Gå til innhold

Sit-ups

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt usikker på om jeg tar sit-ups på riktig måte. Før i tida satte vi oss jo helt opp, med albuene mot knærne. Det har jeg skjønt er feil, fordi en da bruker hofteleddsbøyerne i en stor del av øvelsen, og magemusklene i en forholdsvis liten del.

Jeg har hendene bak hodet og løfter hodet, nakken og helt øverste del av ryggen såpass at skuldrene er oppe i lufta. Nederste halvdel av ryggen ligger da på golvet. Skal jeg egentlig løfte høyere?

Er det mest effektivt å holde litt når en er oppe, eller skal en gå jevnt opp og ned?

Hvis en "sykler", med beina ganske flatt, så tar jo det veldig på magen. Skal en da holde hodet opp litt, eller skal hodet ligge på golvet? Skal en "sykle" mens en støtter seg på albuene eller skal en ligge nede?

Jeg har et ørtynt håp om at magen skal bli litt strammere til sydenturen i mars.....!

Skrevet

Uansett er det veldig viktig å tenke at navlen skal treffe ryggraden. ;)

Skrevet

Uansett er det veldig viktig å tenke at navlen skal treffe ryggraden. ;)

HÆ???

Det har jeg aldri hørt før...

Du mener at en skal trekke navlen innover mot ryggen?

Skrevet

HÆ???

Det har jeg aldri hørt før...

Du mener at en skal trekke navlen innover mot ryggen?

Ja, du må trekke inn magen! Det er noe av det viktigste med magetreningen.

Skrevet

Noe jeg synes fungerer veldig bra på magemusklene er å ligge på ryggen med bena strakt opp i lufta. Du holder hendene bak hodet og gjør som i vanlige sit-ups. For å få enda bedre trening senker du bena (fortsatt strake ben) litt lenger ned.

Skrevet

Jeg vil påstå at "hele" situps, hvor du løfter deg helt opp, er det mest effektive. Det at du trener hoftestrekkerne i tillegg er jo ingenting annet enn en bonus. Men grunnen til at det advares mot det er vel at hvis man gjør feil bevegelse, så er det lett å slite på ryggen. Men rolige, hele sit-ups med armene i kors på brystet er ikke vanskelig å få til riktig. Selv synes jeg det er best om jeg får festet føttene et sted, slik at jeg ikke trenger å konsentrere meg om å holde bena i ro når jeg blir sliten. En matte å sitte på er også et must.

"........................................"

Skrevet

Noe jeg synes fungerer veldig bra på magemusklene er å ligge på ryggen med bena strakt opp i lufta. Du holder hendene bak hodet og gjør som i vanlige sit-ups. For å få enda bedre trening senker du bena (fortsatt strake ben) litt lenger ned.

Det er steike tungt :-) Og jeg som er så stiv som en stokk klarer jo ikke å løfte bena rett opp uten at rævva følger etter.

"..........................................."

Skrevet

Det er steike tungt :-) Og jeg som er så stiv som en stokk klarer jo ikke å løfte bena rett opp uten at rævva følger etter.

Men øvelsen gir resultater! Er man utrent kan man evt ha en liten knekk i knærne. Da blir det litt lettere :-)

Skrevet

Men øvelsen gir resultater! Er man utrent kan man evt ha en liten knekk i knærne. Da blir det litt lettere :-)

Javisst, det er veldig effektivt. Jeg har ikke trent ordentlig på et par år nå, og pondusen begynner å bli litt vel slapp. Så jeg må nok begynne å jobbe litt med bl.a magen :-)

Men jeg er født med korte hoftestrekkere, og har aldri klart å bli normalt myk der, så jeg får nøye meg med bøyde knær :-)

Skrevet

Javisst, det er veldig effektivt. Jeg har ikke trent ordentlig på et par år nå, og pondusen begynner å bli litt vel slapp. Så jeg må nok begynne å jobbe litt med bl.a magen :-)

Men jeg er født med korte hoftestrekkere, og har aldri klart å bli normalt myk der, så jeg får nøye meg med bøyde knær :-)

Pondusen kommer til å bli så lekker atté ;-)

Skrevet

Det er nok tyngre om du holder oppe hodet når du sykler.

Under situps; hold fokus på at magen skal formes som en is-skje -altså trekk inn navlen og forkort magemusklene så mye du kan- når du går opp. Gjør øvelsen kontrollert og tenk at det magen som skal dra deg opp og ikke juks med hofteleddsbøyerne eller armene..;-)

Situps på ball er å anbefale forresten for det gir stabiliseringstreningen i tillegg. Det er mange andre øvelser å gjøre på ball som trener core-muskulaturen.

Gudd løkk! Og vi forventer at resultatet offentliggjøres på DOL om 8 uker..*s*

Skrevet

Pondusen kommer til å bli så lekker atté ;-)

Den ER lekker - bare litt for stor :-)

"....................................."

ShitDiddelyDo
Skrevet

Enig med Prozak. Hele situps er det mest effektive, selv om crunches (de hvor du ikke går helt opp) er effektive de også.

Men ulempen er, som også prozak skriver, faren for å få diverse strekker i ryggen når du holder på.

Risikoen for det reduseres dersom du er godt trent, og har god ryggmusklatur.

Du kjenner uansett veldig godt om du trener magen godt, såpass kontakt bør du ha med musklene dine.

.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt. Greit nok, en skal puste riktig, det er viktig det, men magen skal selvfølgelig ikke holdes inne.

Skrevet

Det der har jeg hørt slike "personal trainers" i hollowood si. Problemet er bare at det rimer ikke - muskler er genetisk formet, og du kan ikke bestemme hvordan musklene skal formes ved å trene de i en bestemt muskel. Det er ikke noe fysisk som tilsier at man skal få flatere mage av å holde magen inne når man trener den.

".........................................."

Skrevet

Det er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt. Greit nok, en skal puste riktig, det er viktig det, men magen skal selvfølgelig ikke holdes inne.

Det er bra noen med mer peiling på dette enn meg også mener det :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er bra noen med mer peiling på dette enn meg også mener det :-)

Vel, det er egentlig veldig logisk, for det å puste riktig er viktig, og det gjøres ikke ved å dra magen inn så hardt at "den treffer korsryggen" - eller hva det var hun skrev.

Men noe jeg ikke har greie på: Fikk feil snus i dag, General White. Hva er det for noe og hva er forskjellen? Altså, bortsett fra at posen er hvit...

Skrevet

Et stalltips kan jo være å hindre at man bruker hoftene for mye. togli er jo inne på noe, tror jeg. Da jeg en gang for årtider siden drev med såkalt toppidrett, for omtrent 20 kilo siden, tok jeg situps med bena i 90 graders vinkel ...*tenke .. joda* ... på en matte, uten noe støtte for beina. Da klarer man heve overkroppen få cm. mot beina, men fy så effektivt det er. Slik kan man trene også side-/skråmuskulaturen som man ikke vet at man har før det svir godt.

Denne får det til å svi, og ofte kan 10 slike "reps" være mer effektive enn 100 "hoftesvingninger" som noen gjør når de tar situps. Avhengig av hvor godt trent du er kan du etterhvert legge inn "hold" i noen sekunder.

Dette var èn type situps _jeg_ likte. Det finnes sikkert mange veier til Rom også her. MAgeøvelser kryr det av.

Skrevet

Vel, det er egentlig veldig logisk, for det å puste riktig er viktig, og det gjøres ikke ved å dra magen inn så hardt at "den treffer korsryggen" - eller hva det var hun skrev.

Men noe jeg ikke har greie på: Fikk feil snus i dag, General White. Hva er det for noe og hva er forskjellen? Altså, bortsett fra at posen er hvit...

"General White. Hva er det for noe og hva er forskjellen? Altså, bortsett fra at posen er hvit..."

Den har et snev av sitrussmak, tror jeg. Har ikke prøvd den - jeg holder meg til den vanlige (ikke-pose). :-)

"......................................."

Skrevet

Et stalltips kan jo være å hindre at man bruker hoftene for mye. togli er jo inne på noe, tror jeg. Da jeg en gang for årtider siden drev med såkalt toppidrett, for omtrent 20 kilo siden, tok jeg situps med bena i 90 graders vinkel ...*tenke .. joda* ... på en matte, uten noe støtte for beina. Da klarer man heve overkroppen få cm. mot beina, men fy så effektivt det er. Slik kan man trene også side-/skråmuskulaturen som man ikke vet at man har før det svir godt.

Denne får det til å svi, og ofte kan 10 slike "reps" være mer effektive enn 100 "hoftesvingninger" som noen gjør når de tar situps. Avhengig av hvor godt trent du er kan du etterhvert legge inn "hold" i noen sekunder.

Dette var èn type situps _jeg_ likte. Det finnes sikkert mange veier til Rom også her. MAgeøvelser kryr det av.

Det der er jo crunches - kortere, mer konsentrert belasning. Det er effektivt det, men "hele" situps tar på et større område. Det blir sammenliknbart med knebøy: 90-graders, som man lærer av treningsinstruktører o.l., er effektive og konsentrerte. Men knebøy helt ned tar på et større område, og gir en mer helhetlig trening. Det er slett ikke uvanlig å kombinere crunches og sit-ups.

"........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...