Gå til innhold

Vektnedgang-spise formiddag kontra kveld

Anbefalte innlegg

Gjest Tjukkebollefeita
Skrevet

Her er mitt problem:

Jeg er for tjukk, har appetitt hele døgnet. Har derfor ikke problemer med å følge en 'riktig' diett med en god frokost og lunsj, en passe middag og et lett kveldsmåltid. Skal jo helst ikke spise sent på kvelden.

MEN, min kropp er slik at jeg klarer ikke la vær å spise om kvelden. jeg MÅ liksom ha noe i magen for å få sove. Feks tre grove brødskiver. Hjelper ikke med frukt, selv om jeg spiser mye.

Derimot kan jeg godt leve på frukt helt til middag. For meg passer det altså å fordele kaloriene omvendt av det anbefalte. Tyngst måltid om kvelden og lettest om formiddagen. Dette skal jo da ikke være bra for forbrenninga. Full mage hindrer ikke søvnen.

ALTSÅ; jeg har prøvd å spise på den anbefalte måten, men da ender det med at jeg bare spiser de tre brødskivene når jeg har prøvd en time å få sove. Det MÅ jo vøre bedre å spise på min måte med frukt om formiddagen og tyngre måltider utover dagen, når det er det som hindrer meg i å overspise?

Noen med erfaringer? Vi er jo ikke like. Skal prøve ute det her allikevel, men hadde vært deilig med støtte. Da er det også lettere enn når alle forteller at det er 'helt feil'.

Takk for svar!

Skrevet

Som du sier selv er det helt feil måte å slanke seg på. Du må nok være litt mer tålmodig, å endre kostholdet er ikke gjort over natten. Begynn gradvis, spis litt mer på formiddagen og litt mindre på kvelden, du kan f.eks bytte ut brødskivene meg grove knekkebrød.

Ta tilskudd av krom, det demper sultfølelsen.

Lykke til!

Skrevet

Jeg tror hver enkelt må finne ut hva som er riktig for en. Jeg får heller ikke sove uten kveldsmat, men kan gjerne gå flere timer med bare en yoghurt i magen før lunsj.

Det viktigste tror jeg ikke er NÅR du spiser, men mer HVA du spiser.

Oppmuntrende "lykketil'er" fra

Skrevet

Hva med en gradvis endring? 3 grove brødskiver er jo ganske mye. Kanskje du kan spise 2 1/2 i en uke, og trappe videre ned til 1? Evt. spise salat med kylling/fisk.

Kroppen bruker tid på å venne seg til nye ting.

Og det ER viktig å spise en ordentlig frokost. Da får du kroppen til å virke ordentlig med en gang, og det setter igang forbrenningen.

Skrevet

Hvorfor er det så viktig å kutte ned på regulære måltider på kveldstid?

Etter det siste jeg hørte om forskning på temaet matinntak på kvelden, ble det kun påvist to faktorer som er uheldige: At måltider på kvelden kan medføre søvnvansker, samt at man har en større tilbøyelighet til å spise "tomme kalorier" på kveldstid.

Så lenge kveldsmåltidet består av vanlig mat, burde det ikke være et problem.

Utfordringen med å gå ned i vekt; dreier seg mer om fysisk aktivitetsnivå, hva man spiser og hvor mye man spiser.

Et vanlig måltid mat på kveldstid er ingenting man trenger å få dårlig samvittighet for.

Gjest Mindre og mindre
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor mye overvektig du er, men hvis du har en BMI på over 30 kan du be legen din om resept på Reductil. Dette er et legemiddel som virker på sultsenteret i hjernen og setter ned appetitten. I tillegg lurer det deg til å tro du er mett mye fortere. Søtsug forsvinner også. Det beste av alt er at Reductil holder forbrenningen oppe på max-nivå, selv om du spiser lite!

Xenical som er det andre reseptbelagte legemiddelet mot overvekt virker lokalt i tarmen og binder fettet i maten. Dette medfører kraftig diaré og er for de fleste umulig å kombinere med et vanlig sosialt liv og arbeid. Dessuten vil sukkeret du spiser fortsatt lagres i kroppen som fett og føre til vektøkning om du spiser for mye av det. Man har fortsatt like lyst på mat, like sulten, og sjansen for sprekk like stor som ved andre slankekurer.

Jeg er nok ganske lik deg i spisemønster, har spist meg tjukk på vanlig norsk kosthold. Aldri vært godtespiser eller brusdrikker.

Nå tar jeg Reductil og kiloene raser av. Har aldri mer lyst på mat, må tvert i mot passe på at jeg får i meg nok næring. Søtsuget er helt borte. Jeg kan ikke si at jeg slanker meg, for jeg har rett og slett mistet matlysten!

Jeg anbefaler deg på det sterkeste (hvis du er alvorlig overvektig med BMI over 30) om å prøve Reductil.

Gjest Tjukkebollefeita
Skrevet

Hvorfor er det så viktig å kutte ned på regulære måltider på kveldstid?

Etter det siste jeg hørte om forskning på temaet matinntak på kvelden, ble det kun påvist to faktorer som er uheldige: At måltider på kvelden kan medføre søvnvansker, samt at man har en større tilbøyelighet til å spise "tomme kalorier" på kveldstid.

Så lenge kveldsmåltidet består av vanlig mat, burde det ikke være et problem.

Utfordringen med å gå ned i vekt; dreier seg mer om fysisk aktivitetsnivå, hva man spiser og hvor mye man spiser.

Et vanlig måltid mat på kveldstid er ingenting man trenger å få dårlig samvittighet for.

Der er du inne på det jeg mener! Hvis jeg ikke spiser nok mat om kvelden, så ender det med at jeg spiser sølemat isteden, når jeg ikke får sove. Sparer jeg et tungt måltid til kvelden (om dagen klarer jeg meg fint på grønnsaker, salatt og rugknekkebrød) så slipper jeg jo det søtsuget om kvelden!

Så da skulle det være bankers! Kveldsmåltid for meg tar bort søthungern og gjør AT jeg får sove.

Halleluja! Takk skal du ha! hehe... DEN forskningen velger jeg å tro på!

Gjest Bare en liten rettelse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor mye overvektig du er, men hvis du har en BMI på over 30 kan du be legen din om resept på Reductil. Dette er et legemiddel som virker på sultsenteret i hjernen og setter ned appetitten. I tillegg lurer det deg til å tro du er mett mye fortere. Søtsug forsvinner også. Det beste av alt er at Reductil holder forbrenningen oppe på max-nivå, selv om du spiser lite!

Xenical som er det andre reseptbelagte legemiddelet mot overvekt virker lokalt i tarmen og binder fettet i maten. Dette medfører kraftig diaré og er for de fleste umulig å kombinere med et vanlig sosialt liv og arbeid. Dessuten vil sukkeret du spiser fortsatt lagres i kroppen som fett og føre til vektøkning om du spiser for mye av det. Man har fortsatt like lyst på mat, like sulten, og sjansen for sprekk like stor som ved andre slankekurer.

Jeg er nok ganske lik deg i spisemønster, har spist meg tjukk på vanlig norsk kosthold. Aldri vært godtespiser eller brusdrikker.

Nå tar jeg Reductil og kiloene raser av. Har aldri mer lyst på mat, må tvert i mot passe på at jeg får i meg nok næring. Søtsuget er helt borte. Jeg kan ikke si at jeg slanker meg, for jeg har rett og slett mistet matlysten!

Jeg anbefaler deg på det sterkeste (hvis du er alvorlig overvektig med BMI over 30) om å prøve Reductil.

Xenical er ment for å lære deg å spise riktig, du får kun diare hvis du spiser feil mat med for mye fett innhold.

Gjest Tjukkebollefeita
Skrevet

Jeg tror hver enkelt må finne ut hva som er riktig for en. Jeg får heller ikke sove uten kveldsmat, men kan gjerne gå flere timer med bare en yoghurt i magen før lunsj.

Det viktigste tror jeg ikke er NÅR du spiser, men mer HVA du spiser.

Oppmuntrende "lykketil'er" fra

Takk! Det er det jeg mener også, at det må være det totale inntaket som er viktigst. Ikke nødvendigvis NÅR det blir inntatt. Det er kun om kvelden jeg har søtsug, så det er DA jeg trenger å innta sunn og mettende kost, for å stå imot suget.

Gjest Mindre og mindre
Skrevet

Xenical er ment for å lære deg å spise riktig, du får kun diare hvis du spiser feil mat med for mye fett innhold.

Ja, men like vanskelig for en matmisbruker uansett! Etter en stund på sunn - og lite - mat sprekker du selv om resultatet blir diaré.

Det er jo DET som er problemet for folk flest - og helsevesenet spesielt - å forstå. Det er ikke så enkelt som å "bare spise sunt og trimme" (dette utsagnet som overvektige alltid har fått slengt til seg).

Matmisbruk kan sammenliknes med alkoholisme, røyking og narkomani, bare den forskjellen at mat må du faktisk ha litt av, du kan ikke kutte tvert sånn som f.eks røykere og alkoholikere kan. Prøv å si til en alkoholiker at du får 1 bittelite glass alkohol hver 3. dag f.eks!!!

Derfor fungerer Xenical dårlig for de fleste matmisbrukere!

Gjest Bare en liten rettelse
Skrevet

Ja, men like vanskelig for en matmisbruker uansett! Etter en stund på sunn - og lite - mat sprekker du selv om resultatet blir diaré.

Det er jo DET som er problemet for folk flest - og helsevesenet spesielt - å forstå. Det er ikke så enkelt som å "bare spise sunt og trimme" (dette utsagnet som overvektige alltid har fått slengt til seg).

Matmisbruk kan sammenliknes med alkoholisme, røyking og narkomani, bare den forskjellen at mat må du faktisk ha litt av, du kan ikke kutte tvert sånn som f.eks røykere og alkoholikere kan. Prøv å si til en alkoholiker at du får 1 bittelite glass alkohol hver 3. dag f.eks!!!

Derfor fungerer Xenical dårlig for de fleste matmisbrukere!

Det funket på meg.

Ja, jeg er en tidligere matmisbruker, av høyeste rang.

Men det å ta Xenical og gå til legen på kontroll jevnlig det hjalp meg inn i en sunnere livsstil. Jeg bruker ikke Xenical lenger nå. For nå har jeg klart å finne veien ut av dette, med hjelp av Xenical.

Så jeg vet faktisk hva jeg snakker om jeg også.

Gjest baremei
Skrevet

Det er dagens totale energiinntak som teller. Når tid du velger å innta kaloriene spiller liten rolle for vektnedgangen. Hvis alternativet til grovbrødskivene er "søplemat", sparer du masse kalorier på å velge skivene! Så kos deg og spis dem med god samvittighet:o) Lykke til!

Gjest Tjukkebollafeita
Skrevet

Det er dagens totale energiinntak som teller. Når tid du velger å innta kaloriene spiller liten rolle for vektnedgangen. Hvis alternativet til grovbrødskivene er "søplemat", sparer du masse kalorier på å velge skivene! Så kos deg og spis dem med god samvittighet:o) Lykke til!

Takk! Nå har jeg spist kveldsmat, er god og trøtt, så nå er det senga!

God natt!

Skrevet

Takk! Det er det jeg mener også, at det må være det totale inntaket som er viktigst. Ikke nødvendigvis NÅR det blir inntatt. Det er kun om kvelden jeg har søtsug, så det er DA jeg trenger å innta sunn og mettende kost, for å stå imot suget.

Stå på! Det er bedre at du ikke gjør det heeeeeelt etter boka, men at du gjør det i det hele tatt!

Gjest Tjukkebollefeita
Skrevet

Stå på! Det er bedre at du ikke gjør det heeeeeelt etter boka, men at du gjør det i det hele tatt!

Takk for oppmuntring! Det er et jeg mener også. Har forresten gått ned et par kilo alt. Uten egentlig å slanke meg. Så da virker nok metoden min, selv om det er 'galt'.

Skrevet

Takk for oppmuntring! Det er et jeg mener også. Har forresten gått ned et par kilo alt. Uten egentlig å slanke meg. Så da virker nok metoden min, selv om det er 'galt'.

Og det er det som er det viktigste!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...