Gå til innhold

Når vil stemmene slutte å plage meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Akademiker

NB jeg snakker ikke om psykotiske stemmer her, men om ting jeg har hørt folk si om meg som stadig kommer tilbake

jeg opplevde å bli mobbet på barne og ungdomskolen. Jeg fikk høre at jeg var et null, jeg kunne ingenting. Var det noen som gjorde feil så var jo det bare typisk meg. jeg opplevde både direkte mobbing, baksnakking og utfrysning

i dag så har jeg det bedre, Jeg studerer hovedfag på universitet, er tillitsvalgt i klassen, er med i en forening hvor jeg har et verv. Er ikke redd for å prate høyt i klassen eller andre steder. Har våget å prøve meg på ting som jeg aldri ville våget før. Og det går som regel bra. Ikke alt men det meste.

Men hver gang det er noe jeg kløner med så hører jeg stemmene " Dette får du ikke til". "Det er jo bare idioti å la henne få den oppgaven for hun klarer det ikke uansett".

Samtidig er jeg redd for at noen av mine gamle klassekamerater skulle bevege seg inn på mitt territorium og konfrontere meg med at jeg er dum. For sammen med dem så var jeg dum. uansett hva jeg gjorde så ble det feil, fordi jeg ble så nervøs.

jeg kjemper hardt med studier, livredd for å mislykkes. Fordi jeg hører stemmene deres i bakhodet. Det er på en måte verre for meg å mislykkes enn andre som ikke har hatt tilsvarende opplevelser i barneskolen. Derfor blir jeg perfeksjonist og får nærmest panikk om noe ikke er bra nok. Om noen har noe å påpeke på det jeg gjør galt.

er det noen her som kjenner seg igjen?

Hvordan skal jeg jobbe med meg selv så stemmene blir borte?

Fortsetter under...

Gjest Hufsameg

Jeg har det også sånn.

Om jeg f.eks. går til butikken og kjøper sjokolade, kan jeg høre at folk snakker om meg. De sier ting som "ikke rart han der er feit, se på det der a".

Det er gjenklang fra da jeg ble mobbet i barndommen.

Om jeg feiler i noe, hører jeg også folk snakke om det... "han der har ikke noe på universitetet å gjøre".