Gå til innhold

Klær og utstyr ved samvær

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret helgepappa
Skrevet

Jeg har samvær med mine barn annenhver helg. Min eks vil at barna skal ha klær her så barna skal slippe å styre med å frakte klær fram og tilbake. Det samme gjelder leker og annet ustyr.

Det må da være feil at hun kan kreve noe sånt? Link til en lov hvor dette står mottas med takk!

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Atene

5

• Dorthe

3

• favn

3

• frosken

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Synes du det er urimelig å kreve at barna dine får ha noen klær o.l. hos deg?

Skrevet

Noen lov som sier at hun har lov til å kreve det, finnes ikke. Men det er ikke urimelig at barna kan ha noen klær, leker o.l liggende hos deg.

Skrevet

Det er vel ingen lov som sier det, men det er jo veldig praktisk da at du har endel hos deg også både av klære og leker ..... så slipper dere denne pakkingen.

Barna føler seg sikkert bedre også, slippe å føle at de skal på flyttefot annenhver helg.

Skrevet

Det er ingen lov som regulerer dette. Men hun kan ikke kreve dette.

Du betaler bidrag som skal dekke bl.a. klær og leker. Foreslå for henne å redusere bidraget for å kompensere at du må kjøpe klær og leker.

Skrevet

Hun kan ikke kreve det, men noen direkte lov finnes nok ikke.

Men det er meningen at bidraget skal dekke sånt, og at hun skal sende det med, forutsatt selvfølgelig at du sender det tilbake igjen og ikke beholder det hos deg.

Skrevet

Hun kan ikke kreve det, men noen direkte lov finnes nok ikke.

Men det er meningen at bidraget skal dekke sånt, og at hun skal sende det med, forutsatt selvfølgelig at du sender det tilbake igjen og ikke beholder det hos deg.

Hvor står det at bidraget skal dekke klær og utstyr også hos helgepappaer? Jeg må ha noe konkret å vise til her.

Skrevet

Det er ingen lov som regulerer dette. Men hun kan ikke kreve dette.

Du betaler bidrag som skal dekke bl.a. klær og leker. Foreslå for henne å redusere bidraget for å kompensere at du må kjøpe klær og leker.

Hvor står det at bidraget skal dekke klær og utstyr også hos helgepappaer? Jeg må ha noe konkret å vise til her.

Hun viser bare til hva andre i lignende situasjoner gjør og der har barna faktisk to sett av klær og ustyr.

Gjest tetrisik
Skrevet

Kan du/dere ikke ta noe av det klæret og utstyret som nå er hos moren, til deg? Hvor vanskelig kan det være?

Skrevet

Kan du/dere ikke ta noe av det klæret og utstyret som nå er hos moren, til deg? Hvor vanskelig kan det være?

Hun sier hun ikke har klær å avse, skylder på dårlig økonomi, arbeidsledighet bla, bla, bla. Jeg mener det er hennes plikt å holde barna med klær, hun ønsket skilsmissen, hun ville ha omsorgen for barna, da får hun ta følgene også.

Skrevet

Hun sier hun ikke har klær å avse, skylder på dårlig økonomi, arbeidsledighet bla, bla, bla. Jeg mener det er hennes plikt å holde barna med klær, hun ønsket skilsmissen, hun ville ha omsorgen for barna, da får hun ta følgene også.

At mor til barnet ønsket skilsmisse er selvsagt totalt irrelevant for spørsmålet om klær/utstyr.

Eller prøver du i grunnen å straffe henne?

Skrevet

Hun viser bare til hva andre i lignende situasjoner gjør og der har barna faktisk to sett av klær og ustyr.

Jeg skal ikke være bombastisk her men jeg mener at lovverket sier at far skal holde nødvendige klær mm. under samvær der.

Har du prøvd å søke på nettet?

Skrevet

Faren til minstemann holder klærne til minstemann når han er der. Du mener vel ikke at jeg skal kjøpe dobbelt opp for de lusne kronene jeg får i bidrag ;o) Holder jo knapt til en bukse og en genser. Dessuten er det jeg som har alle utgifter på ham ellers, skole, SFO, fritidssysler, klær hos meg og mat.

Skrevet

Aha, du er på straffer'n altså. Sikker på at du gidder samvær da?

Skrevet

Jeg ser lenger nede her at du nok er bitter for dette samlivsbruddet. Du vil dermed ikke bidra med klær barnet kan bruke hjemme hos deg. Slik situajonen er, er det uhyre viktig å tenke at barnet er en uskyldig part!

Hadde mine foreldre vært skilt og faren min helgapappa når jeg var liten, hadde jeg følt meg mye mer hjemme (og velkommen) hos han hvis jeg visste han hadde et eget rom til meg og faste klær som jeg brukte når jeg var hos ham. Det må føles mye mer som om man bare er "på besøk" når alle klærne må pakkes ut/inn/ut for hver besøkshelg.

Jeg har forståelse for at det, i din situasjon, kan være vanskelig å tenke på barnets beste. Gjør likevel ditt ytterste for at barnet ikke skal lide for dette her!

Når exen din merker at det er vanskelig å samarbeide med deg, blir hun enda mer sikker på at hun gjorde rett da hun gjorde det slutt. Hvis du er samarbeidsvillig og hyggelig mot henne, skjønner hun kanskje hva hun evt. har mistet? ;-)

Skrevet

Hvorfor ikke bruke sunn fornuft i stedet for å lage en konflikt ut av dette? Slik jeg ser det er det rimelig at barna har litt klær og noen leker hos deg, men de må også kunne ha med seg en del klær hver gang de kommer. Meningsløst dersom man skal ha flere sett med utedresser, vintersko, regntøy, vinterjakker osv. osv. Derimot bør du kunne ha liggende undertøy og et par skift med klær.

Trist at det skal være nødvendig å bråke om dette.

Skrevet

Jeg ser ovenfor at du blander kortene, og begynner å mistenke som Dorthe at du er ute etter å straffe henne.

Forklaringen du gir på at hun ikke vil sende med klær, holder ikke mål hvis du akter å returnere klærne etter samvær. Men hvis dette er forklaringen, lurer jeg på om det du egentlig mener er at hun må holde barna med klær som ligger fast hos deg ?

Det må hun ikke.

Og selv om jeg alltid har hørt at du kan forlange at hun sender med klær, er samværsfradraget du får etter den nye ordningen ganske betydelig, og burde gi rom for at du har etpar skift selv.

Skrevet

At mor til barnet ønsket skilsmisse er selvsagt totalt irrelevant for spørsmålet om klær/utstyr.

Eller prøver du i grunnen å straffe henne?

Jeg synes også det er tull å evt. forsøke å straffe moren ved å ikke ville kjøpe klær og utstyr til barna. Men synes du det gir mening at unger skal ha flere sett av alt? Jeg synes det er sløsing.

Skrevet

Jeg synes også det er tull å evt. forsøke å straffe moren ved å ikke ville kjøpe klær og utstyr til barna. Men synes du det gir mening at unger skal ha flere sett av alt? Jeg synes det er sløsing.

Feilpostering?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...