Gå til innhold

Er denne setningen grammatisk riktig?

Anbefalte innlegg

Gjest Mareiken
Skrevet

har et visdomsord hengende som en plakat hos meg. Den begynner med "Du vet vel at du er verdifull..bla bla bla og så ender den med "for ingen annen er som DU"

kan man si det? Eller er det mest riktig grammatisk å si "for ingen annen er som deg"?

Skrevet

Jeg synes det høres riktig ut. "Som" begynner en bisetning, og det skal egentlig være "som du er", "du" er subjektet i bisetningen, og formen er derfor korrekt.

Gjest Mareiken
Skrevet

Jeg synes det høres riktig ut. "Som" begynner en bisetning, og det skal egentlig være "som du er", "du" er subjektet i bisetningen, og formen er derfor korrekt.

"da tenker ikke jeg som du"

man man si det sånn? høres ikke det litt rart ut?

Skrevet

"da tenker ikke jeg som du"

man man si det sånn? høres ikke det litt rart ut?

"Da tenker ikke jeg sånn som du gjør" sier du da så er problemet løst. :o)

Skrevet

"Da tenker ikke jeg sånn som du gjør" sier du da så er problemet løst. :o)

Der kom du meg i forkjøpet...

Gjest Calóni
Skrevet

Tja..det kan vel diskuteres...hvis det hadde vært en vanlig setning, så hadde det vel vært grammatisk korrekt med "som deg". Men DU står med store bokstaver. DU er symbolet for den personen som leser ordtaket, det ville ikke hatt samme virkningen med DEG. DU er viktig, DU kan gjøre alt, ingen er viktigere enn DU. Derav de to første riktige, den tredje "feil". Men jeg vil tro det er slik det er ment, iallfall ville jeg tolket det slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...