Gå til innhold

Hvilken dialekt snakker venke Knutsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det opprinnelig en kristiansandsdialekt eller en annen dialekt? Eller er det bare preget av å ha bodd i Oslo?

jeg vet om en annen som prater på akkurat samme måte, så jeg lurer på hvilken dialekt dette er

Skrevet

Ho er fra Birkeland i Aust-Agder, men ho har nok pynta en smule på dialekta si.

:-)

Skrevet

Hun er opprinnelig fra Birkeland, men dialekten har hun ikke beholdt. En blanding av hummer og kanari hørtes det mer ut som.

Skrevet

Hun er opprinnelig fra Birkeland, men dialekten har hun ikke beholdt. En blanding av hummer og kanari hørtes det mer ut som.

hvor ligger Birkeland? Finner ikke noe bra kart

Skrevet

hvor ligger Birkeland? Finner ikke noe bra kart

Birkeland ligger 3 mil nord for Kristiansand, og 13 km fra Lillesand. Jeg er derfra selv, og jeg kjenner/kjente Venke :-)

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å høre Birkenes-dialekta, men hun har pyntet på den.

Skrevet

Birkeland ligger 3 mil nord for Kristiansand, og 13 km fra Lillesand. Jeg er derfra selv, og jeg kjenner/kjente Venke :-)

hvordan snakker de som kommer derfra? hva kan dialekten sammenliknes med?

Skrevet

hvordan snakker de som kommer derfra? hva kan dialekten sammenliknes med?

Vel, tonefallet er mer som Lillesand/Grimstad/Arendal.

Vest-Agder dialekta har et annet tonefall, som Kristiansand, Mandal og videre vestover. Vennesla er en merkelig og gøyal mellomting.

Jeg har ofte fått høre at vi snakker likt som Arendal, men det er jeg ikke helt enig i da. Men for østlendinger og sånn kan det kanskje høres sånn ut.

Andre kjendiser med liknende dialekt: Tor Hushovd (Grimstad) og Gunn Margit Andreassen (Birkeland)

Skrevet

Finner bare Birkenes på kartet, er det det samme?

Skrevet

Finner bare Birkenes på kartet, er det det samme?

Ja Birkeland ligger i Birkenes kommune.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...