Gå til innhold

Skifte fylling i tennene.

Anbefalte innlegg

Gjest kvikksølv
Skrevet

Vurderer å skifte fylling i tennene. Har ca 18 år gammelt kvikksølv i tennen og liker ikke helt tanken på det.

Hva koster det å skifte en stor (nesten hele tanna...) fylling?

Skrevet

Du bør iallefall ikke gjøre det hvis det ikke plager deg!

Jeg har skiftet noen kvikksølv fyllinger (ufrivillig, ble ikke spurt), og det har aldri blitt det samme etterpå!

Pluss at plastikk fyllinger suger til seg plakk mye mer enn amalgan fyllingene gjør.

Mye lettere å få hull altså, det sa iallefall den forrige tannlegen min.

Gjest kvikksølv
Skrevet

Du bør iallefall ikke gjøre det hvis det ikke plager deg!

Jeg har skiftet noen kvikksølv fyllinger (ufrivillig, ble ikke spurt), og det har aldri blitt det samme etterpå!

Pluss at plastikk fyllinger suger til seg plakk mye mer enn amalgan fyllingene gjør.

Mye lettere å få hull altså, det sa iallefall den forrige tannlegen min.

hvis det ikke er bra for fosteret for gravide ved tannlegebesøk, er det vel ikke bra for gravide heller?

Skrevet

hvis det ikke er bra for fosteret for gravide ved tannlegebesøk, er det vel ikke bra for gravide heller?

Aha, sånn sett ja..

Men jeg mener alikevel, folk har jo alltid brukt kvikksølv, og det har jo blitt folk ut av ungene dems også!

Ellers tror jeg prisen på plastikk fyllinger ligger på ca. 600 per flate.

Gjest kvikksølv
Skrevet

Aha, sånn sett ja..

Men jeg mener alikevel, folk har jo alltid brukt kvikksølv, og det har jo blitt folk ut av ungene dems også!

Ellers tror jeg prisen på plastikk fyllinger ligger på ca. 600 per flate.

så mange med psykiske lidelser, så jeg tenker at kanskje kvikksølvpåvirkningen var litt for stor.

mye å filosofere over og bekymre seg for.......

Skrevet

Jeg har akkurat lagt en ny fylling og det kosta 500,-, mulig det koster mer om man må bore ut en gammel fylling først. Ring en tannlege og spør.

Skrevet

Jeg fikk akkurat regning for et slikt skifte (hele tanna) - var nødvendig fordi den gamle fyllingen hadde løsnet litt og det var blitt nytt hull under uten at jeg hadde merket det.

Inkludert vanlig årlig kontroll - og reparering av hullet ble regningen på nesten 2800,-

Jeg hadde ikke gjort det hvis jeg ikke hadde måttet. Når fyllingen først er på plass, er det for de aller fleste ikke noe problem, mens ved fylling (og skifte) kan det frigjøres kvikksølv.

Ble jo mye penere med plastfylling da - foreløbig - håper det holder, jeg er ikke glad i tannlegebesøk.

Skrevet

Har nettopp skifta en komposittfylling, og det kosta 950,- inkl. røntgenbilder.

Tannlegene har ofte prislister oppslått på venterom, tror det er et krav i alle fall i den offentlige tannhelsetjenesten.

Gjest kvikkern
Skrevet

Det er forsket i mange år på dette, og konklusjonen er at det fins ingen påvist sammenheng med kvikksølv i tenna og konkrete fysiske eller diffuse fysiske plager av noe slag, faktisk!

Men tro kan jo som kjent flytte fjell.

Skrevet

Det er forsket i mange år på dette, og konklusjonen er at det fins ingen påvist sammenheng med kvikksølv i tenna og konkrete fysiske eller diffuse fysiske plager av noe slag, faktisk!

Men tro kan jo som kjent flytte fjell.

Det siste som er påvist omkring kvikksølv i tennene (i media denne uka faktisk) er at gravide tannlegeassistenter har født barn med misdannelser eller har abortert(?) pga kontakten med kvikksølv.

Heretter får visst ikke gravide tannlegeassistenter jobbe på denne måten.

Hvis fyllingene er gamle vil jeg tro de kan begynne å lekke og skape problemer for de som bruker dem.

Selv kjenner jeg to som fikk nytt liv etter fjerning av amalgamfyllinger.

Jeg vet også at man før ikke kunne påvise sammenheng mellom slike tannfyllinger og sykdom, men lurer jo litt etter de nye funnene...

Gjest papirtiger
Skrevet

Det er nokså dyrt å skifte fyllinger, så forhør deg om pris først..

Det er definitivt penere med hvite fyllinger, spesielt siden amalgan misfarger tanna..

(Helsemessig tror jeg ikke du merker noe forskjell. Man får i seg mer amalgan av å skifte fyllinger enn å la de være)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...