Gjest psyk.stud Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Ja, jeg mente at det er høye krav for å komme inn. Men det er jo mye å gjøre når man kommer inn også, så jeg tror det er viktig å være "klar" før man søker på profesjonsstudiet. Er studiet spennende klarer man å hente frem de kreftene som behøves tror jeg. Mm..men skal jeg være ærlig, så vet jeg ikke om jeg ville anbefalt noen med bipolar om å søke seg inn på studiet, med mindre personen er veldig tøff. Vi hadde tidligere en person var tidvis deprimert i kullet. Den personen sluttet fordi han ikke taklet presset. Han var ærlig om hele situasjonen, og sa like før han sluttet at han ble mer motløs av å hele tiden sammenlikne seg med oss andre. Har man en vilje av stål og veldig god selvtillit, så vil man nok klare seg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204759-bli-psykolog-nhd/page/2/#findComment-1473015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svaksterk Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Mm..men skal jeg være ærlig, så vet jeg ikke om jeg ville anbefalt noen med bipolar om å søke seg inn på studiet, med mindre personen er veldig tøff. Vi hadde tidligere en person var tidvis deprimert i kullet. Den personen sluttet fordi han ikke taklet presset. Han var ærlig om hele situasjonen, og sa like før han sluttet at han ble mer motløs av å hele tiden sammenlikne seg med oss andre. Har man en vilje av stål og veldig god selvtillit, så vil man nok klare seg Jeg har flere venner som er kommet inn nå :-) Og jeg er på tur dit snart. Skal bare bygge meg nok opp til å takle presset :-) Jeg tror det er flere som går der som sliter/har slitt enn man aner. Jeg kjenner flere. Noen klarer ikke presset mens andre klarer det :-) Uansett kan man ikke gi seg før man har prøvd tenker jeg. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204759-bli-psykolog-nhd/page/2/#findComment-1473044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sunveig Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Mm..men skal jeg være ærlig, så vet jeg ikke om jeg ville anbefalt noen med bipolar om å søke seg inn på studiet, med mindre personen er veldig tøff. Vi hadde tidligere en person var tidvis deprimert i kullet. Den personen sluttet fordi han ikke taklet presset. Han var ærlig om hele situasjonen, og sa like før han sluttet at han ble mer motløs av å hele tiden sammenlikne seg med oss andre. Har man en vilje av stål og veldig god selvtillit, så vil man nok klare seg lær deg hva bipolare lidelse er før du uttaler deg på den måten. dette er fordommer. ikke slå alle depressive lidelser under ett! en bipolar kan ikke ha noen jobb under en depressiv fase, men i friske perioder hva som helst, etter hva som interesserer deg eller din personlighet. For bipolare lidelse har ikke noe med personligheten og sårbarheten din å gjøre! Kan en være overlege og statsminister, kan en være psykolog! Så lenge en bra nok til å ta en høyere utdannelse, er en faktisk så frisk, at en kan være hva som helst som passer DEG! Da trenger en ikke være "tøffere" enn de andre i kullet sånn sett. Se på svaret til NHD, så ser dere hvem som har rett. Problemet under en bipolar depresjon er vel at en ikke kommer seg ut av huset en gang for en har det så jævlig, ikke at en er sårbar for hva som skjer og blir lei seg når andre har det vondt... og da plutselig ikke takler jobben fordi en pasient sliter og blir deprimert og sliten av det. Som sagt, les svaret til NHD. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204759-bli-psykolog-nhd/page/2/#findComment-1473054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest psyk.stud Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 lær deg hva bipolare lidelse er før du uttaler deg på den måten. dette er fordommer. ikke slå alle depressive lidelser under ett! en bipolar kan ikke ha noen jobb under en depressiv fase, men i friske perioder hva som helst, etter hva som interesserer deg eller din personlighet. For bipolare lidelse har ikke noe med personligheten og sårbarheten din å gjøre! Kan en være overlege og statsminister, kan en være psykolog! Så lenge en bra nok til å ta en høyere utdannelse, er en faktisk så frisk, at en kan være hva som helst som passer DEG! Da trenger en ikke være "tøffere" enn de andre i kullet sånn sett. Se på svaret til NHD, så ser dere hvem som har rett. Problemet under en bipolar depresjon er vel at en ikke kommer seg ut av huset en gang for en har det så jævlig, ikke at en er sårbar for hva som skjer og blir lei seg når andre har det vondt... og da plutselig ikke takler jobben fordi en pasient sliter og blir deprimert og sliten av det. Som sagt, les svaret til NHD. Har både lest svaret til NHD og føler jeg vet mye om bipolar (er jo nesten ferdig med studiet nå..). Etter det jeg har erfart på studiet så ville ikke JEG anbefalt noen med bipolar lidelse å begynne på studiet. Veiledere og forelesere understreker ofte at man bør definitivt være helt frisk for å lykkes i faget, og med bipolar lidelse er jo dette litt vanskelig.. Dette er ikke et angrep på mennesker som har bipolar lidelse, bare mine betrakninger.. Jeg regner med at hurgada ikke bare var interessert i å høre solskinnshistorier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204759-bli-psykolog-nhd/page/2/#findComment-1473068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sunvei Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Har både lest svaret til NHD og føler jeg vet mye om bipolar (er jo nesten ferdig med studiet nå..). Etter det jeg har erfart på studiet så ville ikke JEG anbefalt noen med bipolar lidelse å begynne på studiet. Veiledere og forelesere understreker ofte at man bør definitivt være helt frisk for å lykkes i faget, og med bipolar lidelse er jo dette litt vanskelig.. Dette er ikke et angrep på mennesker som har bipolar lidelse, bare mine betrakninger.. Jeg regner med at hurgada ikke bare var interessert i å høre solskinnshistorier. hvilket studie bør bipolare satse på forresten,ifølge deg og din studieveileder? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204759-bli-psykolog-nhd/page/2/#findComment-1473116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest psyk.stud Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 hvilket studie bør bipolare satse på forresten,ifølge deg og din studieveileder? Det vet jeg ikke.. Men akkurat i psykologi-utdannelsen vil man ofte møte mange praktiske problemer hvis man er syk periodevis. Blant annet er det veldig mange små eksamener i faget (særlig de første årene). Man kan ikke ligge mer enn 3 eksamener bak før man må gå et semester om igjen. Den personen jeg kjenner som har bipolar ble liggende bak et par eksamener (fort gjort, da disse ofte sammenfaller samtidig). Han fikk dermed mye mer å gjøre de neste semestrene for å ta opp de fagene igjen. Han, som alle andre, hadde også et ønske om å virkelig lære noe og gjøre det bra..derfor ville han ikke bare nilese det som var pensumrelevant. (hører med til historien at han opprinnelig begynte på semesteret over oss, så han hadde allerede skiftet kull en gang). I tillegg har man mange semesteroppgaver, prosjektgrupper, fremføringer, praksis..som alle er obligatoriske. Psykologiutdannelse er relativt langt allerede, men med noen sykemeldinger blir den virkelig lang. Kanskje det er lettere å være psykolog enn psykologistudent med bipolar, hva vet jeg.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204759-bli-psykolog-nhd/page/2/#findComment-1473539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sunveig Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Det vet jeg ikke.. Men akkurat i psykologi-utdannelsen vil man ofte møte mange praktiske problemer hvis man er syk periodevis. Blant annet er det veldig mange små eksamener i faget (særlig de første årene). Man kan ikke ligge mer enn 3 eksamener bak før man må gå et semester om igjen. Den personen jeg kjenner som har bipolar ble liggende bak et par eksamener (fort gjort, da disse ofte sammenfaller samtidig). Han fikk dermed mye mer å gjøre de neste semestrene for å ta opp de fagene igjen. Han, som alle andre, hadde også et ønske om å virkelig lære noe og gjøre det bra..derfor ville han ikke bare nilese det som var pensumrelevant. (hører med til historien at han opprinnelig begynte på semesteret over oss, så han hadde allerede skiftet kull en gang). I tillegg har man mange semesteroppgaver, prosjektgrupper, fremføringer, praksis..som alle er obligatoriske. Psykologiutdannelse er relativt langt allerede, men med noen sykemeldinger blir den virkelig lang. Kanskje det er lettere å være psykolog enn psykologistudent med bipolar, hva vet jeg.. hvis en er syk og får episoder under studiet så skjønner jeg godt en ikke kan bli psykolog. Men prognosen ved bipolar 2 er ikke så verst og mange bipolare er da frisk. Så når de klarer medisinstudiet klarer de nok psykologistudiet og. Men ikke om de er syk det sier seg jo selv. Men det jeg reagerte på var Timari som sier en kan studere psykologi, men ikke jobbe med den og den typen psykolog, men den typen går bra, pga sårbar personlighet så en klarer ikke det og det. Da blir det feil og vitner om ingen kunnskap hos bipolare lidelse. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204759-bli-psykolog-nhd/page/2/#findComment-1473792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 hvis en er syk og får episoder under studiet så skjønner jeg godt en ikke kan bli psykolog. Men prognosen ved bipolar 2 er ikke så verst og mange bipolare er da frisk. Så når de klarer medisinstudiet klarer de nok psykologistudiet og. Men ikke om de er syk det sier seg jo selv. Men det jeg reagerte på var Timari som sier en kan studere psykologi, men ikke jobbe med den og den typen psykolog, men den typen går bra, pga sårbar personlighet så en klarer ikke det og det. Da blir det feil og vitner om ingen kunnskap hos bipolare lidelse. ;-) Kanskje du bør være nøye med å skille mellom de ulike variantene av bipolar lidelse når du skriver om dette. De jeg kjenner med bipolar 1 har alle en ukritisk fase før de går inn i manien og mye rart skjer som regel i disse fasene før de selv innser at de er blitt syke igjen. Det er derfor en forutsetning slik jeg ser det, at sykdommen er under svært god kontroll for at man bør jobbe med sårbare pasienter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204759-bli-psykolog-nhd/page/2/#findComment-1473852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.