Gå til innhold

Rettskriving igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av og til lurer jeg seriøst på om det er jeg som totalt har glemt mine norskkunnskaper. I morrest så jeg følgende reklame for en bilforretning:

"Kom å prøvekjør..." Det heter da ikke det!? "Kom og prøvekjør..." det er det rikitge - sant???!

Gjest rattata ta ta
Skrevet

Ja, så luker vi nå, eller til våten:0)

Skrevet

Ja, så luker vi nå, eller til våten:0)

*Fnis* Til mitt forsvar må jeg si at jeg ikke skrev på en reklameplakat da! :o)

Skrevet

Du har selvsagt helt rett. Det gode, gamle preteritumsknepet funker hver gang. ;)

Skrevet

Det er veldig mye av slike og/å-feil for tida synes jeg. En annen feil som jeg ser veldig mye av er sammenblandingen av de/dem og enda/ennå.

Skrevet

Det er veldig mye av slike og/å-feil for tida synes jeg. En annen feil som jeg ser veldig mye av er sammenblandingen av de/dem og enda/ennå.

På døra på bussen sto et lite skilt:"Len dem ikke mot døren" - hva var det jeg ikke skulle lene mot døren tro? Der skulle det stått Dem med stor forbokstav vel?

Skrevet

På døra på bussen sto et lite skilt:"Len dem ikke mot døren" - hva var det jeg ikke skulle lene mot døren tro? Der skulle det stått Dem med stor forbokstav vel?

Ja!!!!, Dem heter det her. Den der irriterer meg også + det med genitiv s som så mange bruker, men som ikke finnes på norsk. Har sett skrevet på plakat: Tilbud's uke. GRØSS!

Det er ei på jobben min som konsekvent skriver Dere med stor D, og det sitter fastbrent i hjernen fra jeg gikk på skolen at det er INGEN HØFLIGHETSFORM som heter Dere med stor D.

Det heter De og Dem.

Skrevet

Ja!!!!, Dem heter det her. Den der irriterer meg også + det med genitiv s som så mange bruker, men som ikke finnes på norsk. Har sett skrevet på plakat: Tilbud's uke. GRØSS!

Det er ei på jobben min som konsekvent skriver Dere med stor D, og det sitter fastbrent i hjernen fra jeg gikk på skolen at det er INGEN HØFLIGHETSFORM som heter Dere med stor D.

Det heter De og Dem.

Og jeg syns det er utrolig synd at det er så få som bruker haM. Det høres så klønete ut når de skriver feks. de kom og tok haN.

Skrevet

Og jeg syns det er utrolig synd at det er så få som bruker haM. Det høres så klønete ut når de skriver feks. de kom og tok haN.

Akkurat det diskuterte mannen min og jeg her en dag. Jeg mener at en skal skrive HAM i objektform og ikke han. Mannen min sa først at det var gammeldags og ikke lov mer, men modererte seg til å si at det muligens var kov, men det så så dumt ut at en burde ikke skrive det.

Det er lov, ikke sant? Og det er mest riktig å skrive "Jeg skal hjem til ham"?

Skrevet

Synes det er synd at språkrådet har definerert det korrekt å bruke "han" i alle sammenhenger. Sannsynligvis kan dette ha med at folk generelt ikke fikser forskjellen mellom "ham" og "han".

Skrevet

Akkurat det diskuterte mannen min og jeg her en dag. Jeg mener at en skal skrive HAM i objektform og ikke han. Mannen min sa først at det var gammeldags og ikke lov mer, men modererte seg til å si at det muligens var kov, men det så så dumt ut at en burde ikke skrive det.

Jeg er iallfall gammeldags - og nekter å gå bort fra "ham". Blir liksom feil i setningen når "ham" byttes til "han".

Sammenlignet med "henne" blir det som å si "ta deg av hun". Blir litt feil, eller? :-))

Skrevet

Jeg er helt enig med dere og tviholder på formen ham der det skal være ham! Nemlig.

Skrevet

Jeg fikk vondt inni meg da jeg fikk et skriv fra idrettslaget i posten hvor det stod "...så da sest vi...".

"Sest vi???" Ærlig talt...

*grøss*

Skrevet

Er det forresten greit å skrive "morrest"? Heter det ikke "morges"? Kanskje du ikke er så nøye på det siden forum er litt muntlig, liksom....?

Skrevet

Det heter De og Dem.

"Tilbud's uke. GRØSS!"

Det der blir vel ikke engang genitivs s, gjør det? Det der likner jo ingenting.

"............................................."

Skrevet

Er det forresten greit å skrive "morrest"? Heter det ikke "morges"? Kanskje du ikke er så nøye på det siden forum er litt muntlig, liksom....?

Det kan godt hende, men her i Trøndelag sier vi "i morrest" og det har jeg nok tatt med meg over til det skriftlige også, dessverre.

Skrevet

"Tilbud's uke. GRØSS!"

Det der blir vel ikke engang genitivs s, gjør det? Det der likner jo ingenting.

"............................................."

Apostrof før flertalls-s er verste sort! Korrekt gramatikk og rettskrivning er en utdøende rase, dessverre.

Skrevet

Det kan godt hende, men her i Trøndelag sier vi "i morrest" og det har jeg nok tatt med meg over til det skriftlige også, dessverre.

Vesst e sku skriv alt sånn som e sei det... Oi, oi, oi..:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...