Gå til innhold

Klær og utstyr ved samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Unner du ikke ungene dine klær og leker? Jeg skjønner ikke at du gidder å bråke om dette, det er barna dine det går ut over ikke eksen din.

Jeg skjønner selvsagt at det er unødvendig at de har dobbelt sett med skiutstyr, sykler etc. Men inne leker, vanlige klær o.a bør du kunne holde syns jeg.

Tenk på barna dine ikke deg selv!

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Atene

5

• Dorthe

3

• favn

3

• frosken

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hun sier hun ikke har klær å avse, skylder på dårlig økonomi, arbeidsledighet bla, bla, bla. Jeg mener det er hennes plikt å holde barna med klær, hun ønsket skilsmissen, hun ville ha omsorgen for barna, da får hun ta følgene også.

Du er full av irrasjonell bitterhet du.;o)

Gjest stort problem for oss også
Skrevet

Hei

Jeg og min mann er også skilt. Jeg som har hovedomsorgen.

Det er utrolig slitsomt å sende med klær og utstyr hver gang barna skal til faren. De er der to kvelder i uken samt annen hver helg.

Omtrent hver gang de kommer hjem til meg mangler det noe. Jeg holder på å bli sprø av å ringe å etterlyse ditt eller datt hos barnefaren, enten det er hjelmer, leksebøker, klær, leker eller andre ting. Derfor hadde det vært veldig greitt med dobbelt opp med klær slik at vi slapp å sende frem og tilbake.

Men min eksmann forlanger at det er jeg som skal kjøpe dette, derfor får det bli som det er.

Jeg som har hovedomsorgen har ansvar for at barna har det de trenger av klær og vanlig utstyr til barna. Dette gjelder også når de er hos barnefaren. Men jeg kan selv velge om jeg ønsker å sende med de det de trenger eller hvordan jeg vil løse det rent praktisk. Han betaler faktisk bidrag til meg samt at jeg får andre støtteordninger fra trygdekontoret fordi jeg har hovedomsorgen. Derfor kan jeg ikke forlange at han skal kjøpe like mye som jeg gjør til barna.

Skrevet

Vi har samvær med sambos tre barn fra før ca. 1/3 av måneden.

Ungene har "vanlige" klær her. Noe av det kommer fra mor, noe har vi arvet av folk vi kjenner, og noe kjøper vi selv. Mor har mange bekjente hun får klær av også, og dermed kommer det litt derfra også. Nå skal det sies at hun selv mener at hun har hovedansvaret for klær osv, siden hun har den daglige omsorgen - derfor har dette aldri vært noe stort tema her.

Uteklær, dresser, vinterstøvler osv "flytter" vi med ungene.

Alle tre har hvert sitt rom hos oss, med leker osv. Presanger de får av våre familier blir her, presanger de får av mors og stefars familie blir der (sånn hovedsaklig da).

Jeg ser ikke helt problemet med å kjøpe et par bukser og gensere til ungene som de kan ha hos deg - men samtidig kan selvfølgelig mor bidra bittelitt hun også. Dersom hun ikke VIL det, hadde jeg handlet på H&M istedenfor å krangle, tror jeg... SÅ dyrt blir det ikke...

Gjest endoform
Skrevet

Fy...f...så irrasjonelle dere alle er. Her spør "forvirret helgepappa" etter en link for regler når det gjelder hva barn skal ha med seg i samvær.

Det er så teit når dere svarer, at han syter seg og at han er bitter.

Sikker på at dere er en gjeng med bleieunger selv, som aldri har vært stilt overfor en eneste konflikt med andre, i livet deres.

Forsøk å være alene med barna deres over en periode, og skaff dere en x som overhodet ikke samarbeider.

Så kan dere se selv hvor enkelt det kan være, og hvor bitter dere vil komme til å bli.

Drittunger!

Skrevet

Fy...f...så irrasjonelle dere alle er. Her spør "forvirret helgepappa" etter en link for regler når det gjelder hva barn skal ha med seg i samvær.

Sikker på at dere er en gjeng med bleieunger selv, som aldri har vært stilt overfor en eneste konflikt med andre, i livet deres.

Forsøk å være alene med barna deres over en periode, og skaff dere en x som overhodet ikke samarbeider.

Så kan dere se selv hvor enkelt det kan være, og hvor bitter dere vil komme til å bli.

Drittunger!

Du har sikkert en ex som ikke samarbeider? Kanskje ikke så rart hvis du snakker til ham i denne tonen? Sorry, kunne bare ikke dy meg....

Skrevet

Drittunger!

Burde vel ikke svare, men...

Jeg vet akkurat hvordan det er å ha en ex som ikke samarbeider. Jeg vet også at det ikke bare er jeg av dem som har svart, som vet hvordan det er.

Det går an å være høflig selv likevel.

Skrevet

Unner du ikke ungene dine klær og leker? Jeg skjønner ikke at du gidder å bråke om dette, det er barna dine det går ut over ikke eksen din.

Jeg skjønner selvsagt at det er unødvendig at de har dobbelt sett med skiutstyr, sykler etc. Men inne leker, vanlige klær o.a bør du kunne holde syns jeg.

Tenk på barna dine ikke deg selv!

Ikke sikkert at fyren har noe valg da - har du tenkt på det?

Det første knappe året etter samlivsbruddet var jeg avhengig av å selge ganske mange av mine eiendeler for å ha penger nok til mat - det å trylle frem penger til leker og klær er ingen selvfølgelighet da.

Eller mener du for fullt alvor at det da er den voksnes plikt å gå uten mat?

Gjest endoform
Skrevet

Du har sikkert en ex som ikke samarbeider? Kanskje ikke så rart hvis du snakker til ham i denne tonen? Sorry, kunne bare ikke dy meg....

Det er faktisk veldig så uinteressant hva du mener om den saken der. Og jeg snakker akkurat som jeg vil til min x, og har ikke tenkt å gi meg med det, kun fordi jeg er kvinne.

Gjest endoform
Skrevet

Hun kan ikke kreve det, men noen direkte lov finnes nok ikke.

Men det er meningen at bidraget skal dekke sånt, og at hun skal sende det med, forutsatt selvfølgelig at du sender det tilbake igjen og ikke beholder det hos deg.

Tror ikke det finnes noe konkret, nedskrevet om hvem som skal holde barna med leker og utstyr.

Det samme tenker jeg, gjelder ferier ol. Min x dekker aldri ei krone utover bidrag 620,- mnd. for ferie, turer ol til sitt barn.

Jeg kan aldri tenke meg at det finnes noen konkrete regler. Men du kan jo søke Trygdekontoret om å få dekket utstyr ol, om du mener at du har merutgifter for utstyr og klær, slik at dere kan dele på utgiftene. Men du bør i det tilfellet dokumentere dette med kvitteringer.

Min x dekker aldri reiseutgifter bla, når han forlanger samvær. De må jeg stå for selv, men hvor skal jeg klage?

Skrevet

Drittunger!

Jeg har også hatt en far som ikke har sammarbeidet. Har ikke sett snurten til ham på 19 år vi.

Skrevet

Det er faktisk veldig så uinteressant hva du mener om den saken der. Og jeg snakker akkurat som jeg vil til min x, og har ikke tenkt å gi meg med det, kun fordi jeg er kvinne.

Men det gagner vel ikke barna å kommunisere dårlig med exen?

Skrevet

Hun kan vel ikke direkte kreve dette.

Hovedspørsmålet er vel egentlig om du har plass til klær og sånn der du bor.

Med mindre du har en veldig råtten økonomi, skal det ikke være noe stort problem å skaffe litt undertøy og sokker fra en klesbutikk. Bukser og gensere kan plukkes opp rimelig på posesalg på loppis e.l.

Med litt flaks kan man finne støvler, dresser og annet diverse ytter- og utetøy der og; til en helt grei kostnad.

Så vet ikke om hun kan kreve det; greia ender opp i om det er praktiske årsaker til at du ikke ønsker å ha klær hos deg; eller om du er gretten på eksen og bruker barna som et redskap på å ta igjen med henne.

Skrevet

Tror ikke det finnes noe konkret, nedskrevet om hvem som skal holde barna med leker og utstyr.

Det samme tenker jeg, gjelder ferier ol. Min x dekker aldri ei krone utover bidrag 620,- mnd. for ferie, turer ol til sitt barn.

Jeg kan aldri tenke meg at det finnes noen konkrete regler. Men du kan jo søke Trygdekontoret om å få dekket utstyr ol, om du mener at du har merutgifter for utstyr og klær, slik at dere kan dele på utgiftene. Men du bør i det tilfellet dokumentere dette med kvitteringer.

Min x dekker aldri reiseutgifter bla, når han forlanger samvær. De må jeg stå for selv, men hvor skal jeg klage?

Hvorfor skriver du dette til meg ?

Men uansett - reiseutgifter kan du kreve at han deler; kontakt trygdekontoret, der får du hjelp.

Skrevet

Før var det den som hadde hovedomsorgen som skulle dekke disse utgiftene, nå skal de deles likt på begge parter tror jeg?

Gjest endoform
Skrevet

Men det gagner vel ikke barna å kommunisere dårlig med exen?

Når pappan slenger på telefonrøret når han ikke vil snakke mer, da kommuniserer han nok litt i det dårligste laget ja....

Vet ikke om han er klar over hvilke reaksjoner det skaper hos barna jeg. Jeg har aldri fått anledning til å spørre. Da slenger han som sagt på telefonrøret.....

Skrevet

Før var det den som hadde hovedomsorgen som skulle dekke disse utgiftene, nå skal de deles likt på begge parter tror jeg?

Nei, ikke likt, men i henhold til inntekt. Tjener den ene dobbelt så mye, skal h*n også betale dobbelt så mye av reiseutgiftene.

Gjest endoform
Skrevet

Ja, det stemmer det. slik det står skrevet svart på hvitt. Men det hjelper ikke når han ikke vil dele......

Får ikke annen kompensasjon enn bidrag.

Ja, ja men det var ikke mitt tilfelle vi skulle diskutere.

Ville bare gjøre oppmerksom på at det finnes mange rare x partnere, og det er litt enklet å svare at vi er bitter. Vi kjemper jo for å overleve vi også.....

Skrevet

Nei, ikke likt, men i henhold til inntekt. Tjener den ene dobbelt så mye, skal h*n også betale dobbelt så mye av reiseutgiftene.

Ok, det var jeg ikke klar over...

Skrevet

Når pappan slenger på telefonrøret når han ikke vil snakke mer, da kommuniserer han nok litt i det dårligste laget ja....

Vet ikke om han er klar over hvilke reaksjoner det skaper hos barna jeg. Jeg har aldri fått anledning til å spørre. Da slenger han som sagt på telefonrøret.....

Skjønner at det ikke er lett å forholde seg rolig i slike situasjoner, men hvis du klarer det så har du iallefall vunnet en seier i forhold til barnas beste. Veldig trist at man ikke kan klare å samarbeide. Skjønner nå at det er pappaen som sikkert har den mest negative påvirkningen her...Og at du svarte som du gjorde fordi du er bitter på han. Ikke så rart det hvis han oppfører seg slik..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...