Gå til innhold

Her var det litt av hvert...(økonomi)

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/politikk/article487033.ece

Vel, en del å mene ditt og datt om er det utvilsomt her. Men _bare_ negativt er det imidlertid ikke.

Er det kun jeg og noen få andre som ser at det er en balanse mellom positive endringer her og negative endringer der (og vise versa)? Uten å påstå at denne regjeringen nødvendigvis har funnet den mest riktige balansen, selvfølgelig.

"............................................"

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

30

• flisa

24

• fei1365380229

11

• collins

6

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229
Skrevet

Jeg syns ikke det ser så ille ut jeg da.

Spesiellt er jeg fornøyd med ekstra sukkeravgift, så kan vi i neste budsjett få lavere avgifter for "supersunne" matvarer :o)

Skrevet

Avgift på brus er helt OK.

Kostnaden for den brusen jeg drikker drukner likevel fullstendig i det andre innholdet i glasset som jeg blander brusen med....

Skrevet

Kostnaden for den brusen jeg drikker drukner likevel fullstendig i det andre innholdet i glasset som jeg blander brusen med....

Skattelette for lavtlønte er også en god idé i seg selv. Tjener man under 190', så har man jaggu ikke mye igjen. Toppskatt vet 390'? Tja...ikke nødvendigvis helt bak mål.

".............................................."

fei1365380229
Skrevet

Ja, ja du får bare håpe på svenskene da :o) At de setter ned avgiftene slik at de må gjøre det her også.

Spiller ingen trille for oss. For det første drikker vi bare vin og det er så lite at det ikke ødelegger økonomien av den grunn.

Skrevet

Skattelette for lavtlønte er også en god idé i seg selv. Tjener man under 190', så har man jaggu ikke mye igjen. Toppskatt vet 390'? Tja...ikke nødvendigvis helt bak mål.

".............................................."

Toppskatten kunne vært økt noen titall tusen til, men ellers så kan det se ut til at det var noen fornuftige tiltak der.

Slik sett er det bra at SV har Ap til å holde seg i ørene....:-)

Skrevet

Det negative er selvsagt økningen i skatter og avgifter.

Det er gammeldags og i strid med et ønske om en effektiv og vekstkraftig økonomi.

Videre er det selvsagt negativt å pøse nye milliarder inn i en kommunesektor som er så moden for modernisering at det heller burde vært kuttet kraftig, for å motivere til omfattende endringer.

For øvrig er vel de som får noen kroner slengt til seg, sikkert fornøyd. Inntil renteøkninger spiser opp hele greia og mere til.

mil1365380270
Skrevet

Jeg syns ikke det ser så ille ut jeg da.

Spesiellt er jeg fornøyd med ekstra sukkeravgift, så kan vi i neste budsjett få lavere avgifter for "supersunne" matvarer :o)

Sukkeravgift er for å hindre folk, spesielt ungdommer og barn, i å få i seg for mye brus. I en alder av 34 har jeg til gode å møte noen som bryr seg om en cola koster 10,- eller 12,-.

fei1365380229
Skrevet

Sukkeravgift er for å hindre folk, spesielt ungdommer og barn, i å få i seg for mye brus. I en alder av 34 har jeg til gode å møte noen som bryr seg om en cola koster 10,- eller 12,-.

Ja det har nok jeg også, folk har for mye penger mellom hendene :o).

Jeg syns det er sykt at brus skal koste så lite og sunne alternativer så mye.

mil1365380270
Skrevet

Ja det har nok jeg også, folk har for mye penger mellom hendene :o).

Jeg syns det er sykt at brus skal koste så lite og sunne alternativer så mye.

Men det hejlper ikke med sukkeravgift, for den kan ikke bli så høy at folk ikke kjøper brus. Tenk på arbeidsplassene, det går aldri igjennom. Den eneste effekten er økt skatt.

Skrevet

men rør ikke Pepsi MAX'en!

Nei den får de pokker meg ikke røre!

Skrevet

Bah - det svineriet er like usudt, men på andre områder. Jeg skjønner ikke at folk vil seg selv så vondt at de hiver i seg slike mengder med aspartam som enkelte gjør.

Skrevet

Det negative er selvsagt økningen i skatter og avgifter.

Det er gammeldags og i strid med et ønske om en effektiv og vekstkraftig økonomi.

Videre er det selvsagt negativt å pøse nye milliarder inn i en kommunesektor som er så moden for modernisering at det heller burde vært kuttet kraftig, for å motivere til omfattende endringer.

For øvrig er vel de som får noen kroner slengt til seg, sikkert fornøyd. Inntil renteøkninger spiser opp hele greia og mere til.

Ditt syn på politikk har vel aldri vært noe i nærheten av nøytralt og saklig, og løsrevne kommentarer for å underbygge en nærmest religiøs sak blir jo av samme kaliber :-)

Skrevet

Toppskatten kunne vært økt noen titall tusen til, men ellers så kan det se ut til at det var noen fornuftige tiltak der.

Slik sett er det bra at SV har Ap til å holde seg i ørene....:-)

"Slik sett er det bra at SV har Ap til å holde seg i ørene....:-)"

Selvfølgelig - et rent SV-styre hadde jo vært en katastrofe.

"............................................."

Skrevet

Bah - det svineriet er like usudt, men på andre områder. Jeg skjønner ikke at folk vil seg selv så vondt at de hiver i seg slike mengder med aspartam som enkelte gjør.

Jeg er STORFORBRUKER -aspartam er da ikke så ille.....

fei1365380229
Skrevet

ÆSJ!! Sukkerfri brus er enda verre enn brus med sukker. Men var det ikke en sukkeravgift det var snakk om da?

Kvitt deg med den gørra sier jeg bare :)

Skrevet

Jeg er STORFORBRUKER -aspartam er da ikke så ille.....

"aspartam er da ikke så ille"

Bevis det. Du vet at aspartam ble godkjent som næringsmiddel i USA av øknomisk lobbyvirksomhet? Helsemyndighetene var veldig tvilende til om de skulle tillate det i utgangspunktet, da det finnes veldig mye dokumentasjon som tyder på at det er skadelig i store mengder. Det er som med de fleste andre kjemisk fremstilte produkter: Man vet lite om skadevirkningene, men hensynet til næringen veier tyngre enn forsiktigheten.

NB: Dette er ikke ment som skremsespropaganda. Det er ganske enkelt fakta at vi vet for lite om det til å konkludere med at det er sunnere enn sukker.

".........................................."

Skrevet

Hvorfor er det usundt? Hva skjer hvis du drikker for mye av det?

Jeg drikker minst 1,5 liter hver dag, og det har jeg gjort i mange år. Er frisk som en fisk fremdeles :)

Skrevet

ÆSJ!! Sukkerfri brus er enda verre enn brus med sukker. Men var det ikke en sukkeravgift det var snakk om da?

Kvitt deg med den gørra sier jeg bare :)

Hvorfor det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...