Gå til innhold

Lån - har jeg en sjanse?

Anbefalte innlegg

Gjest Utrøstelig
Skrevet

Hei.

Økonomien har stagner helt siden utleier nå krever å få husleia forskuddsvis. Det betyr at jeg må betale dobbelt opp. Bor i leilighet.

Er student, tjente ca 60 000 i sommer men det gikk til å betale skole, regninger og penger jeg skyldte foreldrene mine. Har ingen registrerte inntekter foregående år, så en kredittsjekk vil være blank på alle måter. Har selvsagt lån og stipend og ingen andre utgifter bortsett fra leie, tlf og strøm (ca 1700 igjen i måneden)

Jeg har ingen jobb for tiden.

Hva er muligheten min til å få et lån på 10 000 kr i bank eller et annet sted? Jeg ser ingen annen utvei. Kan ikke spørre foreldrene mine mer.

Holder på å krepere her, vet ikke hvordan jeg skal få endene til å møtes. Strøm, telefon og noen småregninger er ubetalt. Vet ikke hva jeg skal gjøre! Takk for svar anyone.

Skrevet

Er det ikke mulig å få deg en ekstrajobb? Det er jo vanlig når man studerer da alle vet at å leve på studielån ikke er fett.

Snakk ellers med banken din. Det er sikkert mulig å låne til et depositum, om det bare er det du trenger.

Gjest Miss Meee
Skrevet

Jeg kjenner flere som har fått lån, men det var flere runder med banken.

Hvis du ikke skjemmes altfor mye, så kan du sikkert få hjelp på sosialkontoret for dette. Da slipper du lån..

Skrevet

På kort sikt er det vel bare to ting som kan gjøres. Lån fra et eller annet sted, eller rane en bank. Jeg vil anbefale det første. :-))

Du sa du brukte en del penger til å tilbakebetale foreldrene dine. Er det denne gangen umulig å få hjelp i denne knipa fra foreldrene dine? Forbrukslån fra bank eller andre finansinst. kan fort skape større problemer senere.

En ting jeg tenkte på er at du burde sjekke lover og regler for husleieinnkreving. Har du kontrakt, kan ikke den brytes på dette punktet.

Mvh.

Skrevet

Er du student, kan du få et reservekort i banken, som du betaler gebyr på, for det du har brukt.

Jeg ville kontakta banken, evt. fått noen til å kausjonere for deg.

Det er bedre at du forsøker å løse "problemene" enn at de vokser deg over hodet. At du forsøker viser jo at du har vilje til å betale.

Engang får du deg jo jobb, og da kan du jo betale tilbake.

Ellers kan du jo be huseier om å få lov til å dele opp den doble husleia. Alt kan egentlig løse opp i ting, bare man kommuniserer.

Banker er straks verre. Det er mulig du må gå noen runder der, men bytt bank om du blir nødt til det.

Skrevet

Jeg kjenner flere som har fått lån, men det var flere runder med banken.

Hvis du ikke skjemmes altfor mye, så kan du sikkert få hjelp på sosialkontoret for dette. Da slipper du lån..

Man får ikke hjelp på sosialkontoret dersom man er student.

Skrevet

Ikke helt riktig. Jeg fikk støtte derfra i sommer, da jeg ikke hadde tid til å jobbe. Men i tiden man får studielån er det vel værre.

"............................................"

Skrevet

Så lenge du er student og får stud ielån får du et mastercard hos fokus bank hvor du har kreditt på inntil 10000.

Skrevet

Er det ikke mulig å snakke med uleier om en overgangsfase? Dvs. at dersom du betaler 2000,- pr. mnd etterskuddsvis nå. Neste mnd. 500,- forskuddsvis og 1500 etterskuddsvis. Mnd. etter 1000,- forskuddsvis og 1000 etterskuddsvis. Så 1500 forskudd/500 etterskudd. Og så er du på banen og betaler som han ønsker neste mnd.

Det er jo også snart jul, og da burde det vel være mulig å få en jobb i en eller annen butikk. Vet mange søker ekstrahjelp i jula. Da tjener du deg fort nok til å være ajour rett etter jul.

Gjest Miss Meee
Skrevet

Kanskje er det spesielle regler, men jeg vet om ei som fikk hjelp til regninger fordi hun skulle opereres og derfor ikke kunne ha ekstrajobb ei stund. Da fikk hun hjelp selv om hun hadde studielån.

Skrevet

Så lenge du er student og får stud ielån får du et mastercard hos fokus bank hvor du har kreditt på inntil 10000.

Hos DNB Nor får man 20.000,- i kreditt :-)

"..........................................."

Gjest durelle
Skrevet

hva du enn gjør, IKKE KREDITTKORT, IKKE FORBRUKSLÅN. Det der er bare noe lureri.

Liten historie som forklarer det.

Vaskedama på jobben tok opp 20.000 i lån for 2 år siden (ellos lån). hun har betalt 1500,- i mnd i to år, og nå har hun betalt ned 1000,- av lånet resten er renter...

Du skjønner tegninga da?

17% eller 39,5% renter... Så lenge det er høyere enn markedsrenta, så driter du deg ut hvis du tar opp et sånt lån. Du kommer til å sitte i et gjeldshelvete om ikke lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...