Gå til innhold

Er det et nederlag å bli sykemeldt?

Gjest vil selvsagt være frisk og jobbe

Anbefalte innlegg

Gjest vil selvsagt være frisk og jobbe
Skrevet

Jeg føler det slik.

Jeg har en veldig liten stillingsprosent, så det er ikke mange dagene jeg er borte. 3 ukers sykemelding denne gangen er bare 2-3 dager.

Jeg måtte avlyse en medarbeidersamtale pga sykdom, og jeg føler at det er veldig negativt dette. Jeg ønsker å jobbe fullt i bedriften om noen år.

Hva sier dere?

Skrevet

Det er ikke nederlag.

Det må da være bedre at du er frisk og klarer å utrette det du skal.

Skrevet

Hvis du virkelig er syk er det ikke et nederlag. Men i dagens samfunn er det altfor mange som benytter seg av sykmelding helt unødig. Dette er frustrerende for oss som driver små bedrifter, for vi må betale full lønn de 16. første dagene for en jobb som ikke blir gjort, evt vi må betale dobbelt for å få inne en vikar.

Jeg har full forståelse for at folk kan bli syke, og jeg tviler aldri på at de virkelig er syk, men jeg har opplevd at en ansatt ringer om morningen og forteller at h*n ligger rett ut i influensa, for så å treffe samme person på byen samme kveld. Har også opplevd at en kom med 14 dagers sykmelding, og kom tilbake brun og fin, fikk høre av andre at vedkommende hadde vært i syden. Sånt kan man ikke godta, og folk som misbruker retten til egenmelding/sykmelding varer aldri lenge hos meg.

Slike folk ødelegger for de som virkelig er syk og gjerne har dårlig samvittighet for det slik som du.

skorpionfisken
Skrevet

Hvis du jobber 2-3 dager i løpet av tre uker så skal du være alvorlig syk for å trenge sykemelding. Da er det ikke nederlag å bli sykemeldt, men noe du virkelig trenger. Arbeidsgiver burde ikke ta det som et problem.

Om dette er en engangssykdom skulle det heller ikke være noe problem å øke stillingsprosenten ettehvert dersom arbeidsgiver har oppgaver som tilsier det.

Er du kronisk syk og 2-3 dager i løpet av tre uker til tider blir for mye arbeide sånn at du ofte trenger sykemelding skjønner jeg det om arbeidsgiver nøler med å øke stillingsprosenten din.

Skrevet

Hvis du jobber 2-3 dager i løpet av tre uker så skal du være alvorlig syk for å trenge sykemelding. Da er det ikke nederlag å bli sykemeldt, men noe du virkelig trenger. Arbeidsgiver burde ikke ta det som et problem.

Om dette er en engangssykdom skulle det heller ikke være noe problem å øke stillingsprosenten ettehvert dersom arbeidsgiver har oppgaver som tilsier det.

Er du kronisk syk og 2-3 dager i løpet av tre uker til tider blir for mye arbeide sånn at du ofte trenger sykemelding skjønner jeg det om arbeidsgiver nøler med å øke stillingsprosenten din.

Å?

Så de som arbeider bare 2 dager i uka må være alvorlig syk de da for å få sykemelding?

Dette må du forklare nærmere for nå ble jeg sjokkert.

Hva mener du at de skal gjøre da når de ikke er frisk?

gå på jobben likevel?

eller si opp?

Skrevet

Å?

Så de som arbeider bare 2 dager i uka må være alvorlig syk de da for å få sykemelding?

gå på jobben likevel?

eller si opp?

2-3 dager _i løpet av_ tre uker blir bare ca. 1 dag i uka.

skorpionfisken
Skrevet

Å?

gå på jobben likevel?

eller si opp?

Mange som er litt syke blir sykemeldt 50% fordi de klarer å jobbe litt men ikke 100%. Jeg har selv vært delvis sykemeldt på grunn av ryggen. Jeg var frisk nok til å jobbe noen timer om dagen, men ble fort sliten og holdt ikke 100%. Noen blir sykemeldt 60%. En kollega av meg er på jobb annenhver dag sånn at hun får hvilt seg og tatt seg inn den andre dagen. Hun har en kronisk sykdom.

Denne personen jobber ca 15% (?) stilling. Hvis du er så syk at du ikke klarer å jobbe de prosentene så er du alvorlig syk, da trenger du virkelig den sykemeldingen og arbeidsgiver burde slå seg til ro med den uten å lage bråk om at folk er for mye syke.

Er det så sjokkerende? Jeg sa da ikke at personen burde komme seg på jobb de få dagene hun skulle jobbet sa jeg vel? Jeg konkluderte bare med at hun var så syk at hun trengte sykemeldingen uten bråk fra arbeidsgivers side.

Skrevet

2-3 dager _i løpet av_ tre uker blir bare ca. 1 dag i uka.

Ja men likevel så er hun syk og trenger sykmelding selv om hun ikke er alvorlig syk.

Skrevet

Mange som er litt syke blir sykemeldt 50% fordi de klarer å jobbe litt men ikke 100%. Jeg har selv vært delvis sykemeldt på grunn av ryggen. Jeg var frisk nok til å jobbe noen timer om dagen, men ble fort sliten og holdt ikke 100%. Noen blir sykemeldt 60%. En kollega av meg er på jobb annenhver dag sånn at hun får hvilt seg og tatt seg inn den andre dagen. Hun har en kronisk sykdom.

Denne personen jobber ca 15% (?) stilling. Hvis du er så syk at du ikke klarer å jobbe de prosentene så er du alvorlig syk, da trenger du virkelig den sykemeldingen og arbeidsgiver burde slå seg til ro med den uten å lage bråk om at folk er for mye syke.

Er det så sjokkerende? Jeg sa da ikke at personen burde komme seg på jobb de få dagene hun skulle jobbet sa jeg vel? Jeg konkluderte bare med at hun var så syk at hun trengte sykemeldingen uten bråk fra arbeidsgivers side.

jeg jobber i liten prosent selv og fikk grei beskjed fra legen om at jeg ikke fikk jobbe.

Jeg er på langt nær alvorlig syk da det er bare senebetennelse i en arm jeg har.

Mener du at jeg alikevel skulle trosset legens advarsel og gått på jobb likevel?

skorpionfisken
Skrevet

jeg jobber i liten prosent selv og fikk grei beskjed fra legen om at jeg ikke fikk jobbe.

Jeg er på langt nær alvorlig syk da det er bare senebetennelse i en arm jeg har.

Mener du at jeg alikevel skulle trosset legens advarsel og gått på jobb likevel?

Senebetennelse er da alvorlig nok. Det kan fort bli kronisk og invalidiserende om man ikke tar det på alvor. En barndomsvenninne har det kronisk og måtte velge yrke ut fra det. Det var veldig få yrker hun kunne velge mellom på grunn av kroniske smerter i armene helt fra ungdomsskolen og oppover.

Skal vi diskutere diagnoser her nå? Jeg har ikke sagt at du skal komme deg på jobb fordi du har liten stillingsprosent. Jeg sa at de som overhodet ikke kan jobbe, selv i en bitteliten stillingsprosent er alvorlig syke og trenger den sykemeldinga. Om legen din sier at du trenger den så trenger du den, og din arbeidsgiver skal ikke lage bråk om den.

Hva er det jeg skriver som er så provoserende her?

Skrevet

Jeg synes det var et stort nederlag å bli sykemeldt, og jeg forstår ikke kommentaren lenger ned i tråden om at det ikke er et nederlag for de som er "virkelig syke".

Hvorfor i all verden skulle det være enklere?

Jobb er en, dessverre, stor del av den man defineres som blant andre. Det første folk spør deg om er jo hva du gjør. Det er en stor rolle i livet og man havner på sidelinjen av det sosiale jobbmessige, det utfordrende faglige miljø og det å ha noe å gå til.

Jeg savner det å grue meg til mandag, klage litt over kjedelige arbeidsoppgaver, glede meg til fredag, osv.. Det dagligdagse man tar for gitt når man er frisk og rask.

Det er surt ikke å få brukt utdanningen sin, og det føles som en stor sorg som skal bearbeides at jeg ikke klarte jobben som jeg klamret meg til i lang tid. Det er et stort nederlag ikke å klare selv 40%-stilling.

Jeg grubler og lurer på om jeg kunne ha gjort det annerledes, sto jeg for lite på og presset meg for lite? Kan jeg klare en annen jobb -noensinne? Hva er jeg verdt?..osv.

Skrevet

Dette kommer mye an på hvilken type jobb man har.

Når det gjelder syk arm, har jeg som jeg nevnt i en annen tråd også en historie med dette. På det verste måtte jeg gå med armen i bind, og jeg har en jobb der jeg bruker PC mye. Men sykmelding var likevel aldri aktuelt, for jeg hadde hodet og kjeften intakt, og kunne administrere og delegere, delta i møter, ta i mot telefoner og en del annet med en arm.

I en del fysisk belastende yrker ser jeg imidlertid at det vil være svært vanskelig å jobbe med betent arm.

Skrevet

Senebetennelse er da alvorlig nok. Det kan fort bli kronisk og invalidiserende om man ikke tar det på alvor. En barndomsvenninne har det kronisk og måtte velge yrke ut fra det. Det var veldig få yrker hun kunne velge mellom på grunn av kroniske smerter i armene helt fra ungdomsskolen og oppover.

Skal vi diskutere diagnoser her nå? Jeg har ikke sagt at du skal komme deg på jobb fordi du har liten stillingsprosent. Jeg sa at de som overhodet ikke kan jobbe, selv i en bitteliten stillingsprosent er alvorlig syke og trenger den sykemeldinga. Om legen din sier at du trenger den så trenger du den, og din arbeidsgiver skal ikke lage bråk om den.

Hva er det jeg skriver som er så provoserende her?

Jeg er da ikke alvorlig syk!

da mener jeg at jeg hadde vært sengeliggende og kanskje også innlegt på sykehus.

Det er din definisjon på alvorlig syk jeg reagerer litt på.

Skrevet

Dette kommer mye an på hvilken type jobb man har.

Når det gjelder syk arm, har jeg som jeg nevnt i en annen tråd også en historie med dette. På det verste måtte jeg gå med armen i bind, og jeg har en jobb der jeg bruker PC mye. Men sykmelding var likevel aldri aktuelt, for jeg hadde hodet og kjeften intakt, og kunne administrere og delegere, delta i møter, ta i mot telefoner og en del annet med en arm.

I en del fysisk belastende yrker ser jeg imidlertid at det vil være svært vanskelig å jobbe med betent arm.

Jeg har en jobb der jeg må knytte sko,trekke på dresser,dra av fastsittende støvler,brette melkekartonger,løfte litt m.m så å jobb med en arm er veldig vanskelig.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg er da ikke alvorlig syk!

da mener jeg at jeg hadde vært sengeliggende og kanskje også innlegt på sykehus.

Det er din definisjon på alvorlig syk jeg reagerer litt på.

Jaja, reager bare du.

For meg er en som har en sykdom som gjør dem ute av stand til å gjøre jobben sin alvorlig syk. Så får man bare håpe at den sykdommen er forbigående og ikke kronisk.

God bedring :-)

Skrevet

Jeg synes det er et nederlag å bli sykemeldt. Jeg er av dem som står på til the bitter end, jeg går likevel ikke på jobben hvis jeg har noe smittsomt.

Nå begynner jeg på kurs neste uke, jeg har innsett at jeg ikke fikser å være hjemme på full tid og håper jeg klarer å fullføre uten at det ender med et krasj ;o) Men nå har jeg bare en unge boende hjemme nå og det er atskillig mindre enn tre. Så nå prøver jeg igjen for ørtende gang. Og håper at de klarer å skaffe meg en arbeidsgiver som er villig til å ansette meg.

Skrevet

Jaja, reager bare du.

For meg er en som har en sykdom som gjør dem ute av stand til å gjøre jobben sin alvorlig syk. Så får man bare håpe at den sykdommen er forbigående og ikke kronisk.

Takk!

Jeg nekter å kalle meg alvorlig syk altså! :)

fei1365380229
Skrevet

Jaja, reager bare du.

I min definisjon på alvorlig sykdom hører overhodet ikke senebetennelse med :), selvfølgelig er en alvorlig senebetennelse ille nok, vondt nok og kanskje grunn for sykemelding, men alvorlig syk definerer jeg som en sykdom som kan gjøre deg alvorlig invalid eller føre til død.

fei1365380229
Skrevet

Jeg synes det er et nederlag å bli sykemeldt. Jeg er av dem som står på til the bitter end, jeg går likevel ikke på jobben hvis jeg har noe smittsomt.

Nå begynner jeg på kurs neste uke, jeg har innsett at jeg ikke fikser å være hjemme på full tid og håper jeg klarer å fullføre uten at det ender med et krasj ;o) Men nå har jeg bare en unge boende hjemme nå og det er atskillig mindre enn tre. Så nå prøver jeg igjen for ørtende gang. Og håper at de klarer å skaffe meg en arbeidsgiver som er villig til å ansette meg.

Nei, så morsomt at du skal begynne på kurs.

Jeg "hater" selv å være hjemme og har kranglet meg til å begynne på tiltak. Skal begynne etter nyttår.

Det var nesten at jeg fikk avslag på yrkesrettet attføring fordi jeg hadde for god utdannelse og kunne skaffe meg jobb selv :(, men fikk det nå innvilget.

Gru-gleder meg til å se om de kan hjelpe meg med noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...