uansett ha luket og 'ordnet' for vinteren. Rive opp det verste av ugresset og lagt det rundt bringebærplantene. Men det gjør neppe så mye om du venter til våren da, når det først har stått helt til nå!

Siden plantene er fra i år så trenger du ikke gjøre noe med selve plantene. Men til neste år skal du etter høsting skjære ned de fruktbærende stenglene, og bare la nyårets nye skudd stå. (bringebær blomstrer på 2.årsstamme, og sender hvert år opp en eller flere nye årsskudd som står fruktløse og styrker seg; det er disse som skal bære neste år igjen. Men dette vet du sikkert om fra før av. :-))

Skrevet

Hmh, ugresset vil jo visne og dø/bli gjødsel i løpet av vinteren da, men jeg ville nok uansett ha luket og 'ordnet' for vinteren. Rive opp det verste av ugresset og lagt det rundt bringebærplantene. Men det gjør neppe så mye om du venter til våren da, når det først har stått helt til nå!

Siden plantene er fra i år så trenger du ikke gjøre noe med selve plantene. Men til neste år skal du etter høsting skjære ned de fruktbærende stenglene, og bare la nyårets nye skudd stå. (bringebær blomstrer på 2.årsstamme, og sender hvert år opp en eller flere nye årsskudd som står fruktløse og styrker seg; det er disse som skal bære neste år igjen. Men dette vet du sikkert om fra før av. :-))

Det vet jeg gitt! :o) Skal se om vi rekker å gjøre noe før snøen kommer, egentlig klør det litt i fingrene skjønner du.

Skrevet

Det vet jeg gitt! :o) Skal se om vi rekker å gjøre noe før snøen kommer, egentlig klør det litt i fingrene skjønner du.

Det kan i det minste umulig skade med litt stell for dem. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...