Gå til innhold

Hva slag interesse har folk av å hacke seg inn på et forum?

Anbefalte innlegg

Gjest grønn på området
Skrevet

er et forum som jeg pleier å være inne på. Når jeg prøver å gå inn nå så får jeg en feilmelding opp, virker som om det har vært noe hacking der

Hvem har interesse av å hacke et forum for de som er med i en pasientforening, hvis det er det som har skjedd her?

er det sensitive opplysninger om fordøyelse hackerne vil ha? Eller er det andre ting?

vil gjerne bli klokere

Skrevet

"så får jeg en feilmelding opp, virker som om det har vært noe hacking der"

Sier feilmeldingen at siten har vært hacket, eller er det bare du som konkluderer med det?

"............................................"

Jeg er en annen
Skrevet

Det å få tilgang er en utfordring i seg selv for crackere/(hackere). Ikke nødvendigvis så viktig hva slags info de får tilgang til.

Gjest grønn på området
Skrevet

"så får jeg en feilmelding opp, virker som om det har vært noe hacking der"

Sier feilmeldingen at siten har vært hacket, eller er det bare du som konkluderer med det?

syntes å lese det i en av feilmeldingene, men det kan jo være feil

men en feilmelding er det iallefall.

Skrevet

syntes å lese det i en av feilmeldingene, men det kan jo være feil

men en feilmelding er det iallefall.

Jeg ser ikke særlig stor sannsynlighet for at du får en feilmelding om det hvis siden er hacket. Om noen bryter seg inn i systemet der siden ligger, så får man ikke beskjed om det via siden. Hva sier feilmeldingen, da?

".........................................."

Skrevet

Det å få tilgang er en utfordring i seg selv for crackere/(hackere). Ikke nødvendigvis så viktig hva slags info de får tilgang til.

Sånn apropos:

"Cracking" er åpning av lukkede programmer etc., f.eks fjerning av kopisperrer, fjerning av tidsbegrensninger, fjerning av brukerautentisering etc.

"Hacking" er å bryte seg inn i datasystemer.

"........................................."

Jeg er en annen
Skrevet

Sånn apropos:

"Cracking" er åpning av lukkede programmer etc., f.eks fjerning av kopisperrer, fjerning av tidsbegrensninger, fjerning av brukerautentisering etc.

"Hacking" er å bryte seg inn i datasystemer.

Tja, disse definisjonene er vel ikke helt låste. Hacker ble jo opprinnelig brukt om programmerere som var god til å finne smarte omveier/løsninger, hacks. De som selv oppfatter seg som hackere vil jo gjerne distansere seg fra scrpit-kiddies ved å omtale dem som crackere.

Gjest grønn på området
Skrevet

Jeg ser ikke særlig stor sannsynlighet for at du får en feilmelding om det hvis siden er hacket. Om noen bryter seg inn i systemet der siden ligger, så får man ikke beskjed om det via siden. Hva sier feilmeldingen, da?

phpBB : Critical Error

Error creating new session

DEBUG MODE

SQL Error : 1054 Unknown column 'session_admin' in 'field list'

INSERT INTO phpbb_sessions (session_id, session_user_id, session_start, session_time, session_ip, session_page, session_logged_in, session_admin) VALUES ('6c98ed6684c94dbe007301989d753c6d', -1, 1131040158, 1131040158, '81f072c1', 0, 0, 0)

Line : 172

File : sessions.php

kan du tolke dette?

Skrevet

Tja, disse definisjonene er vel ikke helt låste. Hacker ble jo opprinnelig brukt om programmerere som var god til å finne smarte omveier/løsninger, hacks. De som selv oppfatter seg som hackere vil jo gjerne distansere seg fra scrpit-kiddies ved å omtale dem som crackere.

Det er ganske så fastlåste, iom. at de faktisk beskriver handlingen som utføres. MEN - en "hacker" kan selvfølgelig både "hacke", "cracke", "phreake" etc.

Men "hacking" er handlingen å bryte seg inn. "Cracking" er handlingen å knekke en kode etc.

Man sier f.eks ikke at man har "hacket" et program slik at det er mulig å kopiere. Man har "cracket" det, en handling som også evt. innebærer "hacking". På samme måte sier man ikke at man har "cracket" seg inn på DNB sine systemer - man har "hacket" seg inn.

"..........................................."

Jeg er en annen
Skrevet

Det er ganske så fastlåste, iom. at de faktisk beskriver handlingen som utføres. MEN - en "hacker" kan selvfølgelig både "hacke", "cracke", "phreake" etc.

Men "hacking" er handlingen å bryte seg inn. "Cracking" er handlingen å knekke en kode etc.

Man sier f.eks ikke at man har "hacket" et program slik at det er mulig å kopiere. Man har "cracket" det, en handling som også evt. innebærer "hacking". På samme måte sier man ikke at man har "cracket" seg inn på DNB sine systemer - man har "hacket" seg inn.

Greit nok, men nå brukte jeg jo aldri ordene i verb-form heller da. Jeg snakket om crackere/hackere.

Skrevet

DEBUG MODE

INSERT INTO phpbb_sessions (session_id, session_user_id, session_start, session_time, session_ip, session_page, session_logged_in, session_admin) VALUES ('6c98ed6684c94dbe007301989d753c6d', -1, 1131040158, 1131040158, '81f072c1', 0, 0, 0)

kan du tolke dette?

"phpBB : Critical Error"

En melding fra forum-applikasjonen om at en krisisk feil (feil som gjør at man ikke får kjørt den) har oppstått.

"Error creating new session"

Applikasjonen klarer ikke å opprette en ny instans (sannsynligvis en brukerinstans, iom. at det er et forum)

"DEBUG MODE"

Betyr at forum-applikasjonen (PhpBB) spyr ut informasjon om hva som gikk galt.

"SQL Error : 1054 Unknown column 'session_admin' in 'field list'"

Feil i forbindelse med databasen (MySQL, som brukes av PhpBB). Feilen sier at den ikke finner kolonnen "session_admin" i feltet "list".

"INSERT INTO phpbb_sessions (session_id, session_user_id, session_start, session_time, session_ip, session_page, session_logged_in, session_admin) VALUES ('6c98ed6684c94dbe007301989d753c6d', -1, 1131040158, 1131040158, '81f072c1', 0, 0, 0)

Line : 172 File : sessions.php"

Dette er php-koden (opprettelse av en ny bruker-instans i databasen) forum-applikasjonen (PhpBB) prøver å kjøre, og som ikke fungerer.

Dette er en systemfeil, og har ingenting med hacking å gjøre.

Skrevet

Greit nok, men nå brukte jeg jo aldri ordene i verb-form heller da. Jeg snakket om crackere/hackere.

Jepp. Og jeg begynte bare med å si "Apropos" - altså, en liten ord/uttrykkspresisering :-)

Skrevet

Måtte vel i så fall være bare for å vise at man får det til/se om man klarer det.

Bare for "gøy"

Jeg er en annen
Skrevet

Jepp. Og jeg begynte bare med å si "Apropos" - altså, en liten ord/uttrykkspresisering :-)

Alt i orden. Du skriver oppgave om denslags, var det ikke så?

Skrevet

http://en.wikipedia.org/wiki/Cracker

http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker

Ganske flytende termer gitt

Gjest grønn på området
Skrevet

"phpBB : Critical Error"

En melding fra forum-applikasjonen om at en krisisk feil (feil som gjør at man ikke får kjørt den) har oppstått.

"Error creating new session"

Applikasjonen klarer ikke å opprette en ny instans (sannsynligvis en brukerinstans, iom. at det er et forum)

"DEBUG MODE"

Betyr at forum-applikasjonen (PhpBB) spyr ut informasjon om hva som gikk galt.

"SQL Error : 1054 Unknown column 'session_admin' in 'field list'"

Feil i forbindelse med databasen (MySQL, som brukes av PhpBB). Feilen sier at den ikke finner kolonnen "session_admin" i feltet "list".

"INSERT INTO phpbb_sessions (session_id, session_user_id, session_start, session_time, session_ip, session_page, session_logged_in, session_admin) VALUES ('6c98ed6684c94dbe007301989d753c6d', -1, 1131040158, 1131040158, '81f072c1', 0, 0, 0)

Line : 172 File : sessions.php"

Dette er php-koden (opprettelse av en ny bruker-instans i databasen) forum-applikasjonen (PhpBB) prøver å kjøre, og som ikke fungerer.

Dette er en systemfeil, og har ingenting med hacking å gjøre.

takk:)

Da lærte jeg noe nytt i dag også

gratisk dataundervisning på DOL,ikke dårlig!!

Skrevet

Alt i orden. Du skriver oppgave om denslags, var det ikke så?

"Du skriver oppgave om denslags, var det ikke så?"

Nei, de som gjør det får sjelden termonilogien riktig i forhold til hva som brukes i praksis :-) Jeg har drevet med slikt i 10-12 år :-)

Skrevet

takk:)

Da lærte jeg noe nytt i dag også

gratisk dataundervisning på DOL,ikke dårlig!!

Gratis? Hah! Faktura er sendt :-)

"......................................."

Gjest ikke hacking, bare feilmeldinger
Skrevet

DEBUG MODE

kan du tolke dette?

I tillegg til det Prozak skriver her, kan jeg nevne at det for tiden nok er mange innehavere av slike fora som strever med å oppdatere til nyeste versjon. Den nyeste kom på mandag, og jeg har selv hatt trøbbel med innstalleringen. Da fikk jeg masse slike feilmeldinger jeg også.

Skrevet

I tillegg til det Prozak skriver her, kan jeg nevne at det for tiden nok er mange innehavere av slike fora som strever med å oppdatere til nyeste versjon. Den nyeste kom på mandag, og jeg har selv hatt trøbbel med innstalleringen. Da fikk jeg masse slike feilmeldinger jeg også.

Du mener siste versjon av phpBB? Hvorfor oppdatere, med mindre den nye versjonen har noe den gamle ikke har, og som man trenger?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...