Gå til innhold

Apropos rettskriving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er riktig skrivemåte for "internett" på norsk?

Stor I? MS Word (norsk ordbok) godtar kun "Internet", noe jeg mener høres fryktelig engelsk ut. Imidlertid har jeg en prosjeklærer som er gammel norsklærer, som også retter skrivefeil på papers, og som ikke rettet "Internet".

"........................................."

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at Internet er rett. Det er i hvert fall det jeg skriver, etter at word nekta meg å bruke "internet".

Kanskje det regnes som et sted? Asker. Internet. Oslo.

Ikke vet jeg.

Word gjør jo for øvrig jævla mye rart, så nå har jeg skrudd av rette-faenskapet.

Skrevet

Jeg har lært at Internet er et egennavn og derfor skal skrives med stor I.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at Internet er rett. Det er i hvert fall det jeg skriver, etter at word nekta meg å bruke "internet".

Kanskje det regnes som et sted? Asker. Internet. Oslo.

Ikke vet jeg.

Word gjør jo for øvrig jævla mye rart, så nå har jeg skrudd av rette-faenskapet.

Men "Internet" er jo det engelske navnet. Det må være "Internett" som er det korrekte norske, vel? Stor "I" kan vel også diskuteres, selv om det er et egennavn.

"............................................"

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men "Internet" er jo det engelske navnet. Det må være "Internett" som er det korrekte norske, vel? Stor "I" kan vel også diskuteres, selv om det er et egennavn.

"............................................"

Ja, det har du selvfølgelig rett i. Har knapt tenkt på at jeg skriver det med en t for lite.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=internett

Her står det forresten Internett med stor i også.

Skrevet

Internett med stor I og dobbel t er riktig. Men jeg omgår som regel hele programmet med å skrive "nettet". :)

Skrevet

Internett med stor I og dobbel t er riktig. Men jeg omgår som regel hele programmet med å skrive "nettet". :)

øh, programmet? Problemet!

Skrevet

Jeg også.

Men samtidig stemmer ikke 'nettet' helt... det er litt sånn fjortissaktig eller litt for ivrig svart polo-reklamemann-aktig.

Hvis du skjønte den! ;-)

Gjest Persille
Skrevet

Det er The Internet som er det egentlige navnet - men på norsk heter det internett. Det er ikke et egennavn på norsk, dermed heller ingen stor bokstav. Snodig med sant. Nett er med to tt'er uansett...

Skrevet

Det er The Internet som er det egentlige navnet - men på norsk heter det internett. Det er ikke et egennavn på norsk, dermed heller ingen stor bokstav. Snodig med sant. Nett er med to tt'er uansett...

Hvor har du det fra at det ikke er et egennavn på norsk? Både Språkrådet og Bokmålsordboka skriver Internett.

Gjest Persille
Skrevet

Hvor har du det fra at det ikke er et egennavn på norsk? Både Språkrådet og Bokmålsordboka skriver Internett.

Vi hadde en diskusjon om det i norsken for mange år siden - og da ble det hevdet. Men har ikke noe mer grunnlag for det enn det :)

Skrevet

"Det er ikke et egennavn på norsk, dermed heller ingen stor bokstav"

Det der strider med det språkrådet sider, så den kjøper jeg ikke :-)

Det er klart det er et egennavn, akkurat som f.eks Arpanett. Det finnes ikke flere Internett.

"............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...